Nekromanti Automatiska skador.

Obbedemus

Veteran
Joined
3 Dec 2006
Messages
43
Location
Växjö
Hej!
Vill börja med att poängtera att jag just förlorade min Eon-forums-oskuld.
Det som denna tråden egentligen handlar om är att jag för nuvarande håller på att skriva ett program som en projekt uppgift i Programmering A.
Detta handlar då om (suprise, suprise!) om Eon och skadorna. Det jag gör är helt enkelt att lägga in alla tabeller och så slumpar den fram. Jag hade dock tänkt vidarutveckla detta och det är det jag vill ha hjälp med. Mening är lite att jag ska sedan lägga upp det någonstans så kan folka ladda ner det och bli glada. Dock behöver jag veta vad som ska vara med för att det inte ska bli för krångligt och inte för simpelt (lär väl göra en krånglig version i alla fall). Följande förslag finns ungefär:

1) Man får välja antal Ob1t6 och antal plus (eventuellt skriva in det).
2) Man skriver in skadekolumner och det presenteras som på rollformuläret.
3) Man kan välja vapen och får skriva in STY och RÖR så räknar den ut skadan och applicerar den. (Nu börjar det bli krångligt)
4) Eget förslag.

OBS! Detta är meningen att det endast ska användas för att "ta död på spelledarpersoner", det är helt konsolbaserat (svarta rutan), endast för Windows (om ingen vill göra om det till Mac, jag kan ej) och att det inte kan blir för avancerat (Programmering A, inte C eller så...). Och de som klagar på att det förstör rollspelskänslan förstår jag helt och hållet, men de behöver inte säga det på denna tråden för det är inte ämnet...

Huruvida jag kommer få lägga upp det och sprida det på Internet återstår att se, men man kan ju hoppas... (Copyright, Upphovsrätt, etc)

Tack på förhand!

Noteringar:
Programmet skrivs i C++.
Om någon vill ha koden till Ob1t6 går det enkelt att fixa.
Lär bli klart lagom som julklapp.
Hatmail kan skickas till oe_89@hotmail.com
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Det finns ju en annan tråd (orkar inte lägga upp länk nu då mitt internet för tillfället är väldigt segt) med lite sådana här program där du kanske kan ta inspiration vad gäller kod, utseende, inställningar etc. (jag vet inget om det tekniska).

Dock så är det en viktig sak jag vill ha med i alla program för sånt här: ovasett vad programmet gör vill jag kunna ändra det: har jag en husregel för något vad gäller skadan vill jag kunna använda den utan att gå in och mixtra i källkoden (i sagda program kan man t.ex. välja att ange skadan själv istället för att låta datorn slå tärningar, detsamma för träffar och T10:or vid allvarlig skada). Såna här funktioner är något som stoppar mycket frustration.

Även saker som låter dig ändra slag och dyl. retroaktivt utan att börja om från början uppskattas (saknas i sagda program, som jag själv använder nu).

Kan du dessutom få in en funktion som låter dig spara den inskrivna råskadeverkan (så att man med ett enkelt klick kan få upp Kanonmat 1 : Skada ObH2T6+1 osv., istället för att pränta in de jäkla tärningarna var eviga gång... det kanske låter som något litet, men sparar mycket frustration).

Slutligen: betatesta rikligt och gärna (åtminstone i slutändan av programmeringen) i riktigt spel, så att det verkligen fungerar som det ska när det gäller.

Så, det var de krav jag skulle vilja ställa utöver det grundläggande. Att göra kompletta tabeller för att hålla reda på skadan på alla SLP kan vara lite väl överdrivet, så du kanske ska spara det till nästa kurs. Bara att kunna få fram att Statistsoldat 5 gör 2T 4S 2B i skada på höger underarm med Ob1T6 i amputationsrik och Ob3T6 mot Chockvärde för att inte tappa vapnet, gärna med alla småvärden som SV och rSV emellan, är guld värt. Som sagt, ta inspiration från programmen i den andra tråden, om du hittar den.

Lägg även märke till att jag själv som bäst kunnat programmera en frågesport i Basic (och det var ett tag sedan), så jag har inte en aning om hur svårt det här är att göra...
 
Joined
5 May 2006
Messages
17
Location
Göteborg
Troligen för svårt för de flesta som läser programering A (på gymnasiet, för jag antar att det är det som gäller).

