Nekromanti Avalanche, rapport.

Odde

Veteran
Joined
20 Jun 2000
Messages
13
Ajdå, N2:s stridsregler är dödliga!

Efter festen råkade de ut för Tychos lejda hitmen. Spelarna blev totalt nedmejade av 7 snabba automatskurar vilket fick två av tre att bita i gräset (avled). Den tredje klarade sig därifrån men bröt kontraktet med Sunburst (de hette väl så?). Nå hur tycker ni jag som SL skall fortsätta? Jag har ju ändå gått och investerat i ett dyrt äventyr. Skall jag på något sätt låta spelarna (nya RP) bli anställda igen för att fortsätta? Jag tycker det känns lite tråkigt (som att ha "savat" ett dataspel) men vill ju få spela hela, det riktigt bra, äventyret.

Några tips? Är ni som SL lika hårda med reglerna (låter spelarna dö)? De hann faktiskt inte ens få iväg ett enda skott mot förövarna.
 

Ronnie

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
96
Location
Helsingborg
Om rollpersonerna inte hann få iväg ett enda skott tycker jag nog lite synd om de stackarna. Jag dödar rollpersoner när de gör riktigt dumma saker.
En gång i N1 hade jag en stor låda med en tyngd i som en "hand-out" när de hittade lådan i äventyret. Det första en av dom gör är att kasta sig över lådan när jag sätter upp den på bordet. Han börjar dra av tejpen medan en av de andra börjar undra vad han sysslar med. Killen fortsätter och den andre springer iväg för sitt liv. Den tredje går sakta iväg och gömmer sig bakom en vägg... När han öppnat klart sträcker han sig in i lådan och drar ut tyngden och tittar på den. Då säger jag "BOOOM". Han dog omedelbart. De andra lät jag leva, den bakom väggen med väldigt svåra brännskador över hela kroppen i stort sett.
Än i denna dag har vi alla roligt åt detta minne.

Ronnie - nostalgiker
 

Mmm

Swordsman
Joined
7 Feb 2000
Messages
623
Location
Månen
Re: Avalanche, rapport. + minnen

Onekligen ett roligt minne!

Jag själv brukar försöka hålla spelarna vid liv, iaf inte döda av dem i ett överaskningssanfall. Ger sig däremot spelarna in i situationer medvetet där de vet att det finns stor risk att nån kommer att stryka med är jag inte lika förlåtande. Jag brukar för spänningensskull alltid låta tärningarna avgöra fiendens slag och skador och när det är risk att någon spelare skall stryka med ibland slå öppet.

Ett av mina roligaste 'snöplig död' minne var när jag själv (och två andra spelare) dog efter att ha fumlat med en handgranat inne i ett trångt garage. Jag försökte kasta ut granaten genom dörren uppför en mindre nedfart, tänkte inte på att granaten kan rulla ned igen om man inte når ända upp =)

Ett annat var när jag fumlade under nedklättringen i ett latrinhål som var 75 meter djupt. De andra spelarna fick gräva upp min kropp ur tre meter skit =)

Svar på frågan som öppnade tråden:
Skriv om inledningen på äventyret själv. Spelarna kan på egen hand komma in och lösa de tidiga delarna av äventyret. Detta kan vara ganska svårt att koka ihop på ett logiskt sätt, men det brukar ofta bli roligare för spelarna om de inte vet om att fortfarande spelar samma äventyr, om än inte riktigt kommit in i den 'riktiga' handlingen ännu (än om de börjar om från ruta 1).

Exempel:
Låt spelarna springa runt lite för sig själva och 'råka' på något av det som sker i äventyret eftersom nu Sunburst redan satt en annan grupp på att lösa äventyret. I denna andra grupp kan du låta den överlevande spelaren vara en del. Spela alltså ett tag med de övriga spelarna medan den överlevande spelaren får vänta ett tag. Du bör efter en inte så lång tid in på spelmötet gå ifrån med den överlevande spelaren och berätta att Sunburst beslutat att ge honom en andra chans och skrapat ihop en ny grupp (av SLP:er) som skall få lösa uppdraget. Kanske eventuellt starta igång den nya gruppen lite genom diskussion vid sidan av.

Låt sedan de övriga spelarna komma i kontakt med händelser i äventyret och kanske till och med rädda livhanken på den ensamme spelare i ett annat överfall. Om du inte vill ha SLP:er med i gruppen kan du låta några eller alla av dem stryka med i överfallet och låta Sunburst ta de övriga spelarna ta deras platser eftersom de uppenbarligen är mer kompetenta.

Huga vad långt inlägget blev ...

/Mmm
So many assholes, so few bullets.
- Dirty Harry
 

Odde

Veteran
Joined
20 Jun 2000
Messages
13
Re: Avalanche, rapport. + minnen

Tackar för tipset jag får se hur jag handskas med situationen. Det finns ju faktiskt lite utav två handlingar och problem i äventyret. Den andra har rollpersonerna bara nosat lite på. Jag tror att jag skall försöka jobba vidare på denna del.

Mitt största problem är varför en av de nya RP:na, en framgångsrik mäklare, överhuvudtaget skulle bli inblandad och börja äventyra. Några fler bra tips? :)

/Odde, din kräm i krämbullen.
 

Mmm

Swordsman
Joined
7 Feb 2000
Messages
623
Location
Månen
Re: Avalanche, rapport. + minnen

Tja, eftersom han är mäklare så kan han kanske förmedlat lägenhet/hus/lagerlokal åt någon snubbe inom antingen Sunburst eller 'fienden' i äventyret. Har inte läst Avalanche så jag vet inte specifikt vad som sker i det.

