Nekromanti Attacks of Opportunity(?)

Utopi

Warrior
Joined
30 Nov 2000
Messages
233
Location
Uppsala
Sitter på skolan, och ursäkta min engelska kunskaper. Jag har tänkt på detta hela dagen. Jag har inte players handbook i min ägo så jag kan inte heller kolla upp det. Är det någon som kan/orkar förklara hur detta funkar?. Jag skulle vara evigt tacksam newbie som jag är.
/mvh peter

hockey, en av dom lägre raserna.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
I korthet: Om man befinner sig inom någons "threatened zone" (alltså någonstans där de kan slå på en) och gör något dumt så får de en gratisattack på en. "Gör något dumt" kan till exempel innebära:
<ul>[*]Attackera med ett avståndsvapen.
[*]Lägga en besvärjelse (Undantag: Defensive casting, se Concentration)
[*]Dricka en potion.
[*]Flytta sig (Undantag: om du gör en double-move så räknas inte rutan du startar i som hotad, och om den enda förflyttning du gör är ett "5-fotssteg" får du inte heller någon frisläng).
[*]Vissa anfallsmanövrer, såsom avväpning (Undantag: vissa feats låter dig göra vissa manövrer utan frisläng).
[*]Anfalla en beväpnad motståndare utan att själv ha vapen(Undantag: Munkar eller folk med Improved Unarmed Attack).
[*]Ladda ett armborst.
[*]Göra en coup-de-grace (nådastöt).
[*]Lägga förband.
[/LIST]
Och ett gäng saker till.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Jjon

Veteran
Joined
5 Oct 2001
Messages
13
Location
Markaryd
Man får även en sådan mot sig om man skulle Fly från striden.
Dock!! Alla som just DU slåss med får en sådan attack.

/Jon Kronqvist
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Om du springer från striden (speed x4, eller x3 om du har tung rustning) får motståndaren en frisläng. Om du däremot bara drar dig ur (speed x2 och inte gör något annat) räknas inte rutan du börjar i som hotad, och därför slipper du frisläng om nu inte motståndaren har lång räckvidd.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Gusman

Veteran
Joined
11 Oct 2000
Messages
56
Location
Stockholm, Norra
Nja.
Om du bara gör en "dubbel move" ut ur striden så är det ingen fara. Däremot kan du inte springa.
Se sid 122 (Provoking an attack of oppertunity) och sid 126 (Double move).
Läs särskilt exemplet med orc'en. :)


// Jörgen

"He who runs away, lives to run another day!!"
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Det där är en sak jag undrat lite över. Hur kan motståndaren veta om man tänker använda en double move eller om man tänker gå normalt och sen göra något annat, t.ex dricka en potion eller dra ett svärd? (det är inget jag ligger sömnlös över, precis, men nu är ju ämnet ändå uppe till diskussion)
 

plaps

Veteran
Joined
9 Apr 2001
Messages
14
Det är väl så att när man gör en double move så koncentrerar man sig på att ta sig ur striden med motståndaren. När man flyttar sig och sen slås med nån annan så har man inte tid med det. Därför får motståndaren en frisläng (som ju bara måste bli det officiella svenska uttrycket för AoO).

"You're a sick, sick person and I admire it alot"
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Som sagt, det är inget jag bekymrar mig alltför mycket över, men det har hänt ett par gånger att någon sagt att han ska göra en double move och den ändrat sig då han rört sig halva vägen. Om det handlat om att göra en attack så har jag sagt nej, men om det bara varit att dricka en potion så har jag gått med på det (och en gång låtit en motståndare göra det ochså, så det jämnar ut sig). Och då är det ju lite för sent att dela ut en frisläng ("Du öppnar din potion of cure light wounds, men inser plötsligt att orchen attackerade dig just då du började röra dig och egentligen ligger du död vid hans fötter" bidrar inte till realismen i spelet, precis).
 
G

Guest

Guest
Angående att röra sig halva vägen så spelar det ingen roll, bara för att man rör sig en double move behöver man inte röra sig fulla sträckan man kan säga att den extra tid man har fått över har gått åt till att tajma förflyttningen så inte moståndaren kan nita till en. Och om ingen annan fightas med motståndaren kan du dock räkna med att han följer efter och dunkar en "vänligt" i ryggen om man inte flyttat utom räckhåll för en (vilket han ändå kan göra om han gör en chargemove).

