Nekromanti Automateldsregel

Spitfire

Swordsman
Joined
16 Jul 2003
Messages
420
Location
Staden med tre hjärtan
Låt mig först säga att jag kör för tillfället ingen kampanj i O:FR så jag kan inte säga något om hur den här regeln funkar.

Så jag funderade en smula på O:FRs automateldsregler, som jag hört folk är otillfredställda med.

Min ide är som följer.

Spelaren väljer hur många kulor han skjuter. Om han träffar så ökar han vapnets skadevärde med differensen på slaget, upptill antalet kulor som avlossades.

Exempel: Bill skjuter 5 skott mot en nassezombie. Han slår 3 över svårigheten och lägger till 3 till skadan.
Bill fortsätter nästa runda att skjuta på zombien och skjuter 5 skott igen. Denna gång träffar han med 7 men lägger bara till 5 eftersom det är det antalet kulor han valde att skjuta.

Ett mål, ett träffslag, ett skadeslag.

Skulle Bill vilja sprida elden över flera motståndare måste han dela upp skotten mellan varje mål och slår ett träffslag för varje enskilt mål.


kan det va nått?
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Det är en smidig och elegant regel, mateyasu; väldigt ren och snygg. Jag tror dock att den primära anledningen till att man skjuter salvor är för att man vill öka träffchansen (tillsammans med "nedhållande eld"-effekten, men den är kanske svårare att regeladministrera) snarare än att öka skadan.

Men det var en fin regel ändå.
 

Spitfire

Swordsman
Joined
16 Jul 2003
Messages
420
Location
Staden med tre hjärtan
Rising said:
Det är en smidig och elegant regel, mateyasu; väldigt ren och snygg. Jag tror dock att den primära anledningen till att man skjuter salvor är för att man vill öka träffchansen (tillsammans med "nedhållande eld"-effekten, men den är kanske svårare att regeladministrera) snarare än att öka skadan.

Men det var en fin regel ändå.
Man tackar och bockar för berömmet.
Här kommer några förslag hur man kan simulera din önskan att öka träffchansen med automateld.

Alternativ 1. Slå ihop Rifle och Autofire färdigheterna för att räkna ut träffchansen. Detta är om man bara vill simulera att autofire ökar träffchansen rent generellt.

Alternativ 2. Öka träffchansen med +1 för varje Recoil antal kulor man skjuter. Ju lägre rekyl desto färre skott behövs för att få ett visst bonusvärde.
Använd detta om du vill att antalet skott som avlossas ska spela in huruvida man träffar eller ej.

Alternativ 3. Lite klumpigare, men använd regeln ovan för att sprida eld över flera mål men tillåt den att användas för att göra flera attackslag mot ett mål.
Förslagsvis delas elden upp i små salvor om vapnets rekylvärde. Fler attackslag=ökad chans att få in en träff.

För att sen illustrera det som Arfert nämnde i Regelfrågor tråden att automateld är dumt på långa avstånd kan man helt enkelt bara dubbla alla avståndsmodifikationer.
På det sättet är enkelskott att föredra på långa avstånd. Det finns ett kritiskt avstånd där träffchanserna möts som två linjer i en graf.
Man kan fortfarande välja att skjuta automateld, men då är det bara för att göra mer skada balanserat mot en minskad träffchans.

Nu ska jag posta den här och göra ett nytt inlägg som tar itu med "nedhållande eld"
 

Spitfire

Swordsman
Joined
16 Jul 2003
Messages
420
Location
Staden med tre hjärtan
Re: Nedhållande eld

Rising nämnde Nedhållande eld effekten i en tidigare post som något krångligt att regeladministrera.
Här är ett förslag på hur man kan simulera detta.

