Nekromanti Attribut

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,223
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Regler för vilka attribut etc som skall höjas bör såvitt jag minns finnas i FAQ:en på neogames hemsida, www.neogames.se. - Ymir, tycker att man borde ha temporära attribut också, som sjunker om man inte upprätthåller dem (a'la Western)
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Självklart så kan man höja grundegenskaperna. Det bör väll funka på ett ungefär som man höjer FV fats det är klart mycket dyrare.

[color:purple]Jag kom !
Jag såg !
Jag spelar som F** !</font color=purple>
[color:white]// Johan K</font color=white>
 

Denelian

Veteran
Joined
28 Jun 2000
Messages
32
Location
Stockholm
Borde fungera, man tränar ju upp det logiska tänkandet och visst kan det kanske förknippas med BIL men jag tror på PSY. Hittar ingen färdighet att höja i allafall.
/denelian
 
G

Guest

Guest
"Hur gör man för att bli smartare?"

det beror lite på hur man definierar intelligens... men man kan väl öva upp sitt logiska tänkande på något sätt likaväl som det kretiva. Jag kan inte förstå varför det inte skulle gå att träna intelligens.

Mvh Ezzy
 
G

Guest

Guest
Jag kan inte förstå varför det inte skulle gå att träna intelligens.

Visst jag kan hålla med om att man borde kunna höja sitt PSY genom logiska övningar osv. Men det borde vara mycket svårt och ta lång tid. Men framför allt tror jag att man lär sig att "tänka smartare" inom ett visst ämne t.ex. matematik. Och sedan går verkligen logik på PSY? Jag menar det verkar ju logiskt men det skulle lika väl kunna tillhöra BIL...eller?

/Tiamel
 

Denelian

Veteran
Joined
28 Jun 2000
Messages
32
Location
Stockholm
Jag ser BIL som ett värde hur mycket man vet ex i matte medans det logiska tänkandet som jag ser som PSY kan man lära sig genom matte men sedan använda på andra ämnen.
/denelian
 

cernael

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
250
Location
Ystad, Sverige
Visst jag kan hålla med om att man borde kunna höja sitt PSY genom logiska övningar osv.
Jag håller inte med.
Jag ser snarare logik som en färdighet som man slår för i lämpliga situationer. Perfekt ger -Ob2T6 i svårighet på ett efterföljande PSY-slag, lyckat ger -Ob1T6, misslyckat ger ingen förändring och fummel ger +Ob1T6.
Det kanske slöar ner allting en del, jag har aldrig testat (vi använder aldrig regler).

/Cernael - fast bland en grupp friformskobolder
 

WHaLe

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
914
Location
Göteborg
Re: jaha...

Jag har tyvärr inte N2 boken hemma (vår n2 spelledare snodde med sig den senast han var här =( ).. Fråga på Neotech forumet..

WHaLe
 
G

Guest

Guest
Jag ser snarare logik som en färdighet som man slår för i lämpliga situationer.

Personligen skulle jag inte vilja ha det som en egen färdighet men det är ju upp till varje grupp.

Som jag sagt tidigare så tycker jag inte man ska få höja PSY men anledning att höja som Ezzy gav var antagligen den enda möjliga och med en någorlunda motivering. Fast om jag var SL så skulle jag inte tillåta det. Visst detta löser man genom en färdighet för logik men jag tycker inte det känns rätt. Då skulle man ju även behöva färdigheter som minne mm.

/Tiamel
 

Darkfed

Veteran
Joined
27 Aug 2000
Messages
24
Location
GBG
Re: jaha...

Okej, jag får väl hoppa in med hela hemligheten. Men berätta inte för Neogames att jag sa det, de vill säkert att du skall köpa hela boken för att lära dig träna. /images/icons/tongue.gif

Man kan inte träna PSY, PER, SYN eller HÖR. (Jag kan ju resonera lite om det också:

PSY = Intelligens = Det är lite grann en funktion av antalet 'trådar' mellan hjärncellerna, jäkligt knivigt att ändra på efter 13 års ålder eller något. Jag vet inte, intelligens är ett farligt ämne, och ifall dina spelare osäkrar sina vapen när du säger att det inte går att träna, kan du ju alltid säga att logik-träning kan funka.

PER = Du kan ju pröva ett fint läppstift, men en charmkurs ökar bara övertala skillen osv, så du skulle egentligen behöva bli snyggare för att fixa till PER.

SYN = Beror på dina ögon, och ögonen kan du inte göra armhävningar med. Ifall du inte blev bättre genom att titta oavbrutet nästan hela ditt vakna liv, så hjälper inte 80 extra timmar.)

Det krävs lite olika saker för varje, och det finns en del förbättrings-slags modifikationer. Generellt sätt tar det 80 timmar (160 för vilja), och man kan inte träna hur mycket som helst för varje tillfälle. Måste vila lite emellan, kan inte träna hur jädra länge som helst, och så vidare, som i verkligheten.

