Audioclue?

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Så, lyssnar på The Lovecraft Investigations nu (klar med Charles Dexter Ward och The Whisperer in Darkness) och kom att tänka på ledtrådar i mysterieäventyr i form av ljudfiler, vilket jag aldrig upplevt. Är det någon som kört med något sådant?

Exempel skulle vara att rollpersonerna tjuvlyssnar utanför ett rum och istället för att SL berättar slutsatsen om vad de hör, eller kör en dialog med sig själv (med eller utan att skifta dialekt mellan personerna) så spelas ett förinspelat ljudklipp upp (med hög ambitionsnivå har man bett kompisar att läsa in replikerna).

Eller att rollpersonerna hittar ett faktiskt kassettband som den misstänkte mördaren tappat, där man hör hur hen springer genom en skog medan någonting chantar Yog Sothoth om och om igen. Och sen ett skrik för lite jumpscare.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
963
Inget jag använt mig av direkt, men handouts i ljudformat är ju en rätt fräck idé! I synnerhet om de är diegetiska som exemplet med kassettbandet.
 
Joined
20 Oct 2023
Messages
159
ledtrådar i mysterieäventyr i form av ljudfiler, vilket jag aldrig upplevt. Är det någon som kört med något sådant?
En ledtråd i ett mysteriescenario är ju ett stycke information, som man kan få på olika sätt. Det är ju inte själva föremålen (dagboken, brevet, den rostiga kniven, det gamla porträttet etc) som är ledtråden, utan vad du lär dig ifrån det. Om den försvunne journalisten är släkt med den galna grevinnan så är det ju det som är ledtråden, sedan hur man får reda på den informationen är ju egentligen sekundärt.

Det jag antar att du syftar på med ledtrådar i ljudformat i mysteriescenarion är sk handouts (en term som vi faktiskt valde att inte översätta i samband med Call of Cthulhu Sverige för ingen kunde komma på någon snygg översättning på begreppet). Ett föremål som man "plockar ut" från spelvärlden och ger direkt till spelarna, i syfte att skapa stämning/inlevelse och förmedla information.

Audiohandouts finns det massor av. Det är inte jättevanligt att förlagen själva skapar dem (ofta en fråga om kostnad, tid och kompetens), men desto vanligare att folk inom communityt skapar och delar dem med varandra.

Ett exempel är detta, audiohandouts till scenariot Panacea från scenariosamlingen "Petersens Abominations", publicerad av Chaosium till CoC 7th ed:

https://soundcloud.com/user-73144379-246574838%2Fsets%2Fcall-of-cthulhu-rpg-panacea-scenario-taunts
Att som SL ge ett kassettband till spelarna med något inspelat på är en häftig idé som nog faller någonstans mellan svårt och omöjligt för de flesta spelledarna för att man inte bara skall ha tillgång till inspelningsutrustning etc, utan även en del kompetenser som nog de flesta saknar, samt ha tiden att sitta med just det istället för övrig scenarioprepp. Men om det görs så är det ju väldigt ballt!
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,237
Kanske inte som information, men jag har använt pistolskott, smällande/gnisslande dörrar, fotsteg i korridoren utanför, tickande klockor, hund som skäller, ljud i väggarna etc diegetiskt för att bråka med spelarna när vi spelat skräck. Det var kul.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,207
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Extradigetisk musik som antyder närvaron av en specifik person har ju använts, men inte så många ledtrådar tyvärr. Borde vara rätt lätt fixat idag.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Att som SL ge ett kassettband till spelarna med något inspelat på är en häftig idé som nog faller någonstans mellan svårt och omöjligt för de flesta spelledarna för att man inte bara skall ha tillgång till inspelningsutrustning etc, utan även en del kompetenser som nog de flesta saknar, samt ha tiden att sitta med just det istället för övrig scenarioprepp. Men om det görs så är det ju väldigt ballt!
Det är med online-gruppen jag spelar (bl.a.) mysterielösande så att jobba med en fysisk handout hade jag aldrig ens tänkt på. Dvs min plan var en bild på ett kasettband (eller vad det nu handlar om i det aktuella scenariot) i roll20 för att markera att de plockat på sig ett föremål, och så en ljudfil för alla att lyssna på.

För handouts var väl huvudtanken, men att ha en preppad scen som ljudfil var också nåt jag grubblat på. För har man flera så känner ju plötsligt spelarna igen grevinnans röst i senare audioclues...
 
Top