Nekromanti Avbryta magiker i strid

dkdsmk

Veteran
Hejsan. Har ett par frågor.

1. Ifall en magiker kastar en formel som tar en runda att utföra och slagen för alstra, transformera och besvärjelse görs i sista stridsfasen, finns det då något rimligt sätt att störa magikerns koncentration (annat än med andra magiker i samma fas)?

Eller kan man anse att slaget för alstra slås i första stridsfasen och ifall magikern blir skadad någon gång under första rundan så finns en stor risk att alstringen dissiperar okontrollerat?

Stridsfaserna är ju tänkta att ske mer eller mindre samtidigt, vilket gör mig lite fundersam.

2. Sedan funderar jag på ifall ni spelar med att magin dissiperar automatiskt vid en poäng smärta eller om ni kör mot något sorts koncentrationsslag. Hittade en tråd här med samma tema: https://www.rollspel.nu/threads/488622.html

3. Rent allmän fråga angående stridssystemet.
Måste spelarna säga innan rundan vilka offensiva handlingar dem ska göra? Eller är det lugnt att magikern spontant undviker 3 gånger och sedan inser att han inte vågar kasta magi p.g.a den nu väldigt svåra svårighetsgraden?

Vicotnik

Den onde
Staff member
1. Att få en magiker att tappa koncentration i strid är väldigt simpelt. Så fort magikern får 1 poäng i smärta så finns risken att magin misslyckas. Vill man vara snäll som sl kan du låta magikern slå ett slag mot stridsvana för att se om hanYhon lyckas behålla koncentrationen.

3. I mitt fall så måste spelarna informera om vilken besvärjelse de kastar.
Jag brukar göra så att magikern får slå något slag per rund vid längre besvärjelser för att symboliera vilket steg magikern befinner sig i när det gäller besvärjelsen.

wallahad

Swordsman
Många har husregler för att ge motståndslag mot att tappa koncentrationen.
Normalt är som tidigare sagt att slå ett slag mot stridsvanan, modifierat av poängen smärta.

Men Wyldstorm kläckte em fin kommentar för länge sedan; Eon ger inga negativa effekter av att magikern kastar magi iklädd en TUNG rustning.
Som alkemist så är du nästan tvungen till det, pga explosions risken.

dkdsmk

Veteran
Så för en magiker som kastar en magi som tar 1 runda. Hur gör ni då?

Rimligtvis så sker ju alstringen, transformeringen och besvärjelsen under alla faser utav rundan då allting är tänkt att ske "samtidigt".

Om magikern då blir träffad i skyttefasen eller i närstridsfasen fast han inte haft sin magifas ännu, blir han då störd i sitt kastande?

Eller räknas han som aktiv magianvändare först i sista fasen utav rundan så att han enbart kan störas i sista fasen?

Sen är jag inte helt nöjd med svaret angående om man måste deklarera handlingarna i början av stridsrundan eller dylikt.

Om magikern måste undvika eller parera ett par gånger innan det är hans tur så vågar han kanske inte kasta en spell i slutet av rundan då det redan är sån stor svårighetsökning. Är det då ok för honom att inte agera? Eller måste han följa någon tidigare deklarerad handling om att "jag ska kasta en spell den här rundan"?

Tack för svaren iaf!

myran

Veteran
En magiker ska alltid deklarera vad han ska göra i början på rundan. (Dvs innan skyttefasen) Hans slag för magi sker som vanligt med normal svårigheter för besvärjelsen. (När magikern slår sina slag spelar inte någon roll så länge man tänker på att effekten tar effekt först i slutet på rundan)

Måste han däremot undvika i samma runda så kommer själva undvikanden börja på OB4T6 eftersom han redan gjort en handling i rundan.

Om du vill att magikern ska kunna avbryta besvärjelsen och att den inte ska ha räknats som en handling till fördel för defensiva manövrar så kan ni husreglera det. Det viktigaste då är att ni är konsekventa.

Phelan

Hero
Jag har ändrat lite saker i strid:
- till att börja med slår alla VINIT oavsett om man är involverad eller inte, och man räknas (ungefär) som Anfallare mot alla man har bättre effekt på VINIT mot, och som Försvarare gentemot övriga, om de gör saker som påverkar varandra.
- magi tar effekt direkt efter att trollisen har slagit sitt sista slag för att väva magin. Detta ändrade jag för att som reglerna är skrivna är det faktiskt fullt legitimt att under en runda upptäcka/misstänka att en trollis ska använda magi mot en och så slutar man varje runda med att placera sig utom synhåll för trollisen. Då grundregeln säger att magi ska ske absolut sist kan alltså magin inte kastas på någon som inte kan förnimmas och så står man där med en besvärjelse utan mål. Det löser också frågan om Smärta och avbruten magi ganska rättvist: om trollisen är snabbast hinner hen lägga sin besvärjelse innan han blir anfallen, är hen långsammare får hen lida av detta :gremsmile:

Ser man till att reglerna i boken i samma andetag som de listar de olika faserna säger att allt egentligen sker samtidigt känner jag att det blir mer flyt med ovanstående, VINIT avgör helt enkelt vad som kommer först, inte typ av handling.

Phelan

wallahad

Swordsman
RAW. All magi sker sist, inget vinit förutom mot annan magi.

Tar det inte 2 rd att kasta så har du inte alstrat.
Slut.

Phelan

Hero
Om man inte husreglat, vilket jag har och som jag tyckte framgick klart och tydligt. TS verkade inte helt nöjd med RAW, så jag berättade kort hur jag ändrat.

dkdsmk

Veteran
Phelan said:
Om man inte husreglat, vilket jag har och som jag tyckte framgick klart och tydligt. TS verkade inte helt nöjd med RAW, så jag berättade kort hur jag ändrat.
Jodå, det framgick klart och tydligt :gremsmile:
Vi har inte husreglat något ännu då vi bara använt systemet ett par gånger och då aldrig spelat några karaktärer med magiska kunskaper och det verkade lite oklart.

Då förstår jag lite bättre iaf :gremsmile: Tackar!