Nekromanti Avatarer och stretch-effekten

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Efter att ha samlat ihop en skräcktrio ( :gremwink: förlåt ) som uppvisar symptomet med stretch-effekt på sina avatarer, behold:



så hade jag tänkt fråga; bryr ni er inte om att ni ser helfestliga ut i era ihoptryckta tillstånd? Vill ni ha hjälp med bildredigering för att slippa det här? Gör ni det för att provocera fram inlägg av den här typen? :gremwink:
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Uj, vilken fager sammling.. =)

Well, om sanningen ska fram så har jag absolut ingen aning om hur man snyggar till sin avatar så den slipper detta tillstånd... :gremblush:
Så, om du har lite tid över & har trist Feuflux så får du gjärna fixa till avataren min...

/ Johan K, som anars skrattade gott åt det här inlägget ! :gremlaugh:
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Barcelona
Re: Uj, vilken fager sammling.. =)

Något sånt:



Problemet uppstår när avatarbilden överstiger maximimåtten på 100x100 pixlar. Då trycks bilden ihop för att passa dessa mått.
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,782
Re: Uj, vilken fager sammling.. =)

Men varför skulle man ladda upp en bild som är större än 100x100? Det står väl maxstorleken någonstans? Man måste väl rätt snabbt märka att ens bild ser helt galen ut?
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Barcelona
Re: Uj, vilken fager sammling.. =)

Men varför skulle man ladda upp en bild som är större än 100x100? Det står väl maxstorleken någonstans? Man måste väl rätt snabbt märka att ens bild ser helt galen ut?

Det är inte till så stor hjälp om man saknar lämpliga bilder och lämpliga bildredigeringsprogram.
 

Zaphod_UBBT

Swordsman
Joined
25 Mar 2002
Messages
531
Det är inte alla som tänker så... [anekdot]

En av mina polares föräldrar har skaffat en ny flådig TV. Bildrutan är i sånt här flashigt 16:9-format. Perfekt om man ser mycket film och vill ha ut det mesta av bildskärmens yta.

Men de ser inte mycket film. De ser på nyheterna. De ser på buskisshower. De ser på fotbollsmatcher. 95% av sändningarna är i 4:3-format alltså.

Jag landade framför deras TV på kaffe och kaka någon gång, och konstaterade till min polare i samma ögonblick som jag satte mig att "er TV är ju felinställd". Det var ett program i 4:3-format, men bilden var utdragen åt sidorna för att passa 16:9-TV:n, vilket resulterade i att nyhetsuppläsaren blev bred och ful som i en spegel i lustiga huset.

Men jag tror ärligt talat att min kompis föräldrar aldrig hade tänkt i de banorna. "Vaddå felinställd?" reagerade polarens pappa. "Ja, du ser att er TV är ju bredare än en vanlig TV, och ändå täcker bilden hela ytan. Alla ser lite breda och konstiga ut." förklarade jag samtidigt som jag fipplade med knickedicken och ställde om till 4:3-format.

Pappan tittade, säkert en hel minut, alldeles tyst. "Jo, det har du nog rätt i." Så tog han fjärrkontrollen och bytte tillbaka till att dra ut bilden åt sidorna. Min polare bara skakade på huvudet.


Z
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Re: Uj, vilken fager sammling.. =)

Man tackar & bockar för den fixade bilden !!
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Om ändå alla livets problem kunde lösas...

...genom bildredigering.

Du menar alltså att min bild ser mycket bättre ut utan stretch-effekten? :gremsmile:
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Om ändå alla livets problem kunde lösas...

Jag har förminskat bilden nu i alla fall, hade jag haft tillgång till något mer avancerat bildbehandlingsprogram än Paint så hade den sett bättre ut (dvs hår, framträdande maskulin haka, sexpack istället för kagge etc).
 
Top