"Var är de tvingade till att identifiera sig? Hur många identifieringsprocesser behöver en normal männsika genomgå varje dag?"
Egentligen var inte detta det primära användningsområdet, även om det skulle fungera som en sista utväg tack vare dess osäkerhet. Det skulle bara gå att använda för att korsreferera med andra övervakningssystem men även iakttagelser av vittnen för att kunna verifiera att en person befunnit sig på en viss plats vid en viss tidpunkt. Så, som bevismaterial skulle det endast kunna användas för att stärka andra bevis, och brottsutredarna skulle kunna använda det för att säkert kunna identifiera ytterligare misstänkta som de sedan med andra medel kan försöka bevisa är skurkar.
Som primärt användnings område skulle det användas till statistiska undersökningar om vem som är var när, så att det kan korsrefereras i vissa register så att man kan hitta mönster, t.ex. vars konsument A går efter denne besökt Butik A och Butik B.
Givetvis är inte det primära användningsområdet intressant för spelandet (men det skulle vara ett bra argument för att kunna plocka in det i världen), utan det är det sekundära ändamålet som är intressant. Det är osäkert och har kryphål. Jag skulle kunna tänka mig att det kan skapa många intressanta situationer där rollpersoner irrar omkring i blindo i ett köpcentrum efter att ha gjort något busigt för att undvika att bli "sedd". Kul, kul.
"Hur kul blir det att chefen känner till varje toalettbesök? varje sekund du drar över på lunchen, varje ögonblick du inte gör det du ska?"
Så är det väl i princip redan i Neotech, med eller utan automatiserade avståndsögonscanners? Kameror och avlyssning finns redan i extrem grad för att iakta dig direkt, olika incheckningssystem ser till att du inte tar för lång rast, dataövervakningssystem ser till hur du använder din dator, klocka, telefon o.s.v. Åtminstone så borde ju möjligheterna för det finnas med tanke på tekniken, och just därför finns de i min spelvärld, och det tack vare främst två skäl:
[*] Övervakning är guld värt, så det är logiskt att någon/några är intresserade av det och därmed skapar en övervakande storebror åt folket.
[*] Det gör så att spelarna måste tänka på ett helt annorlunda sätt när de befinner sig i övervakade områden än om de befann sig i t.ex. slummen. Nu måste de planera och ta reda på saker om de ska göra något otillåtet, och kan inte bara tro att pang-på-rödbetan kommer att fungera. Variation förnöjer.
"Så finns det folk som jobbar idag, väldigt många trivs inte alls."
Nu för tiden, ja. Men om man växt upp med det, och det har blivit allmänt accepterat? Företag med resurser skulle garanterat kunna övertyga folket om att övervakningen är för deras eget bästa, och att deras personliga integritet bevaras så länge de sköter sig (eller har otur och hamnar i närheten av något brott). För då de inte skött sig så kommer folk verkligen att börja snoka i vad man gjort, annars är det olika former av datorer som analyserar informationen för att upptäcka lagbrott eller andra underligheter som bör kollas upp. Typ.