Nekromanti Att vara övertydlig

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,622
Location
Uppsala
Något som jag lätt upptäckte i en av de äldre versionerna av mitt egna spel var att det inte var särskilt pedagogiskt. I senare versioner har det oftast lagts ned mer tid på att få folk att förstå vad som menas, men jag får fortfarande förfrågningar angående både det ena och det andra.... varför ?

Självklart är det väldigt lätt att själv förstå vad som menas när man själv står bakom allt elände som står i texterna - men hur övertydlig ska man egentligen vara ?

Nästa utgåva kommer innehålla korta "Overviews" av alla kapitel, inledningstexter till alla huvudrubriker och tonvis med sidreferenser och upprepningar - borde detta räcka eller finns det fler tydlighetsknep att använda sig av (förutom de rent grammatiska, förståss) ?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Självklart är det väldigt lätt att själv förstå vad som menas när man själv står bakom allt elände som står i texterna - men hur övertydlig ska man egentligen vara ?"

Valspråk: Skriv som om läsaren vore en idiot. Risken finns att han är det.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Vädur

Veteran
Joined
27 Jun 2001
Messages
79
Location
Göteborg
Be gärna någon annan läsa materialet. Helst någon som kanske inte spelar rollspel, tex sambo/fru/flickvän/kompis etc. Om de inte förstår vad texten förmedlar så måste du ändra på texten. Eftersom man själv är insatt i spelet och världen så drar nämligen hjärnan egna "genvägar" då man själv läser texten. En text som säger mig allt kan vara helt blaha för en utomstående.

Jag tycker också att Krilles "slutord" i Codex nr ? var bra där han påpekade att man skulle försöka använda förkortningar så sällan som möjligt(helst aldrig) i brödtexten.

Själv brukar jag stoppa in exempel efter olika texter för att vara övertydlig.

// Vädur

Rollspel i PDF format - http://www.speldesign.com
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Att vara lagom tydlig

Valspråk: Skriv som om läsaren vore en idiot. Risken finns att han är det.

Inte ens en idiot gillar att bli betraktad som korkad så risken finns att man förolämpar folk på detta vis :)

IMHO: bestäm dig för vilken nivå av läsare du skriver till och förklara sedan på ett vis som de borde förstå. Var inte övertydlig. Om man förklarar för utförligt finns det en risk att blotta mängden av text blir överväldigande och förvirrande.
Det kan nog vara bättre att förklara flera gånger, på olika sätt, än att förklara övertydligt. T.ex. kan man ha en enkel förklaring av regeln och hur den funkar, ett par exempel som illusterar detta och en referensdel/faq som svarar på frågor om den.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Att vara lagom tydlig

"Inte ens en idiot gillar att bli betraktad som korkad så risken finns att man förolämpar folk på detta vis :)"

Ingen fara - de som är idioter förstår inte att de blir förolämpade, och väljer man sina ord rätt så blir de som inte är idioter tacksamma för att man är så hjälpsam och tydlig. /images/icons/wink.gif

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Att vara lagom tydlig

Ingen fara - de som är idioter förstår inte att de blir förolämpade, och väljer man sina ord rätt så blir de som inte är idioter tacksamma för att man är så hjälpsam och tydlig.

Hmm... nu gör du mig nervös... Jag tycker ju dina rollspel är tydligt och hjälpsamt skrivna :)
 

Don Kennetho

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
385
Location
Oslo
Re: Att vara lagom tydlig

Jag håller med.

Mängder av text när man kan illustrera en sak kort kan vara väldigt irriterande. Att bli betraktad som idiot är ju inte heller något som man uppskattar direkt.

Don Kennetho
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Själv brukar jag stoppa in exempel efter olika texter för att vara övertydlig.</I>

Det går att vara otydlig trots det - i gamla Judge Dredd RPG hade de uppenbarligen suttit och rullat tärning när exemplen skrevs, vilket gjorde att hälften av dem inte var särskilt användbara <I>som</I> exempel:
"XXX-poäng kan användas för att undvika att tappa medvetandet i strid. Exempel: Judge Smith blir skjuten av en perp och tar siochså mycket skada, vilket är mer än han har i tålighet. Hans spelare beslutar sig för att använda sina XXX-poäng för att inte svimma och slår ett tärningsslag. MEN han slår bara 3, så han svimmar ändå."

--
Åke
 

Elias_UBBT

Veteran
Joined
14 Jun 2001
Messages
80
Location
Lund
Något som jag tycker förklarar mycket det är att ha en kort novell i börjar som kanske inte behandlar världen, men iaf en händelse som utspelar sig i världen... då kan man lätt anslå en viss ton...

------------------------------
Dum vivimus vivamus
Elias
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Påminner mig om en alternativregel i Dawn of the Emperors, en D&D-modul, som introducerade rustning som minskade skada istf att göra en svårare att träffa (dvs BRP/Drakar-metoden).

I alla fall, exmplet går så ungefär såhär:
"Krigaren Kurt träffar orchen Knut ´med sitt svärd och gör 8 poäng i skada. Knut har ringbrynja vilken absorberar 4 poäng, så Knut tar bara 4 poäng i skada. Knut gläds - jublar - och dör. Knut har nämligen bara 3 hit points."

Nightowl, som svär på att ifrågavarande modul var stenseriös!

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 

SKIN69

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
308
Location
SKövde
Skriv för en idiot [ot]

"Skriv för en idiot och risken finns att bara en idiot läser det"...


/SKIN69 -This is your boss skinhead speaking
 

SKIN69

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
308
Location
SKövde
Låt nån som inte har nån insikt i ditt rollspel läsa igenom och se om han har fattat, annars är det dax för exempeltexter och extra förklaringar... Eller är det bara att sikta på overkill och förklara allt så mycket som går och få ett rollspel med 500 sidor för kapitlet "vad är ett rollspel" och minst lika många för "skapa en RP"

/SKIN69 -This is your boss skinhead speaking
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Skriv för en idiot [ot]

"Skriv för en idiot och risken finns att bara en idiot läser det"...

Mycket sant. Problemet är att alla är idioter, utom du och jag, och till och med du är lite bäng i roten... /images/icons/wink.gif

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 
G

Guest

Guest
Med håll !

Det är alltid enklast att förstå om det finns ett prydligt exempel.

... Doedinan som förövrigt inte tycker om bönder, -"Dom borde avskaffas"
 
G

Guest

Guest
Brödtexst ? [OT]

Känner mig jävligt dum när jag frågar det här : Vad är brödtexst jag vet att det är ett sorts typ snit i word, eller ?

... Doedinan som förövrigt inte tycker om bönder, -"Dom borde avskaffas"
 
G

Guest

Guest
Re: Skriv för en idiot [ot]

En stor och otäck SL sa alltid till mig att alla är idioter för utaom jag för jag har bredast nacke, kan det stäma ? Har du brednacke Krille ? ;)

... Doedinan som förövrigt inte tycker om bönder, -"Dom borde avskaffas"
 
Top