Nekromanti Auditions till rollspel (Ja ä' inte bitter)

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Tänk så här...

It takes two to tango

Vill du spelleda ett rollspel helt efter dina egna premisser… tja… lycka till. Du kan inte förutsätta att en grupp med fem(?) individer har exakt samma mål med sitt spelande.

Ett kort spelmöte eller två i en hastigt hopsnickrad äventyrsmiljö kan inte visa hur en spelare hanterar en 3 år lång episk megakampanj...
Här säger du emot dig själv. Varför vill du auditions om två tre äventy ändå inte visar hur en spelare klarar av en längre kampanj?

Jag inser förstås att det känns skittråkigt för dig att lägga ner en massa energi på att bygga upp något och sedan traskar en mängd grobianer in och kissar på det du gjort för att de har en annan syn på vad som är kul med rollspel. Men det kan även hända om du har seriösa spelare… de kan hända att de har en annan syn på hur kampanjen skall utveckla sig och karaktärspela sig bort från allt du hade planerat. Hur kommer du reagera då?

Jag skulle ge dig följande tips (nu har jag inte läst alla inlägg i tråden så jag ber om ursäkt om jag snor någon annas idé):

Spelled inte utan haka på grupper som spelare istället. Detta gör att dina "spelare" inte uppfattar dig som selektiv och dissande, utan att du helt enkelt vill testa spela också. Då kan du känna in dig på grupper och spelare du skulle tänka dig spela mer med senare. Det sätter inte heller dig i en maktposition gentemot resten av spelgruppen. Personer i maktpositioner tenderar nämligen uppfattas som svin och idioter om de inte beter sig ödmjukt. Som spelare är du i underläge och kan lätt kontatera att spelgruppen inte passade din stil och folk blir inte tillnärmelsevis lika stötta.

//erik. bullmonster
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Jag har svårt att se hur att få till auditions, men jag har ett par andra knep.

För det första dräller jag runt i flera spelgruper och en del på konvent och det är ett bra sätt att hitta spelare man passar ihop med.

Sedan har jag en vana att försöka vara tydlig i vad jag vill med kampanjer och ge klara beskrivningar med det, så folk vet vad de tackar ja till. Det (*peppar, peppar*) har funkat, och har jag märkt att något inte stämmer för att mina premisser har varit dåliga har jag rykt på axlarna och tagit det som kommit.

När saker inte funkat har jag aldrig slängt en kampanj, utan sparat den på hylla för senare tillfällen (eller slakta sönder och använda delar av den).

Mina problem brukar snarare kunna handla om för mycket spelare som jag vill ha med och inte rent praktiskt kunna hantera mer än typ sex spelare samtidigt. Det gör det lite svårt att prioritera och känns inget kul när folk pratar om hur kul det skulle vara att spela mer, när man vet att man inte hade plats för dem.

Och så har jag varit med om probelmet från andra hållet, hittat spelare över nätet som jag inte alls klaffade med, ytterst stor besvikels när den "serisa" gruppen visar sig vara flamsiga strategispelare, mer än roliga gestaltningspelare (vilket jag fått intrycket av). Tack och lov har jag vågat igen och haft mer tur, men då tjuvtittade jag nogran vad som skulle spelas och även profiler på spelarna (och gamla inlägg).
 
Top