Nekromanti Automatiserade retinascanners

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Ni som har sett Minority Report vet nog vad jag menar. Åt er andra kan jag säga att ämnet helt enkelt är "kameror" som läser av retinan (näthinnan med andra ord) på folk för att snabbt kunna identifiera dem. Fördelen är att det sker helt automatiskt på avstånd, utan att folk märker det (även om det glamoriserades i MR genom att ögonen lös till när de lästes av) och på så sätt störs av det. Alla blir glada: folket för att de slipper jobbiga kontroller som tar tid och kräver att man kikar in i något. Men det är nog framför allt storebror som blir glad, trots all.

Frågan är då; Är dessa möjliga? Passar de in i Neotech? Debatt!
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
I see french people...

Fast hur gör man då med något så enkelt som folk som blundar och/eller folk som använder solglasögon. Eller att bara gå med huvudet vänt neråt, kommer göra att kameran inte får någon bra vinkel på näthinnan. Näthinnan sitter ju trots allt längst bak i ögonhålan, så kameran måste liksom kika rakt fram på ögonen för att få en schysst bild av den.

Är det inte istället enklare att låta den känna igen ansikten, eller göra en "Demolition Man" *ryser till vid tanken på den rullen*
och låta folk ha ett litet chip i ena handen. I en högteknologisk storebrorliknande stat som t.ex. Skandinavien så är det i allra högsta grad en möjlighet att låta folk ha ett litet ID-chip i handen.

Fast jag tror fortfarande att känna igen ansikten i kombination med längd och allmän kroppshydda (fast då får man skriva igenkänningprogrammen så att dom kan kompensera om personen ifråga har gått upp eller ner 20 kilo eller har på sig 10 cm klackskor) skulle väl kanske vara enklare.

Kanske allt det där i kombination med att försöka läsa retinan också. Man kan aldrig vara nog så säker!

/Naug, lillebror
 

Ezzy

Warrior
Joined
14 Jun 2000
Messages
213
Location
----
varför inte? det finns ju DNA scannrar som läser av på avstånd... fast då talar vi förstås om några decimetrar. men det borde inte vara någon omöjligheter med en retina scanner som läser av på några meter... :C\ hrm. passar det... jo det skulle passa bra i City om man kör lite storebrors aktigt. hm... jag tror nog jag tar och använder mig av något liknande i neotech...
(hur långt når dom i filmen??)
och ifall vi allihopa slår upp våran favorit bok(hardware) så ser vi där under rubriken "retina scanner" att det står att det finns retinascanners som kan läsa av på avstånd men att dessa är ovanliga än så länge...
 

Ezzy

Warrior
Joined
14 Jun 2000
Messages
213
Location
----
Re: I see french people...

tja det bror lite på vad man har för någon tillämpning på dom. om dom används för att checka in personal i en skyskrapa så är det ju inget problem med att folk döljer ögonen, då säger bara en dator till en att gå en annan väg eftersom man misslykades med inchekningen och så får man gå en jobbigare väg där man tvingas ta DNA prov(och får göra bekantskap med dom vita handskarna :Cþ :C)
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Iris då?

Tänkte inte riktigt på komplikationen med att näthinnan är så svår att "se". Men Iris då? Den borde väl vara ganska unik för varje person den med bara man har det tillräckligt högupplöst, eller?

Problemet med att skymma ögonen får man ju räkna med. Folk kommer ju dock märka om någon aktivt gör det genom att kolla ner i backen eller gå med en tidning för ansiktet o.s.v. Men egentligen jag tänkte inte detta som någon sorts hypersäkerhetsåtgärd, utan snarare för att hålla statistik och i värsta fall även säkerhet. Andra mer säkra säkerhetsåtgärder används så fort någon form av säkerhet verkligen behövs.

Och angående solglasögon; Retina- eller irisavläsarna skulle kanske kunna använda sig av någon form av strålning med en frekvens som inte absorberas av glasen men som reflekteras av ögonen. Om det finns någon sådan alltså.

