Nekromanti Attributmodifikationer

Joined
1 Oct 2002
Messages
926
Location
Lund, Skåne
Är det bara jag som tycker att Neogames inte tänkte till ordentligt när dom satte dessa värden? Titta t ex på Cirefalier, som har gratis skolgång för alla Cirefaliska barn (väl?). Där spenderar dom flera år av flitiga studier, men tydligen blir dom av detta endast en tiondel mer bildade än en vanlig Asharier. Ännu ett exempel, Henéa. Dessa spenderar nästan alla sina dagar i skogen, i ett samhälle där hög rörlighet är bland de viktigaste egenskaperna hos en person. Men hur mycket vigare blir de? Jo, inte ens en tredjedel högre Rörlighet än gemene människa.

Någon som håller med? Jag är iofs riktigt kass på sannolikhetslära, och ett par plus kanske ger mer än vad det låter som att det skulle göra, har ingen bok här så att jag kan kolla. Men man får väl ändå utgå ifrån att en person som har 20 i STY är dubbelt så stark som en med 10?

Mvh Victor Palm...

...Inlägg nr 800.
 

Silvervarg

Warrior
Joined
20 Jul 2003
Messages
346
Någon som håller med?

Ja. Eftersom Rör mfl kan ändras av tränning och brist på träning....
Därför borde krigaren vara starkare än skrivaren

och Svärdet är mäktigare än pennan eftersom svärdet är större....
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Arv och miljö

Jag förstår ditt resonemang att en person som pluggar mycket borde vara bildad och en person som är ute mycket i skogen och surfar på trädsgrenar borde vara vig.

Men det är skillnaden mellan arv och miljö.
Dom attributmodifikationerna som finns för respektive ras är en modifikation som görs med hänsyn till deras arv. Eller snarare, för att vara petnoga, så görs modifikationen med hänsyn hur mycket deras arv skiljer sig från vanaren.

T.ex. Så har en Tirak ett arv som automatiskt gör honom till lite större och starkare än den vanliga vanaren och en Sanari blir lite klenare och lite mer mentalt beskaffad än den gängse vanaren. Allt på grund av deras arv.

Nu anledning till att Henéa "bara" har +3 i RÖR, trots deras idoga trädstamsurfande och grenhoppande är för att trädsstamssurfande och grenhoppande inte har med miljö att göra. Däremot så är Henéa små, och små varelser brukar vara både smidigare och vigare av naturen.

Så, om arv simuleras av attributmodifikationerna som raserna får, hur simuleras då miljö?

Miljö simuleras genom hur du fördelar dina värden på karaktären. En karaktär som har gjort mer rörliga manövrar och lever ett allmänt aktivt liv borde ha ha högre värden i dom fysiska attributen. En karaktär som suttit och slagit rot framför böcker i hela sitt liv borde ha högre värden i dom mentala attributen.

Det är upp till dig som spelare att bestämma vilken miljö din RP har växt upp i, men det är endast begränsande att skapa ett regelverk för att göra det.
Jag menar, om man låter alla cirefalier få +2 i BIL för att dom alltid har skolgång och henéa ännu mer RÖR för att dom rör sig mycket, hur gör man då med en cirefalier som är uppväxt slavpojke i övärlden eller en henéa som är uppväxt i bojor i en Roghangruva?

Uppväxtmiljön kan ändras tämligen drastiskt och är på intet sätt knutet till rasens alla individer. Attributmodifikationerna måste vara applicerbara på alla individer i rasen, inte bara några.


/Naug, tycker att det är bra som det är
 
Joined
29 Jul 2001
Messages
814
Location
Stockholm.
Tänkte egentligen inte delge denna visdom, men nu får ni den.
Alla som lyssnar nu kan förundras och häpna.

Ett sätt att fördela attribut, utan att ge modifikationer, har jag funderat på länge. Dels för att en enskild missla lika gärna kan ha 14 i styrka, eftersom han bara har -2. Deras värde i styrka säger bara att de är lite svagare i allmänhet, men det är ändå inte så konstigt med misslor starkare än människor, vilket borde vara väldigt ovanligt om man ser till deras beskrivning.

