Nekromanti Av blod komna anlänt!

Legion

Warrior
Joined
22 Oct 2002
Messages
221
Idag anlände då äntligen Av blod komna, och har under kvällen stuvats om och skickats ut till de som förbeställt, och till de butiker och distributörer som varit förutseende. Som vanligt precis innan jul så blev försändelsen från tryckeriet försenad, men alla bör få sina exemplar den 12:e.

Det är vårt mest omfattande äventyr hittintills, och det ser precis så mörkt och ruvande ont ut som innehållet, och jag hoppas att det ska generera mycket glädje, huvudbry och förskräckelse i julhelgen!
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Första intrycket av boken är mycket bra... Har mest bläddrat och läst bitar lite här och där för att skaffa mig en generell uppfattning och jag tror det kommer att vara mycket intressant att spelleda igenom äventyret...

Kan återkomma med mer att säga när jag läst igenom hela äventyret...
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Trevligt att höra !
Hoppas man får se den i butiken snart då. Så man kan inhandla den..
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Har nu läst Targuskapitlet och måste säga att jag gillar att det ligger en så utförlig förklaring av staden som inledande kapitel...
Helt klart användbart även om man inte skulle spela äventyret i sig och dessutom en bra grund för att spela äventyret...

Har även läst det mesta av fraktionskapitlet, samma där... Intressant, både till äventyret och att användas utanför det specifika äventyret...

Får se om man hinner läsa resten av äventyret idag så kommer jag med fler kommentarer sedan! :gremlaugh:
 

Jiminjack

Veteran
Joined
26 Apr 2007
Messages
32
Location
Örebro
En del fel

Har läst igenom boken, sett att det är mycket slarvfel på vissa ställen samt ord som fallit bort, lite synd faktiskt. Men det som gör mig mest irriterad är att det beskrivs i boken att det skall på sidan 80 finnas en handout på ett brev som dock inte finns med. Finns det möjliget att på något vis få texten som skall stå i detta brev, så jag kan fixa en egen handout?
 

wallahad

Swordsman
Joined
25 Jan 2006
Messages
469
Location
Norsjö
Re: En del fel

Lite VISTA varning dära.

Det var vist inte helt klart men vi släpper det ändå.
 

Argular

Veteran
Joined
5 Oct 2006
Messages
4
Location
London
Är det någon som läst äventyret och kan delge mig några konstruktiva åsikter.
Skall ta mig till stockholm och botanisera på rollspelsfronten och väljer mellan en hel del olika kampanjmoduler. Älskade katres gåtor och hoppas på en värdig uppföljare.
Men med åsikter så menar jag dock vad som tycks om äventyret, jag bryr mig inte om banala besserwisserkommentarer om hittade stavfel på sidan xxx, vilket verkar vara det som normalt fyller trådarna här på rollspel.nus olika forum.
 

Dan (Neo)

Veteran
Joined
2 Apr 2001
Messages
105
Location
Broträsk
Det finns ingen handout, däremot en förvunnen bild

Jag kan svara för alla som varit inblandade i arbetet att vi aldrig medvetet skulle släppa iväg en produkt som vi inte ansåg som klar.

Vad som hänt är följande:

Planen var att ha en handout på sidan 80, innehållande ett brev. Sidan 80 blev snabbt full, så plan två blev att beskriva brevets innehåll i äventyrstexten på sidan 58 (vilket är gjort) och lägga till en hänvisning till en minibild (vilket också är gjort). Det som ateljén missat är att samtidigt ta bort hänvisningen till sidan 80 (vilket missats) och lägga in den lilla minibilden på ett visst magiskt tecken, som för övrigt finns avbildat i Mystik & Magi på sidan 73. Har man tillgång till boken Mystik & Magi har man redan tillgång till allt som skulle ha varit med i ABK; en handout existerade aldrig (bara hänvisningen till den). Och för de som inte har Mystik & Magi lägger vi ut bilden (eller en nygjord handout) på Neogames webbplats.
 

Legion

Warrior
Joined
22 Oct 2002
Messages
221
Re: En del fel

Naturligtvis skulle spelet inte släppas med medvetna fel. Däremot så kan det smyga sig in fel som missas, i det här fallet ett referat som skulle tagits bort tidigt, och en bild som alla som jobbade med spelet var alltför väl vana vid och som förbisågs. Dessa fel brukar hittas vid korrekturer, men på något sätt så har det även smugit sig förbi alla korrekturläsare med. Beklagligt, men ingen katastrof.
 

bladerunner_35

Warrior
Joined
21 Jul 2001
Messages
286
Location
Landskrona
Re: En del fel

Jag vill har passa pa att klaga pa den i mitt tycke generellt undermaliga korrekturlasningen i Neogames produkter. Det finns irriterande mycket stavfel och glomda ord - inte tillrackligt manga for att hindra mig att kopa produkterna men det kanns anda trist och oprofessionellt.

