Nekromanti Attributhöjningar

marsa_87

Veteran
Joined
20 Jun 2005
Messages
45
Location
Stockholm
Hej

Är det någon som sitter på hemmasnickrade regler för attributhöjningar? Funderade själv på om det ska kosta typ 5 höjningstärningar för att få slå ett höjningsslag mot ett attribut.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,217
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Det filas på olika förslag; en lösning jag skulle föreslå är att det kostar 4 exp att slå ett förbättringsslag, men attribut är alltid svårlärda, och man måste vänta på en livsavgörande händelse (se texten om fokus etc) innan man får försöka igen. SL bör kanske även ha vetorätt, så att folk inte ohämmat höjer sina dumpstats (som förbättringsslagen för vore väldigt lätta), utan uppmuntras att slå för attribut som faktiskt utmärker dem. SL bör självfallet även kunna dela ut gratis attributförbättringsslag efter långa tidshopp och liknande, utan att kravet om livsavgörande händelse gäller.

Om man spelar Eon mer sällan och föredrar korta kampanjer hade man sedan tex kunnat minska detta till två-tre exp, omvälvande händelse, och svårlärda attribut. Men kravet på en omvälvande/livsavgörande händelse behövs för att det inte ska bli en effektiv optningsstrategi att bygga en trukh med 1T6 i fyra attribut och 6T6 i fyra eller whatnot, och sedan höja 1T6:orna aslätt genom förbättringsslag.
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Attributhöjningar är också meckigt då en Trukh rimligen borde ha enklare att höja Styrka från 4T6 till 4T6+1 jämfört med en Missla. Man kanske alltså vill ta hänsyn till folkslagets start-attribut på något sätt.

En annan grej är också omräknandet av härledda attribut. Dessa beräkningar har ofta modifikationer som man måste ta hänsyn till, inte bara från händelsetabeller utan även resultat från operationer och mentala trauman.
 

Hikage

Veteran
Joined
2 Mar 2011
Messages
150
Man kanske skulle låtit det vara enklare att höja upp till folkslagets grund +3T6 varefter det blir svårare. Så en Frakk-trukh har enklare att träna upp till 7T6 i stryka än att höja sin Visdom till över 4T6. Man kan även göra så att färdigheter med ett värde under 2T6 i bas blir svåare och kanske tar lite extra tid att träna upp, typ 1,5x tiden eller nått.. Att göra dem helt svårlärda känns lite överkill..

De härledda attributen blir problematiska men det borde gå att läsa ut vilken "modifikation" man har genom att beräkna gamla grundvärdet innan man ändrar. Sen lägger man bara på den modifikationen när man beräknat fram det nya värdet.
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Gillade iden med att folkslagets grund +3T6 = någerlunda lätt att träna upp, och sedan efter det så blir det mycket svårare... exact hur man dock ska få förska höja sina grundattributer vet jag inte igentligen... finns ju så många vägar man kan gå.

När det gäller härdledda... här skulle nog det där "Hjälpformuläret" som Helmgast har på sin sida kunna hjälpa väldigt mycket. Först och främst så hjälper det ju enormt när man skapar karaktären tycker jag (har använd den varje gång jag gjort en karaktär... har till och med skapat en oerhört simpel variant i excel så jag kan skapa karaktärer på datorn... har även gjort en excel fil för karaktärsbladet i sig). Men om man behåller hjälpformuläret efterman är klar med karaktärsskapandet så kan man ju då rätt lätt använda det vid sådana här tillfällen där man kanske lyckat höja en grundattribut. För då finns ju allt redan skrivet, och det är ju bara att ändra på de siffrorna som är relevanta.
 
Joined
12 Aug 2013
Messages
159
Location
Stockholm
Kaigon;n56199 said:
Attributhöjningar är också meckigt då en Trukh rimligen borde ha enklare att höja Styrka från 4T6 till 4T6+1 jämfört med en Missla. Man kanske alltså vill ta hänsyn till folkslagets start-attribut på något sätt.