På så sätt kan han få information om något som han inte borde, genom att han hittar nått eller råkar höra en diskussion, antingen i lokalen han kränger eller på deras kontor inför avslutandet av affären.

Eller så kan han kanske försöka sälja tillbaka (utpressa) någonting (gärna olagligt) som han hittat i lokalen som han precis sålt.

Hur som helst så kan dessa händelser antingen göra att spelaren vet någonting om fienden som gör honom värdefull för Sunburst och de vill ha med honom i teamet, eller att spelaren blir en fiende till äventyrets skurkar och råkar på spelarna när de gör undersökningar om fienden för att de sedan slå sina kloka huvuden ihop för att kämpa mot fienden utan att spelaren för den delen officiellt är med i teamet.

Spelaren kan bli det senare när Sunburst upptäcker att spelarna har skaffat sig hjälp från ytterligare en, eller så kanske det vägrar alldelens i slutet av äventyret och vägrar betala belöningen.

Kanske försöker Sunburst att döda spelgruppen för att de förrått hemligheter till någon utomstående (mäklaren) precis när äventyret annars skall vara slut. Detta kan vara upptakten till en ny äventyrskampanj med Sunburst som fiende.

/Mmm
So many assholes, so few bullets.
- Dirty Harry
 

Odde

Veteran
Joined
20 Jun 2000
Messages
13
Re: Avalanche, rapport. + minnen

En må tacke, någon av dessa infallsvinklar kommer säkert till användning. Fan vem vet det kanske löser sig till sist ändå. :)

/Odde, russinet i romrussinglassen.
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Re: Avalanche, rapport. (spoilervarning)

Den där driveby skjutningen utanför hotellet är kass. Okej att Tycho blir sur. Men scenariomässigt är det dåligt att skjuta ihjäl rollpersoner i bakhåll. Det är ju inte så att de har en möjlighet att förutse det hela.

För att inte tala om det fruktansvärda:

<I>säg att det kommer en kille i mc-ställ och svart hjälm ut från hotellet. Spelare är paranoida. De fattar att något är fel.</I>

Det är totalt mot allt jag uppfattar som gott spelledande.

Men annars hade vi mycket kul med det scenariot. Det har sina höjdpunkter.

Snow
Dead, but still walking around
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Re: Avalanche, rapport. (spoilervarning)

Driveby skjutningen var cool! Vi alla överlevde utan en skråma faktiskt /images/icons/smile.gif

Vi hann inte spela längre än till *hmmm vad var det nu igen* någonstans efter att ha dykt ner i en tunna skit har jag för mig...

*måste köra om äventyret*

Metusalems offer odiggade jag skarpt däremot... det bara sugade liksom! /images/icons/smile.gif I och för sig kan det bero på våran sinnessjuke (internt skämt, han har alltså inga mentala rubbningar... inte så många i alla fall /images/icons/wink.gif/images/icons/tongue.gif/images/icons/wink.gif) spelledare... *hmm* säger inget mer om det tror jag...



[color:green]/P|uT0NiUm</font color=green> - "Ancilla, face mea laganum!"/images/icons/tongue.gif
 

cedda

Veteran
Joined
31 Jul 2000
Messages
64
Location
E-tuna( Bondhåla )
Re: Avalanche, rapport. + minnen

Jag konverterade avalanche till Neotech 2.

Uppdraget är helt okej, men... jag börjar älska Neo. 2s skade och läkningssystem, en av mina spelare, som är den ultimata spelfuskaren som " slog fram " specialstyrka som soldat fem ggr av sex möjliga... iallafall han och gruppens hacker begav sig ut i Bogoto för att leta upp en vapenhandlare då de blev anfallna av hit-teamet utanför hotellet.

Jag lät de slå varsit svårt syn slag, då superbubben lyckades, såg han ljusreflektion av en Kalashnikov och slängde sig över hacker för att skydda henne, iallafall... han låg bakom en bil och har dessutom fett med SKY så det var ju få träffar som skadade( jag ger spelarna Smärta av träffar i halvstela pansar oxå ).

Han lyckades få fem skador, relativt ofarliga men blödde ändå en del, sköt ner en hit-man och skadade en annan, varpå ett regn av rökgranater skickades över rp:na och hit-teamet flydde.

Han begav sig upp på rummet, ingen lyckades med förband. Och de bestämde sig för att hälla lite krut i såret :)
Det funkade... inte speciellt bra, superbubben med 16 i chockvärde avled!!!

Eftersom jag är en snäll SL, kom Günther in och gav honom hjärtmassage så han räddades men skickades till sjukhus med MediStrike då jag har bestämt att rollpersonerna har fått en tillfällig försäkring.

Det var kul :)

I övrigt, superbubben var den enda som kunde dyka i gruppen så ni kan ju tänka er hur det gick sedan när de skulle ner i gödslet( visserligen lyckades nissen som dök med ett perfekt slag :gremtongue: ).

Jag strök Sunburst totalt då jag ogillar organisationen personligen och sade att Sendai Electronics och UMB hade inlett ett samarbete mot Dragon Corp... jaja klaga på ni det skiter jag i muahahaha!.

Hursomhelst var jag snäll och lät hit-teamet stanna i cirka 4 - 5 rundor.

" Wolves are noble animals, apart from dogs "
 
Top