Nekromanti Avföring...

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Detta kanske låter lite skumt men jag skulle vilja veta lite om avföring och sånt... hmm

typ:
i en del böcker så får man veta att karaktärerna går på uthuset iblan, inte allt för ofta och inte specielt viktigt i sig för berättelsen om det inte händer nåt viktigt när han/hon är borta
men när de är ut på vägarna...
vad är det man får veta?? jo

1, de slå läger
2, äter
3, det händer nåt, kan även hända på punkt 2
4, sov tid, punkt 3 kommer tillbaka
5, de vaknar

händer det nåt mer?? jo ja de sätter ut vakter
thats it!
men TOA DÅ
behöver de inte gå
ingenstans näms det att karaktärerna går på toa, bygger en toa eller nåt i den stilen
med toa menar jag då nåt funktionabelt i skogen/slätten/berget eller vart de nu är.
toan är kanske inte så viktigt men det borde dokumenteras

enda gången jag stött på en "toa" är i Raymond E Feist Ormkrigskrönika. (jag har läst många fantasy serier och många andra sorts böcker så kom inte och misstolka mig som vanligt om att jag läser för lite).
i hans omrkrigskrönika, serpent war eller nå på engelska, så bygger dom "sanitärs områden"
detta är enligt min men ing då serien själv om...

svara gärna och tycxk till om toalleter och avöring i fantasy värden :)

---------
-Netfeed-
---------
I scream, you scream, all scream for Ice-cream
 

tigerorm

Veteran
Joined
9 Aug 2001
Messages
7
Location
Kil, två mil från Karlstad, ca 10m till ingenstans
Jag tror att dom flesta författare inte tar med dom bitarna pga något av dessa fyra skäl:

1. dom är rädda att uppfatas som oseriösa
2. dom vill inte förlora läsare som lätt känner sig äklade
3. dom tycker toalett besök är orelevant i berättelsen
4. dom är själva äklade...

"Om alla signaturer på engelska som man inte förstår har jag bara en sak att säga: bull shit"
 

trollet

Warrior
Joined
5 Dec 2000
Messages
320
Location
jönköping
eftersom det är så naturligt så så behöver man inte säga det hela tiden. och det kan ha en förmåga att döda stämningen också.
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
men det är ju ändå något som behövs...

---------
-Netfeed-
---------
I scream, you scream, all scream for Ice-cream
 

Ridijeck

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
358
Location
Örebro
Visst. Men är det viktigt för handlingen? Det är den frågan man borde ställa sig. Om det inte har någon betydelse för handlingen känns det på något sätt aningen... överflödigt. Ordbajseri, alltså.

Fast å andra sidan är det ju en del av den mänskliga naturen, och en författare som ignorerar det när det borde nämnas (kan tyvärr inte ge något bra exempel såhär) har imho missat något.

Kort sagt: skriv om toabesök när det behövs - annars skit i det!

Ridijeck
som är riktigt stolt över hur mycket dasshumor han lyckats klämma in i svaret
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Kort sagt: skriv om toabesök när det behövs - annars skit i det!</I>

"Goblins är otroliga varelser - de verkar <I>skita</I> mer än de <I>äter</I>."
(kommentar när vi röjde i en goblin-infesterad fästning i WFRP och hittade högar med deras avföring i vart och vartannat rum)

AD&D-anekdot...
Vi sprang runt i ett slott i Ravenloft, och hade väl avverkat ungefär halva kåken när någon muttrade: "Hur kommer det sig egentligen att det aldrig finns några <I>dass</I> på ställen som de här? Det är ju ändå tänkt att folk ska bo här..." Allmänt medhåll från de övriga, med lite kommentarer om orealistiska dungeon-konstruktörer o dyl.
Nästa rum vi gick in i var en toalett.

--
Åke
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
"Hur kommer det sig egentligen att det aldrig finns några dass på ställen som de här? Det är ju ändå tänkt att folk ska bo här..."

Intressant form av dass: På Savonlinna slott i Finland finns en toalett med sedvanlig hål-i-en-bräda-man-sitter-på. Det är bara att den inte går ned i en skitgrop; skiten faller från det höga tornrummet ned i havet utanför, för dasset är i en utskjutande del av tornet som hänger över havet. Minns inte hur högt tornet är, men att man skulle slå sig illa mot vattenytan om man ramlade ned där...

"Detta blir svårt! Det finns bara ETT sätt att ta sig in i den mörke furst Blabdags torn..."

Nightowl, får plötsligt associationer till Judge Dredd igår, och den där avfallsrännan med periodiska eldstötar...

Makt korrumperar. Absolut makt är ganska kul.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
hmmm !

Ja du...
Det fär om toabesök tycker jag inte är det som jag prioroiterear i rollspel, men jag fattar din vink. Klart att man går på toa.. Men man kanske inte dirket behöver rollspela det hela.