En annan grej är också omräknandet av härledda attribut. Dessa beräkningar har ofta modifikationer som man måste ta hänsyn till, inte bara från händelsetabeller utan även resultat från operationer och mentala trauman.
Samtidigt kan jag tycka att det borde vara lättare att höja attribut som Styrka och Rörlighet jämfört med de andra. Som människa vet man ju själv att det är lättare att köra lite body building än att öka sin analytiska förmåga (alltså: Visdom).
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,217
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Robert E. Howard;n57464 said:
Samtidigt kan jag tycka att det borde vara lättare att höja attribut som Styrka och Rörlighet jämfört med de andra. Som människa vet man ju själv att det är lättare att köra lite body building än att öka sin analytiska förmåga (alltså: Visdom).
ja, så funkade det ju i gamla Eon, så jag är för.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Ymir;n57484 said:
ja, så funkade det ju i gamla Eon, så jag är för.
Vilket öppnar för fuloptning genom att bara satsa helt på mentala attribut från början. Så jag är emot, och är också emot att vissa attribut inte skulle gå att höja alls, som Psyke i tidigare utgåvor.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,217
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Pendragon;n57575 said:
Vilket öppnar för fuloptning genom att bara satsa helt på mentala attribut från början. Så jag är emot, och är också emot att vissa attribut inte skulle gå att höja alls, som Psyke i tidigare utgåvor.
fast i praktiken var det ju ingen som någonsin fuloptade det, eftersom attribut var så svåra att höja oavsett.
 

Brynhold

Veteran
Joined
23 Feb 2014
Messages
58
Angående att attribut som styrka ska vara enklare att höja för en Trukh.

Jag kör med attributhöjningar, och då har spelarna skrivit alla attrubit bonusar/negativa modifikationer inom parantes. Så på så vis läser man av originalvärdet och slår mot dennes svårighet för att sedan lägga till modifikationen på slaget.

Med andra ord, låt oss säga att P1 och P2 ska båda höja rörlighet. P1 har fått en bonus på +2 och P2 har en gammal skada som ger -3. Båda har grund 4T6. Så deras egentliga stats skulle vara P1 4T6+2 respektive P2 3T6+1. Så när de slår uppgraderings-slag så använder båda svårigheten för 4T6 istället för tex 3T6+1 vilket skulle göra att den skadade väldigt enkelt kan komma över sin skada medans den naturligt begåvade inte skulle ha någon fördel. Med detta system så får den begåvade fördel, medans det är svårare att överkomma sin gamla skada, som det borde vara.
Jag brukar anklagas för att vara dålig på att förklara, så om det var otydligt, fråga gärna. (Han med 3T6+1 slår alltså denna summa mot 20 och han med 4T6+2 slår denna summa mot 20. Där 20 är nivån för att höja 4T6 färdighet/attribut.)
 

PalMer

Warrior
Joined
30 May 2000
Messages
280
Location
Halland
På Totalförsvarets Rekryteringsmyndighet, där blivande soldater, poliser mfl gör sina uttagningstester, gör man skillnad på fysiska och mentala tester. Misslyckas den prövande på fysiska tester, kondition eller styrka, kan den söka igen efter 3 månader då det ses som en rimlig tid att träna upp sig på. Blir den sökande underkänd på begåvingstester eller psykolog intervju får individen söka igen efter 18 månader. Det är alltså uträknat, under decenier av tester, att det tar 6 ggr så lång tid att förändra mentala attribut kontra fysiska. Sedan spelar det förståss in hur mycket den sökande misslyckades med.
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
I grundboken gjorde vi så att man aldrig förändrar de grundläggande attributen efter rollpersonsskapandet. Om man kollar på operationer, skadetabeller och mentala trauman så påverkas istället de härledda attributen.

Samma anda skulle kunna gälla attributhöjning så att man skulle kunna försöka höja Kroppsbyggnad, Reaktion, Förflyttning, Vaksamhet, Självkontroll och Intryck istället för de grundläggande attributen.

En schyst bonus med detta är att man slipper räkna om någonting.

(Oklart om och hur man skulle öka Grundskada eller Grundrustning i detta fall.)
 

Nigmos

Veteran
Joined
6 Sep 2009
Messages
35
Kaigon;n58054 said:
I grundboken gjorde vi så att man aldrig förändrar de grundläggande attributen efter rollpersonsskapandet. Om man kollar på operationer, skadetabeller och mentala trauman så påverkas istället de härledda attributen.