Dock är det en bra ide du beskriver här.
Ett program som tar ett schema givet av användaren och från ett antal inväden ger ett svar utifrån schemat.
Det skulle dock kräva att man gav programet någon form utav enkelprogramerat gränssnitt mot slutanvändaren.
Men för att du skall kunna ändra efter alla dina husregler krävs det som sagt ett enkelt scriptspråk mot användaren.
Men om man då lagarar usprungsreglerna i ett schema som man låter användaren ändra efter givna regler så tror jag att vi har ett ganska intressant program.
Något man skulle sätta sig ner att göra kanske?
 

Obbedemus

Veteran
Joined
3 Dec 2006
Messages
43
Location
Växjö
Måste erkänna att tanken att välja aldrig slog mig. :gremblush:
Ska fundera lite på hur jag kan lägga in det i koden. Tack för tipsen! Uppskattas! (Ska snart börja på den delen nämnligen)
Tyvärr har jag svårt att testa den i riktigt rollspel eftersom det tyvärr inte bli så ofta och jag är för närvarande inte SL.

Ps. Tråden handlar om vilka förbättringar som ska läggas till, inte hur. Var vänlig håll det nån annanstans (inom en spoiler eller så), eftersom jag dels vill fundera ut det själv och att jag kan bli anklagad för fusk (inte bra).
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Ok, eftersom jag har lite svårt att förstå vad du menar hela tiden vill jag ta det här meddelandet bit för bit för att undvika missförstånd...

Ett program som tar ett schema givet av användaren och från ett antal inväden ger ett svar utifrån schemat.
Förstår tyvärr ingenting: för mig är ett schema något som säger när jag har lektion, och "inväden" har jag aldrig hört talas om (är det en felstavning kan jag inte lista ut vad det skulle ha varit).

Det skulle dock kräva att man gav programet någon form utav enkelprogramerat gränssnitt mot slutanvändaren.
Du har tydligen ganska mycket koll, men jag känner mig osäker på betydelsen av dina facktermer, dvs. "enkelprogramerat [sic] gränssnitt mot slutanvändaren". Kan du förtydliga?

Men för att du skall kunna ändra efter alla dina husregler krävs det som sagt ett enkelt scriptspråk mot användaren.
Tydliggörande: Jag sade inte att jag ville kunna lägga in husregler, utan att jag vill kunna lägga in värden som jag tagit fram med ett annat system (jag gav ju t.o.m. exempel!). Som i programmet för skada som man kan hitta i den här tråden. Jag vill alltså kunna ändra programmets resultat utan att gå in och mixtra med koderna, eftersom det är långt över min nivå (vilket jag även sade). Ursäkta om jag var otydlig.

Men om man då lagarar usprungsreglerna i ett schema som man låter användaren ändra efter givna regler så tror jag att vi har ett ganska intressant program.
Jag tror jag förstår ungefär vad du menar, men jag är fortfarande osäker på den exakta betydelsen av din användning av ordet "schema". Menar du programmets kod/källkod (kanske är fel term=) eller något annat?

Något man skulle sätta sig ner att göra kanske?
Tja, beror väl på hur mycket tid du anser dig ha över :gremwink:
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Ingen orsak; jag hoppas ju själv kunna använda programmet :gremsmile:

Tyvärr har jag svårt att testa den i riktigt rollspel eftersom det tyvärr inte bli så ofta och jag är för närvarande inte SL.
Det är väl inget problem; be bara alla vänliga forumiter om hjälp och hoppas att de svarar :gremwink:
 

Obbedemus

Veteran
Joined
3 Dec 2006
Messages
43
Location
Växjö
Yay! Nu fattar jag hur forumet funkar! Tyvärr blev jag så exalterad att jag glömde vad jag egentligen skulle skriva. Men jag tar lite andra saker istället.
Det blir lite svårt att göra så man kan modifiera det (för mig) eftersom jag skriver i C++, så det blir väldigt en-dimensionellt. Jag ska dock göra vad jag kan för att det ska kunna anpassas så bra som möjligt. Detta är mest tänkt att vara ett "trycka-på-enter"-program, så man matar in lite i början, sen skrivs det ut nytt på skärmen varje gång du trycker. Men för att vara helt ärlig är jag inte säker på hur det ska bli. Visual Basic är sååå mycket enklare. :gremsmile:
Vet inte hur jag ska göra med skada. Funderar på att det finns tre val varje gång personen ska ta skada;
[1] Slumpa fram ny skada.
[2] Ny skada.
[3] Mata in egen skada.
Sen får man välja. Eventuellt blir det ett antal val hela vägen; slumpa eller inte slumpa. Så får man välja. Kommentarer?

