Nekromanti Attribut

Flash Back

Warrior
Joined
13 Aug 2000
Messages
364
Location
Borås
Kan man höja attribut, kan inte hitta något konkret svar i regelboken. I praktiken borde ju det vara möjligt för de flesta attributen såsom STY, TÅL, PER och PSY t ex.

"When the lightning comes even the blind man can see"
 

dream

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
1,030
Location
Portsmouth, England
Något svävande har NeoGames vid ett flertal tillfällen svarat på den fråga med att det går, och att det fungerar på samma sätt som med grundegenskapshöjningar.
Så kör också jag, men med det tillägget att träningstiden för att få slå ett förbättringsslag är betydligt ökad...

[color:green] //Dream </font color=green>
-------
<A HREF="http://www.offplanet.net/dreaming" target="_new">http://www.offplanet.net/dreaming</A>
 

Largoi

Warrior
Joined
24 Jun 2000
Messages
395
Location
Gråbo
STY: borde ju inte vara så svårt säg att man under ett äventyr användt sin styrka mycket säg att man lyft tunga saker eller använd sin styrka mycket i strid (säg genom Kross eller Hugg) då kanske spelledaren vara god hjärtad och kanske ge RP'n plus ett i STY

TÅL: säg att man varit otroligt sjuk eller något och överlever då borde man få någon form av plus för man stärker ju bland annat sitt imunsystem

RÖR: om man använder sig av många rörlighets färdigheter säg som akrobatik och hoppa/klättra så borde det ju faktist göra en mycket mjukare i lederna

PER: har jag ingen aning om hur man ska höja...

PSY: väldigt svårt att bli mer intelligent

VIL: också väldigt svårt

BIL: kanske lättast av alla läser man mer blir man mer bildad

SYN och HÖR: går väl inte

Jag är gud
 
Joined
13 Aug 2000
Messages
103
Location
stockholm e bäst i världen på sommaren
som dream säger så har de nämnt det nån gång och sa faktiskt att reglerna för detta ska finnas i spelarens handbok (det sa de innan den kom) och de som har denna vet att så inte e fallet... jag antar och hoppas att det kommer stå i spelledarens guide: eon expert... tills dess får man väl komma på egana regler för detta...

I'm Bart Simpson, who the hell are you?!!
 
G

Guest

Guest
an man höja attribut, kan inte hitta något konkret svar i regelboken. I praktiken borde ju det vara möjligt för de flesta attributen såsom STY, TÅL, PER och PSY t ex.

Jag har för mig att jag hört att man kan höja attributen men förbättringsslaget är då "bara" Ob2T6 istället för ordinarie Ob3.

Men man borde inte kunna höja PSY, SYN och HÖR. PSY eftersom man inte kan bli smartare, SYN eftersom man inte kan träna fram bättre syn och samma sak med HÖR.

/Tiamel
 
G

Guest

Guest
Det finns regler för det i n2 boken... om du ber snällt citerar säkert någon vänlig själ dom.

Mvh Ezzy
 
G

Guest

Guest
"PSY eftersom man inte kan bli smartare"

nej... alla människor är lika smarta som när det födds. det är ett välkänt faktum. (C: förlåt sarkasmen. Saken är den att man kan bli smartare. Man kan även få bättre syn och hörsel. Men då genom erfarenheter och inte genom bättre fysiska egenskaper.(ALLA attribut kan tränas!)

Mvh Ezzy
 
G

Guest

Guest
nej... alla människor är lika smarta som när det födds. det är ett välkänt faktum.

Nu syftade jag på rp:er i allmänhet och dessa brukar vara äldre än 16, eller vart nu gränsen går, då man inte längre har minus på PSY.

Saken är den att man kan bli smartare.

Hur gör man för att bli smartare? Det är väl snarare så att man blir mer bildad (alltså höjer man BIL), inte smartare.

Man kan även få bättre syn och hörsel. Men då genom erfarenheter och inte genom bättre fysiska egenskaper.

Man kan naturligtvis inte träna upp sin syn till att se bättre. Erfarnheten av seende ger snarare förbättringsslag i färdigheter som är SYN baserade t.ex. speja. Man blir inte bättre på att se av erfarenhet. Hur kommer det sig isf att alla äldre människor, som borde ha massor av erfarenhet av att se, oftast har sämre syn än yngre?

Det är finns ingen skriven regel (tror jag) som säger att man inte år höja SYN utan det var min personliga åsikt.

/Tiamel
 

Dart

Warrior
Joined
16 Aug 2000
Messages
227
Location
Sandviken
Det borde gå att höja alla attribut även syn, hör, spy o vil.
Ska förklara lite löst.
Man kan lära sig att veta vad man ska titta efter t.ex veta hur man urskiljer saker på långa avstånd samma sak med hörsel.
Psy är ju inte bara intelligens inte i min värld iaf:) Psy är också hur "stabil" man är.
Vil kan man ju få höja om man klarar av nån väldigt svår eller hopplös strapats.

Walk softly and carry a big stick.
 