Problemet med att känna av ansiktsdrag är ju att det är mycket enkelt att skaffa sig masker som ger helt andra karaktärsdrag. Eller att grimarsera. Vidare så borde kläder kunna störa kroppens utformning ganska rejält också. Det känns som att osäkerheten är ganska överhängande i detta fall.
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
"och ifall vi allihopa slår upp våran favorit bok(hardware) så ser vi där under rubriken "retina scanner" att det står att det finns retinascanners som kan läsa av på avstånd men att dessa är ovanliga än så länge..."

Se där! Nåja, det har ju faktiskt gått ett tag sedan prylarna i Hardware var moderna, nämligen åtta år. Och med tanke på användbarheten hos en sensor som snabbt kan identifiera personer på avstånd så borde något sådant utvecklas ganska fort så fort som tekniken tillåter det.
 

Ezzy

Warrior
Joined
14 Jun 2000
Messages
213
Location
----
precis min tanke. :C) bara att använda som du vill i din värld... värt att vetta är att dom använder en laser som jag mycket väll kan tänka mig går igenom iallafall solglasögon(och vanliga glasögon) och kanske även ögonlocken(fräsigare varianter??) dessutom räcker det med ett kort tag för att dom ska kunna läsa av den. och en ansiktsläsare är faktist inte så dum som man kan tro, det finns potential till att göra dom såpass kraftfulla att dom kan känna igenom även människor som grimaserar(om inte annat kan man ju tänka sig att dom är (ungefär) lika bra på att känna igen ansikten som människor(slag mot agera eller förklädnad?)).
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
kåtslag, eller bara kär

" Tänkte inte riktigt på komplikationen med att näthinnan är så svår att "se". Men Iris då? Den borde väl vara ganska unik för varje person den med bara man har det tillräckligt högupplöst, eller?"


Jag vet inte om det är ett problem, men det torde det vara. Iris drar kan ju kontrahera och expandera ganska mycket beroende på situationen. Primärt beroende på ljusstyrkan, men också på grund av andra faktorer.
T.ex. om man är kär eller sexuellt upphetsad så släpps (bland annat) morfin ut i kroppen. Detta gör så att linsmuskeln slappnar av vilket i sin tur medför att pupillerna förstoras.
Samma effekt kan ses vid bruket av vissa droger.
Men som sagt, jag vet inte om detta är jobbigt, eller om man med lite schyssta datorer kan extrapolera en snubbes iris trots att han är i becksvart rum, är nykär och tjackar en kombo av syra och virago.
Vem vet :gremwink:


"Problemet med att känna av ansiktsdrag är ju att det är mycket enkelt att skaffa sig masker som ger helt andra karaktärsdrag. Eller att grimarsera. Vidare så borde kläder kunna störa kroppens utformning ganska rejält också. Det känns som att osäkerheten är ganska överhängande i detta fall."

Ja det stämmer. Det är knappast ett perfekt system, det är nog inte ens bra när jag tänker efter.

/Naug, varken kåt eller kär. I alla fall inte just nu :gremblush:
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Iris då?

Och angående solglasögon

1) neotech är i grunden Cyberpunk
2) Viktigaste glasögonen i cyberpunk är de med spegelglas
3) Spegelglas borde spegla retinascannern också.

Titta ner obh bort funkar nog inte. I minority report är väl tanken att det sitter scanners typ överallt, i alla olika vinklar. Sen är de ofta placerade på platser man faktiskt tittar. Tunnelbaneskyltarna, rödlysen, reklamtavlor osv osv.

Det blir lite som Transmetropolitan, där en person i genomsnitt ANDAS IN 20 kameror I MINUTEN.
nanoteknologi i dess extremaste form :gremsmile:

chrull
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Alla blir glada: folket för att de slipper jobbiga kontroller som tar tid och kräver att man kikar in i något.

Jag själv har inga sådana kontroller någonsin. Det närmaste jag kommer är när jag flyger, och det sker inte så ofta.
Var har du tänkt att använda dem?

I Minority Report sitter de ju överallt... Och i Minority Report så har vi trots allt en stat som utan problem låser in folk för brotten de inte begått. Det verkar väl dessutom i filmen som att det här är något väldigt få känner till...
Jag är tveksam till hur glada folket är. Personlig Integritet och allt det där.

Passar det i Neotech? Ja, självklart.
Frågan är snarare var någonstans?
Storbrittanien?
SFS?
Europa?

