Nekromanti Automateld.. igen...

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Oekj för sista gågnen: reglerna för automateld är inte bra! ok, de duger, men iaf! lixom det borde finnas regler för olika avstånd hur många av ett träningslag som träffar! EXEMPEL:
Playboy, automateld 18. hivar iväg 32 skott med sina Uzis. 4 automatissk aträffar, ersten av dew 28 tärningarna visar INTE EN SEXA. fyra träffar, ok, snuben kanske överlever, men om man träffat TVÅ till hade man ändå vart säker på att han dött...
Nolla, 5 i automateld. lyckas skciak iväg iväg 16 skott eftersom han inte lyckas att kontrollera automatelden.
2 automatiska träffar, fyra tärningar visar sexor. sex träffar, och offret är köttslamsor på marken. är detta ett realkistiskt scenario? visst, automateldsexperten kan ha en dålig dafg och göra ett fatalt misstag, och nollan kan vara extra lyckosam, men hur stor är riskenb? jag aner att det borde bli fler automatiska träffar juh högre färdighetschans man har i AE. OCh fler automatiska rtäffar beroende på avstånd... om man sliter iväg en salva med kalasjikoven på 600 nmeter så borde statistisk sätt inte en kula träffa, men den kan träffa. likadant kan man missa alal kulor om man trycker vapnet i ryggen på offret och trycker av...

OBS OBS OBS
jag vet att man kan ändra regler, men detta skrevs i huvudsyfte att starta en diskussion angånde de alltför lite beskrivana och alltför luddiga reglerna om AE, och jag arbetar för att alla bör införa nya regler, eller åtmisntopne några... HUR gör ni i automateldsituationer? dela med er av era erfarenheter!

"The Danish Wrath Shall Come Upon All Of You"
 

Joham

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
92
Location
Boden
Re: Automateld

Jag kör som reglerna är. Om någon RP vill skjuta automateld på ett mål 600m bort så säger jag helt enkelt att det inte är någon idé. Om avståndet är nära och inte en enda sexa kommer upp så säger jag att både femmor och sexor räknas pga avståndet. Om det fortfarande inte är någon träff så räknar jag fyrorna osv. Tills jag är nöjd med resultatet.

Jag är också snällare med improvisationerna med en RP som är bra i Automatvapen jämfört med en som är dålig. Om en sopa missar alla på nära avstånd så konstaterar jag bara att han inte är bra nog. Om en som är bra missar alla så kör jag som ovan, eller låter honom slå om tills resultatet är tillräckligt realistiskt.

Kanske lite luddigt med varken jag eller spelarna har någonsin haft några som helst problem med automateldsreglerna.

Personligen tycker jag att reglerna är bra pga att det är smidiga. Behöver inte en massa uträkning och en massa olika tärningsslag.

Jag kör dessutom så att det bara krävs ett färdighetsslag för automateld för hela eldområdet oberoende av hur många mål som finns där. Eldintensiteten är samma för hela området. Det är snabbare och på sätt och vis mer realistiskt än att slå ett slag för varje mål.

Joham -Prioriterar snabba strider istället för att sitta och räkna siffror och slå tärningar.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Gamla myter om automateld

"det borde finnas regler för olika avstånd hur många av ett träningslag som träffar!"

Det finns det. Det är den regel som gör att tärningsslaget för automateld blir svårare med avstånd. Om slaget misslyckas halveras eldintensiteten (dvs antalet kulor som dimper ner per meter målområde). Sex kulor per meter målområde är sex kulor per meter målområde, oavsett om dessa sex meter är fem meter från skytten, femtio meter från skytten eller femhundra meter från skytten.

"är detta ett realkistiskt scenario? visst, automateldsexperten kan ha en dålig dafg och göra ett fatalt misstag, och nollan kan vara extra lyckosam, men hur stor är riskenb? jag aner att det borde bli fler automatiska träffar juh högre färdighetschans man har i AE."

Automateld har nog nästan fler Hollywood-myter omkring sig än medeltida svärd... /images/icons/wink.gif

Vi börjar med den första: "Man har god kontroll över sitt automatvapen". Så in i helvete heller (pardon my french)! Automatvapen hoppar, såvida du inte svetsar fast dem i en bil eller något. Det är för övrigt det som är meningen med dem - man ska få slumpmässig spridning på skotten så att de inte hamnar där man siktar, utan lite runt omkring. Risken är nämligen att det ställe man siktar på är fel ställe, så lite i närheten är inte dumt. Faktum är att man var tvungen att modifiera automatkanonen på JA-37an så att den fick spridning och så att piloterna fick en chans att träffa målet.

Så nej, av erfarenhet kan jag säga att antalet automatiska träffar är rätt lagom och att chansen att träffa målet är precis så slumpmässigt som reglerna simulerar.

Nästa myt: "Man möljar på som fan!" Tja, det finns tre fall då man möljar på som fan. Det ena är när man täcker en yta med eld (dvs inte det fall som beskrivs i ditt inlägg), ofta för att hålla ned fienden. Det andra fallet är när man skjuter mot ett fordon i rörelse (företrädesvis flygplan eller helikoptrar. Det tredje fallet är när man får eldpanik och då kan precis vad som helst hända.

