Nekromanti attribut

samiis

Warrior
Joined
20 Sep 2002
Messages
355
Location
Kristianstad
Hur brukar ni 'få' fram attributen???

3t6 Kör jag med...
2t6+6
4t6 (???)
3t6 placeras var man vill ... eller detta...
3t6 +2omslag
 

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
vi kör den enkla regeln "SL bestämmer" och självklart är man alltid SL själv... så spelarna blir inte alltid alltför mäktiga i början
 
Joined
29 Nov 2001
Messages
1,337
Location
Göteborg
3t6 lägg ut själv. Vill man spela en stark kille ska man kunna göra det. Det blir inte så kul om man har ett koncept och ser det förstöras.... Fast jag brukar slå jävligt högt själv så (senaste 10, 16,16,16,16,14,14,14,16) 10 satte jag i styrka, och de båda sista 14arna är faktiskt sänkta från 16 båda två (enformigt va....)
 

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
Jomenvisst.... om spelaren vill göra en stark snubbe så får han en stark snubbe.... men inte överdrivet stark bara
 

Sabelkatten

Swordsman
Joined
7 Sep 2000
Messages
653
Location
Sundbyberg
Poäng!

Varför slå tärningar? Om spelarna får en bestämd summa poäng så kan de ju göra karaktärerna som de vill ha dem i stället!

Anti-kobold-tips: Skippa rasmodifikationerna (om inte du, som SL, säger något annat förstås). Spelarna kan fortfarande köpa upp värden till teoretiskt max för rasen i fråga (18+modifikation) men det kostar så många poäng som de vill ha.

/Henrik
 

Jokimmolator

Veteran
Joined
15 Feb 2002
Messages
116
Location
Skellefteå
I vår spelgrupp kör vi med ett system som skrevs på forumet i våras, nämligen att man slår fram alla sina grundegenskaper med 3t6 och skriver upp dem på ett anteckningsblad, sedan slår fram en andra och tredje uppsättning och skriver upp dem också på anteckningsbladet. Därefter väljer man vilken uppsättning man vill använda. På detta sätt erhålles (i de allra flesta fall) icke-koboldiska karaktärer som både är slumpade och till spelarnas belåtenhet! Dessutom kan man ju variera det hela genom att slå med annat än 3t6, t ex med 2t6 + 2, men så gör inte vi...
 

swazze

Swordsman
Joined
20 Mar 2002
Messages
537
Location
Lund
Vi kör med 10 x 3T6 ,sedan stryker man det sämsta och fördelar ut värdena hur man vill ha det
 

Kena_UBBT

Veteran
Joined
25 May 2000
Messages
72
Location
Göteborg
Om man vill ta bort alla små värden kan man ju ta och slå om alla ettor och tvåor. Detta körde vi alltid för. Orsaken var den att en rollperson oftast ska vara lite mer än alla andra.
 

swazze

Swordsman
Joined
20 Mar 2002
Messages
537
Location
Lund
Det beror ju på hur man kör

i spel som Dungeons and Drangons där du bara ska springa omkring och döda folk och rensa grottor är ju rollpersonerna hjältar. men i eon kan man spela allt möjligt, allt från en utsliten gammal bonde(är han mer än nån annan) till en krigande kung a la Aragorn.
 

Kena_UBBT

Veteran
Joined
25 May 2000
Messages
72
Location
Göteborg
Jo det är sant. Oftast vill man spela mer seriöst än att bara springa omkring och banka skiten ur folk och fän.
Sedan tycker jag att det är kul att spela med RP som inte är grym på allt, det blir liksom en utmaning.
 
Joined
29 Jul 2001
Messages
814
Location
Stockholm.
"4T6:or ta bort den sämsta. "

Japp. Vi också.

Sen vill jag slå ett slag för tärningsslag!
Poäng gör allting väldigt rättvist, och väldigt tråkigt. Det är kul att slå tärningar.
Det gör inget om karaktärer blir olika bra, så är det i verkligheten, alla är inte lika. Det kan snarare vara nyttigt med skillnader...det viktiga är ju ändå vad man kan, vilka färdigheter man har. Alla situationer löses inte med högt i Sty o Rör....
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Vi använder följande alternativ:

* Place: Slå 3T6 nio gånger och dela ut dessa. (vanligast!)

* Normal: Slå 3T6 för varje attribut, dela inte ut något. (har hänt någon enstaka gång)

* Anpassad 1: Man får välja 'höga' eller 'låga' attribut, d.v.s. 2T6+1 eller 2T6+6. Om man väljer tre höga så måste man också slå tre låga, och vice versa. (notera att minst ett attribut måste slås fram normalt - 3T6 - eftersom att nio inte är jämnt delbart med två)

* Placera enheter: Man får 95 enheter att dela ut på sina nio attribut. Minst 3 högst 18. Rasmodifikationer läggs på efter utdelningen. (har vi använt en eller två gånger)

(vi slår även fram lukt, smak och känsel)
 

Arvid

Warrior
Joined
21 Feb 2002
Messages
399
Location
Uppsala (och Piteå)
Re: Poäng!

Nio stycken 2T6+4
Sen får man placera dem som man vill. Då slipper man ultralåga värden som kan vara ganska psykande.
 

Arvid

Warrior
Joined
21 Feb 2002
Messages
399
Location
Uppsala (och Piteå)
Re: Poäng!

"Varför slå tärningar? Om spelarna får en bestämd summa poäng så kan de ju göra karaktärerna som de vill ha dem i stället!"

Om man får slå nio slag och sedan placera dem som man vill så tycker jag det fungerar bra. Man får ungefär som man vill och det blir även skillnad på olika rollpersoner, något jag bara tycker är bra.
Att slå för varje värde skulle jag dock inte föredra.
 

Lontryuin

Veteran
Joined
3 May 2002
Messages
189
Location
Uppsala
Oftast antingen 2t6+6, i ordning, eller 3t6 placera ut som du vill. Senast körde vi dock med 2t6+6, placera ut som du vill, då SL, jag, ville ha "duktiga" äventyrare.
 

Cerec

Veteran
Joined
7 Aug 2001
Messages
127
Location
Landskrona
Re: Annan variant är att..

Vi kör med 3t6 och man får placera var man vill + att man får slå om alla 1:or en gång per slag. Slår man om en etta och det blir ett igen så får man behålla den /images/icons/tonguea.gif .
 
Top