Nekromanti Avast! viruskydd - hjeeelp!

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Hallå!
Jag skaffade nyligen Avast, och det var ju inte i närheten av det Avast jag är van, då jag senast använde det för 4-5 år sedan.
Nå, det tar hur lång tid som helst för mig att öppna webläsaren sedan jag skaffade detta. Webläsaren står och tuggar, och tuggar - ibland upp till en halvtimma, för att ansluta till sidan. Det spelar heller ingen roll vilken sida jag försöker ansluta till när jag öppnar det.
Nå, jag är inte alls hemma med nya Avast, och det verkar inte finnas så mycket att göra manuellt.
Är det någon som kan hjälpa mig?
Är det realtime kontrollen som gör att det scannar allting man tar sig för eller vad?
I så fall, tappar man inte i princip hela skyddet om man stänger av realtimekontrollen?

... Well, help me, please!
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
SVARA INTE PÅ ÖVERSTÅENDE!
Det är nämligen skitsamma. Slutade med att jag avinstallerade detta. Vad dock inte det som var felet. Något måste ha hänt i samma veva som jag installerade skiten. Jag finner inga virus i burken, men den segar som fan, och inga webläsare kan connecta utom Opera. ...Funderar på att blåsa hela burken och installera allt nytt...
 
G

Guest

Guest
Låter som avast var fullt med spyware,något som inte räknas som virus av de de flesta anti-virusprogram, försök hitta något vettigt anti-spywareprogram, om du inte är helt nöjd med att behöva installera om hela datorn alltså.

/Zorbeltuss som kan säga att de flesta antispyware program också är spywarehögar
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Har kollat allt med allt jag kan komma på. Ingen förbättring. Måste blåsa om hela burken. Men där har jag problem. Jag har inte en annan dator som jag kan blåsa hårddisken via, och tyvärr endast en hårddisk. Så... Hur fan jag skall kunna blåsa allt och installa om Vista är en bra fråga.
 

Thermight

Warrior
Joined
3 Jan 2006
Messages
277
Location
STHLM
Mitt tips är att du skippar Avast och går över till gratisversionen av AVG. Jag valde Avg föra tt jag läste att det krävde mindre datorprestanda, och det har alltid fungerat bra för mig.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,607
Location
Rissne
Vad gäller prestanda är ju enligt min mening 2.x-versionerna av NOD32 helt överlägsna. Kostar en slant förvisso, men helt klart värt pengarna, tycker jag.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,607
Location
Rissne
solvebring said:
Nåväl... Alla dom där grejerna är en senare fråga. Frågan nu är hur i helsicke jag skall kunna blåsa ur skiten.
Alltså... Windows-installationsprogrammet på den bootbara windows-installations-CD'n/DVD'n har väl en funktion för att helt blåsa alla partitioner? Eller, XP hade det iaf. Och om du har saker du vill ha kvar så borde du nästan helt säkert kunna backa upp dem genom det nuvarande OS:et först.

//Krank, som blåst mången dator utan sekundärdator till hjälp
 

ted

Veteran
Joined
20 Sep 2000
Messages
23
Jag antar att du tvekar eftersom du inte har någonstans att säkerhetskopiera dina filer. I så fall:
Köp en extra hårddisk?

Seriöst, lagringsutrymme är snorbilligt idag och det finns egentligen ingen anledning att snåla in på just hårddiskar. Till skillnad från de flesta andra komponenter är de dessutom användbara hela sin livstid. Det finns alltid någon server i en garderob någonstans som kan ha nytta av en extra hårddisk.

I fortsättningen rekommenderar jag annars att du delar upp hårddiskarna i flera partitioner. Det finns absolut ingen anledning att all data ska ligga på samma partition som operativsystemet. Om inget annat så besparar det dig samma huvudvärk nästa gång.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Alltså... Windows-installationsprogrammet på den bootbara windows-installations-CD'n/DVD'n har väl en funktion för att helt blåsa alla partitioner? Eller, XP hade det iaf.
Precis. Så tänkte jag med. XP har det ju. Men jag finner inte den funktionen hos Vista. Jäkla dåligt faktiskt.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Blåsa om Vista - bara en hårddisk.

Jag antar att du tvekar eftersom du inte har någonstans att säkerhetskopiera dina filer. I så fall:
Jepp, men det är inte så mycket av det jag orkar bry mig om att spara. Det är väl typ mina grejer jag gjort själv, hemsidebackups och lite annat.