Det är väl inget problem; be bara alla vänliga forumiter om hjälp och hoppas att de svarar
Ja, några frivilliga?

/Mvh Oscar.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Vet som sagt typ ingenting om programmering, men lycka till, och hoppas du kommer ihåg vad du tänkte säga :gremwink:

Vet inte hur jag ska göra med skada. Funderar på att det finns tre val varje gång personen ska ta skada;
[1] Slumpa fram ny skada.
[2] Ny skada.
[3] Mata in egen skada.
Sen får man välja. Eventuellt blir det ett antal val hela vägen; slumpa eller inte slumpa. Så får man välja. Kommentarer?
Ja, man vill gärna kunna mata in egna värden ifall man slår på något specialsätt själv; som sagt är det nog ett jättepluss om man utan att räkna om en massa kan använda enkla husregler till programmet. Systemet med att man får välja om man ska slumpa eller skriva in tror jag fungerar utmärkt (än bättre med möjlig förinställning, kanske? :gremwink:

Ja, några frivilliga?
Jag kan nog tänka mig att hjälpa till ifall det kniper :gremwink:
 
Joined
5 May 2006
Messages
17
Location
Göteborg
Missförståndet ligger kanske i det odefinierade greppet schema. Varför skrev jag då bara inte script?
Jo, för jag trodde inte att schema skulle vålla problem, att script skulle avskräcka samt att det är ett mycket mycket enkelt script vi pratar om, som egentligen inte ens förtjänar namnet.
Exempel på hur scriptspråket skulle kunna hanteras:
"obt6+ " skulle ge två rutor som bad användaren att mata in ett för antalet tärningar samt hur mycket som skall läggas till.
'lista obt6+(1,2,3,4)(Du dog, Du lever, Alla dog, Hälften dog)'
Skulle resultera i samma sak men presentera en text beroende på utfallet osv osv.
Det skulle bara inehålla mycket enkla val-satser samt möjlighet att slå tärningar visa resultaten för dessa samt visa resultat ur givna tabeller.
Kombinerat med ett antal fördefinierade script (ok, jag släpper schema) skulle man kunna få ett mycket mångsidigt rollspelsprogram som skulle kunna modiferas för många olika situationer.

Schema har alltså absolut inget med programmets källkod att göra.

Man kan tex tänka sig att man i början kan placera ut fack (knappar troligvis) för de olika scripten man vill kunna köra, "rövar-skada" "drak-skada" "allmän-skada" "skada enligt husregler" osv, och sedan köra alla ifrån samma program och vara fullständigt fri att modda (på ett sätt som jag skulle kunna beskriva för dig på max 2 A4) programmet hur man vill.
Givetvis skulle det kunna användas till många andra saker än just skada och strid i eon, alla ställen där långa och tradiga rader av tärningsslag förekommer.

Inväden var en felstavning av invärden, alltså värden som matas in av användaren.

Med enkelprogrammerat (så att du sliper sica nästa gång)
menar jag precis vad jag säger, supersimpelt.

Nej du är inte otydlig, jag som är dålig på att läsa.
Det där är givetvis enkelt att genomföra.
Men nu har jag en annan idé som är mycket häftigare.
En som gör att du faktiskt kan få in dina husregler i programet, det är tufft.

Jag kommer att ha tid över under hjulen, så...
 

Obbedemus

Veteran
Joined
3 Dec 2006
Messages
43
Location
Växjö
Ah, tack så hemskt mycket! Nu kom jag ju på hur jag ska skriva det!
Om några dagar (tisdag) kommer jag förhoppningsvis ha en väldigt tidig och dålig BETA att visa. Om någon vill se kan ni skicka ett meddelande till mig. Det är mest för att testa så att tabellera funkar.

För de som vill veta kan ju avslöjas att i januari kommer jag väl öppna källkoden. (Om jag hittar något ställe att lägga upp den)

Tack för all feedback än så länge! Och som de sa i en norsk dockfilm: "Time will show", bokstavligt så att säga...
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Jag tror jag börjar förstå hur du tänker, och det är säkert bra (som sagt har jag ingen koll på det här alls och kan bara komma med kommentarer om vad jag vill/inte vill att programmen ska göra, och är fortfarande för oinsatt för att känna att jag till fullo förstå allt du säger). Det du talar om låter i alla fall bra, om jag förstått det rätt, men som sagt är det svårt för mig att göra ett uttalande innan jag har sett programmet och testat det lite...