Angående dricka drycker och strida samtidigt säger jag att prova slåss med någon och sedan försök springa ifrån honom samtidigt som du sliter upp en halvliterscola ur ryggsäcken och dricker upp den. Detta skall du göra på 6 sekunder.
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Aj då, glömde att healing potions är kolsyrade nuförtiden.... Jag funderar faktiskt på att införa en egen feat som gör att man kan dricka medan man rör sig, eftersom det händer så ofta i min spelgrupp. Är Heavy Drinking ett bra namn?

(och angående att testa i verkligheten: det har jag faktisk gjort då det gäller en del saker, t.ex kastvapen med en räckvidd på 10 fot. Jag kan kasta en blyertspenna längre än så. Det finns ett märke på väggen som bevisar det)
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr><p>(och angående att testa i verkligheten: det har jag faktisk gjort då det gäller en del saker, t.ex kastvapen med en räckvidd på 10 fot. Jag kan kasta en blyertspenna längre än så. Det finns ett märke på väggen som bevisar det) <p><hr></blockquote><p>
Att vapnet har en "räckvidd" på 10 fot betyder inte att det trillar till marken 3 m från kastaren. Det betyder att du kan kasta upp till 10 fot utan avdrag, 2*10 fot med -2, 3*10 fot med -4 o s v, upp till 5*10 fot med -8. Du får alltså -2 för varje påbörjat "range increment" över det första, med max 5 increments för kastvapen och 10 för projektilvapen.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Idén är att "double-move" är en handling, precis som "cast a spell", "run", "drink a potion", o s v. Om du gör en double-move-handling får du inte göra något annat än att flytta på dig. Om du ska dricka en potion så måste du använda handlingen "drink a potion", vilken i egenskap av standard-handling tillåter att man flyttar sig upp till sin Speed (eller tar en "move-equivalent" action - det är alltså inte så att du får en förflyttning och en handling, utan förflyttningen är inbyggd i handlingen.

Observera dock att om du backar undan och gör något så är det förflyttningen som ger en frisläng, inte handlingen. Detta kan vara relevant i vissa fall - till exempel så hjälper featet Mobility (som ger +4 AC mot frislängar av förflyttning) och om du lägger en spell så är det ingen risk att frislängen sabbar spellen. Å andra sidan kan man inte slippa undan frislängen med "Defensive casting" - däremot med Tumble.
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Range

Jag vet. Men jag tycker ändå att 10 fot är i kortaste laget. Men eftersom ingen hittills använt något vapen med 10 fots range så har jag inte tänkt desto mera på det, jag tog det bara som ett exempel. Däremot är jag mycket tveksam när det gäller vikten på sling bullets...
 

Kirim

Veteran
Joined
28 Dec 2000
Messages
43
Location
Gislaved
Re: Range

Jaja, men sen får du ju tänka på att det gäller att träffa också. Så man kan ju egentligen kasta längre, men då blir det svårt att träffa.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Range

10 fots range innebär för ett kastvapen att man som mest kan träffa något på 50 fot, d v s 15 m. Om man tränar (d v s tar featet Far Shot) så dubblar man range increment för kastvapen och hamnar därmed på 30 m max för en kastkniv - inte så illa pinkat. 20 fot är definitivt för lång räckvidd för en kastad dolk, eftersom folk då skulle kunna kasta den 60 m om de jobbar på det.

Vad gäller sling bullets... 2-3 hg för en gjuten blykula? Låter inte helt orimligt i mina ögon (är det OK att blanda metaforer på det sättet?). Vikten på 5 lbs är ju för 10 st kulor.
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Range

Jag ägnade femton minuter åt att leta efter ett riktigt dräpande exempel ur verkligheten, och till slut hittade jag The National Dart Foundations regler. Nu ska ni allt få se, tänkte jag. I PHB står det att darts har 20 fots räckvidd, men i verkliga dart-tävlingar är avståndet faktiskt... eh... 8 fot /images/icons/blush.gif

Dagens ordspråk: Det är bra att ha rätt, men det är vanligare att ha fel.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Range

Å andra sidan har en D&D-dart föga gemensamt med en sådan dart man använder på en pub. Det är snarare något mellanting mellan en pilbågspil och ett kastspjut.
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Re: Range

Håller med dig där, en vikt på 0,5 lbs per bullet ger, iom att densiteten för bly är 13g/cm^3, att kulan har 17.5 cm^3 volym vilket är alldeles för mycket.....Det innebär en radie på 2.55 cm, en kula på en diameter på 5.1 cm är alldeles för stort för att man ska ha den i en slunga...


Ber om ursäkt för slarvet med värdesiffror......
 
Top