I alla andra fall skjuter man korta riktade eldskurar (ca 3 skott med kpist och automatkarbin, ca 5-15 skott med kulspruta). Ett undantag är kulspruta mot gruppbekämpning. Då brukar skottsalvorna vara omkring 20 skott, men å andra sidan är det fortfarande yttäckande eld.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Joham

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
92
Location
Boden
Re: Gamla myter om automateld

Det stämmer säkert men jag tror att många vill spela Neotech som en Hollywoodfilm eller som en övning i lumpen med lösa skott (dvs automateld med skurar om 20-30 skott istället för dubbelskott). Därför så använder dessa personer gärna alla Hollywoodmyter de kan för att få rätta känslan.

Joham -Hinner inte skriva färdigt. måste springa....
 

Frippe

tackar som frågar
Joined
15 Oct 2000
Messages
214
Hmmm... personligen brukar jag (vi) inte använda oss av så mycket regler när vi spelar. Det blir ganska mycket friform. Detta beroende på att regler sackar ner tempot.

Man får tänka lite på vad som är rimliga chanser att träffa t.ex. att skjuta automateld på 600m håll är enbart dumdristigt, dom första skotten träffar om man har tur, men efterföljande skott får stor spridning. Plus att man missar överraskningseffekten, då fienden antagligen kastar sig i skydd så fort kulorna börjar vina.

Jaja, mycket snack oh lite hockey...

Frippe

Frippe [A-K o t y 2000]
 
G

Guest

Guest
Re: Hollywood-action

Strunta isåfall i reglerna, låt RP:na tömma mag efter mag och tåla hur mycket som helst så får du lite Hollywood-action över det hela... men det är tråkigt,tycker jag!

Mäster Azazel
 

Joham

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
92
Location
Boden
Re: Hollywood-action

Men...det är ju det jag gör....

Joham -Inte alltid, men ibland.
 

Yaqobo

Veteran
Joined
27 Nov 2000
Messages
19
Location
Göteborg
Först skulle jag vilja säga, precis som Krille, att
när man skjuter automateld, har man dålig kontroll över var
träffarna tar, meningen är väl att man efter ett tag
skall inse att man inte träffar om man skjuter automateld.

Nåväl, vidare till reglerna: Om man skjuter _mot_ en person,
måste man skjuta på ett eldområde som beroende på avstånd
är minst en meter.
Man skjuter alltså inte på en människa, utan på ett område
som är en meter brett.
Jag upptäckte också att du använt regeln för hög MEI
felaktigt.
Man kan ANTINGEN slå tärningen, eller räkna var 6:e skott
som träff, inte både och (det innebär ÄNNU mindre träffar).
När det gäller avstånd som är under hälften av avståndet
'kort' (dock max 3m), gäller den spciella regeln att
1,2 och 3 blir träffar (om man använder N2's 1:a istället
för N1's 6:a), då blir hälften av alla avfyrade skott
träffar, och automatvapen är återigen helt livsfarliga i trånga
utrymmen.

Jag medger dock att du har rätt om jämförelsen Playboy-Nolla.
Om man har 18 i automateld, borde det märkas lite mer.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Jag medger dock att du har rätt om jämförelsen Playboy-Nolla.
Om man har 18 i automateld, borde det märkas lite mer.


Det märks... försök få den där nollan med 5 i automateld att träffa på något mer än kort avstånd... Missar man sitt färdighetsslag så missar alla kulor...

Så det märks väl?

chrull
 

DjeVul

Warrior
Joined
8 Aug 2000
Messages
220
Du tycker chansen att totalmissa verkar sne. Men ränka ut det och kom tillbaka med siffrorna så har vi en diskussion.

Själv löser jag knepiga situationer med att använda regeln "extremt nära" i stort sett alltid då rollpersonerna befinner sig i trånga utrymmen.

//Martin
 

DjeVul

Warrior
Joined
8 Aug 2000
Messages
220
Re: Gamla myter om automateld

Jomen tänkt på att Neotech är och har alltid varit ett realistiskt rollspel, det är mycket därför Neogames är kända, för att dom gör realistiska rollspel.

Det kan dom väl ändå inte ändra på

martin
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,112
Location
Tindalos
Alla kulor missar inte enligt reglerna. Hälften av dem har fortfarande chans att träffa även om man misslyckas med färdighetsslaget.

/PAX
 

Yaqobo

Veteran
Joined
27 Nov 2000
Messages
19
Location
Göteborg
Det som händer är att eldområdet blir större, en meter åt varje per -1 i effekt.
alltså: om 'Nolla' har fem, siktar på ett område på en meter, och måste slå ob3t6 för att lyckas, och slår 10, så blir eldområdet 11 meter. (1 +2x5), om man tänker sig att han har en k-pist med EldH 16 och Rekyl 1(i det här fallet spelar det ingen roll eftersom MEI kan vara minst 1), blir MEI 1 (16/11=1), lycka till att träffa...

I praktiken så blir därför effekten(troligen) att varenda kula missar (Däremot löper alla inom upp till 5,5 meter från målet lika stor risk att bli träffade av förlupna kulor).
 

Darth Apoc

Veteran
Joined
29 May 2000
Messages
132
Location
Göteborg
Re: Gamla myter om automateld

Om du vill ha det så så rekommenderar jag varmt ett action-rollspel vid namn feng-shui vars regler lätt kommer in i N2... personligen så väljer jag att skilja på världarna då jag vill ha N2:s realistiska känsla men smaken är som baken.
Så vill du ha action-rollspel med MYCKET kliché så skaffa feng-shui

//Gunnar

Watashi aku ryuujin desu
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,931
Location
Sandukar
Så var det i N1, men inte i N2 - där medför ett missat slag för Automateld att MEI halveras.

-Marco Behrmann
 
Top