Samma anda skulle kunna gälla attributhöjning så att man skulle kunna försöka höja Kroppsbyggnad, Reaktion, Förflyttning, Vaksamhet, Självkontroll och Intryck istället för de grundläggande attributen.

En schyst bonus med detta är att man slipper räkna om någonting.

(Oklart om och hur man skulle öka Grundskada eller Grundrustning i detta fall.)
Jag misstänkte att det skulle bli något i den stilen.

Och man får helt enkelt göra ett nytt litet system hur man höjer Grundrustning; Grundskada bör dock kunna höjas genom olika stridsövningar och räknas likvärdigt med en "svårlärd" färdighet, alltså +4 i svårighet.
 

fabianlund

Veteran
Joined
24 Feb 2007
Messages
158
Jag gillar tanken på att direkt höja de härledda. Det sparar mycket meck.

Gillar också tanken på att det skall vara rejält svårt. Livsavgörande händelse var en bra måttstock på hur svårt.
 

fabianlund

Veteran
Joined
24 Feb 2007
Messages
158
Att höja ett härlett attribut

Att höja ett härlett attribut är till att börja med svårt. Det kräver att rollpersonen på något sätt lagt ner mycket tid på träning. Minst X(tjugo?) timmar träning per vecka. Förbättringsslag får göras efter livsavgörande händelse och kostar fyra enheter. De härledda attributen är svårlärda.
Spela gärna del av träningen eller förklara vad som görs i träningsväg.

Förflyttning: Valfria, vildmarks- och rörelseenheter
Intryck: Valfria, sociala- och kunskapsenheter
Kroppsbyggnad: Valfria, vildmarks- och stridsenheter
Reaktion: Valfria, strids- och rörelseenheter
Självkontroll: Valfria, kunskaps- och sociala enheter

Vaksamhet: Valfria, vildmarks- och rörelseenheter


Jag gjorde ett försök på hur det skulle kunna vara. Vilka enheter som kan användas är inte alltid helt solklart men jag försökte hitta tre möjliga sorter på varje.
 

Kiwok

Veteran
Joined
11 Feb 2015
Messages
56
En annan del av attributsändring är ju sänkning. Eon III hade ju sina "åldersslag" som simulerade en åldrande kropps sänkta attribut.
Sen så kan man fråga sig vad som händer med en gladiators rörlighet om den skulle sluta träna och börja leva det goda livet?
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Då föredrar jag nog att Grundegenskaper går att träna upp, men att Härledda inte går att göra det.

Men att sättet att kunna höja en Härledd (utan att höja en Grundegenskap), är att personen på något sätt får en egenskap som ger en bonus på Härledda... liknande de som man kan få i bakgrund slagen bland Händelse tabellerna etc.

Men för att något sådant ska hända, att karaktären får en sådan egenskap som ger en bonus till en Härledd, så måste något väldigt stort hända tycker jag... må det vara något kopplat till ens Karaktärsdrag, eller bara en i allmänheten kraftig händelse... och vilken Härledd som får en ökning är helt baserad på vad som faktiskt hände. Så inte ett smörgåsbord där man kan få välja vad man vill som ska få bonusen, utan SL ger en kanske två eller tre Härledda, som SL tycker låter rimmligt, att välja mellan. Eventuelt att spelaren kanske kan få försöka övertyga SL om varför just en specifik Härledd (som inte fanns i valet) är den som karaktären kommer höja pga händelsen.

Tycker att det ska vara något väldigt ovanligt också, inget som man slänger till karaktärerna var femte spelgång eller något. Och känner då också att den där ökningen, den där bonusen till den Härledda, borde vara en lite större förändring. Inte bara en +0T6+1... utan en större ökning som typ +1T6 eller +2T6 eller något. Antingen så är det en statiskt plus som alltid är den samma oavsätt. Eller så kan det kanske också vara lite baserat på hur mycket man redan har i den Härledda. Så om man redan har 6T6 i Vaksamhet, så är det kanske inte lägligt att ge ett +2T6, utan +1T6 istället. Men om man bara har 2T6 på Vaksamhet så kan det kanske vara lägligt att erbjuda ett +2T6 på den istället.