Joined
18 Aug 2000
Messages
319
Location
Sverige, Stockholm
Jag har kommit på en regel då jag tycker som följer:
Det tar cirka ett halvår innan man märker synliga skillnader på din kropps ökade styrka när du tränar så därför gör jag så här:

Mina spelare får varje vinter slå förbättringsslag för alla attributen men de blir olika svåra beroende på hur mycket de använt de. T.ex. om man som Conan, har under ett helt års tid gjort ansträngande slavarbete kan man slå Ob4T6-Ob6T6. Tål och STY slås dock två gånger per år (var sjätte månad)

Jag har gjort så här med bättre ökningschans för TÅL och STY då vissa monster och SLP:s alltid får något normalt värde på alla andra attribut men skyhögt på TÅL och STY.
 

Denelian

Veteran
Joined
28 Jun 2000
Messages
32
Location
Stockholm
man borde även kuna lära sig att "tänka smartare" och på så sätt få bättre psy men hur det ska fungera praktist vet jag inte...
/denelian
 
Joined
13 Aug 2000
Messages
103
Location
stockholm e bäst i världen på sommaren
man kan ju alltid äta morötter

hehe skoja...
jag tror att alla attribut kan höjas genom erfarenhet eller träning, förutom syn, hör, psy. jag tror inte man kan "höja" sin psykiska och intellektuella kapacitet och inte heller sina primära sinnen, men det e fullt möjligt att höja vil. jmfr höja sitt självförtroende.

I'm Bart Simpson, who the hell are you?!!
 
G

Guest

Guest
man borde även kuna lära sig att "tänka smartare" och på så sätt få bättre psy men hur det ska fungera praktist vet jag inte...

Det går inte att lära sig att tänka snabbare i allmänhet. Däremot kan man lära sig att förenkla tänkandet inom vissa färdigheter vilket symboliseras regeltekniskt genom att färdigeheterna höjs. T.ex. kan man lära sig att räkna matte på ett annorlunda sätt, som går snabbare. mot vad man är van vid. Men detta höjer bara färdigheten Räkna inte PSY.

/Tiamel
 

Carolus

Veteran
Joined
17 Aug 2000
Messages
152
Location
Linköping
Låter logiskt. Styrketränar själv och vet att det inte räcker med att man lyfter lite tunga saker då och då, tyvärr /images/icons/wink.gif
Men vad händer med attribut som inte används under en tid? Om man t.ex. är slav i ett år lär man ju inte tänka särdeles mycket och om man är svårt skadad en längre tid blir man ju både mindre tålig och svagare. Borde man få en temporär minskning av respektive attribut då? Tills man s.a.s. "fått igång" det/de attributet/attributen...?

Melius frangi quam flecti
 

Carolus

Veteran
Joined
17 Aug 2000
Messages
152
Location
Linköping
Re: man kan ju alltid äta morötter

Fisk, helt klart fisk! Alla vet väl att man blir mer intelligent av att äta mycket fisk /images/icons/smile.gif

/Carolus, ska bege sig på valjakt...

Melius frangi quam flecti
 
Joined
18 Aug 2000
Messages
319
Location
Sverige, Stockholm
Jag kör också med så kallade, behåll värdet slag. Om man inte använder t.ex. matlagning på ett helt år så måste man slå ett vanligt slag för att behålla värdet i färdigeten annars sänks det med ett. Lyckas man så händer inget, perfekt så får man lättare att höja nästa gång och ett fummel sänker med Ob1T6.
 

Sir Foilan

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
805
Location
Södertälje
"Lyckas man så händer inget, perfekt så får man lättare att höja nästa gång och ett fummel sänker med Ob1T6."

Så då kan en mästarsmed få färdighetsvärde noll om han inte använder färdigheten under ett år (pga omständigheter som inte behöver dryftas) och fumlar med förbättringsslaget. Det är inte en fråga det är ett påstående. /images/icons/wink.gif

/Sir Foilan - den spelaren skulle nog ha blitt lite ledsen i ögat.

Stay Metal! /images/icons/cool.gif
 

Carolus

Veteran
Joined
17 Aug 2000
Messages
152
Location
Linköping
Det är i ett sådant läge man som spelare plockar fram all retorik man någonsin har tillägnat sig och försöker övertala SL om att det där ju faktiskt inte kan hända /images/icons/smile.gif
Eller ber på sina bara knän. Eller hänfaller till hot om fysiskt våld...

/Carolus, som anser att ändamålen helgar medlen. Ibland.

Melius frangi quam flecti
 

Primas Antonio

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
182
Location
Göteborg
Hmm, nu tycker jag väl ändå du är ute och seglar...

"Man kan lära sig att veta vad man ska titta efter t.ex veta hur man urskiljer saker på långa avstånd samma sak med hörsel."

Ja, men då får man höja speja och söka, inte syn eller hörsel. Syn och hörsel kan enbart SJUNKA, precis som i riktiga världen

"Psy är ju inte bara intelligens inte i min värld iaf:) Psy är också hur "stabil" man är."

Mycket dumt, enligt min enkla mening. För det första kommer alla smarta personer bli stabila, är det bra?. För det andra, vad skall du sedan med attributet Vilja till? Om Vilja inte hade med stabilitet att göra hade det istället hetat envishet och varit ett karaktärsdrag.

/Antonio, vet bäst
 
Top