1. På en persons initiativpass så måste denne om denne är under kraftig beskjutning slå ett slag för Courage med en svårighet lika med samma antal skott som denne blivit beskjuten med tidigare under rundan eller spendera sin handling att ta skydd.
Notera att svårigheten på slaget för den nedhållande elden på så sätt baseras på den kombinerade elden av flera skyttar.
Detta kräver dessutom inte heller automateldskapacitet.
En grupp amerikanska soldater beväpnade med semiautomatiska garander som tömmer varsitt mag var att föredra framför att använda gruppens BAR :gremgrin:

Om det visar sig att mer än en fiende gömmer sig i samma fönster, skyttegrav, bakom samma gärdsgård m.m så fördelas svårighet lika mellan dem och de får slå varsitt Courage.

Om det dessutom exploderar eller annat dylikt (granater, spårljus exempelvis) så kan svårigheten öka med +5

För att inte tvinga spelare och SLP att slå onödvändigt ofta varje gång någon är under beskjutning så kan man naturligtvis bara välja att använda regeln om man uttryckligen nämner "nedhållande eld"
 
Joined
17 Jun 2009
Messages
171
Location
Göteborg
Re: Nedhållande eld

Mycket bra! Rent och snyggt och enkelt. Vi har grubblat på automateldsregler i flera år utan att komma någon vart. Jag gillade redan det första förlaget med ökad skada, vilket ju är syftet om man skjuter på ett mål. Så tror jag ofta att det är i Fallen, det andra syftet är nog att träffa eller trycka ner så många fiender som möjligt. Har man bara ett mål och vill främst vara säker på att träffa är nog enstaka skott mest rationellt. Istället för att ha en svepande regel kanske man kan ha två olika regler en för ett mål och en för flera. Hellre tvåe nkla regler än en stor och dum.
 

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
Supressive fire

Rising said:
Det är en smidig och elegant regel, mateyasu; väldigt ren och snygg. Jag tror dock att den primära anledningen till att man skjuter salvor är för att man vill öka träffchansen (tillsammans med "nedhållande eld"-effekten, men den är kanske svårare att regeladministrera) snarare än att öka skadan.

Men det var en fin regel ändå.
MADCorp har ett skitsnyggt suppressive fire move:
Suppressive fire.
You can lay down suppressive fire to try to keep enemies behind cover. For each enemy you’re suppressing,
this uses 1 ammo. If one of your targets exposes himself in any way (moving, shooting, etc.), you get to make a
HIT roll to shoot him. This automatically has precedence over whatever your target was doing.
1 ammo är en "attack" med ett visst vapen. När man slåss med pistol skjuter man oftast ett gäng kulor och hoppas att någon träffar så en automatpistol har 4 ammo i magasinet trots att det kan vara 20 kulor.
 

Major Boothroyd

Veteran
Joined
7 Oct 2010
Messages
171
Location
Bohuslän, Norge
Ett litet förslag till Auto-fire regel.

Auto-fire + d20 versus difficulty + recoil

Every +1 to hit gives an extra hit.
Initially harder to hit than with a single shot.
Subsequent hits become easier.
This formula is equal to the rulebook formula for 20 shots.
 

GunBlade

Veteran
Joined
5 May 2008
Messages
116
Location
Borås
Jag kommer förmodligen använda mig av någonting åt det här hållet:

Auto-fire - (Svårighet + Antal avfyrade skott (eller Recoil)).
Antal Träff = 1 för lyckat, + 1 träff per Recoil över Svårighet.
För varje extra Träff = + Vapnets Skada.
Max antal skott = FV x2.


Så helt enkelt, har ett vapen 4 i Recoil träffar man med ett extra skott för varje 4 över lyckat resultat (resultat 22 på svårighet 18 = 2 träffade skott). För varje extra träff läggs vapnets grundskada till en gång.
Lite osäker på svårigheten, om man ska lägga antalet skott eller Recoil, men det löser sig nog. Har dock inte testat spelet än, så den här idén kan vara helt uppåt väggarna. Jobbar på en idé för nedhållande eld också.
 
Top