Nekromanti Av blod komna anlänt!

Jiminjack

Veteran
Joined
26 Apr 2007
Messages
32
Location
Örebro
Re: Det finns ingen handout, däremot en förvunnen

Ja, det håller jag med om! Det är fruktansvärt drygt att handouten inte ligger löst. Oftast finns dom bara tryckta på en sida, visst man kan klippa ut det, men gör man det så är baksidan på handouten ofta full av SLPdata över olika karaktärer, väldigt stämningsdödande.

Det vore underbart om Neogames la upp alla handouts på sin hemsida, tillsammans med alla personporträtt! Så man själv kan ladda ner dem och skriva ut dem!
Personporträtten i Sylfens Vrede är fantastiskt bra ochs tämmningsfulla, och jag skulle gärna lägga fram dem till mina spelare som handouts, men det kan jag tyvärr inte, och jag inte klumpigt vill visa upp hela boken och se till att täcka för alla text som kan avslöja för mycket!

Kort sagt, illustrationerna på karaktärerna förtjänar att även spelarna och inte bara spelledaren får njuta av dem!
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Re: Det finns ingen handout, däremot en förvunnen

Du kommer med många bra och konstruktiva förslag - hoppas Kim Vässmar (Neogames VD och webbansvarig) läser detta och tar fasta på dina idéer.

/Sebastian - gillade idéerna helt enkelt
 

Argular

Veteran
Joined
5 Oct 2006
Messages
4
Location
London
Re: Rollspelsmoralen

Vad jag syftade på i mitt tidigare inlägg är inte att man inte får säga vad man vill eller komma med kritik. Vad jag syftade på angående spelskaparna är att jag tycker det är förbaskat trisst när det släpps en efterlängtad bok, och det första fokus som stöts och blöts är något enstaka korrekturfel istället för att fokus läggs på innehåll, spelvärde, känsla mm. De är inte speciellt intressant läsning helt enkelt..

Jag är väldigt trött på den här rollspelsmoralen, att man alltid blir påhoppad om man påpekar brister eller liknande i något som har med rollspel att göra. Det är dags att skärpa sig, och inte ta alla i försvar bara för att de sysslar med rollspel.
Du skjuter dig i foten här. Spelförlagen publicerar produkter, och i och med att de publicerar, så finns de och det är helt berättigat att man har åsikter om dessa. På PRECIS samma sätt som du publicerar dig själv här på forumet, och därigenom gör det möjligt för oss att skaffa oss en bild och åsikter om dig och dina inlägg, och forumet gör det möjligt för oss att uttrycka det.

Om jag betalar pengar för en rollspelsprodukt, så förväntar jag mig naturligtvis att jag skall få valuta för mina pengar, oavsett om det handlar om rollspel eller inte.
Jag har faktiskt ännu inte läst en bok som inte innehåller något korrekturfel, och om du känner att du inte får valuta för dina pengar om du hittar fel, så kanske du borde ge upp böcker helt?
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Själva äventyret...

Jag håller med, korrekturmissar och liknande har fått lite väl stor plats i tråden och i princip ingenting har sagts om själva äventyret...

Jag har inte läst hela, än, men det är på grund av mycket skola... Till helgen räknar jag med att ha stenkoll på det dock...

Det jag läst hittills, vilket är lite mer än hälften (plus att jag skummat igenom resten) ger mig ett mycket bra intryck... Jag tänkte säga lite om äventyret, men hålla det väldigt allmänt för att undvika spoilers i så stor utsträckning som möjligt...

Det första kapitlet är ett seriöst kapitel om Targus som jag verkligen gillade, det gav en bra inblick i hur staden fungerar och kan användas till mycket utöver äventyret...

Nästa kapitel handlar om maktfraktioner i Targus, något som även det går att använda utanför äventyret och även om fraktionerna är ganska kort beskrivna (ca 1½ sida per fraktion) så får man en liten inblick och har som SL bra med utrymme för egna idéer...

Tredje kapitlet är inledningen på själva äventyret och jag personligen gillar stämningen i inledningen... Den är lite sådär skräckblandat mysig och en duktig SL kan nog få sina spelare att känna kalla kårar om man så vill...

Dessa kapitel har jag läst i sin helhet och noggrant...

Nästa kapitel är själva äventyret och mitt intryck såhär långt är att det är fritt, spelarna kan göra som de behagar och behöver inte känna att de inte kan påverka... Helt enkelt så som jag gillar att lägga upp äventyr, öppna, fria och med mycket att göra för spelarna...

Sista kapitlet är så att säga avslutningen, som jag läst någorlunda... Det får mig att längta efter nästa del och det är väl bra eller? Jag hoppas bara att nästa del kommer ut någorlunda snart (nästa sommar kanske?) så att man kan läsa fortsättningen...
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Jag tycker det är en värdig uppföljare, helt klart... Även jag gillar Katres Gåtor...

Skrev lite utförligare vad jag tycker i ett svar till "Organ" precis här ovanför... Här är inlägget...