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>På Savonlinna slott i Finland finns en toalett med sedvanlig hål-i-en-bräda-man-sitter-på. Det är bara att den inte går ned i en skitgrop; skiten faller från det höga tornrummet ned i havet utanför, för dasset är i en utskjutande del av tornet som hänger över havet.</I>

På en gammal bondgård i Västerbotten såg jag en gång ett dasshål som var byggt en trappa upp i lagården - i en utskjutande nisch över där de brukade lägga gödselstacken. Den låg på baksidan av kåken, men man satt alltså ändå med rumpan i full åsyn för vem som helst som gick förbi utanför och sneglade upp...
En kusins kommentar: "Det är fostrande med utedass."

--
Åke
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Välkommen tillbaka Rosen!

Vi har saknat dig medan du var i indien! Arvidos postade tom ett inlägg på www.rollspel.nu-forumet undrandes var du hade tagit vägen. Vi antog alla att du var i indien i varje fall.....Kul att ha dig här igen.....

Caen/ Även Sunelf Wizard vid namn Tevanu i D&D.
 

CyberJobe

Veteran
Joined
24 Aug 2001
Messages
114
Location
Umeå, Sverige
Mina spelare har lärt sig att frukta toabesöken. Om det blir ett möte och det bara är ett monster som aldrig skulle anfalla en hel grupp, när anfaller det då? Jo naturligtvis när någon är ensam, vilket de flesta är när de sitter och skiter /images/icons/laugh.gif.
Så, när jag säger till en spelare (som jag valt ut med en tärning):
"Din karaktär känner att det är dags att gå..." Så bleknar denne märkbart, hehehe, men det är inte alltid det är något, men det vet ju inte de, MWA HA HAA, ja jag är oändligt ond, men det är ju så kul också...

"A bullet in your arm does very little harm, a bullet in your head can make you very dead."
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Re: hmmm !

jag pratar inte om att man skall rollspela med det :gremsmile: visst kan man det... men det är av saknanden av det i böcker som man tycker att man borde finna ... hmm fin svenska va??

---------
-Netfeed-
---------
I scream, you scream, all scream for Ice-cream
 

Björn Hellqvist

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
667
Location
Skövde
Skitsnack

Det är inte särskilt många böcker över huvud taget som beskriver toabesök, så fantasygenren är inte unik i detta. Fast visst, på sin höjd kan en författare skriva att någon går till latringropen (vanligen är detta i militär fantasy, där lägren har skitgropar), eller att någon (i bland rent av hjälten!) "lättar sig". Fast det är ju sällan löss, inälvsparasiter, skabb eller annat "mysigt" omnämns heller, för den delen...

http://www.algonet.se/~enda
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Kanske det.

Jo, kanske det. Iafatt de nämner det.. Fast inte så ingående då...

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Kanske det.

<I>Fast inte så ingående då...</I>

Hemska tanke... (-:

Spelare: "Gnnhhh..."
SL: "Det är en stor jäkel!"
Spelare: "UUGGHHNNNNUUUHHH!!"
SL (rullar tärning): "Ajaj, den är <I>hård</I> också! Har du Smärttålighet?"

--
Åke
 
Joined
5 Feb 2001
Messages
273
Location
Göteborg (om det inte ändrats igen).
I sagans förtrollade värld...

Fan...
Skulle just citera från Sindbad sjöfararen, men så märker jag att min upplaga tycks vara censurerad i just detta. Iaf, Sindbad bär under en tid ett monster känt som "Den gamle från havet" på sina axlar, och i Tidens utgåva skall det visst stå nåt i stil med: "...han gjorde även sitt tarv på mig, både fast och flytande..."

Urinering är väl förresten inte så ovanligt i Fantasy förresten, eller inbillar jag mig...

El penguino

"Nu har jag pissat färdigt."
Toke, i Röde Orm

Heja Lars! Heja Lars!
L! A! R! S!
Goooooo Lars!!!!!!!!!
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Japps !

Spelare: "Gnnhhh..."
SL: "Det är en stor jäkel!"
Spelare: "UUGGHHNNNNUUUHHH!!"
SL (rullar tärning): "Ajaj, den är hård också! Har du Smärttålighet?"


Hehe !
det är så det kanske skulle se ut om man rollspelade det...

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: I sagans förtrollade värld...

"Fast röde orm är ju inte fantasy....."
Tja, den har effektiva spådomar som slår in, och klart magiska kurer som fungerar, och inte är den "historiskt korrekt"...

Skall man vara mer praktiskt lagd, ser jag ingen lag som säger att inte scenen (och jag är så analretentiv så att jag kollade: Toke säger faktiskt "nu har han pissat färdigt"...) lika gärna skulle kunna förekomma vid vilket barbarhov i vilken swordnsorceryhistoria som helst. Skillnaden i stilgrepp mellan fantasy och historiska äventyrsromaner är inte så stor.

Nightowl, SPRÄNG GENRERNA!

Makt korrumperar. Absolut makt är ganska kul.
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Analretentiv?

Vad är det, nightowl? Jag blir helt förvirrad.....


Förresten; Har du lagt märke till att du och jag är bland de första på www.rollspel.nu nu när det har öppnat....Det säger att vi är trogna forumsbesökare!

Caen/ Även Sunelf Wizard vid namn Tevanu i D&D.
 
Top