Nekromanti automateld

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Är det inte lite för svårt att träffa med automateld och slängskott på kort håll.... typ 10-30 meter....
Borde inte en AK ha högre rekyl än en kpist?

Pendragon, ultravåldskonstnär
 

whiskaskattmat

Veteran
Joined
14 Aug 2000
Messages
27
Location
Södertälje
Slängskott är just slängskott. Dom ska vara svåra att träffa med. En k-pist är byggd för att sprida kulorna hej vilt, inte prickskytte (mer rekyl=mer spridning åt alla håll och kanter)medan en automatkarbin kan användas på större avstånd. Du ska inte skjuta automateld med ak på 300 meters håll. Sikta och skjut patronvis/doubletap.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Vad det gäller kpistar har du fel. Det finns de somär byggda bara för att spruta kulor i alla riktningar men det är främst äldre modeller som tex Ingram kpistarna, medans tex mp5 och p90 är byggda för kontrollerad precisions automateld.... tex vid ett gisslandrama. En situation där du behöver veta exakt var varenda kula hamnar, annars kan oskyldiga lätt stryka med....
Om du har provat skjuta automateld med både kpist och AK på 25m så vet du att kpisten får en mycket bättre träffbild, just pga av lägre rekyl. Kpistar är byggda för precis sådana förhållanden.
 

cedda

Veteran
Joined
31 Jul 2000
Messages
64
Location
E-tuna( Bondhåla )
korta avstånd

avstånd upp til 5 meter är ju alltid mycket korta som alla vet, en automatkarbin som har en grunräckvidd på 25 meter räknar jag med att skotten träffar på 1 - 2( 5 - 25 meter )

" Wolves are noble animals, apart from dogs "
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Om vi ska vara petiga så är ju inte k-pistar byggda för att just sprida elden över ett stort område. De ä däremot byggda för att vara små och behändiga, och på de äldre k-pistarna resulterar det i att rekylen sprider kulorna. På modernare kpistar har man förbättrat precisionen och rekyldämpningen, för att slippa spridningen. Vill man prompt sprida kulorna kan man göra det ändå.

/RipperDoc

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 

whiskaskattmat

Veteran
Joined
14 Aug 2000
Messages
27
Location
Södertälje
Vad jag menar är att en k-pist som du skjuter automat med kommer att sprida elden. Dubbelskott är effektivare, korta salvor likaså. Vad jag menar med mitt inlägg är att du kan inte reglera eld lika bra på medeldistanser 12-30(50) meter med k-pistar när du skjuter automateld. Många insatser i byggnader sker med pistol just för behändighet och att automateld inte är effektift inomhus. Meningen med automateld är att sprida kulor så att fienden hålls nere .
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
förklara då varför i stort sett alla insatsstyrkor i världen har kpist som standard beväpning (oftast mp5) och pistol som backup?
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Det är både rätt och fel. I grunden var automatelden till för att vara främst avskräckande, men med ökad teknisk förmåga har precisionen också ökat. Dock används inte just automateld, utan eldskurar. Och insatsstyrkor använder _inte_ pistol som första vapen vid insatser, oavsett om det är inomhus eller utomhus. De använder k-pistar med eldskursinställning (Mp5 ex.).

/RipperDoc

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 

whiskaskattmat

Veteran
Joined
14 Aug 2000
Messages
27
Location
Södertälje
Aargh! Missförstådd igen! Vad jag menar är att antiterrosist
styrkor SÄLLAN skjuter 30 skott automat över ett rumm fullt med folk. Precisionseld sker med korta salvor eller enkelskott. Vissa insatser sker med hagelgevär, pistoler och gevär/karbiner. Vad jag vill få fram är att när du mejar ett helt magasin så minskar precisionen och oskyldiga stryker med!
 

whiskaskattmat

Veteran
Joined
14 Aug 2000
Messages
27
Location
Södertälje
Ska vi prata primära/sekundära vapen så kan jag av egen erfarenhet från taktisk vapeninsats på personnivå säga att pistol ÄR att kallas för primärt vapen vid lågskalig insats(2-6 man)innomhus just för att vapnet är behändigare. Nu sysslar jag inte med antiterroristbranchen som yrke men de flesta inbrytningar på större objekt sker med k-pist, hagelgevär, pistol, automatkarbin och prickskyttegevär. De är ochså i större skala. GSG 9 har medelstora insatsstyrkor som ligger på 8-12 man(kan utökas vid behov) och alla används vid inbrytningen. Frågan om automateld är, tror jag, mer inriktad på effektivitet mot målet. Hur många gånger har du spelat/varit SL med spelgruppen med antiterrorism som yrke? Hur fungerar grupp i strd i en sådan aktion? Kommunikation i gruppen agerar med order om automateld? Hela frågan om automateld är nog "varför skjuta automateld om du kan träffa oskyldiga?".
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Ok, jag förstår hur du menar, men om jag står 10m ifrån någon och tömmer ett mag så lovar jag att han blir träffad av mer än var sjätte skott! Dessutom går det (enligt reglerna) att skjuta korta precisions skurar med ett vapen som inte går att ställa in för eldskur (2,3 eller 4 skotts) vilket jag tycker är lite märkligt efter som det går alldeles utmärkt i verkligheten... iaf med AK5, även om det är lite enklare om vapnet går att ställa in. I n2's regler finns det bara två valmöjligheter med vapen utan unställning för eldskur... halvauto eller vilt pepprande på fullauto. Alla som gjort lumpen borde veta att så inte är fallet....

Pendragon
så de så
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Vi kanske missförstod varandra. Jag ville bara påpeka att k-pist är det mest använda vapnet i insatser, speciellt MP5:an. Man skjuter inte automateld, d.v.s. sprayar inte området med kulor, utan man skjuter eldskurar, eller mycket korta "automateldssalvor". Även enskottssalvor används. Vid ren inbrytning och dylikt, vid ex. anti-terroristoperationer, så används k-pist, och pistol är bara backup (men den används sällan). Däremot finns det tillfällen då pistol är bättre, men då rör det sig sällan om "assault".
Jag har inte varit SL för en sådan grupp, men det hör egentligen inte till saken. Vi talade väl rent allmänt.

/RipperDoc - har bl.a. läst en mycket intressant bok om ämnet

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 

whiskaskattmat

Veteran
Joined
14 Aug 2000
Messages
27
Location
Södertälje
Forumet är till för att sprida åsikter och tankar, bra som dåliga, elaka som goda(jag hamnar alltid i sista kategorin) men kul diskussion va?
 

whiskaskattmat

Veteran
Joined
14 Aug 2000
Messages
27
Location
Södertälje
Använd reglerna för eldskurar och rekyl för dubbelskott. exempel"7 skottssalva T6:an visar 4 öhm... 5 skott träffar i buken. Rekyl 1 -10 buken igen -20 aha bröst..." och så vidare. Lite spritt kanske men du får in tillräckligt med träffar i varje fall.
 
Top