/bjorn soderstrom
 

Argular

Veteran
Joined
5 Oct 2006
Messages
4
Location
London
Re: En del fel

Alltid kul när en ny produkt debateras i första hand gällande korrektur. Känns säkert hemskt inspirerande för spelmakarna.
Men är vi ändå inne på ämnet så kan jag ju lika gärna säga att i jämförelse med de flesta andra produkter på den svenska marknaden så tycker jag Neogames böcker innehåller förhållandevis få stavfel, och har en relativt hög språklig kvalite. Det finns i och för sig ett par böcker där jag hade velat ändra på saker, och gärna sett någon korrektur vända till, men de är ändå inte illa jämfört med mycket annat som ges ut i sverige.

För övrigt har jag nu köpt in det nya äventyret, och det jag hunnit med att läsa än så länge är grymt. Mycket gosmaterial att använda förutom till kampanjen, riktigt härlig stämning och intressanta vändningar. Dessvärre så är jag inte så förtjust i odöda, men jag får bortse från det i det här fallet. Återkommer med mer info då jag hunnit gå mer på djupet.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,538
Location
En mälarö
Det har pratats väl mycket om korrektur i den här tråden. Är det ingen som har något att säga om det viktiga, nämligen SJÄLVA ÄVENTYRET?

/Anders
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,716
Location
Värnhem, Malmö
Re: En del fel

"Men är vi ändå inne på ämnet så kan jag ju lika gärna säga att i jämförelse med de flesta andra produkter på den svenska marknaden så tycker jag Neogames böcker innehåller förhållandevis få stavfel, och har en relativt hög språklig kvalite."

Å andra sidan, när man har Riotminds språkmissbruk att jämföra med säger inte det där vidare mycket. :gremwink:
 

Oreh

Warrior
Joined
21 Mar 2005
Messages
222
Location
Lindome (Göteborg)
Re: Det finns ingen handout, däremot en förvunnen

Själv är jag glad att boken kommit ut inom rimlig tid och kan leva med lite stav fel och den nämda hänvisnings missen.

Tycker faktiskt att; om handout skall med följa i tryckta äventyr kan de komma på lösa blad (i likhet med kartorna) och dessutom finnas på eons hemsida i ren textform ifall man vill ha ett eget typsnitt.
På så vis kan kopiering ske enklare av handouten eller delas ut som den är till spelarna.
 

Jiminjack

Veteran
Joined
26 Apr 2007
Messages
32
Location
Örebro
Rollspelsmoralen

Jag är väldigt trött på den här rollspelsmoralen, att man alltid blir påhoppad om man påpekar brister eller liknande i något som har med rollspel att göra. Det är dags att skärpa sig, och inte ta alla i försvar bara för att de sysslar med rollspel. Visst Neogames gör ett fruktansvärt bra jobb överlag, det stämmer. Men eftersom Neogames är ett företag, så vill Neogames generera vinst. Jag tycker absolut inte att det är fel av en konsument att påpeka brister i ett företags produkter. Ett företag skall ju se till sina konsumenters behov och önskningar. Om jag betalar pengar för en rollspelsprodukt, så förväntar jag mig naturligtvis att jag skall få valuta för mina pengar, oavsett om det handlar om rollspel eller inte.
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Medhållus maximalis [ANT]

Vad handlar äventyret om? Hur ser det officiella Damarien ut? Är själva äventyret överhuvudtaget bra?
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,219
Location
Göteborg
Från en av korrekturläsarna

Klart ni ska klaga om korrekturen inte är välgjord. Lösningen på problemet torde vara att ha längre tid mellan korrekturutskick och tryckdeadline, och gärna grovkorr först och finputs sen efter att all grovkorr förts in. Tyvärr ställer högtider som jul och Gothcon ibland till det vad gäller vilken tid man får på sig.

För att försvara mig kan jag väl säga att det nog iallafall inte hade sett bättre ut om jag inte dragit mitt strå till stacken. Hoppas jag åtminstone.
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Re: Rollspelsmoralen

Jag är väldigt trött på den här rollspelsmoralen, att man alltid blir påhoppad om man påpekar brister eller liknande i något som har med rollspel att göra.
Det intressanta är att du faktiskt bevisar din egen tes genom att ta illa upp för den respons du fick... :gremwink:

Jag tycker absolut inte att det är fel av en konsument att påpeka brister i ett företags produkter. Ett företag skall ju se till sina konsumenters behov och önskningar. Om jag betalar pengar för en rollspelsprodukt, så förväntar jag mig naturligtvis att jag skall få valuta för mina pengar, oavsett om det handlar om rollspel eller inte.
Håller med dig fullständigt i detta!

Slutligen: En rollspelsmoduls värde kan värderas i många fler områden än just korrekturläsningskvalitén. Personligen finner jag ofta kritik som syftar på själv innehållet mycket intressantare än kritik som säger "korrekturläsningen var dålig". Likväl är det också värdefull information.

Sebastian - fullt besluten att se till att korrekturen håller måttet i: "Alver - Sångarens ätt".
 
Top