Nekromanti Att våga vara seriös

Olivia

Veteran
Joined
10 Jun 2002
Messages
1
Location
Mindre by i Västernorrland
Hej
Tänkte presentera mig först. Jag heter Olivia och är ny på listan och har bara spelat eon en gång (delat på tre gånger) så jag är nästan en eonoskuld. Jag spelar med mina vänner, två killar + fem tjejer, (alla är inte alltid med).

Men jag har ett problem: jag kan inte vara seriös. En stund går det men efter ett tag ballar jag ur och skämtar om alltihop. Ibland befinner jag mig i tillfällen där jag faktiskt skulle kunna klämma ur mig något vettigt och smart men då skulle jag bara känna mig fånig. Så jag försöker att vara rolig istället men då förstör jag för dom andra.
Hur kommer man över det? Är alla så i början eller är jag ett hopplöst fall?
(det här börjar låta som en brevfilm)

/ Olivia
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Om seriositet

Hej hej själv! Det där med att vara jätteseriös hela tiden är ett problem. Om man sitter och spelar jätteseriöst eller spelar skräck kanske det är lite citron att sitta och småfnissa eller valrossfrusta över grevens hängslen, men det hela beror på hur spelgruppen är. Om ni spelar lite hipp som happ och bara vill ha kul så är det helt okej (det finns rollspel som är mer lämpade för humor än Eon förvisso), men om ni sitter som en hoper Norén-wannabes och gråter för att Snok-Enoks get sprungit vilse är det ju klart obra att flina. Hmm.
Tja... slog mig nu att jag inte säger något utan bara maler på. F'låt.


Storuggla, som väntar på misslemodulen
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Men jag har ett problem: jag kan inte vara seriös. En stund går det men efter ett tag ballar jag ur och skämtar om alltihop. Ibland befinner jag mig i tillfällen där jag faktiskt skulle kunna klämma ur mig något vettigt och smart men då skulle jag bara känna mig fånig. Så jag försöker att vara rolig istället men då förstör jag för dom andra."

Ta en paus då och då. Man kan inte vara seriös hur länge som helst. Vi är fritt associerande människor, och det är inget som man lätt kan träna bort. Så ta en paus, helt enkelt. Gå ut och rök, gå på toa, njut av sommarvädret eller nåt.

Annars är det egentligen inget fel på att skämta, så länge det inte går till överdrift. Vid ett tillfälle när vi spelade Star Wars så hade vi världens fräckaste ljusvärjeduell, och plötsligt stannade en av spelarna upp, gjorde en fånig fäktningspose och försökte fejka taskig dubbning (röra på läpparna och käken fel, typ) samtidigt som han sade på sin värsta parodi till kinesisk dialekt: "Youl kung fu is pig dung! Now you must will die, impelial dog!" Och jo, han sa så, inklusive "must will" i mitten.

Å vad vi garvade! Det sabbade totalt all Star Wars-känsla, men fy fan vad kul det var!

Nu vet jag en massa upplevelsefascister som kommer att säga emot mig, men jag har faktiskt ingenting emot sådant här, så länge det inte går till överdrift. Vi samlas för att spela rollspel och för att ha kul, inte för att aspirera på Oscars-statyetten eller programmera oss känslomässigt i en konstig sekt.

Så till att börja med, kolla upp med dina medspelare. Går du till överdrift, försök lugna ner dig på den punkten. Annars är det egentligen inga problem.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Rensa tankarna !

Försök att lägga in små pauser inimmellanåt. Man blir ju något slut i skallen av att bara sitta ner i ett X antal timmar, jag blir det iaf.
 

parasite

Veteran
Joined
16 Jan 2002
Messages
51
Ehhh, inte måste man vara seriös hela tiden. När vi spelar är det sällan en seriös stämmning.

Exempel #1
När Sl säger "Där ser ni dom 3 äckliga tjuvarna som stal era pengar"
Spelare Nr1 svarar "Jag drar upp mitt armborst och säger ge oss våra pengar"
Spelare Nr2 frågar "Jag drar mitt svärd"
Spelare Nr3 frågar "Ska ni till festen på fredag? Har hört att det skulle komma en massa snygga brudar, nå vad säger ni?"
SL svarar "Jadå jag kommer, men kommer det verkligen att bli nåt?"
Spelare Nr2 skiker "Helvete ska vi lira eller?"
Spelare Nr1 frågar "Ska vi dra till Ica och köpa nåt?"
Sl svara "Men orka dom stänger endå snart"

Det här händer ofta när vi lirar, alla tappar tråden specielt Sl. Sen kommer vi in i stämmningen, enda tills nån annan säger nåt som inte har med spelet att göra.

Expempel # 2
Sl "Ni går in på värdshuset, rummet är fyllt av rök och dom fulla gäster sjunger. Det är bara en person som inte gör som alla andra, det är en stackars kvinna som sitter och gråter"
Spelare Nr1 "Har hon stora bröst? Ser det ut som om hon är bra på att dansa?"
Spelare Nr2 "Ser hon farlig ut? Om hon gör der, så drar jag mitt svärd"
Spelare Nr3 "Jag gömmer mig, har 12"
Spelare Nr4 "Ser värdshuset torrt ut, skulle det vara lätt att elda upp det?"
Spelare Nr5 "Har hon en bazooka?"

