Nekromanti Av Blod Komna...

Oreh

Warrior
Joined
21 Mar 2005
Messages
222
Location
Lindome (Göteborg)
Efter åtta års bortavaro skall jag ånyo kasta mig själv och tre olyckliga kanaljer, in i det fantastiska Mundana.
Vi är alldeles i startgroparna och kommer plocka upp tråden där vi släppte den för nästa ett decennium sedan. Det är nya karaktärer, men spelarna kan kanske springa in i sina gamla alter egon under äventyret - vi får se hur det går.
Jag har försökt att söka på forumet men kammat noll vad gäller spelrapporter tyvärr. Så jag skulle gärna ha lite åsikter från er som redan spelat igenom Av Blod Komna.
- Vad var bra/dåligt/förvirrande eller roligt.

MVH Otto
 

Nirbulas

Veteran
Joined
8 May 2011
Messages
148
Välkommen tillbaka!
En sak som var bra var att fraktionerna och deras högre medlemmar har tydliga agendor och att det underlättar för att göra eventuella avsteg från äventyret och ändå få det att verka rimligt. Listan med olika hantverkare och de olika platserna som går att besöka i Targus är gedigen och ofta är de färgstarka nog för att bli relevanta i små äventyr. Undrake stenar var skoj och kan lämna bestående egenheter hos spelarnas karaktärer. En av mina favoritmoduler och jag använde den fristående från resten av sylfens vrede och det funkade bra tyckte jag, bortsett från att vissa bitar av äventyret inte kom till användning.

Var beredd på att delar av äventyret, att vara inneboende hos en trevlig familj tänker jag mest på, kan vara svårt att följa om någon av spelarnas karaktärer är väldigt Daak-troende (möjligheten att flytta ut tas dock upp i modulen). De hednatroende och vindtroende samt vissa hemligheter som kan vara relevanta för viktiga slp:er beskrivs betydligt tydligare i Damarien-modulen. Även om det inte är något måste att ha Damarien-modulen så hade jag önskat att jag haft den innan jag körde Av Blod Komna. Jag hade/har också lite svårt att hitta i modulen när jag letar efter olika scenarion eller annat som kan vara av intresse, så kanske ett tips att skriva ner sidhänvisningar om du pallar eller använda någon markering för att hitta?

I övrigt gillar jag Lucian, han är schysst.
 

Oreh

Warrior
Joined
21 Mar 2005
Messages
222
Location
Lindome (Göteborg)
Lucian och hans ”pojkvän” Eliam är kanske det mest intressanta eller ponentiellt intressanta dramat i äventyret, men det kommer krävas en del takt och känsla för att föra in den storyn utan att det blir krystat. Finns ett litet avsnitt om hur de tänker sig att Eliam skall ”hintas” för spelarna, men jag vet inte om det kommer vara tillräckligt eftersom det förekommer typ 80 slp:r i första delen av äventyret.
Annan grej som bekymmrar mig lite är att man skrivit in en del kvinnor på höga positioner, men flera av dem som känns inte så lite kliché och stereotypa. Äventyret förutsätter i på flera ställen att RPna är män, inget nytt i det så jag är van att jobba runt det.
 

Nirbulas

Veteran
Joined
8 May 2011
Messages
148
Du har en poäng i det. När jag körde äventyret så hade Lucian fått en ganska bra hållhake på spelaren med commersium lamias hjälp och det funkade därför rätt bra att inviga honom i dennes plots utan att Lucian behövde oroa sig alltför mycket för att bli förrådd.

Du har en poäng i andra punkten också. Det framstår som att det är gott om femme fatales i Targus och att tona ner på klichéerna en del är nog en god idé.
 