Köp en extra hårddisk?
Jag är tyvärr student med genomrutten kassa. Hade gjort detta direkt om jag kjunnat prioritera det ekonomiskt.

I fortsättningen rekommenderar jag annars att du delar upp hårddiskarna i flera partitioner. Det finns absolut ingen anledning att all data ska ligga på samma partition som operativsystemet. Om inget annat så besparar det dig samma huvudvärk nästa gång.
Jo, men tyvärr måste jag blåsa skiten först innan det är att tänka på.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Re: Blåsa om Vista - bara en hårddisk.

solvebring said:
Köp en extra hårddisk?
Jag är tyvärr student med genomrutten kassa. Hade gjort detta direkt om jag kjunnat prioritera det ekonomiskt.
Beroende på hur mycket data det rör sig om så finns en ännu billigare lösning i att köpa ett USB/Flash-minne. Du kan få en 8 Gb-version för typ två hundralappar. Och det är ett bra och flexibelt lagringsmedia.

Har du massor av MP3 eller film så räcker det kanske inte, men det är iaf en lösning.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Blåsa om Vista - bara en hårddisk.

Beroende på hur mycket data det rör sig om så finns en ännu billigare lösning i att köpa ett USB/Flash-minne. Du kan få en 8 Gb-version för typ två hundralappar. Och det är ett bra och flexibelt lagringsmedia.
Tänkte kasta ut det åp DVD-skivor bara.
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,784
Re: Blåsa om Vista - bara en hårddisk.

solvebring said:
Precis. Så tänkte jag med. XP har det ju. Men jag finner inte den funktionen hos Vista. Jäkla dåligt faktiskt.
Den finns där, och vad jag minns ska den vara rätt lätt åtkomlig. Inte svårare än XP iallafall, där man måste trycka på diverse knappar och styra runt med piltangenter för att komma åt.

Så här ser det ut:
http://maximumpcguides.com/wp-content/uploads/2007/02/vista_clean_install9.png

Tydligare än XP skulle jag säga.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,607
Location
Rissne
Re: Blåsa om Vista - bara en hårddisk.

Jarl said:
Inte svårare än XP iallafall, där man måste trycka på diverse knappar och styra runt med piltangenter för att komma åt.
Det ser ut som... exakt samma sak, fast bara att man styistället. Exakt samma tillval, exakt lika lättåtkomliga.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Blåsa om Vista - bara en hårddisk.

Aha... Ja, jag fann det faktiskt i morse, innan jag läst detta - eftersom jag numera får kolla allting i skolan.
Nå, först var jag tvungen att klicka på avancerade inställningar när installförberedelserna kom, sedan på övriga inställningar (eller något liknande) när en partitionsöverblick kommer upp. Då, fick jag upp så att jag kunde formatera skiten. :gremlaugh: Så det blir väl det inatt eller imorgon, för ikväll är det rollstime liksom varje torsdag. :gremlaugh:
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,514
Location
Helsingborg
solvebring said:
Har kollat allt med allt jag kan komma på. Ingen förbättring. Måste blåsa om hela burken. Men där har jag problem. Jag har inte en annan dator som jag kan blåsa hårddisken via, och tyvärr endast en hårddisk. Så... Hur fan jag skall kunna blåsa allt och installa om Vista är en bra fråga.
Jag skulle rekommendera att du kollar vilka program som sätter igång när du startar datorn. Det är onödigt att ominstallera allting hela tiden när du lika gärna kan peta bort de program som vållar problem.

Genom att använda msconfig (start - kör - skriv "msconfig") kan du se vilka program som startas. Använd google för att se vad det är för ett sorts program. Annars finns det program som kan tala om det för dig, typ System Tray Scan Utility (länk finns på sidan). Jag använder ett annat program, men minns inte vad det heter; det är något med "Task". Jag tycker det programmet är skönt då den direkt talar om vad som är systemfiler. Sådana vill man inte mickla med.

/Han som numera använder USB-minne som backup
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Genom att använda msconfig (start - kör - skriv "msconfig") kan du se vilka program som startas. Använd google för att se vad det är för ett sorts program. Annars finns det program som kan tala om det för dig, typ System Tray Scan Utility (länk finns på sidan). Jag använder ett annat program, men minns inte vad det heter; det är något med "Task". Jag tycker det programmet är skönt då den direkt talar om vad som är systemfiler. Sådana vill man inte mickla med.
Tackar, men jo, jag hade redan gjort det för längesedan. Msconfigar alltid mina programvaror, det första jag gör.
 
Top