Nekromanti Automatiska skador.

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Allt detta finns faktiskt i marcuslinders program, som jag indirekt länkar till i något inlägg här, fråga mig dock inte vilket...

Sedan så tycker jag att det räcker med skada för tillfället; som tidigare påpekats (även fast du kanske inte läst det) så kan det vara lite överkurs för Programmering A.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: BETA-version

Den är... helt perfekt. Åtminstone vad gäller upplägg, även om det är ett par saker jag kan efterfråga. Precis vad jag behöver för att räkna ut attacker snabbt och trevligt.

Nu har jag ju ingen koll på vad du kan, men får du till någon form av "grafik" så skulle det vara bekvämt att ha flera "tabbar" (à la Firefox) med namn för att kunna hålla reda på alla. Fast det kanske är något för kurs B?

Att själv kunna välja träffområde och skadetyp är väl det jag anser har högst prioritet nu (försöker man med ogiltiga kommandon får man leva med konstiga resultat), om du inte vill försöka få in egna skadeslag (dvs. löser Ob-problemet). En funktion som berättar svårigheterna för slagen mot Amp o dyl skulle också vara trevligt.

Det var väl allt, jobba på; jag tycker mig ana en stor användbarhetspotential :gremwink:
 

Obbedemus

Veteran
Joined
3 Dec 2006
Messages
43
Location
Växjö
Re: BETA-version

Man tackar så mycket!

Nu har jag ju ingen koll på vad du kan, men får du till någon form av "grafik" så skulle det vara bekvämt att ha flera "tabbar" (à la Firefox) med namn för att kunna hålla reda på alla. Fast det kanske är något för kurs B?
Tyvärr kommer grafik inte förrens i C-kursen (I C++), eventuellt i B-kursen men i så fall i slutet. Däremot kan man ha ett fönster per person. Kan även lägga in namn som rubrik om det önskas?
Som jag skrev i en annan tråd har jag fixat så att det kommer upp trauma, smärta och blödning med svårighetsgraden ijämte. Dock blev de att de kom under varandra, vilket gör att mycket försvinner (tar en del plats). Jag ska även lägga in svårigheterna för amp, bryt, etc., men skrev klart det igår vid kvart i tolv och fixade den "grafiska" biten idag. Men när jag får tid (typ imon) ska jag fixa det. Tar dock lite tid (har prov, träning, julklappar, etc att göra också), så vi får se när det blir klart.

/Mvh Oscar.
 

Nail

Veteran
Joined
5 Dec 2006
Messages
16
Location
Göteborg
Re: BETA-version

Hehe :p, jag tror att det du efterfrågar med grafiken tillkommer först i C-kursen, och inte i B-kursen. Så läste jag det iaf, det kan ju vara skillnad från skola till skola.

Nåja, jag har andra synpunkter på programet. Vi eon-spelare som lärt oss på gammalt vis, vilka kroppsdelar och delområden som är vilka (de delområden man skriver i för uttrustning), 1-26st, jag tror det skulle underlätta att om du på träffområde, istället för att skriva ut vilket nr. den har i tabellen, skriva vilket nr. delområdet har. T.ex. 12 för den ena handen, eller 16 för buken osv.

Att det står Hand (90) hjälper ju inte för att man ska se vilken hand det rör sig om. I detta fall måste man ändå kolla upp tabellerna. Men om det står 13, så vet ju en rutinerad spelare att det gäller den högra handen.

Jag vet att jag kanske ber om mycket, men som sagt, jag försöker bara komma med bra råd :)

Det är sant att man inte behöver skriva vad motståndaren har för rustning, då man bara skriver in den resulterade skadan.
Bra där.

Annars tycker jag programmet är tufft! Fortsätt så.
 

DarkRaven_UBBT

Veteran
Joined
9 Sep 2002
Messages
123
Location
tredje klotet från solen
Re: BETA-version

En sak jag tänkte på, programmet räknar ju ut träffområde och sånt efter man har matat in skadan.

Det kommer inte fungera att använda på folk som har rustning eftersom den oftast skyddar olika mycket beroende på var på kroppen som man träffar och reducerar skadeverkan.
 

Obbedemus

Veteran
Joined
3 Dec 2006
Messages
43
Location
Växjö
Re: BETA-version

Du var mig en morgonpigg jävel. :gremwink:
En sak jag tänkte på, programmet räknar ju ut träffområde och sånt efter man har matat in skadan.
Jo, kom och tänka på det igår natt (när programmet ytterligare en gång förstörde min nattsömn). Tror dock jag har lösningen.

