Jo, Nä
Jag håller både med – och inte med.
Hade jag varit 14 så hade jag tyckt filmen varit mycket, mycket häftigare än jag tycker idag. Likadant var det med de gamla filmerna, som jag tyckte var svinhäftiga. Ser man de gamla filmerna idag, som de är, så uppskattar man dem inte alls lika mycket som första gången man såg dem, annat än för nostalgins skull. För att man känner igen "känslan" av att se filmerna första gången.
Jag håller med om att det inte riktigt går att jämföra en film som man såg när man 11 och när man är 30. Visst när man tittar på de gamla filmerna finns det en hel del lökiga saker.
Men…
De gamla filmerna är enligt mitt tycke betydligt bättre berättade. De fokuserar på ståryn på ett helt annat sätt än vad de nya filmerna gör. Till exempel:
Episod 1 gör kapitalfelet att presentera alldeles för många huvudpersoner. Vem är i centrum på filmen? Qui-Gon? Obi-Wan? Anakin? Padme? Jar Jar? Vems öde är det vi ska bry oss om?
Episod två gör kapitalfelet att innehålla sekvenser som inte för karaktärerna eller handlingen framåt. Ett klassiskt exempel är striden i ateroidäldet med Jango. Efter striden är förutsättningarna precis likadana som de var innan striden. Vi har inte fått veta någon ny viktig information om karaktärerna och de har inte utvecklats erfarenhetsmässigt.
Alltså. Det stora problemet med den nya triologin är att den lägger alldeles för mycklet energi på att visa häftiga saker – bara för att man kan – i stället för att och lägga energi på föra handlingen framåt. Detta händer i princip aldrig i den gamla triologin, där varje strid betyder något, den visar något nytt om karaktärer eller indikerar personlighetsutveckling.
Vi kan ta ett exempe: Luke, Han och Leia har en stand off mot stormsoldater i fängelskorridoren. Under eldstriden uttrycker han sina funderingar på om han börjar gilla prinsessan. Tadaa… handlingen förs framåt vad gäller relationen mellan Han och Leia. Långt ifrån alla strider i den nya triologin är på det sättet.
Det finns många fler sådana här berättartekniska blunders med de nya filmerna och utan att gå in närmare på dem kan jag nämna Podracet, Anakin som "råkar" spränga federationens skepp i slutet, astriodbältesscene, anakin och Padme i Robotfabriken
//erik. oj vad långt det här blev