Man bär sig åt på lite olika sätt, men ni kan säkert diskutera fram ett lämpligt sätt för varje attribut med lite debatt inom gruppen.

Det finns också regler för vad som händer ifall man slutar träna och börjar slappa, ifall du får tar i boken så är det på sidan 90 (Attributsänkning)..
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: vilket western?

<I>vilket western...? det nya eller?</I>

Båda.
Samma sak har även funnits i Wastelands och Khelataar - även om Khelas regler för att hantera det var lite ohanterligt überkrångliga.

--
Åke
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: jaha...

Attributen är inte enbart sinnenas och kroppens förmåga. Det är lite mer än så, faktiskt.

"PSY = Intelligens = Det är lite grann en funktion av antalet 'trådar' mellan hjärncellerna, jäkligt knivigt att ändra på efter 13 års ålder eller något. Jag vet inte, intelligens är ett farligt ämne, och ifall dina spelare osäkrar sina vapen när du säger att det inte går att träna, kan du ju alltid säga att logik-träning kan funka."

Det finns en hel del olika sätt att träna hjärnan på. Ett av de bästa är att motionera.

Jo, faktiskt, en pigg och frisk kropp innebär också en pigg och frisk hjärna.

Utöver det finns det massor med olika sätt att öva upp hjärnans arbete. Att läsa en bok ökar inte bara ens BIL, det förbereder också resten av sinnet att bearbeta informationen. Det finns olika metoder för att strukturera upp tänkandet och på så sätt nå slutledningar snabbare och mer effektivt. Som exempel kan vi ta de flesta högskoleutbildningar. Dessa syftar inte till att trycka in så mycket kunskap som möjligt i huvudet på en, utan att ordna en bred och trevlig bas och lära studenten hur och var kunskap kan tillgodogöras.

"PER = Du kan ju pröva ett fint läppstift, men en charmkurs ökar bara övertala skillen osv, så du skulle egentligen behöva bli snyggare för att fixa till PER."

Här har vi attitydträning och sensitivitetsträning, två begrepp som det förmodligen är ont om i Mundana. Men det är fullt möjligt att ändra sin personlighet. Rollspel lär ju vara en av de mest effektiva, i alla fall om man får tro Piff&Puff... /images/icons/wink.gif

"SYN = Beror på dina ögon, och ögonen kan du inte göra armhävningar med. Ifall du inte blev bättre genom att titta oavbrutet nästan hela ditt vakna liv, så hjälper inte 80 extra timmar."

Att få bättre ögon är som du säger så gott som helt omöjligt. Vad som är möjligt är dock att träna upp behandlandet av sinnesintrycken från ögonen. En hel del av det här täcks dock av färdigheterna Leta och Spana, men faktum är att träning av dessa båda färdigheter är suveräna för iakttagelseförmågan i det stora hela. Man ser inte mer eller bättre, man ser bara rätt saker.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Darkfed

Veteran
Joined
27 Aug 2000
Messages
24
Location
GBG
Re: jaha...

Det finns en hel del olika sätt att träna hjärnan på. Ett av de bästa är att motionera. Jo, faktiskt, en pigg och frisk kropp innebär också en pigg och frisk hjärna.

Detta stämmer alldeles utmärkt och jag rekomenderar regelbunden motion till alla. Men jag skulle också vilja påstå att man inte blir intelligentare av att motionera, snarare att hjärnan säckar ihop ifall man inte gör det, dvs man blir dummare av att inte motionera. /images/icons/tongue.gif

Att träna upp hjärnans arbets-sätt och slutlednings-förmåga kan i och för sig göra att man kommer fram till resultat snabbare, men det handlar snarare om att använda sin nuvarande intelligens bättre. Fokusera bättre, meditera för att slappna av, hypnos för att lära sig undvika distraktioner. Men längst där inne tänker man ändå inte så mycket snabbare.

Allt detta sagt, så har du rätt. [vink] Psyke måste nog rimligtvis öka ifall man lär sig dessa saker, med tillägget att det bara går att lära sig allt detta en eller några gånger.

Här har vi attitydträning och sensitivitetsträning, två begrepp som det förmodligen är ont om i Mundana. Men det är fullt möjligt att ändra sin personlighet. Rollspel lär ju vara en av de mest effektiva, i alla fall om man får tro Piff&Puff...

Mmmh. Tycker ändå att det handlar mer om färdigheter än attribut. Men det kan ju stämma så som du säger också.

Man ser inte mer eller bättre, man ser bara rätt saker.

Kanske. Men å andra sidan kan man kanske se SYN attributet som något som till 90% är ögon skärpa och så vidare, och sedan till 10% är hur mycket man 'letar av reflex', så att säga. Därmed skulle det vara mycket svårt att få SYN höjt på detta sätt. Jag tror personligen att de flesta människorna letar en hel del av reflex, och att därmed denna biten redan är nära sitt max.
 
Top