Nekromanti [Augmented] Are you strong enough to stay human?

The Ghost

Veteran
Joined
6 Jun 2010
Messages
102
Har börjat arbeta lite smått med ett rollspel starkt influerat av, och utspelat i Deus Ex-settingen. Förmodligen någonstans mellan Human Revolution och första spelet i tidsepoken.

En snabb presentation av mina idéer så får ni komma med åsikter och önskemål och gärna svara på mina frågor nedan

- Systemet är baserat på tiosidiga tärningar. Det mesta slås med T100 (helt enkelt för att jag gillar trad och %-system). Attribut+färdighet+implantat+-övriga modifikationer ger ett värde att slå under. Simple enough?

- Min tanke är att, till skillnad från mitt andra Sci-Fi (som i grunden använder samma system, tänkte iaf regeltekniskt knyta ihop dom så gott det går) där man i teorin kan spela vad man vill, ville jag mer rama in rollpersonerna. Därav är samtliga rollpersoner på ett eller annat sätt cybernetiskt modifierade och tillhör något företag. Kanske ska de alla jobba för Sarif Industries som i Human Revolution? Något snarlikt iaf, en organisation står bakom dom.

- Det ska finnas "klasser" men inte något direkt levelsystem. Istället finns varje färdighet i 4 nivåer som alla ökar färdigheten med 5%, utöver det kan man öka med träning, perfekta slag osv.

- Karaktärerna är "prototyper". Implantat finns spritt i settingen, men ska hållas så gott det går till rollpersonerna, viktiga spelledarpersoner och ett fåtal andra.

- Vid karaktärsskapande görs först allt vanligt med attribut, färdigheter osv. Sen spenderas poäng på att köpa sina implantat. Listan ska vara lång med mycket att välja på för att låta spelarna komplettera varandra.

- Det ska finnas ett värde som mäter själva mänskligheten hos en rollperson. Desto lägre värdet sjunker, desto mer försvinner karaktärens resonemang, empati, känslor etc. Inte kommit på något regeltekniskt för det än dock, eller om det ska hållas helt på spelarens ansvar att rollspela det. Åsikter?

- Hacking har en stor del i Deus Ex. Därav har det ett helt eget spelbräde-system i mitt rollspel. Närmare beskrivning finns i den lånade Hacking-tråden här på forumet.

- Sist men inte minst. Fokuset när man spelar ett äventyr bör ligga tyngst på "stealth", hacking, sociala situationer, undersökning och action. Precis som i spelet. Därav behöver jag regeltekniskt stöd till smygande, brottsplatsundersökning etc och sociala situationer för att skapa ett roligt moment balanserat på gränsen mellan spel och rollgestaltning. Förslag? (hacking och stridssystem är klart)

Så...

1. Åsikter, kritik, tankar och idéer?
2. Hur djupt behöver karaktärsskapandet gå? Jag har tänkt hålla det någonstans mittemellan genom att likt karaktärsskapandet i Mass Effect låta spelarna välja en övergripande händelse vid två olika tillfällen under skapandet som i sin tur ger startfärdighet, attribut etc och sedan avsluta med lite valfria poäng.
3. Som jag bad om ovan. Förslag på system för smygande, sociala situationer och brottsplatsundersökning. Det ska vara lite "speligt" men inte för tidskrävande så att det tar bort rollspelsmomentet. Förslag på redan existerande system? Kanske fortsätta på spåret med ett "spelbräde" som för hacking?

Det var nog allt jag kommer på nu. Det mest grundläggande är redan klart. Så undrar ni något, fråga fråga fråga, så svarar jag så gott ni kan!

//J.
 
Top