Kanske, beror på hur du tänker låta staten agera. Vill du ha en storebror så är det ju ett lysande sätt att förstärka det. Dina spelares rollpersoner kommer bli ganska förskräckta när de inser att deras alla rörelser finns registrerade i en dator någonstans.

Å andra sidan, kör de bil finns ju redan det här.
(ytterligare en sak till varför TransNet stör mig)

Retina-krav i Taxis? TransNet registrerar taxins rörelse och retinan i taxin registrerar alla passagerare?

chrull
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
"Var har du tänkt att använda dem?"

Kartläggning och statistik. Man kan få reda på vars folk är när samt hur många som är var när. Användningsområdena till detta är väl ganska omfattande.

"Jag är tveksam till hur glada folket är. Personlig Integritet och allt det där."

Men fördelarna då? Man slipper många och hyfsat tidskrävande identifieringsprocesser och man märker dem inte ens. Dessutom, om man sköter sig, så kan man ofta få en bra alibi om man verkligen befunnit sig på någon annan plats än vad som anges. Lite sånt.

"Frågan är snarare var någonstans?"

De länder som inte värnar allt för mycket om den personliga integriteten och samtidigt vill ha koll på sitt folk. Många länder år 2059 med andra ord. Dock så kulle det ju kosta, vilket skulle slimma ner antalet ganska stort. Dessutom lär det ju inte finnas överallt i de länder som använder det.

"Dina spelares rollpersoner kommer bli ganska förskräckta när de inser att deras alla rörelser finns registrerade i en dator någonstans."

Japp. Sånt gillar jag.
 

Ezzy

Warrior
Joined
14 Jun 2000
Messages
213
Location
----
man skulle ju kunna använda dom till övervakning också, tillsammans med alla de övervakningskamror som finns i City så skulle dom utgöra ett mycket bra övervakningssystem som det är svårt att klara sig undan.´ jag skulle nog tro att nästan alla människor skulle vara mycket skeptiska till så mycket övervaking och kränking av den personliga integriteten(eftersom alla i neotechs värld är ohederliga :Cþ :C) om dom nu känner till det. notera om. varför skulle företagen och staten bry sig om att berätta att dom har satt upp ett sådant övervakningssystem?
jag skulle nog vilja påstå att det finns liknande system i nästan alla megastäders city men inga i förorterna, lander eller slummen. i stora varuhus borde det ju också finns... i arkepologierna(??)... i större gated communitys hade det varit smidigt för att hålla reda på folk, däremot borde dom nog ha någon annan kontroll för att ta sig in(DNA-scanning och kontroll av ID-kort(minst))...
kostnaden tror jag inte är något större problem... det är ju bara lite elektronik och plast.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Men fördelarna då? Man slipper många och hyfsat tidskrävande identifieringsprocesser och man märker dem inte ens. Dessutom, om man sköter sig, så kan man ofta få en bra alibi om man verkligen befunnit sig på någon annan plats än vad som anges. Lite sånt.

Var är de tvingade till att identifiera sig? Hur många identifieringsprocesser behöver en normal männsika genomgå varje dag?
en? två? ingen alls?
När man snabbar upp något som inte behövs är det ingen uppsnabbning...

Om man sköter sig ja. Men tänk om någon lyckas passera förbi alla scanners, gör något och sedan försvinner. Då är det enligt scannern bara du, som är oskyldig, och offret som var där. Hur förklarar du det?

Hur kul blir det att chefen känner till varje toalettbesök? varje sekund du drar över på lunchen, varje ögonblick du inte gör det du ska?
Så finns det folk som jobbar idag, väldigt många trivs inte alls.

chrull
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
"Var är de tvingade till att identifiera sig? Hur många identifieringsprocesser behöver en normal männsika genomgå varje dag?"

Egentligen var inte detta det primära användningsområdet, även om det skulle fungera som en sista utväg tack vare dess osäkerhet. Det skulle bara gå att använda för att korsreferera med andra övervakningssystem men även iakttagelser av vittnen för att kunna verifiera att en person befunnit sig på en viss plats vid en viss tidpunkt. Så, som bevismaterial skulle det endast kunna användas för att stärka andra bevis, och brottsutredarna skulle kunna använda det för att säkert kunna identifiera ytterligare misstänkta som de sedan med andra medel kan försöka bevisa är skurkar.