Det här exemplet är värre enligt mig, fast av mina erfarenheter brukar det nästan alltid sluta så här. Detta är ett tecken på att spelarna är lessa.

Exempel # 3
Sl "Det kommer 100000 demoner med laser vapen, vad gör ni?"
Spelare Nr1 "Jag spränger dom!"
Spelare Nr2 "Ska vi lira eller?"

Detta är ett tecken på att Spelledaren är jävligt less och vill sluta spela...

Det här blev inget svar, bara nåt konstigt =)
Nästan alla rollspelare har någ varit med om nån av dessa exempel, alla är dom irriterande
 
Joined
29 Nov 2001
Messages
1,337
Location
Göteborg
Tja, ja tvivlar på att gruppen ja spelar med är seriös, men ibland går det bra :)
Senaste är jag och en kille som skapat två misslor, 1,45 samt 1,35 långa, ikläda helrustning me 1,70 svärd....
 

Deishun

Veteran
Joined
1 Aug 2001
Messages
30
Några av de jag spelat med som inte spelat tidigare har i början tänkt saker som "Eh, vad gör jag egentligen? Sitter jag här och låtsas/leker?" eller "Är inte det här rätt fånigt?". Dessa personer spelar ofta inte sina rollpersoner ordentligt eller skämtar istället, detta för att de är rädda att verka fåniga om de verkligen skulle gå in i sin roll.

Om det är det som är problemet så löser det oftast sig då du spelat mera, sett mer hur de andra spelar samt när du börjat tycka att det är riktigt kul, något som givetvis går fortare om du försöker ordentligt.

Vad det gäller seriösitet i övrigt och fokus på spelet så är detta SLs svåraste uppgift, att bygga upp en så bra stämning att alla verkligen vill spela sin roll i historien, det förutsätter att SL är seriös förstås. Om hela gruppen börjar bete sig udda och stämningen är helt bortblåst så är det dock bäst att ta en paus och sedan fortsätta.
 

Glittergrus

Veteran
Joined
29 Mar 2001
Messages
120
Location
Eskilstuna
Man behöver inte vara seriös konstant, även om det självklart går.
Det du borde göra är att även säga det smarta, eftersom de säkert inte tycker du är fånig och man får faktiskt göra bort sig lite då och då, det är rätt männskligt.
Du kan ju om du tycker det skulle vara allt för jobbigt berätta det för dina medspelare så de är medvetna om det.
 
Joined
29 Jul 2001
Messages
814
Location
Stockholm.
det är ofta lättare att våga leva sig in om man känner sig avslappnad i sällskapet...
Kanske är det problemet?

Att alla inte känner alla så bra, och det känns svårt då?
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Det största hotet mot MIN seriositet är när äventyret inbjuder till att dra lustigheter, fast nu håller jag mig alltid till efter äventyret.. Om man har en lust att flumma så kan man ju alltid varva dom "seriösa" äventyren med ett humorrollspel, som "Paranoia" eller "It came from the late late late show". Eller "Wuthering Heights". /images/icons/wink.gif (Ok, alla kanske inte känner till dom, men..) Det dom andra har sagt om att det inte är fel att ha kul gäller ju också.

Men jag antar att det inte är det som gäller för dig, eftersom du skriver:
Ibland befinner jag mig i tillfällen där jag faktiskt skulle kunna klämma ur mig något vettigt och smart men då skulle jag bara känna mig fånig.

Så antar jag att det känns lite konstigt att "leka rollspel" och så. Hmm.. Vet inte vad jag ska ge för tips här, men ta inte så hårt på det här med teaterprestationer. Om du ändå bara har spelat en enda gång så kan du ju ta det lite lugnt och bara "go with the flow". Dom flesta, eller iallafall många, börjar med att spela rollspel som ett slags brädspel där man bara hackar ihjäl monstren, hopper över raviner osv. Så du MÅSTE ju inte vara den-duktiga-nybörjaren. Förresten, är du verkligen sugen på att spela rollspel, eller är du med bara för att dina kompisar tvingar dig? (/images/icons/wink.gif)
 

Celofan

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
167
Själva poängen är ju att ha kul. Att vara seriös är (enligt min ödmjuka åsikt) inte ett mål att sträva efter. Skulle nog tycka att det kändes otroligt fånigt att sitta och "teatra" mig. Man ska inte ta för allvarligt på spelande (i motsats till vad några säkert menar men vi båda vet ju att Jag har rätt ;o) Man ska väl som dom flesta säger vara lagom oseriös. Först och främst går det ju ut på att ha kul.. så länge du inte förstör för nån annan och har jäkligt kul under tiden så är det väl bara att köra på som vanligt.. . det är ju tidsfördriv med polarna, nördigt och bra :o)
 
Top