Nekromanti Avengers

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Splirrans trailer för senaste Joss Whedon-projektet finns här på apples trailersidor
Filmen verkar vara en stor nördmilstolte för många i Usa. Vad tycker ni?

//erik. klia klia
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,086
Location
Göteborg
Det är en stor nördmilstolpe, iom att det är höjdpunkten på en av de största och överlag mest lyckade nördkultursfilmatiseringarna någonsin. Det som hänt är att senaste årens Marvel-filmer har knutits ihop utan att det var tydligt för publiken i början, och man får samma känsla av filmerna som när man läser serier i samma kontinuitet när de bara delar samma värld. När hjälten i ens favoritserie gör en kommentar i förbigående om något i en annan tidning, eller spider-man har en cameo i tre rutor i fantastic four. Som värst innebär kontinuitet att man måste hålla koll på alla tidningar även om man bara är intresserad av en hjälte, men som bäst är det en känsla av sammanhang och att det finns något sötrre på gång. Efter Avengers-filmen kommit ut finns det risk att nackdelarna börjar visa sig i filmvärlden, men än så länge är det bara fördelarna vi sett.


En liten rundown för den som inte har koll:
Det började 2008 med Iron Man, Marvels bästa "egna" film på länge (Spider-man och X-men ägs av andra filmstudior och ingen var särskilt nöjd med FF och Ang Lees Hulk-film). Den blev bra och folk blev pepp på Marvel-film igen. En Hulk-reboot kom samma år, The Incredible Hulk. Båda dessa filmer hade kortkorta scener efter etertexterna som hintade om framtiden: I Iron Man dök Samuel L. Jackson upp som Nick Fury och sa "I'm here to talk with you about the Avengers Initiative" och i Hulken dök Iron Man själv upp och pratade om ett lag de skulle sätta ihop. Redan här visste folk alltså vad som var på gång.

I Iron Man 2, 2010, handlade halva plotten om hur Tony Stark behövde rycka upp sig, och den som sa åt honom att göra det var ingen mindre än samme Nick Fury, director of S.H.I.E.L.D, en shady government organisation. Han har med sig en Agent Coulson och en Natasha Romanoff, känd för serienördarna som Black Widow. I en post-credits-scene, som fansen brörjat förvänta sig vid det här laget, har Coulson hittat Thors hammare i öknen.

Under 2011 kom Thor och Captain America, och här haglar referenserna både till serierna och mellan filmerna. I Iron Man 2 får Tony en låda med grejer från sin pappa Howard, där hittar hn en prototyp till Captain Americas sköld. Howard själv är den som "skapar" Captain i hans egen film. I Thor har Agent Coulson en viktig roll och Thor har mycket kontakt med S.H.I.E.L.D. En forskare referar till Bruce Banner (Hulken) som försvunnen, någon agent ser Odens magiska rustning och tror att Tony Stark ligger bakom det. I Captain America, som utspelar sig under WWII, använder skurken en magisk låda som man i flshbacks i Thor har sett ligga i Odens skattkammare. Howard hittar den i slutet när Captain America tros vara död, och den syns i post-credits-scenen till Thor där Nick Fury har den men Loke vill lägga vantarna på den. En gammal Avenger från serierna, Hawkeye, figurerar i Thor som Agent Barton.

Vid det här laget har alla filmerna refererat till varandra, och flera plot-element delas – S.H.I.E.L.D, Tesserakten (den magiska lådan), Howard Stark och vad han lämnat efter sig. Nu kommer trailern till Avengers och visar, som seriefansen redan misstänkte, att Loke är huvudskurken. Iron Man, Thor, Captain America, Hulken, Natasha och Hawkeye är alla med och alla har knutits ihop. Men samtidigt finns det lösa trådar i varje figurs egna filmer, och man kommer ju inte sluta göra uppföljare bara för att Avengers kommer ut. I pipelinen ligger Avengers 2, men även Thor 2 och Iron Man 3, och antagligen ännu fler "nya" superhjältar.


Jag tror att detta är det största ickelinjära filmprojekt som hållit ihop hittills. Kanske inte i antal filmer, men säkert i budget och fanbase. Det är inte riktigt samma sak, men på vissa sätt är det jämförbart med Sagan om Ringen-filmerna eller Harry Potter-filmerna (8 filmer i rad med samma skådespelare som åldras i takt med sina roller är ganska ambitiöst).
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,807
Location
Göteborg
Pilzeman said:
Efter Avengers-filmen kommit ut finns det risk att nackdelarna börjar visa sig i filmvärlden, men än så länge är det bara fördelarna vi sett.
Vet inte det, jag. Som ickenörd och mainstreamfilmtittare har alla sammankopplingarna mellan superhjältarna helt gått mig förbi, trots att jag sett flera av filmerna. Vad jag däremot märkte var att slutet av Captain America var kefft och skittöntigt, vilket väl får ses som en konsekvens av hela det här projektet.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,631
Location
Rissne
Bra genomgång, och även jag är faktiskt rätt pepp på projektet, även om åtminstone Thor i mina ögon inte alls höll måttet. Iron Man 1 och 2, Hulk och Captain America tyckte jag dock var riktigt sköna filmer, och jag har såklart fått massor av nergasmer av alla referenser hit och dit.

Och att de valt Ultimates-versionen av Nick Fury är jag såklart helt squeee:ig över, eftersom jag älskar Ultimates och betraktar den varianten av Avengers som den enda jag egentligen står ut med. Hittills har filmerna absolut inte varit lika grisiga som Ultimates-serierna, men det har funnits hintar. Jag hoppas få se Ant-Man, för egen del - gärna med de problem och det mörker som gavs karaktären i just Ultimates. Hoppas också på att se Caps konservatism och så, och självklart mer av Tony Starks alkoholism.