Sådant som Grundskada, Grundrustning, och Livskraft tycker jag ska också då gå att få plus på... men ska då kanske följa andra kriterier kanske. Eftersom Livskraft inte följer den normala matematiska formeln som andra Härledda gör, så borde man kanske bara ge +1T6 som högst där. Samma med Grundskada, som också kör med en annan formel, där kanske det är alltid +1T6 eller någit. Sen med Grundrustning så är där ju inga tärningar inblandade, så då får man väl komma fram till vad som låter rimligt där beroende på karaktärens värde som den redan har. Kanske ett +2 till +4 eller något om man har lågt i det, och ett +1 eller +2 om man har högt... kanske högre värden än de jag sa... osäker på vad som skulle vara passande med Grundrustning.

Samtidigt så borde man kanske också göra det till en "max en gång per Härledd Attribut" också... just eftersom det skulle handla om stora bonusar när man får dem. Om man kör med små bonusar så hade det ju varit ok med att kunna få flera på samma Härledda (kanske max 4 gånger eller något... och då samtidigt så skulle man kunna få dem mer ofta också om det är små bonusar).


Men som jag ser det, de där små ökningarna med ett +1 får Grundegenskaperna hantera tycker jag. Och om vi säger att det kostar 4 erfarenhets poäng på att försöka höja en Grundegenskap (plus träningen som man måste göra på det), så betyder det att det kommer i de flesta fallen kosta minst 8 erf för att höja en Härledda med ett +1. Vilket ju då betyder att det kommer allt ta mellan 4 till 8 spelmöten för att göra det. Men antagligen fler eftersom man antagligen inte kommer lyckas med svårighetsslaget varje gång.
 

Kiwok

Veteran
Joined
11 Feb 2015
Messages
56
Rhodryn;n178690 said:
Då föredrar jag nog att Grundegenskaper går att träna upp, men att Härledda inte går att göra det.

Men att sättet att kunna höja en Härledd (utan att höja en Grundegenskap), är att personen på något sätt får en egenskap som ger en bonus på Härledda... liknande de som man kan få i bakgrund slagen bland Händelse tabellerna etc.

Men för att något sådant ska hända, att karaktären får en sådan egenskap som ger en bonus till en Härledd, så måste något väldigt stort hända tycker jag... må det vara något kopplat till ens Karaktärsdrag, eller bara en i allmänheten kraftig händelse... och vilken Härledd som får en ökning är helt baserad på vad som faktiskt hände. Så inte ett smörgåsbord där man kan få välja vad man vill som ska få bonusen, utan SL ger en kanske två eller tre Härledda, som SL tycker låter rimmligt, att välja mellan. Eventuelt att spelaren kanske kan få försöka övertyga SL om varför just en specifik Härledd (som inte fanns i valet) är den som karaktären kommer höja pga händelsen.

Tycker att det ska vara något väldigt ovanligt också, inget som man slänger till karaktärerna var femte spelgång eller något. Och känner då också att den där ökningen, den där bonusen till den Härledda, borde vara en lite större förändring. Inte bara en +0T6+1... utan en större ökning som typ +1T6 eller +2T6 eller något. Antingen så är det en statiskt plus som alltid är den samma oavsätt. Eller så kan det kanske också vara lite baserat på hur mycket man redan har i den Härledda. Så om man redan har 6T6 i Vaksamhet, så är det kanske inte lägligt att ge ett +2T6, utan +1T6 istället. Men om man bara har 2T6 på Vaksamhet så kan det kanske vara lägligt att erbjuda ett +2T6 på den istället.

Sådant som Grundskada, Grundrustning, och Livskraft tycker jag ska också då gå att få plus på... men ska då kanske följa andra kriterier kanske. Eftersom Livskraft inte följer den normala matematiska formeln som andra Härledda gör, så borde man kanske bara ge +1T6 som högst där. Samma med Grundskada, som också kör med en annan formel, där kanske det är alltid +1T6 eller någit. Sen med Grundrustning så är där ju inga tärningar inblandade, så då får man väl komma fram till vad som låter rimligt där beroende på karaktärens värde som den redan har. Kanske ett +2 till +4 eller något om man har lågt i det, och ett +1 eller +2 om man har högt... kanske högre värden än de jag sa... osäker på vad som skulle vara passande med Grundrustning.

