Nekromanti Attribut fixering

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Spela spel där det inte finns attribut (Castle Falkenstein), eller där de "klassiska" attributen som STY, FYS, RÖR etc är mindre viktiga än mindre klassiska attribut som Lejonhjärta, Fredlös, God bågskytt etc (Västmark).
 

Ingtar

Veteran
Joined
15 Jan 2004
Messages
193
Location
Norrköping
pratar spelarna till rätta och säger att man inte behöver vara en boffer karaktär med 20 i alla attribut.

Jag har lyckats med det i min grupp på två utav tre spelare.
 

Lycan

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,211
Location
Malmö
Släng ihop ett kortare scenario som kan spelas på ett mindre antal spelmöten. Scenariot har färdigskrivna karaktärer som besitter förmågor, färdigheter och svagheter som ligger lagom långt ifrån vad gruppen brukar förse sig med.

En bra satsning är att spela barn/ungdomar som kanske ska lösa ett problem åt sin by på bästa Enid Blyton-manér. I den perfekta verkligheten kommer de begränsade resurserna att väcka spelarnas uppfinningsrikedom, samtidigt som de enkla och verklighetstrogna rollpersonerna fångar spelarnas sympati och inlevelse.

Sedan kanske gruppen har insett att det finns olika sätt att spela rollspel på.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
På vad sätt är de attributfixerade och varför tror du att de tänker så?
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Jag har lyckats på alla mina spelare utom en, han är, eller var kort tillbaka i alla fall: - "Åh nej, fick det och det, det går ju inte att spela med den här karaktären". Men han har blivit bättre och bättre på den fronten sedan han själv började SL'a Viking, och från allt mitt tjat :gremwink: - han är nog snart av med det där fixerandet gällande attributer. Och de andra som jag redan lyckats med, ja, jag kan bara säga en sak, det tog väldigt lång tid, till en början innan det började släppa, och nu är de helt av med det. Hur gjorde jag för att mina spelare skulle bli av med fixeringen? Jag pratade med dem om problemet. Jag förklarade för dem mer ingående om attributerna, förklarade om hur viktig den och den attributen är till det yrket, den rasen etc. Varje gång en karaktär gjordes fick jag göra det, varje gång det behövdes, hela tiden. Tillslut hade de vant sig av med det. Man måste prata med sina spelare, det är hela saken. Tjata på, förklara på... Det funkar, kan ta tid - men det går och det är värt det.
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Man kan också sluta att slå fram dem (attributen alltså) och börja använda en fast summa poäng att fördela. På det sättet får alla lika bra/dåliga attribut och man fattar att ett snitt på 11 (eller vad det nu kan vara) inte är så himla pjåkigt.

//erik. nä, nu stänger jag av safari. det här funkar inte
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Man kan också sluta att slå fram dem (attributen alltså) och börja använda en fast summa poäng att fördela. På det sättet får alla lika bra/dåliga attribut och man fattar att ett snitt på 11 (eller vad det nu kan vara) inte är så himla pjåkigt.
Ja, det är är en riktigt bra grej. Vi gjorde så en gång, fast en annan version. SL tog ut fasta attributsiffror som man fick placera ut vart man ville. Alla hade samma siffror. Alla får dock inte samma siffra på samma attribut, eftersom det är fritt hur man sätter ut dom - med hänsyn till yrke och ras då förstås. Mycket bra förslag det där, kul också - det uppskattades faktiskt och användes några gånger till - utan klagomål! :gremsmile:
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
En grej kan ju vara att du skapar äventyr som andra attribut krävs för att klara detta äventyr. T. ex att man behöver allt ifrån läkekonst till att segla en båt.. Att man kansek tonar ner stridsgrejerna lite mer.
 

Bombu

Hero
Joined
21 Feb 2003
Messages
833
Location
stockholm
som spelledare har man ett stort ansvar att visa att man inte måste ha höga stats som rollfigur.


Visa det!

Premiera inte de figurer som har höga stats.

Visa att personligheten/rollspelande gör att man lyckas med saker/har roligt.

Visa att det är kul att inte vara smart/stark/vig/uthållig hela tiden.


Spela med kontakter, rollfigurerna känner andra, det kan hjälpa dem.

Ta helt enkelt bort fokus från höga stats, porträtera inte SLPs som superbra på allt ting, visa att en intressant personlighet är viktigare än höga stats....

-----------------

Jag tror SL har det största ansvaret här, Spelarna reagerar på vad SL berättar.

Spelarna läser in vad SL lägger vikt vid i spelet.

Om spelarna hela tiden misslyckas/lyckas på grund av höga/låga attribut, så blir attributen oerhört viktiga i spelarnas ögon. SL gör dem viktiga.

-----------------

Kommunicera med dina spelare, kommunicera igen med dina spelare, tala med dina spelare, prata med dina spelare.... osv

men gör det inte bara som order, "gör så här" eller
"sluta med det där"

Visa varför det är roligt, alla vill ha roligt.

Lycka till
Bombu
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,591
Location
Helsingborg
Re: Attributfixering

Ignorera "problemet".. För mig är det inget problem ens att börja med.. Du har gått i den gamla fällan att Eons grundegenskaper verkligen spelar så stor roll.. Visst, det är några poäng till spelarnas favör men det är ju bara en piss i havet.. Dessutom har ju Eon balanserat det hela genom att man får mindre förmågeslag ju högre attribut.. Eller?

/Han som har slängt in regler som gör att spelare kan opt:a grundegenskaperna men det går ut över annat
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,219
Location
Göteborg
Bakgrundslag i Eon [ANT]

Man får fler slag om man har låga attribut, men medelhöga, höga och tokhöga ger lika många.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Spela äventyr där enskilda attribut inte spelar särskilt stor roll eller där rollpersonerna får användning för lite mer udda färdigheter.

Attribut-fixering bottnar ofta i en rädsla för att förlora karaktären. Spelaren är rädd att dö alldeles för enkelt eller inte kunna prestera i strider. Ett sätt att lösa detta är att sänka farten och dödligheten på kampanjen. Ersätt en del av striderna med andra utmaningar istället. Se till att rollpersonerna när de väl dör, gör det på ett så heroiskt, självuppoffrande och minnesvärt sätt som möjligt.
 
Top