Nekromanti Avrättningsartikeln...

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,511
Location
En mälarö
Det jag hade emot artikeln var varken spelet, ämnet, innehållet eller sättet det framställdes på. Grejen är snarare att jag tycker man slösat utrymme på tämligen meningslösa saker. Att man kan få handen avhuggen om man stjäl är bra info att veta både för spelledare som spelare. Men, är det verkligen viktigt att veta hur många traumakryss man får när det sker?

/Anders
 

Legion

Warrior
Joined
22 Oct 2002
Messages
221
Ehem...är man den som får handen avkapad så tycker jag nog det är riktigt &¤%% relevant. Artikeln är tänkt att visa på en fantasymiljös straffsystem, och i detta fallet i synnerhet Eons. Hur kan en regelförklaring av en företeelse te sig onödig för dig? Jag har av dina inlägg förstått att du inte är speciellt intresserad eller insatt i EON s spelvärld och regler, men en av grundideerna är att om man vill kunna ta till regler för att förklara saker, så ska reglerna finnas tillgängliga. Den ideen tilltalar inte alla , men i det här fallet så gäller ju faktiskt artikeln EON , och spelare och spelledare är vana vid att få utförliga beskrivningar och regeltolkningar. Hade det inte funnits med så hade nog kritiken varit värre. Vad jag inte förstår riktigt är varför folk som inte spelar eller är intresserade av ett spel skramlar så mycket. Man är ju naturligtvis berättigad till att tycka och uttala sig om allt i ett fritt samhälle, men jag tycker i många fall att det i slutändan blir något av ett slöseri med tid.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Men, är det verkligen viktigt att veta hur många traumakryss man får när det sker?

Men det, om något, är ju väldigt mycket Eon?
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,511
Location
En mälarö
Ehem...är man den som får handen avkapad så tycker jag nog det är riktigt &¤%% relevant.
Bara om det sker i strid eller liknande. Att någon får kroppsdelar avkapade som ett straff för någon missgärning sker, vanligen, under sådana förhållanden att det räcker att konstatera att det skett. De regelmässiga följdena av de men som det eventuellt medför finns redan beskrivna i grundreglerna.

Hur kan en regelförklaring av en företeelse te sig onödig för dig?
Nja, onödig var kanske lite att ta i. Personligen gillar jag att ha regelstöd för det mesta som kan hända i ett rollspel. Vad jag menade var att om man har ett begrsänsat utrymme att till att skriva en artikel om Mundanas rättskipning så finns det säkert andra aspekter av det hela man kunde ägnat sig åt istället för att till låta 90 procent av artikeln bestå av en uppradning av straffmetoder.

Vad jag inte förstår riktigt är varför folk som inte spelar eller är intresserade av ett spel skramlar så mycket.
Sant är att jag inte spelar Eon (det avslöjade jag ju faktiskt själv) men var får du ifrån att jag inte skulle vara intresserad? Jag både äger spelet och har läst det till den grad att jag påstår mig ha en hyfsad koll på både reglerna och världen.

Mellan dina rader tycker jag mig läsa att du fått för dig att jag skulle vara någon slags Eon-motståndare av den typ som tar varje chans som bjuds att racka ner på spelet. Tvärtom! Jag gillar det och skulle gärna spela det men däremot så tyckte jag inte att artikeln gav särskilt mycket. Och det är något jag skulle gjort även om jag var Eon-spelare

/Anders
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Det har väl att göra med Eons allmäna riktningsändring. Det känns som om det Mundana som beskrivs i Consaber och Asharien & Soldarn är en avsevärt mer gemytlig (och fult illustrerad) plats än det som beskrivs i Atlasboxen och Thalamur. Sedan beror det ju på ens personliga smak vilken modell man föredrar -- själv har jag åtminstone inte mycket till övers för riddarromantik. Även om den teoretiska politiska uppbygnaden i ett land säger "lagen bestämmer" så misstänker jag att det sällan efterlevs när folk inte har mycket möjlighet att kolla, eller till exempel när det upplevs som "dålig stil" att ge sig på en annan man av börd bara för att han gjort något olagligt mot en ofrälse.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Detaljerade avrättningsregler tycker jag har existensberättigande om de erbjuder en chans att överleva det hela och/eller fly. Då blir lite paradoxalt utdragna avrättningar att föredra eftersom de ger mer tid till sådant.