Samtidigt så borde man kanske också göra det till en "max en gång per Härledd Attribut" också... just eftersom det skulle handla om stora bonusar när man får dem. Om man kör med små bonusar så hade det ju varit ok med att kunna få flera på samma Härledda (kanske max 4 gånger eller något... och då samtidigt så skulle man kunna få dem mer ofta också om det är små bonusar).


Men som jag ser det, de där små ökningarna med ett +1 får Grundegenskaperna hantera tycker jag. Och om vi säger att det kostar 4 erfarenhets poäng på att försöka höja en Grundegenskap (plus träningen som man måste göra på det), så betyder det att det kommer i de flesta fallen kosta minst 8 erf för att höja en Härledda med ett +1. Vilket ju då betyder att det kommer allt ta mellan 4 till 8 spelmöten för att göra det. Men antagligen fler eftersom man antagligen inte kommer lyckas med svårighetsslaget varje gång.

Generellt så är ju effekterna av det som slås fram i händelsetabellerna ganska mycket bättre än det som spelare kan uppnå i spel. Det bidrar en del till känslan av unikhet, tycker jag, då ingen annan i gruppen brukar ha samma som just din karaktär.

Sen håller jag med om att det kanske är en bra fingervisning att kika på händelsetabellerna om spelledaren vill belöna spelare för gott spelande med lite annorlunda belöningar än bara enheter.
 

Naqser

Veteran
Joined
24 Aug 2016
Messages
36
I den grupp jag spelleder för tillfället funderar vi just nu på attribut höjningar.

Jag har två ider som jag tycker låter vettiga.

Grunden bygger på att man ska träna färdigheter för att få möjlighet att försöka höja sina grundattributer.

1: Man ska lyckas höja färdigheter med det styrande attribut man vill höja X antal gånger för att få möjlighet at försöka höja grundattributet.

T.ex vill Szza höja sin rörlighet, då måste hon först höja en eller flera färdigheter med rörlighet som styrande attribut ett totalt antal gånger X, för att få kunna försöka höja rörlighet.

Problem: Osäker på hur mycket X skall vara. Skall man betala XP för att få försöka höja en attribut? Än så länge så är det bara olika tropier (magi) som har vilja som styrande attribut, inga normala färdigheter har vilja.

2: Dela in attributerna i fysiska och mentala grupper.

Samma som föregående men istället för en direkt länk så handlar det om gruperingen. När man kvalificerar för en höjning kan man välja en attribut i gruppen. Men då håller man koll på vilken styrande attribut som varit mest höjd, och den grundattributen skulle vara lättlärd. De som är minst höjda är svårlärda. Endast en kan vara lättlärd, flera kan vara svårlärda.

T.ex Szza höjer färdigheter med styrande attributen enligt följande: Sty Sty Sty Tål Tål Rör Upp

Styrka är lättlärd.
Tål är normal
Rörlighet och Uppfattning svårlärda.

Då man gjort ett förbättringsförsök nollas allt igen oavsett om man lyckats eller inte.

Problem: Osäker på hur mycket X skall vara. Skall man betala XP för förbättringsförsöket? Hur logiskt är det? Om man vill vara logisk.

Gillar även iden att det blir svårare att öka då man kommer 3T6 över rasens, ellet kanske utgångspunkten för karaktären, grundattribut.
 

Naqser

Veteran
Joined
24 Aug 2016
Messages
36
Efter en del funderande med en annan som brukar vara spelledare.

1: En spelare får försöka höja ett grundattribut för 4 höjningskast enligt den normala svårighetstabellen. Motivering: Om man får spendera 4 höjningskast för att lära sig en ny färdighet (om man kan motivera det), borde man även kunna använda den tiden för att träna upp kroppen.

2: Om grundattributet är eller överskrider 3T6 + rasens grundvärde, blir den svårlärd.

3: En spelare som höjt en eller flera färdigheter med samma styrande attribut totalt 4 gånger, får den grundattributen som Lättlärd. Förutsagt att punkt 2 inte gäller, dvs att grundattributen inte är svårtlärd. Om ett höjningskast misslyckas nollas lättlärdheten för grundattributet.
 
Top