[Autotopia] Andra rollspel som virtuella världar

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
953
Location
Uppsala
En idé till mitt cyberpunk projekt Autotopia är att man ska kunna spela andra rollspel i virtuella världar och då använda det rollspelets regler och rollformulär.

Men det kommer ju inte bli samma sak. För notmalt sätt så ska spelaren tänka sig att denna är rollpersonen och leva sig in i den karaktären. I detta fall så stämmer det på spelarens rollperson i Autotopia, som i sin tur spelar ett rollspel genom att personligen på ett mycket djupare plan gå in och vara den rollpersonen virtuellt.

Men det betyder att Autotopia rollpersonen är medveten om detta och få kan spela på ett annat sätt.

Vilka implikationer kan detta ha? Och vad skulle lämpliga saker vara att hacka?

Tänker också att det skulle vara intressant att när man skapar en rollperson i ett annat rollspel virtuellt sä är tex attribut som intelligens något som ska baseras på Autotopia rollpersonen. Det blir väldigt meta.

Vad tror ni om sådant och vilka flera coola saker kan ma härleda fram.
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
953
Location
Uppsala
Jag tänker mig typ, hacka för att slå om tärningar, låsa upp färdigheter man annars inte skulle ha. Leva upp och göra sådant som annars skulle anses vara fult fusk när man spelar rollspel. En annan nivå är powergaming. Man kan även enklare prata spelarna mellan och veta saker om världen som man normalt inte får använda för att ens rollperson inte vet om det.
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
953
Location
Uppsala
Autotopia rollpersonen sitter då inte och rullar tärningar, den spelar helt i perfekt vr, direkt kopplad till sin hjärna. Så det är Autotopia rollpersonens rörelser, intelligens, färdigheter och sådant som används. Spelaren är den som rullar tärningar fortfarande, fast i ett annat regelsystem men en rollperson som är konverterad från Autotopia rollpersonen mer än skapad på nytt. Vilket skulle göra att man kanske inte kan ändra grundattribut eller ha lila stor variation på rollpersoner. :unsure:

Kanske jag som snurrar till det nu.
 
Top