Att raser får olika plus kan dessutom kännas dumt för många spelare, som att det vore bättre att spela vissa raser.

Tanken är att varje ras istället får en prioritering. Dessa har graderna A, B och C för de positiva och X, Y, Z för de negativa.
A är det bästa och Z det sämsta.
Har man A måste man sätta en av sina 2 bästa slag på den grundegenskapen. B = en av 4 bästa. C = en av 6 bästa. X = en av 6 sämsta, Y = en av 4 sämsta, Z = en av 2 sämsta. Detta gör att man kan faktiskt säga att en missla kommer inte att vara stark (eftersom hans höga värden hamnar på andra egenskaper) och att en kraggis faktiskt har styrka som sitt högsta värde.
Som det är nu modifieras bara ett värde till att bli något annat, men med mitt system får man tydliga skillnader mellan raser, utan att någon är bättre än någon annan.

Eh....kan förklara mer om ni behöver..delger nu några exempelraser.

Cirefalier: Per C, Bil C, Hör Y
Kraggisar: Sty A, Tål A, Rör X, Per X, Psy X, Vil B, Bil Y
Thism: Sty C, Rör C, Per X, Vil C, Syn C, Hör C
Zolod: Sty B, Tål B, Rör X, Per B, Vil C
Missla: Sty Y, Tål Y, Per B, Syn C, Hör A
Marnakhtirak: Sty B, Tål A

Visst verkar det roligt?

Ge mig kommentarer!
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,208
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Henéaattribut (Nitpicking)

Jag menar, om man låter alla cirefalier få +2 i BIL för att dom alltid har skolgång och henéa ännu mer RÖR för att dom rör sig mycket, hur gör man då med en cirefalier som är uppväxt slavpojke i övärlden eller en henéa som är uppväxt i bojor i en Roghangruva?
Tja, de senares rörlighet är iofs inte fy skam. De får ju kräla runt i übertrånga luftschakt, klättra genom igenrasade gruvgångar, etc. Klart Roghan använde, och använder, Henéa till sådant som passar deras förutsättningar i första rummet. Visst, grovarbete i all ära, men Henéas smidighet och små, smala kroppar fyller ungefär samma funktion i gruvorna som de colombianska gruvarbetarbarnens - och de är faktiskt rätt användbara, trots allt. De henéa som rymt ur Roghans gruvor i min kampanj kan generellt sägas ha något bättre hörsel och något sämre syn än sina rasfränder som alltid levt fria, men Gammal-som-Tiden och hans två följeslagerskor är egentligen alldeles för få, även om de väntar tillökning snart, för att några slutsatser ska kunna dras av en sådan iakttagelse.

- Ymir, påpekar som vanligt
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
Ett liknande system användes för alvernas PER (personlighet) i MERP/SRR på den gamla goda tiden. Noldor var tvugna att sätta sitt bästa värde på PER, sindar ett av de två bästa och skogsalverna (silvan?) ett av de tre bästa (man har sex grundegenskaper i SRR). Dessutom fick de hemska egenskapsbonusar, och det fanns inget motsvarande för andra egenskaper, så någon konsekvens var det inte fråga om. Ditt system verkar bättre.


/Dimfrost
 

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
Småfolk och rörlighet...

"Däremot så är Henéa små, och små varelser brukar vara både smidigare och vigare av naturen."

Varför får inte Misslor plus i RÖR i så fall? =/
 

Faralor

Veteran
Joined
4 Aug 2003
Messages
88
Location
stockholm, skälby järfälla
Anledningen till att alverna i merp var tvungna att sätta högt värde i pers var delvis för att det var alver ala tolkien syn som skulle vara väldigt utstrålande o karismatiska men även för att balansera upp dem. Om man skulle ta o skriva över alv bonusarna från merp till eon så skulle det bli för noldo +8 på deras 6 stats vilket skulle leda till ca +12 på 9 stats som man har i eon om man räknar med samma fördelning detta medans de andra raserna som var bäst hade totalt +3 på sina 6 atribut då kanske man kan se att de måste balanseras på nått sätt. Bland de övriga raserna i merp så fanns det inga som behlvde sätta vissa värden på bestämda platser.
 