/Mvh Oscar.
 

Obbedemus

Veteran
Joined
3 Dec 2006
Messages
43
Location
Växjö
Re: BETA-version

Om jag fattar dig rätt så vill du att det ska stå koden istället för det som slumpas fram? Ligger något i det... Att det står vad som slumpas fram är mest en rest från testkörningar. Ska fixa det sen. Just nu jobbar jag på att på fram skadekolumner. :gremgrin:

Det är sant att man inte behöver skriva vad motståndaren har för rustning, då man bara skriver in den resulterade skadan.
Kom på det sen. Ber om ursäkt. (Som dock poängteras i en annan tråd vet man inte om den är reducerad förrens träffen)

/Mvh Oscar
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: BETA-version

Och för oss som inte kan koderna utantill kanske "höger hand" resp. "vänster hand" är ett ännu bättre alternativ :gremwink: (även om både nog är det bästa då rustning oftast är skriven med kod).

Sedan kan ju möjligheten att skriva in träffområden (i kod eller skrift, vad som blir lättast) själv vara bra den med, om man slåss mot ickemänskliga varelser med lite annorlunda träfftabeller. Detsamma gäller för extraskada, om man har t.ex. målpunkter.

Hoppas jag inte kräver för mycket nu :gremwink:
 

Obbedemus

Veteran
Joined
3 Dec 2006
Messages
43
Location
Växjö
Re: BETA-version

Jävlar vilket intresse det blev. Har fått mig att jobba på. Har tillgodosett nästan alla önskemål nu (hoppas jag). Det som är kvar är rustningar (kommer bli jobbigt :gremfrown:) och om man siktar på delområden. Har även en lite överraskning. Förhoppningsvis kommer den nya versionen upp idag eller imon.

/Mvh Oscar
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Re: BETA-version

tycker det verkar funka bra, lätt att använda.
Men som flera andra har skrivit skule det vara bra med rustning och "koden" eller vad man ska kalla det för varje träfforåde. Men bra jobbat och lycka till med uppdateringarna!
 

Nail

Veteran
Joined
5 Dec 2006
Messages
16
Location
Göteborg
Re: BETA-version

Alltså jag menar bara att istället för Hand (90) kan det stå Hand (13), där 13 representerar den riktiga koden för delområdet. För att vara tydligare referar jag till Tabell R1-99 (sid. 193 i Spelarens bok).

Nu vet jag inte om det står eller inte, för jag orkar inte testa igenom programmet tillräckligt många gånger för att se att allt finns med, men det borde stå med alla "Bryt, Fast, Ärr, Amp, Kväv, Inre skada" tycker jag.

Kom på en annan grej, man borde kunna välja vilket träffområde man träffar, också vilket delområde man träffar, för regeln "Måtta [Frivillig regel]" (sid. 32 i Spelledarens guide)

Jag ursäktar om det redan finns en sådan här funktion.

Tack för mig :gremsmile:
 

Obbedemus

Veteran
Joined
3 Dec 2006
Messages
43
Location
Växjö
Re: BETA-version

Jag är ganska övertygad om att det är koden du är ute efter. Den kan jag glädja dig med att den är med.
Tyvärr har jag inte fixat chansen (risken) för att en kroppsdel amputeras, bryts o.s.v. för jag har mest jobbat på min lilla överraskning samt att fixa diverse småbuggar. Det är dock det jag ska sätta mig ned med nu, men det lär ta ett litet tag. Kanske klart ikväll.
Listar de saker som för närvarande är uppdaterade:
<ul type="square">
[*]Kod för träffområde[*]Rustningar[*]Småbuggar[*]Namn[*]Om den ska slumpa fram eller själv skriva in[*]Delområden[*]Minskning (Ökning) av trauma[*]Överraskning[/list]
Hoppas den kommer uppskattas!

/Mvh Oscar
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: BETA-version

Hoppas den kommer uppskattas!
Det är jag säker på :gremwink:

Skulle möjligen föreslå att koden för träffområdet kompletteras med ett utökat områdesnamn, som "höger/vänster hand [träffkod]" istället för bara "hand [träffkod]" (för oss som inte lärt oss alla de där siffrorna än :gremwink:), men det är ju bara detaljer. Ser fram emot den nya versionen!
 

Kropotkin

Warrior
Joined
25 Mar 2006
Messages
234
Location
Hisingen
Ok, eftersom jag har lite svårt att förstå vad du menar hela tiden[...]
Tyckte du det där var svårt att förstå?
Du skulle testa att spela med honom, ingen större skillnad. :gremsmile:
 
Top