Som primärt användnings område skulle det användas till statistiska undersökningar om vem som är var när, så att det kan korsrefereras i vissa register så att man kan hitta mönster, t.ex. vars konsument A går efter denne besökt Butik A och Butik B.

Givetvis är inte det primära användningsområdet intressant för spelandet (men det skulle vara ett bra argument för att kunna plocka in det i världen), utan det är det sekundära ändamålet som är intressant. Det är osäkert och har kryphål. Jag skulle kunna tänka mig att det kan skapa många intressanta situationer där rollpersoner irrar omkring i blindo i ett köpcentrum efter att ha gjort något busigt för att undvika att bli "sedd". Kul, kul.

"Hur kul blir det att chefen känner till varje toalettbesök? varje sekund du drar över på lunchen, varje ögonblick du inte gör det du ska?"

Så är det väl i princip redan i Neotech, med eller utan automatiserade avståndsögonscanners? Kameror och avlyssning finns redan i extrem grad för att iakta dig direkt, olika incheckningssystem ser till att du inte tar för lång rast, dataövervakningssystem ser till hur du använder din dator, klocka, telefon o.s.v. Åtminstone så borde ju möjligheterna för det finnas med tanke på tekniken, och just därför finns de i min spelvärld, och det tack vare främst två skäl:

[*] Övervakning är guld värt, så det är logiskt att någon/några är intresserade av det och därmed skapar en övervakande storebror åt folket.

[*] Det gör så att spelarna måste tänka på ett helt annorlunda sätt när de befinner sig i övervakade områden än om de befann sig i t.ex. slummen. Nu måste de planera och ta reda på saker om de ska göra något otillåtet, och kan inte bara tro att pang-på-rödbetan kommer att fungera. Variation förnöjer.

"Så finns det folk som jobbar idag, väldigt många trivs inte alls."

Nu för tiden, ja. Men om man växt upp med det, och det har blivit allmänt accepterat? Företag med resurser skulle garanterat kunna övertyga folket om att övervakningen är för deras eget bästa, och att deras personliga integritet bevaras så länge de sköter sig (eller har otur och hamnar i närheten av något brott). För då de inte skött sig så kommer folk verkligen att börja snoka i vad man gjort, annars är det olika former av datorer som analyserar informationen för att upptäcka lagbrott eller andra underligheter som bör kollas upp. Typ.
 

Azdeus

Veteran
Joined
28 Aug 2002
Messages
170
Location
Hemsjö, Västergötland
Re: Iris då?

Problemet med att skymma ögonen får man ju räkna med. Folk kommer ju dock märka om någon aktivt gör det genom att kolla ner i backen eller gå med en tidning för ansiktet o.s.v.

Det finns folk som alltid mer eller mindre går och tittar ned i backen, jag tex. Jag skulle inte vilja kalla mig själv för en särskilt skum person, fast fortfarande har jag något problem med att se "rakt" fram. Kanske är det för jobbigt att lyfta blicken från backen.
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Re: Iris då?

"Det finns folk som alltid mer eller mindre går och tittar ned i backen, jag tex. Jag skulle inte vilja kalla mig själv för en särskilt skum person, fast fortfarande har jag något problem med att se "rakt" fram.

Tja, om det gäller iris så måste man kolla ner i backen väldigt mycket för att de inte ska registrera en, ungefär så mycket så att man ser en meter framför sig. Ser man så lite skulle man hela tiden stöta ihop med folk i folkmassor (vilket skulle vara ganska uppseendeväckande), och det är ofta på platser där det finns stora folk massor som jag menat att dessa scanners ska användas på, platser som olika sorters köpcentrum, ute på gator und so weiter.

Jag har nämligen tänkt mig att ögonavsläsarna ska finns utplacerade på vissa strategiska platser där folk måste pasera och där det inte kan vara så mycket folk ivägen för varandra, och på en höjd som är under en manslängd. Allt för att ska de kunna registerara så mycket folk som möjligt, även de som kollar ner i backen. Det skulle nog vara effektivare att kolla upp i luften, faktiskt.
 
Top