Om övernaturliga väsen utsätts för bestraffningar avsedda för vanliga människor kan det av liknande skäl vara intressant att veta exakt hur de speltekniskt fungerar.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Men, är det verkligen viktigt att veta hur många traumakryss man får när det sker?
Tja, kör man på alla extraregler finns det ju en risk att skadan leder till infektion och därmed blir ganska farlig, annars är väl den enda relevanta användningen om personen tar fler skador innan den gamla har läkt. Jag skulle dock klassa det som detaljism vid den övre gränsen av det användbara, och undrar om man inte lika gärna skulle kunna använda amputationsreglerna för en avhuggen hand i grundregelboken, som ju varje Eon-spelgrupp rimligtvis borde ha tillgång till... (har inte läst artikeln själv, eftersom min Fenix inte kommit än)
 

Legion

Warrior
Joined
22 Oct 2002
Messages
221
Bara om det sker i strid eller liknande. Att någon får kroppsdelar avkapade som ett straff för någon missgärning sker, vanligen, under sådana förhållanden att det räcker att konstatera att det skett. De regelmässiga följdena av de men som det eventuellt medför finns redan beskrivna i grundreglerna.
Sant, det finns beskrivet i reglerna, men ska man få en direkt innebörd av ett straff och se hur det regeltekniskt påverkar spelandet så bör det i mitt tycke stå med i artikeln. Att behöva sitta med både regelboken och tidningen för att få klok överblick känns lite onödigt. När man sedan ska implementera artikeln i spelet regeltekniskt så kommer regelböckerna till användning.

Vad jag menade var att om man har ett begrsänsat utrymme att till att skriva en artikel om Mundanas rättskipning så finns det säkert andra aspekter av det hela man kunde ägnat sig åt istället för att till låta 90 procent av artikeln bestå av en uppradning av straffmetoder
Absolut sant. Men i det här fallet så var det just metoderna som fick fokus, mycket på grund av att vägen till straff vanligen finns beskrivet i respektive landsmodul. Vad som i många fall saknades var just straffen och tillvägagångssätten. Men jag förstår helt klart att det inte tilltalar alla. Det är något makabert, men inte desto mindre tycker jag om artikeln :gremwink:

Mellan dina rader tycker jag mig läsa att du fått för dig att jag skulle vara någon slags Eon-motståndare av den typ som tar varje chans som bjuds att racka ner på spelet. Tvärtom! Jag gillar det och skulle gärna spela det men däremot så tyckte jag inte att artikeln gav särskilt mycket. Och det är något jag skulle gjort även om jag var Eon-spelare
Jo, jag hade nog märkt upp dig för det facket, och det ber jag om ursäkt för. Hoppas du får möjlighet att spela det i framtiden.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Säger som Marco... Det är ju Eon.
I Eon är det mesta väldigt detaljerat och enligt mig är just dessa viktiga. Får du handen/fingrar/öron eller whatever avhugget, ditt ansikte sönderskuret eller får någon kroppsdel bruten så är det intressant för spelaren vilken effekt detta får på hans rollperson.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Jag säger lite som Judge Dredd "Jag är lagen". Eller rättare sagt ”Härskaren är lagen”.

Visst finns det riken på Mundana som har ett byråkratiskt system och noga lagstiftning men många gånger skulle jag säga att det är upp till de styrande att utdöma straff. I synnerhet i feodala riken.

Artikeln är dessutom väldigt allmän för att kunna täcka in de största delarna av Mundana samt ge en inblick i de grymheter som där många gånger är vardagliga.

”Självklart hugger man händerna av tjuvar, hur skulle man annars straffa dem?”
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,464
Och oavsett om det är viktigt eller inte för EON (vilket jag betvivlar) så är det en sån artikel som jag helt enkelt inte läser.

Och det är väl inte poängen, eller?

Jag betvivlar att jag skulle läsa den även om jag spelade EON.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
OK, nu har jag kollat i artikeln istället för att bara uttala mig generellt.

Någon hjälp för att se hur man heroiskt tar sig ur avrättningsinstrumenten såg jag inte. Ingen hjälp för mitt sätt att spela alltså.

Däremot gav den kanske lite lokalfärg till olika delar av Mundana.
 

Havoc

Swordsman
Joined
21 Feb 2001
Messages
545
Location
Stockholm
Jag har inget emot obehagliga beskrivningar, men den där artikeln är lite som SAW III, man bara radar upp slasket utan någon egentlig poäng. Det skulle kunna blivit en riktigt bra artikel utan att man tonade ner våldet ifall man bara presenterat det hela bättre.
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Varför inte? Inspirerad av Gene Wolfs utmärka "The book of the new sun". Det skulle kunna bli intressant om man tog med lite psykologiska och moraliska spår och inte bara snaskar i grymhet.
 

vandraren

Swordsman
Joined
17 May 2002
Messages
453
Location
stockholm
Kan inte annat än att hålla med. Det var tyvärr en av de sämre artiklarna jag läst i Fenix och jag förstår inte hur den kunde få ta sån plats. Nog gnällt; Fenix är i övrigt en grymt bra tidning! Keep up the good work!
 

sant

Veteran
Joined
9 Sep 2007
Messages
22
Ö
det här om avrätnigar
framstäler en medeldita värd a men det är var litet överdrivit.
 
Top