Nekromanti Automatiskt lyckande

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
I Manticore Directorate så har jag inga grundegenskaper utan rollpersonerna har två exceptionella attribut som beskriver rollpersonen (kan vara Intelligent, Fysiskt stark eller Snabb). De exceptionella attributen kan användas en gång per spelmöte för att automatiskt lyckas med ett färdighetsslag.

Exempelvis kan spelaren välja att använda sin rollpersons exceptionella vighet för att automatiskt lyckas med att hoppa från en byggnad till en annan, ett hopp som annars hade lett till ett fall på 100 meter och en säker död.

De funkar alltså som en sorts hjältepoäng/fate points eller liknande. Låter detta som ett okej system? Eller är det för bra?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,022
Location
Ereb Altor
Jag tycker att automatisk framgång är tråkigt. Jag har speltestat med en sådan regel och den tar bort all spänning. Du har kanske bara 2-3 riktigt, riktigt intensiva situationer under ett spelmöte, där allt står på spel, när allt står och väger och det är skitspännande. Att ha en automatisk framgång då är ett oerhört antiklimax.

Men, spelar man bara med klassiska handlingar där den största skillnaden är att vissa handlingar är svårare än andra så kanske det inte är så farligt, men det vet jag inget om.
 

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
Som spelare känns din rollperson i det fallet inte exceptionell utan bara exceptionellt safe. Tråkigt! Varför inte göra att det som andra måste slå för lyckas automatiskt men man kan också hoppa typ dubbelt så långt som alla andra (och då behöver man slå).
 

Karl Olsson

Veteran
Joined
25 Apr 2010
Messages
101
Om man utför en handling där ens exceptionella attribut är till hjälp får man alltid en extra tärning?

Bara en idé, har inte funderat så mycket kring det.
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
Måns said:
Jag tycker att automatisk framgång är tråkigt. Jag har speltestat med en sådan regel och den tar bort all spänning. Du har kanske bara 2-3 riktigt, riktigt intensiva situationer under ett spelmöte, där allt står på spel, när allt står och väger och det är skitspännande. Att ha en automatisk framgång då är ett oerhört antiklimax.
Men, är det verkligen tråkigt? I Manticore Directorate spelar man superagenter a la Jason Bourne/James Bond? Jag hoppas att man har mer än 2-3 riktigt spännande situationer.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,472
Location
Helsingborg
Det kräver att du lägger upp utmaningar på ett annat sätt än att man ska slå tärningar. Funkis, men många tror att den enda utmaning som finns är att bygga upp varje scen mot Det Där Enda Slaget Som Avgör Allt Och Blir Awesome.

/Han som dock inte har fått reda på tankegången till varför man ska auto-lyckas så han kan inte svara bättre än så
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,022
Location
Ereb Altor
Sereg said:
Men, är det verkligen tråkigt? I Manticore Directorate spelar man superagenter a la Jason Bourne/James Bond? Jag hoppas att man har mer än 2-3 riktigt spännande situationer.
Kanske, men då har du iaf 2-3 färre riktigt spännande situationer. Hade jag regisserat Bournefilmerna hade jag inte velat ta bort spänning. :gremsmile:

Och jag tror att vi i sammanhanget tolkar spänning lite olika. Jag menar inte spännande situationer, utan situationer som är så spännande (läs farliga) att du vill använda din autoframgång. Det innebär att de mest spännande situationerna under spelmötet kommer att försvinna.

Men, jag talat bara av egen erfarenhet och från egna preferenser.
 

Jarre

Swordsman
Joined
1 Mar 2002
Messages
619
Location
Linköping
För det första handlar det nog om hur många sådana attribut varje rollperson har, och sedan vad de kan användas till. Är det möjligt att motivera att man använder Pricksäker till att skjuta gruppens (tänkta) nemesis redan vid första sammanstötningen, leder det bara till ett antiklimax trots att man följer reglerna.

Mycket beror det nog på om hur man spelar spelet. Har man många speltekniska moment per möte får automatiska framgångar mindre betydelse, medan ett mer rolldrivet scenario kan bli knasigt obalanserat om de få konflikter som uppstår alltid (utan risk och därmed utan spänning) sluta i rollpersonernas favör. Som spelledare och äventyrskonstruktör riskerar man att sätta sig i en position där man måste ta sig runt och annullera rollpersonernas förmågor för att inte göra äventyret alltför uppenbart, vilket naturligtvis inte var syftet.

Å andra sidan så innehåller många spel särskilda spelarpoäng (fate, öde, moxie, drama, händelsekort...) som låter spelarna ändra på resultat för deras egen vinnings skull, och detta ofta för alla deras handlingar. Att lägga in ett ess i rockärmen för en viss egenskap kanske ändå inte är så överdrivet bra. Med det sagt, kan det vara vettigt att överväga att ändra "automatiskt lyckande" mot "ge en kraftig fördel".
 
Top