Oreh

Warrior
Joined
21 Mar 2005
Messages
222
Location
Lindome (Göteborg)
Låter intressant att låta Lucian ha hållhake på dem, minns du vad du körde med där?
Skrev just klart alla RPna igår. Det blir en västlänning med stövlana fulla med sand ifrån gladiatorarena, en riktig brutal kille som jag tror jag skulle tycka mycket illa om irl.
En ett hyrsvärd med många klingor i sin skida som växt upp på fängelseön Real kring staden Pelm, en del mentala bekymmer och en hög med avtrubbning i bagaget - skall bli intressant och se hur de här två råskinnen skiljer sig åt - och hur de kommer komma överens?
Sist har vi lite tankemuskler i form av en utstött cirefalier som präglats av en trasig kärlekshistora med en tirak och landsförvisning som tack för det. Fostrades i ett nunnekloster i Jargien och har både lärt sig kartritning, kaligrafi och förfalskning. - Hon är just nu min ankytning till äventyret då hon tidigare arbetat ihop med de Gamla. Har ingen riktigt bra idé här, men tänker att de reser in i Damarien för att rota i biblotek och dylikt för att finna ledtrådar till Sylfens Vrede och kanske lie stoff kring Ramora som verkar vara De Gamlas huvudintresse.
 

Nirbulas

Veteran
Joined
8 May 2011
Messages
148
Två tempelriddare tillhörande Arvorns Hammare hade vägarna förbi i ett hertigdöme i norra Drunok för att hitta kättare. Dessvärre lyckades de med det och hittade rollpersonen ifråga, vilken ville statuera exempel med tempelriddarna och skickade tillbaka en av dem som en vandöd i riktning mot Arvorns Hammares kapitelhus. En tid senare fick han besök av en drunokisk adelsman som hade anslutit sig till en cell av Commersium Lamia och denne hotade att avslöja vad rollpersonen hade gjort om denne inte gick med på att bege sig till Damarien och utföra Commersium Lamia vilja tillsvidare. Rollpersonen gick motvilligt med på det för att slippa riskera att förlora det hem han hade byggt upp i Drunok. Väl i Targus så var den lamia i Targus som verkade behöva rollpersonens tjänster mest Lucian. Denne önskade att rollpersonen,vilken var magiker, skulle fungera som en spion hos Santimarexorden. Det hela utmynnade efter en del äventyr och dubbelspioneri i förhandlingar mellan Helec Åldrige och Lucian med rollpersonens hjälp.

Även om det var ett rätt specifikt exempel ovan så kan jag tänka mig att de flesta vägar som har lett till Commersium lamia även kan leda till Lucian om denne tycker sig behöva en tjänst. Det kan ju också ryktas om att Lucian besitter stora historiska och teologiska/ockulta kunskaper
för de som behöver information i såna områden, vilket skulle kunna leda till att rollpersonerna försöker söka sig till honom.
 

Oreh

Warrior
Joined
21 Mar 2005
Messages
222
Location
Lindome (Göteborg)
Ja, Lucian äger såklart ett, i det närmaste, mytomspunnet men mycket privat bibliotek.
Har en tanke att gruppens gamla rollpersoner kommer ligga för döden på något lämpligt stället. Rollpersonerna kan ramla över dem av en ”slump” som Cleastrate i själva verket har satt i verkat, i hopp om att Luissa van Culnar ska dyka upp.
 

Hainen

Veteran
Joined
20 Dec 2010
Messages
14
Jag har spellett Av Blod Komna tre gånger, bara en av gångerna spelade vi klart. Generellt kan jag säga att Targus är en välkonstruerad sandlåda med mycket potential, men att ingången och utgången därifrån känns mycket mera rälsad. Den stora situationen jag tror man behöver förbereda sig på är att spelarnas första möte med targus, som hjälp i Ianos hus, kan kännas mycket mållöst och förvirrande. Vanliga frågor som "Vad gör vi här egentligen?" "Varför stannar vi här?" Varför drar vi inte?" dyker upp hela tiden. Svaret på frågan är ju naturligtvis "Ni vill fly från staden, men ni måste antingen hitta en stark allierad som kan skydda er, eller distrahera Commersium Lamia så att ni kan fly oupptäckta." Det är inte säkert din spelgrupp har samma problem som mina haft, men mållöshet och allmän förvirring i Ianos hus var det största problemet.