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
*Förundras och häpnar*

Du... det var mycket bra tänkt. Visst jag har tänkt liknande, att man måste sätta det högsta värdet där och lägsta där.. men jag hade aldrig faktiskt haft ork att tänka fram en "tabell" till det.

Mycket bra.. den ska jag fasen använda :gremsmile:
 

neowyn

Swordsman
Joined
19 Sep 2003
Messages
637
Location
Stockholm
Hmm en intressant diskusion som jag själv aldrig reflekterat över.
När jag och mina spelare gör en rollperson så brukar det lösa sig automatikt då de väljer en speciell ras ust på grund av bakgrund och miljö. Det gör att jag som SL berättat att si och så är denna ras och då har spelaren oftast satt värdena på det sättet som främjar karaktären han/hon skall spela.
Visst vissa undantag har väll förekommit men det har inte heller medfört några problem.

Min fråga på detta är igentigen, behövs det regler för detta?
Är det inte bara att anpassa på eget initiativ?
 

Grendel

Warrior
Joined
29 Mar 2003
Messages
379
Location
Göteborg.
Du! Det var ju smart! Varför har inte jag tänkt på det? *ser grubblande ut* Det måste jag börja köra med... :gremgrin:
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,208
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Småfolk och rörlighet...

För att de är små och rultiga, kanske? För grovt byggda för att vara anmärkningsvärt smidiga, helt enkelt?

I Chronopia hade jag en dvärg som heter Godor Rundrulte...han var hård, han...

- Ymir, spekulerar
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
Nej, jag skrev ju att ingen annan ras använde samma begränsningssystem och att det därför var inkonsekvent och fånigt. Hela idén med att balansera alverna i Middle-earth är ju helt vansinnig. Vem kan hävda att en noldoralv och en dunlänning har samma förutsättningar? Låt alverna vara de mäktiga individer de faktiskt är i böckerna och överlåt spelbalansen åt något helt annat spel (och helst ett jag slipper höra talas om). Det viktiga är att alla har kul, inte att rollpersonerna är lika bra.


/Dimfrost
 

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
Re: Småfolk och rörlighet...

Måste alla misslor vara rultiga? Det finns väl misslor i alla storlekar och inte bara Small-Rultig? Det borde väl finnas misslor som är "bara" Small ... eller i alla fall Small-ExtraMedium???
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,331
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Hallå!

Som det är nu modifieras bara ett värde till att bli något annat, men med mitt system får man tydliga skillnader mellan raser, utan att någon är bättre än någon annan.
Visst... Om man verkligen vill att alla raser ska födas enligt jantelagen. Men nu kan det ju faktiskt vara så att raserna och arterna i Mundana faktiskt ÄR olika bra... Vissa arter/raser kanske har bättre grundegenskaper än andra men är svagare på andra områden. Dessa områden kan tex vara möjligheten att fortplanta sig snabbt. Människan är i Mundana svagare än de andra arterna gällande grundegenskaperna men vinner på grund av sitt stora antal.

Tzimisce
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Re: Arv och miljö

Det rör sig även om miljö. För att citera alvboken, sidan 56 (fetstil används för att markera viktiga bitar):

"Sanaris stillasittande liv och henéas ringa storlek sätter sina spår i tåligheten."

"För thism är det den eviga stridsträningen som ger högre Rörlighet. I léarams fall är det de vilda danserna och snabba förflyttningarna i oländig terräng. För henéa är det deras ringa storlek kombinerad med deras livsstil i skogen som har givit dem en smidighet och rörlighet som endast en bazirk-gûrd kan matcha."

Miljö, inte arv, sålunda.
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Re: Så en Cirefalier föds mer bildad än en Jargier? NT

"Så en Cirefalier föds mer bildad än en Jargier?"

Ja, det är min tolkning av det hela.

Fast jag skulle inte säga att dom föds mer bildade, utan snarare att dom föds med bättre anlag för att förskaffa sig en allmänbildning.


/Naug
 
Top