Vad gäller sicande får du ursäkta, men jag måste ju tänka på min heder som manisk rättstavare :gremwink:

Ska bli intressant att se vad du eventuellt får fram... (och om det kommer att blir mer användbart för mig än det program jag har nu).
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Ingen orsak, även om jag inte riktigt vet vad du tackar för...

Vad gäller betatestande kan du ju alltid skicka det till mig, så kan jag kolla lite och säga vad jag tycker om det. Annars kanske din SL fungerar?
 
Joined
5 May 2006
Messages
17
Location
Göteborg
Nä, det vart ju en liten avstickare här till vad som eftersöktes från början.
Det kan vara lite klurigt att förstå vad jag menar då jag själv inte har projektet definierat för mig, jag har dock satt mig ner och börjat skissa på det hela, vad jag vill ha ut av det osv.
I sak skall det bli en scriptbar tärningsrullare och tabellkollare.

Jag kommer att börja titta på om detta är genomförbart inom lämplig tidsrymd när alla tentor är klara och hjullugnet börjar lägga sig och förhoppningsvis finns tidiga versioner klara i Januari (om jag beslutar mig för att genomföra det).

Det är din plikt att sica då du citerar ett stavfel!
Annars kan ju folk tro att du förvanskat en källa och det vill man väl inte?
 

marcuslinder

Veteran
Joined
12 Apr 2003
Messages
184
Location
Göteborg
Tja och välkommen till forumet!

Jag vet inte om du har sett det redan, men om du är intresserad så finns det en del färdig kod skriven i C++ (Borland C++ Builder) till EONsuite att ladda ner. Så slipper du skriva in skadetabellerna och allt sådant en gång till.

Och glöm inte bort att vara uthållig i ditt programmerande trots tillgången på öppen källkod! Om du är ny på C++ så kommer det garanterat ta ungefär dubbelt så lång tid som du räknat med. ;-)

---

Som uppmuntran så kan jag av egen erfarenhet påpeka att det funkar skitbra att använda en dator till skadorna i EON, speciellt i strider med många deltagar! Lycka till med skapandet av ett nytt, fräscht program! :gremsmile:

---
 

Obbedemus

Veteran
Joined
3 Dec 2006
Messages
43
Location
Växjö
Tack för uppmuntran!
Angående tid har det faktiskt gått mycket snabbare än vad jag trott. Är snart (förhoppningsvis imon) klar med tabellerna, tog cirkus en vecka (inklusive allt annat som måste göras).
det funkar skitbra att använda en dator till skadorna i EON
Har haft det på känn, tack för bekräftelsen! Dock är min dator för stor och klumpig för att flytta runt, så det är väl också ett problem för tillfället.
Är det någon som vet hur sådanahär saker funkar på handdatorer? Är helt lost på det området.

Jag hittade den koden igår, men vet inte vad jag kan kopiera och inte och eftersom jag träffar min lärare en gång i veckan får man göra allt från den säkra sidan. Det programmet funkar i övrigt utmärkt, men skulle nog tjäna på om det gick lite snabbare, t.ex. att alla värden inte försvann. Beror ju i och för sig på hur snabb man är på att skriva.

/Mvh Oscar.
 

Obbedemus

Veteran
Joined
3 Dec 2006
Messages
43
Location
Växjö
Ingen orsak, även om jag inte riktigt vet vad du tackar för...
Ursäkta, jag har en tendens att vara lite otydlig. Tackade dels för förslagen och uppmuntran samt att det du skrev gjorde så jag visste hur jag skulle skriva. Lite flummigt, men det hjälpte mig!

Jag kan lägga upp det någonstans så kan de som vill titta på det. Lär inte vara mycket, men alltid något. Och min SL är fortfarande praktikant, så hon (!) har en del att lära. :gremsmile:

/Mvh Oscar
 

Nail

Veteran
Joined
5 Dec 2006
Messages
16
Location
Göteborg
Jag har inte riktigt läst igenom alla inlägg, jag hoppas att inte någon redan skrivit detta som jag nu ska skriva.

