Nekromanti Auser, Tokoner osv har dem Vanarers Attributer?

Hyggelmonstret

Veteran
Joined
17 Jun 2010
Messages
26
Location
Stockholm
Ja har dem det och isåfall varför då? Har inte hittat någon nog tillfredsställande information om dessa till synes attributslösa människor ska slå sina attributer utan modifikation likt vanarerna eller inte. Auserna verkar skilja sig en del från Vanarerna i kultur och miljö. En modifikation för starkare vilja eller bara fysiskt tåligare kroppshydda verkar inte så konstigt enligt mig. Tokonerna föreställer jag mig lite liknande men kanske med fokus på styrka då.

Är jag ute och cycklar? Visst Vanarerna ska vara standard människorna med standard attributerna "från Jargien i väst till Consaber i öst" men ändå..
 

Fahnen_UBBT

Veteran
Joined
22 Nov 2006
Messages
171
Location
Linköping
Jag har starkt för mig att tokoner är en variant av Vanarer (mundana har ju tillskillnad ifrån jorden faktiskt mänskliga raser). Detsamma gäller för Perenner och Conrier och den enda skillnaden är väl längd och vikt. Auser däremot känns lite för olika Vanarer för att vara Vanrer. Rent rasbiologiskt känns det som Auser skulle stamma ifrån samma folk som tex Zhaner och/eller Rauner (om man nu är inne på att Zhaner och Rauner har gemensam förfader).
 

ermine

Warrior
Joined
8 Oct 2001
Messages
235
Location
Uppsala
När det kommer till tokon så räknas de som vanarer. Auser står det inget om i någon modul vad jag kunnat hitta, så jag antar att den bästa tolkningen i det fallet är "inga modifikationer om inget annat sägs".

Annars är det nog bäst om du som spelledare gör modifikationer du anser lämpliga till ausernas attribut, just eftersom att auserna tenderar "glömmas bort" av de flesta moduler inklusive grundböckerna.
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
Auser står det inget om i någon modul vad jag kunnat hitta
Det står en rejäl mängd om dem i Barbarer & Människofolk, och även lite i Asharien & Soldarn. De är bortglömda i de tre utgivna grundregelböckerna, men kommer förmodligen med i 4an. Till exempel så fanns inte Aunurier och Lalaster med i andra utgåvan, men togs med i tredje.

Tokon och andra sidan tror jag precis som tidigare sagts passar så som det är som en undergrupp av rasen Vanar. De har en mycket annorlunda kultur, men inte mycket annorlunda fysiska drag. Då är nog Neromenzer mer annorlunda, men även de klassas som Vanarer, trots att halva deras ursprung är ifrån cirefalierna.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Auser, tokoner osv har de vanarers attribut?

Raunerna och zhanerna har nog inte samma ursprung, om man inte räknar jättelångt tillbaka då, då har ju alla mänskor samma ursprung, men de har antagligen intermixat ganska rejält genom historien, till graden att skillnaden dem emellan vid någon punkt var luddig, jfr mongoler-turkar. Detta hintas på sidan 63 i B&F, där det framgår att de "bytte blod med Ulgans barn och levde länge i fred och sämja". Ulgan är då zhanernas forntida höggud.

Mundanas "raser" ställer ibland till lite problem, särskilt i fallet med det även annars problematiska bildningsattributet. Vi har tex grejen att lohemer, Övärldens primära folkgrupp, regeltekniskt räknas som darkener, och därmed får minus på Bildning, trots att de är en högcivilisation med en, vad det verkar, framstående bildningskultur. Blir mitt Övärlden-bös någonsin officiellt material i någon form tänker jag ha med en frivillig regel för lohemiska attributmoddar.

Bättre vore förstås att saxa bort Bildning helt i Eon IV, dock...hmm.

- Ymir, förklarar
 

ermine

Warrior
Joined
8 Oct 2001
Messages
235
Location
Uppsala
Förlåt, jag menade att det inte står något om att de skulle ha annorlunda grundegenskaper i någon modul. Men du har naturligtvis rätt i att det finns massor av annan info om dem i A&S och B&M.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Bättre vore förstås att saxa bort Bildning helt i Eon IV, dock...hmm.
Agreed on that. Bildning är sjukt skumt att ha som attribut men dock ganska användsbart för basic info om saker. Men hur olika raser har BIL moddar är sjukt skumt, tex så har Henéa ju ingen mod trots att de är väldigt primitiva av sig. Medans tex kamorianer har minus. Tillägga att kamorianer och heneaalver bor i samma skog( i ett fall).

Men PER är nog ändå det mest skumma attributet.

Eller PSY.

/Poseur lite förvirrad
 

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
Poseur said:
Men PER är nog ändå det mest skumma attributet.
I Ormgudenkampanjen översatte vi det direkt till Empati och det blev mycket bättre. Har du äkta empati är du naturligt bra på att genomskåda lögner eller interagera med folk, ifall du har låg PER så är du en psykopat men kan kompensera det genom att träna upp sociala färdigheter, du lär dig manipulera folks känslor på andra sätt precis som psykopater på riktigt.
 
Top