När spelarna sedan förstår det underläge de ligger i relativt lamiorna och de stora makterna i staden är det stor risk för analysis paralysis, där de är extremt rädda för att agera utifall att konsekvenserna blir omfattande och istället spenderar enormt med tid på att smida planer som täcker varje möjligt utfall.

I kort har tiden i Ianos hus alltid varit en tid av förvirring, mållöshet och inaktivitet förutom att de springer ärenden åt familjen (oviktigt) och lär känna staden (mer viktigt). Så fort de tar sig därifrån har spelet varit snabbt, levande och väldigt givande, med intriger och politiskt och aktivt spel rätt igenom, tills dess att de lämnar targus. Jag hade en lång konversation med min sista grupp om "Ni kommer aldrig lida konsekvenser av faktionerna på ett sådant sätt att historien tar slut" för att få dem igenom Ianos-paralysen och börja agera, men det räcker ju i allmänhet bara med lite bra spelledande skulle jag tro.

Lite andra tankar:
- I scenariot finns ingen förklaring till hur Iharmina kan vara Urath Tjurnackes systerdotter givet deras familjesituation och bakgrund. Lätt fixat om man vill. Mina spelare misstänkte hon egentligen var hans dotter som han inte kunde kännas vid utan att bryta sina eder, vilket då blev sanning för att det blev en bättre historia.
- Liksom Elim och Lucian är Incantamenti(?) Lamia och xinukultens armebyggande i princip omöjligt att upptäcka om man inte lägger in lite extra grejor som SL. Lite mysko vapentransporter etc.
- Mäster Florinel är ett kul sidequest eftersom det inte har med någonting att göra, men kan ge lite societetsaccess.
- Vanligt att spelarna vill ty sig till olika faktioner (magikerna eller sebael) när/om de lämnar lamiorna beroende på personlig tro eller bakgrund. Kan leda till partykonflikt eller åtminstone massor av splitting the party.
- Det är lätt hänt att man inte framhäver de dåliga sidorna av de andra faktionerna så mycket när de börjar välja vem de ska ty sig till. Jag upplevde det var viktigt att se till så det inte var frid och fröjd nu när de skaffat sig andra allierade än lamiorna.
- Gorgonsierskan var kul att spela när man läst Ödesväven, givet att ni planerar fortsätta med kampanjen. Bara dra till med en mysko profetia om torn, spindlar och stenar.
- Vill du odla lite övervakningskänsla för att hjälpa dem förstå varför de inte bara kan dra, låt gärna gestapovakten göra lite godtyckliga papperskontroller på gatan.
- När Helec på balen viskar att Ianos har en hemlighet i hamnen är det bra att ha konstruerat en sådan med många trådar att dra i. I mitt fall hade han smugglat in soldiskt vin genom handelsblockaden som han märkte om och sålde mha Melvin Vinbryggare. Det är bra om de får en hållhake på Ianos om han gjort något utan kultens vetskap, så de har lite möjligheter att bootstrappa sin väg ut ur Ianos hus.
 

Oreh

Warrior
Joined
21 Mar 2005
Messages
222
Location
Lindome (Göteborg)
Intressanta tankar. Mina spelare introducerade genom en helt annan väg än den som är beskriven i äventyret, men de har just fått ett uppdrag från Lucian som vill att de skall infilterar Ianos hus. Kanske kommer vi inte dyka på samma problem som ni upplevde, men vi får väl se. Min tanke är att Commersum Lamia längsamt drar åt snaran runt rollpersonerna och att de knappt skall förstå vad som händer innan de är för sent. Men jag skall hålla i tankarna att inte gå i pralyserings-fällan.
Irharmina är Uraths dotter i min version också :)
 
Top