Det skulle vara bra ifall man fick välja anfallsvariation, anfallsnivå och även anfallstyp. Med anfallstyp menar jag Hugg/Kross/Stick, men jag antar att du redan använder dig av detta och anfallsnivå då du matar in alla tabellerna i ditt program.
Men framförallt borde du ha med anfallsvariation, dvs. t.ex. Kraftfullt/Normalt/Snabbt.
Man borde också kunna välja mottagarens (alltså personen som blir attackerad) STY, TÅL, VIL för att kunna räkna på (STY+TÅL)/2, skadekolumner, utmattningskolumner och chockvärde.
Om man kunde räkna på skadekolumner osv, så skulle man direkt i programmet kunna avgöra om mottagaren svimmade eller dog, vilket jag tycker skulle underlätta.
Vad för rustning mottagaren har spelar ju också roll, detta borde kunna skrivas in.
Jag kommer inte på mer själv just nu, jag menar inte att ge dig ett helvete med programmet du ska göra, jag bara tänkte att du ville ha tips på allt du kan göra. Hoppas att jag hjälpte dig! :)

Förresten...Du kan ju göra en del av programmet i din Porgrammering A -kurs, och sedan göra resten i t.ex. Programmering B -kursen (bara en tanke ^^)
 

Obbedemus

Veteran
Joined
3 Dec 2006
Messages
43
Location
Växjö
BETA-version

Nu är en tidig beta klar. Den har lite buggar (listas nedan), men den funkar. Om ni hittar fler buggar kan ni skicka ett meddelande, svara på denna tråden, skicka ett mail, etc. Den kräver lite vänskapligt användande.

INSTRUKTIONER:
-Typ av skada: Välj ett av alternativen genom att skriva in 1, 2 eller 3 och tryck på ENTER.
-Höjd: Välj ett av alternativen genom att skriva in 1, 2 eller 3 och tryck på ENTER.
-Skada: Mata in reducerad skadeverkan och tryck på ENTER.
-Fortsättning: Välj ett av alternativen genom att skriva in 1, 2 eller 3 och tryck på ENTER. Alternativ ett kommer behålla samma typ av skada och höjd men frågar efter skada. Alternativ två kommer att fråga efter typ av skada, höjd och skada igen. Alternativ tre avslutar programmet.

BUGGAR:
*Om man skriver in text på skadan kommer den gå i en (nästan) oändlig loop.
*Om man skriver in fler än en siffra när man väljer kommer den första siffran väljas (bortsett om man matar in ett tal som börjar på 2 på frågan om man ska använda samma skadetyp och höjd).
*Om man skriver in mer än två tecken på frågan om skadetyp kan den hoppa över höjd och skada och ibland hamna i en oändlig loop.
*Kort sagt; bokstäver och många tecken får dåliga konsekvenser.

Jag tror det var allt.

Kan påpekas att det är meningen att man ska ha en sådanhär för varje SLP.

Ob-tärningen kommer nog få vänta ett tag eftersom den (av någon anledning) överbelastar stacken när man använder den för tillfället.

Håll till godo! (Vet inte hur mycket den kan användas än, men i alla fall)
 

Obbedemus

Veteran
Joined
3 Dec 2006
Messages
43
Location
Växjö
Det skulle vara bra ifall man fick välja anfallsvariation, anfallsnivå och även anfallstyp.
Man kan i nuläget välja höjd och anfallstyp (av den enkla anledningen att det är olika tabeller till olika sorters skada).

Man borde också kunna välja mottagarens (alltså personen som blir attackerad) STY, TÅL, VIL för att kunna räkna på (STY+TÅL)/2, skadekolumner, utmattningskolumner och chockvärde.
Om man kunde räkna på skadekolumner osv, så skulle man direkt i programmet kunna avgöra om mottagaren svimmade eller dog, vilket jag tycker skulle underlätta.
Jag har även betraktat dessa aspekter och kom fram till att det är tveksamt om det underlättar. Detta är för att varje gång man öppnar programmet måste man mata in STY, TÅL, VIL, välja på en lång lista av vapen som dessutom är jobbig att implementera i koden, skriva in färdighetsvärde och välja anfallsvaration, höjd samt anfallstyp. Och om du sedan börjar banka på en ny motståndare måste du mata in hälften igen (annars kunde man gjort det i förväg).
Däremot jobbar jag för tillfället på att försöka få skadan att skrivas ut i skadekolumner. Detta har lyckats i den mån att kolumnerna kommer under varandra istället för på en linje. Chockvärde kan man också mata in så kan den även slå fram det. Detta kommer antagligen (förhoppningsvis) inom en snar framtid. Tills dess få ni hålla till godo med betan.

/Mvh Oscar.
 
Top