Fast det lär väl mest finnas sånt i akgrunden; gissar att fokus ligger på mer ointressanta delar. Som vrålsnygg superhjälteaction =)
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Genesis said:
Vad jag däremot märkte var att slutet av Captain America var kefft och skittöntigt, vilket väl får ses som en konsekvens av hela det här projektet.
Kan du spoila och berätta hur?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Jag tyckte Thor var skitskön, väldigt trogen serietidningarna från 60-talet.. mycket Jack Kirby-känsla.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,631
Location
Rissne
Arfert said:
Genesis said:
Vad jag däremot märkte var att slutet av Captain America var kefft och skittöntigt, vilket väl får ses som en konsekvens av hela det här projektet.
Kan du spoila och berätta hur?

Cap störtar ondingens plan ner i vatten, som blir till is, och så tinas han upp i nutid. I en ganska ball scen försöker de först få det att se ut som att han fortfarande är i 40-talet, men han ser igenom och rusar ut och träffar Nick Fury.

Typ.

Jag tyckte att det var rätt coolt, om än en smula abrupt.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,086
Location
Göteborg
Genesis said:
Pilzeman said:
Efter Avengers-filmen kommit ut finns det risk att nackdelarna börjar visa sig i filmvärlden, men än så länge är det bara fördelarna vi sett.
Vet inte det, jag. Som ickenörd och mainstreamfilmtittare har alla sammankopplingarna mellan superhjältarna helt gått mig förbi, trots att jag sett flera av filmerna. Vad jag däremot märkte var att slutet av Captain America var kefft och skittöntigt, vilket väl får ses som en konsekvens av hela det här projektet.
Jo, det får det väl. Jag tänkte inte på det slutet, som ju är första gången man verkligen hamnar i "det här hänger inte ihop" om man försöker se Captain America som fristående film.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
CapnZapp said:
Lindenius said:
Splirrans trailer för senaste Joss Whedon-projektet finns här på apples trailersidor
Här är youtubelänken för alla oss som undviker Apples quicktime-tunga skitsidor:
http://www.youtube.com/watch?v=xuR3wSKeNOc
Trailern drog igång efter en halv sekund hos mig, och hackade inte... vad gnäller du om? (på en 3-4 år gammal bärbar dator med 2 GB arbetsminne och en 2,5 Ghz intelprocessor)
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,012
Gnäller?

Jag bara gav ett alternativ för dem som undviker Quicktime och annan bloatware.

Dina tider antyder kraftigt du redan har QT installerat på din dator. Vad bra! :gremsmile:
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Med tanke på att QT kom redan 1991 och var då det enda sättet man kunde se video på en dator är det väl lite magstarkt att kalla det bloatware och vara förvånad om man har det installerat.. :gremwink: Det har väl alla, hehe.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,631
Location
Rissne
Arfert said:
Med tanke på att QT kom redan 1991 och var då det enda sättet man kunde se video på en dator är det väl lite magstarkt att kalla det bloatware och vara förvånad om man har det installerat.. :gremwink: Det har väl alla, hehe.
Möjligen om man inte installerat om datorn eller bytt datorn sen 91 =)

Eller alltså, "var tidigt ute och bra tidigare" utesluter väl inte att programmet idag är rätt bloatat och i stort sett bara behövs för iTunes...

Förvånad behöver man inte vara. Och på Mac är säkert Quicktime, precis som iTunes, inte helt värdelöst. Men jag drar mig ordentligt för att installera det på en windowsdator jag inte behöver ha iTunes på.

//Krank, som kör applettrailers helt utan QT...
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,631
Location
Rissne
CapnZapp said:
Här är youtubelänken för alla oss som undviker Apples quicktime-tunga skitsidor:
http://www.youtube.com/watch?v=xuR3wSKeNOc
EDIT: nevermind; de använder fortfarande Quicktime. Jag antog bara,e n stund, att de inte gjorde det eftersom det funkade i Ubuntu för mig utan problem... Men det visade sig bara vara Totem Player som ersatte qt-playern helt seamlessly.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,631
Location
Rissne
Nu har jag också haft tid att se trailern.

Jag spenderade halva tiden med att rysa i hela kroppen och andra med att skratta som en galning. Jag tror att det här kommer att bli awesome på en nivå som inte skådats sen... öh, typ på ganska länge.

Fast det är astrist att det är så jävla länge till premiären.
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Så länge den är bättre än Fantastic Four-Rise of the Silver Surfer så är jag nöjd.

Vilka är skurkarna då? Skrulls eller Kree eller vad?
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Jag har hunnit se båda Iron Man-filmerna och Thor än så länge och de är ju tyvärr bättre ju tidigare de kom. Iron Man var bra, Iron Man 2 var okej och Thor gränsade bitvis till usel. Hulken och Captain America har jag struntat i än så länge, men jag antar att jag ska titta, bara för att.

Peppen inför Avengers är alltså: sådär. Det beror helt på hur mycket screen time RDJr får...

(Peppen inför nya Superman är betydligt större)
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,210
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag tyckte slutet var helt briljant, det bästa med hela filmen och det bästa i någon västerländsk superhjältefilm. here's why:

"I had a date..." :gremfrown:

Det är precis den sortens återhållna, icke-melodramatiska slut och sparsmakad dialog som Hollywoodfilmer en gång för väldigt länge sedan var så bra på, och som blivit så sällsynt sedan dess. *älska*
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,210
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag tror att detta är det största ickelinjära filmprojekt som hållit ihop hittills. Kanske inte i antal filmer, men säkert i budget och fanbase.
Jag har en stark känsla av att du har fel, men jag tror det är bäst att jag ber dig förtydliga vad du menar med "ickelinjära" i det här sammanhanget innan vi diskuterar saken vidare?
 
Top