Nekromanti Avklädd fantasykonst, påklädd fantasylitteratur

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Re: Bigger is Better

Själv älskar jag klichéfantasy. Vad som gör bra svulstig fantasykonst är barbarer med svällande muskler, nakna kvinnor och hemska monster i stora doser. Desto mer, desto bättre. Det är så det är, och jag hoppas det är så det kommer förbli.
Låt mig gissa, du diggar Corben?
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,880
Location
Barcelona
Re: Inte bara fantasykonst utan även serier

Du läser fel serier, helt enkelt!

Hade jag inte varit så usel på att teckna så hade jag själv försökt skapa en egen serie med fokus på handling istället för poserande brudar med stora urringningar.

Det kanske är en fördel. Om du är dålig på att teckna frestas du inte att fylla dina serierutor med snygga brudar. Titta på Dilbert till exempel? Hur många tror du läser den serien för att Scott Adams är så bra på att rita tjejer?
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,880
Location
Barcelona
Jag tycker inte att problemet är att fantasykonsten är så porrig, utan snarare att fantasylitteraturen är så kysk.

Jag menar, när man öppnar en bok med världens sexbomb på omslaget vill man ju inte att handlingen ska vara en massa prepubertal puritanism och "nej, Belgarion, jag är inte redo än!". Då känner man sig lurad, ju. Eller?
 

Skyclad_Girl

Veteran
Joined
13 Dec 2002
Messages
4
På tal om att inte behöva läsa saker..

Poängen med [NT] är ju att man inte ska behöva klicka, och poängen med [ANT] är då att visa att det finns viss text, men det är inget man behöver klicka på.

Är inte [ANT] den märkning du letar efter då, Feliath?
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Upprörande!

menar du att de barbröstade männen har större bröst än kvinnorna på omslagen eller riktiga kvinntimmer?

Det behöver man inte titta på målningar för att se - kolla in de gamla fantasyrullarna 'Gor' och 'Outlaw of Gor'; Urbano Barberinis boobies går inte av för hackor. (-:



--
Åke
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,896
Location
The Culture
Fantasy och fantasy

Jag tycker inte att problemet är att fantasykonsten är så porrig, utan snarare att fantasylitteraturen är så kysk.
Fantasylitteraturen är tyvärr i stor utsträckning skriven för ungdomar, dessutom för amerikanska ungdomar, som (tror i alla fall vuxenvärlden) inte har en aning om vad könsumgänge är eller hur det går till. Dessutom tror nog författarna att kyskhet och sexualskräck är något som hörde medeltiden till medan sexuell frihet är ett modernt påfund. (Jag märker att jag uttalar mig utan något stöd alls, men det har aldrig hindrat någon förut.)

Som jag brukar göra när fantasy diskuteras rekommenderar jag Guy Gavriel Key. I hans böcker har folk sex med varandra i ungefär den utsträckning man kan förvänta sig av vuxna människor. (Dessutom inga storbröstade spännisar på omslagen, varken män eller kvinnor.)

/tobias
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Que what?

Jag har iofs inte sett boken i fråga, men det är kanske möjligt att Sting avser AEGs mer djupgående konvertering av Rokugan till d20/OA? De har väl gjort en världsbok eller nåt.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Det beror som sagt på vad man läser - en del böcker innehåller ganska stora mängder sex. Och Eddings' böcker är väl knappast försedda med SÅ många tutt-Fior? Den som söker skall till och med finna icke-straight sex*...

Som Åke nämnt i nåt sammanhang nedan, så tenderade äldre sword&sorcery, den dominerande formen för JRRT, att vara nog så snuskig. Det skall dock tilläggas att man fortfarande visade mindre än vad man dolde; Conan's erövringar skildras aldrig i detalj egentligen, och i böckerna om John Carter av Mars kan hjältinnan vara en ond härskares 'plaything' under en längre period medan hon är hans fånge och ändå kallas 'the Maiden of Mars' på omslaget. Vad gjorde dom? Klappa kaka?

Erik

* <font size="1"> Rätt ofta manlig homosex beskriven av heterosexuella kvinnor, och den har hittills ingett mig samma känsla som 'lesbiska' sexscener för heterosexuella killar; det känns bara fel, helt enkelt. Men jag har inte läst alltför mycket, så halten av faghaggery kan vara en missuppfattning ffrån min sida. </font size>
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,468
Location
Stockholm
Rätt ofta manlig homosex beskriven av heterosexuella kvinnor, och den har hittills ingett mig samma känsla som 'lesbiska' sexscener för heterosexuella killar; det känns bara fel, helt enkelt. Men jag har inte läst alltför mycket, så halten av faghaggery kan vara en missuppfattning ffrån min sida.
Förmodligen en yttring av samma fenomen som Slash-litteraturen, som förekommer rikligt runt om på nätet, är sprungen ur. Vad detta fenomen skulle vara har jag dock ingen aning om. :gremsmile:
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Hack n' slash (OT?)

Förmodligen en yttring av samma fenomen som Slash-litteraturen, som förekommer rikligt runt om på nätet, är sprungen ur.
Mycket möjligt. Själv kan jag förstå vissa delar av den, men den djupa lusten att se Gambit ha sex med Wolverine eller Raistlin med Tanis gäller knepigt nog bara heterobrudar.

Vi icke-förökande vill SJÄLVA ha sex med Gambit* och Tanis.
:gremwink:

Skämt åsido, de respektive könens attraktion till queera av motsatt kön är värt minst en doktorsavhandling eller åtminstone en artikel i Slitz...

Erik

* <font size="1"> Eller snarast Nightcrawler, i mitt fall. Gambit är en hemsk typ, och Logan är ett psyko. Bläh. </font size>
 

Noir

Veteran
Joined
17 Sep 2002
Messages
45
Location
Gästrikland
Re: Que what?

Korrekt!

Det är AEGs världsbok det handlar om.
Ärligt talat så är det inte så farligt, har sett böcker där man gått betydligt längre. Överlag så håller illustrationerna i boken hyfsat hög kvalité.
 
Top