Läs det jag skrev där så får du se vad jag tycker iallafall... :gremwink: Där pratar jag inte något alls om korrektur... *hehe* Det har ju behandlats tillräckligt...
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Re: Medhållus maximalis [ANT]

Officiella damarien får man inte veta speciellt mycket om i äventyret, antar att det blir mer om det i den kommande Damarienmodulen... Men lite kan man luska fram ur äventyret iallafall..

Och det är väl ungefär som man tänkt sig, isolerat, tysta invånare som tittar ner i marken, mycket soldater, krav på papper för att komma in i de finare delarna av städer, folk som inte bor i Damarien får inte ha med egna hästar, stränga gränskontroller och sådant där...

Mest beskriver boken dock Targus, men det är ju huvudstaden så...

Själva äventyret är bra, tycker jag personligen... Inte läst hela än, men men... Läs vad jag tycker om själva äventyret här...
 

marcuslinder

Veteran
Joined
12 Apr 2003
Messages
184
Location
Göteborg
Re: Själva äventyret...

Har heller inte hunnit läsa hela äventyret än men första intrycket är att det är det mest "avancerade" äventyret hittills från Neogames. Rollpersonerna verkar få mycket frihet och list och intrig premieras framför våld och höga färdighetsvärden. Den tryckande stämningen är också mer påtaglig som en väsentlig del av själva äventyret vilket ställer mer krav på främst spelledaren men även spelarna.

Mitt första intryck är också att författaren har fortsatt lyckats få till en bra balans mellan realistisk/rimlig nivå på äventyret där det passar EON samtidigt som det är engagerande, dvs inte är allt för grisodlaraktigt. Det känns som en långsam men säker upptrappning av vad som stod på spel i förra äventyret: Katres Gåtor.

Något som jag anser borde gjorts annorlunda är dispositionen med kapitlet om Targus först, innan själva äventyret. Det är lite förvirrande. Bättre då att börja med en helsida om bokens disposition för oss skummande läsare som gillar att få översikt innan vi börjar läsa exakt hur Commersium Lamia förhåller sig till Vitfjäder.

Avslutningsvis kan jag påpeka att även om en hel del svars ges i äventyret djupnar mysteriet kring bakgrunden till kampanjen. Jag väntar redan ivrigt på att nästa del ska komma ut så att jag får fler svar.

:)

-Mac
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Re: Själva äventyret...

Rollpersonerna verkar få mycket frihet och list och intrig premieras framför våld och höga färdighetsvärden.
Helt klart att det är ett äventyr som man rollspelar sig igenom... Om man som spelledare vill kan man nog klara sig med ett väldigt lågt antal tärningsslag under äventyrets gång och det är positivt...

Den tryckande stämningen är också mer påtaglig som en väsentlig del av själva äventyret vilket ställer mer krav på främst spelledaren men även spelarna.
Ja, det är kanppast nybörjaräventyr varken för spelledare eller spelare... Vilket gör det än mer intressant, många äventyr skrivs ju för att "alla" ska kunna spela dem och då blir det ofta inte så bra...

Något som jag anser borde gjorts annorlunda är dispositionen med kapitlet om Targus först, innan själva äventyret
Antagligen en smaksak... Jag gillade det och reflekterade inte så mycket över att det kapitlet låg först...
Men jag kan hålla med om att ett förord på en sida där man går igenom dispositionen inte hade skadat...

Avslutningsvis kan jag påpeka att även om en hel del svars ges i äventyret djupnar mysteriet kring bakgrunden till kampanjen. Jag väntar redan ivrigt på att nästa del ska komma ut så att jag får fler svar.
Precis så känner jag också, det är lyckat när man som spelledare är spännd på fortsättningen och vill veta mer...
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Re: Handouten finns för nedladdning (mini-spoiler)

Fint...
Men det står även:
...och en sigillförsedd rulle av oxhud med ett brev (se sidan 80). I korthet beskriver denna hur ögat finns gömt i drakögats tecken....
Detta brev finns inte med... Detta har Dan dock redan svarat på tidigare i tråden.

...Planen var att ha en handout på sidan 80, innehållande ett brev. Sidan 80 blev snabbt full, så plan två blev att beskriva brevets innehåll i äventyrstexten på sidan 58 (vilket är gjort) och lägga till en hänvisning till en minibild (vilket också är gjort). Det som ateljén missat är att samtidigt ta bort hänvisningen till sidan 80 (vilket missats)...
Men min fråga är då, kan ni inte då lägga upp detta brev på hemsidan också? Jag personligen gillar Handouts och får sätta mig och skriva ett eget brev om det inte kommer upp något. Men det verkar som om Dan har haft en plan på hur brevet skulle se ut, så det hade vart trevligt att ha det...

Dessutom hade stadskartan över Targus varit fin att ha, speciellt om spelarna ska rita lite på den, med tanke på brevet... Den hade dessutom kunnat vara bra att ha framme under tiden man spelar, bara för att kunna hålla koll på spelarnas framfart...
 

Jiminjack

Veteran
Joined
26 Apr 2007
Messages
32
Location
Örebro
Re: Handouten finns för nedladdning (mini-spoiler)

Jag tycker det är underbart att spelarna börjar ställa krav på Neogames :gremsmile:
 
Top