Att vända på slantarna

Kexet

Sitter här och smular
Joined
25 Jun 2021
Messages
202
Finns det något elegant sätt att hantera pengar?

Alltid dessa penningar, herr Arnes eller ej, men oavsett tycker jag de ställer till det. Man ska hålla reda på dem, hur mycket kostar en öl? jaha en koppar, jag ska bara... nä vänta, jag måste växla *suddasuddaskriva*, äsch tusan nu blev jag en koppar kort för att kunna köpa mig det hett eftertraktade arbalestet - doh!

Jag ledsnar litet. Finns det något (regel)system som hantera pengar ungefär som facklor/vatten/whathave you i Svärdets sång? Vad som helst, bara jag slipper vända på slantarna. Jag är säker på att jag inte är ensam om problematiken.
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
942
Location
Uppsala
Kanske ha det mer som en färdigt med ett värde som man slår för, "har jag råd" 15. Misslyckas slaget så har du råd men minskar till 14.

Eller en mer abstrakt nivå på typ 5 "rik". Vilket kanske betyder att du kan köpa massa billigare grejer utan att redovisa det i detalj. Men att köpa något dyrt minskar det till 4 osv.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,992
Location
Umeå
Jag tycker du beskriver tre problem.
  • Det är jobbigt att sudda och skriva nytt hela tiden
  • Jag kan inte köpa ett arbalest för att jag saknar ett koppar
  • Jag behöver bry mig om pengar (fast jag inte vill)
Det första kan man lösa genom att ha en större ruta för pengar på formuläret, eller vid sidan om. Då suddar man inte (sällan) under själva spelmötet, utan bara stryker och skriver nytt. Sedan suddar man ut rutan i slutet av mötet och behåller bara slutresultatet.

Nästa är orimlig hantering av pengar i miljön. Alternativt bra rollspel. Ska man köpa ett arbalest för fem guldmynt, men saknar en sista koppar så får man arbalestet för fyra guld, nio silver och nio koppar, eller vad man nu har. Annars är det ganska orimligt bemötande av säljaren. Det är ju sånt här som färdigheten köpslå är till för. Finns det inte så antar jag att man ska rollspela.
Och apropå rollspela. Det skulle kunna vara det enda skälet till att säljaren ska ha just "fem guld och inte ett koppar mindre" - för att det är i linje med dess karaktär. Han ogillar dig och vill egentligen inte sälja. När alla köpmän i spelvärlden är sådana är det en stor konspiration, och personen bakom spelledarskärmen är högst misstänkt.

Annars finns system som det i Noir och många andra. Där har man en nivå av välstånd istället för pengar. Så länge du håller dig inom din nivå "får" du grejer. Och försöker du gå ovanför behöver du slå färdighetsslag.

Vill också nämna Västmark som har nivåer för byteshandel istället för en vanlig prislista. Allt inom en nivå är typ likvärdigt, det som finns på nästa nivå är värt dubbelt av det på föregående. Obegripligt att inte fler system använder det.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,804
Location
Off grid
Om det inte tillför nåt för SL, spelaren eller storyn så skit bara i det.

De flesta jag spelat med lägger t.ex inte tid på personlig hygien eller matens näringsvärde i spel heller.

Finns liksom ingen poäng med att bokföra det om ni inte tycker det är intressant. Om det däremot handlar om överlevnad på gränsen till fattigdom är det ju en annan sak.

//EvilSpook
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
498
Tycker The One Ring hanterar det rätt bra där det finns en standard of living och så länge du inte slösar mer än din nivå tillåter så är allt lugnt. Skulle du slösa väldigt mycket sänks helt enkelt din nivå. Hittar du en stor skatt kan din nivå höjas. Mynt räknas helt enkelt inte i detta systemet.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Håller med @EvilSpook . Om man inte vill hålla reda på kronor och ören och om book keeping inte gör spelarna hårda/våta i byxan så finns det ingen anledning att bokföra . Anta bara att spelarna har råd med sådant som dom behöver (inom rimlighetens gränser) och slopa att ha med pengar helt och hållet i spelet.
 

bortom12e

Swordsman
Joined
20 Jun 2018
Messages
482
Tycker The One Ring hanterar det rätt bra där det finns en standard of living och så länge du inte slösar mer än din nivå tillåter så är allt lugnt. Skulle du slösa väldigt mycket sänks helt enkelt din nivå. Hittar du en stor skatt kan din nivå höjas. Mynt räknas helt enkelt inte i detta systemet.
Riktigt smart
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,083
Många spel kommer ju nu med levnadsstandarder, istället för faktiska summor (Chock -ÅFG exv), där det behövs Minimal kontroll över pengasummor.
Spelar en spel som inte har det kanske det går att koppla ihop social status, startkapital etc till någon form av mall för att avgöra vad karaktären har för normal livsstil och pengasituation och utgå ifrån det typ?
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Spana in min lösning i Matinee Chronicles som är inspirerad från d20 Modern med ett värde de slår emot och som styr hur mycket pengar deras rollpersons leverne "kostar" per månad. Ger ett bra incitament till att vilja äventyra, om spelledaren ger ut pengar lagom för att vara ett nollsummespel. Rubrikerna du kan kolla efter är "Tillgångar" och "K-marker" på sida 7-8.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,308
Location
Göteborg
Jag tycker du beskriver tre problem.
  • Det är jobbigt att sudda och skriva nytt hela tiden
  • Jag kan inte köpa ett arbalest för att jag saknar ett koppar
  • Jag behöver bry mig om pengar (fast jag inte vill)
Det första kan man lösa genom att ha en större ruta för pengar på formuläret, eller vid sidan om. Då suddar man inte (sällan) under själva spelmötet, utan bara stryker och skriver nytt. Sedan suddar man ut rutan i slutet av mötet och behåller bara slutresultatet.
Det måste väl vara en supermycket bättre lösning att ha fysiska mynt/pluppar/sedlar eller vad man nu vill använda, om man vill ha smidig pengahantering, de flesta har säkert också minst ett brädspel som det går att sno saker från. Så mitt lösningsförslag på det första problemet är rekvisita.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Väsen (Eller Nordiska Väsen? Jag är förvirrad över namnen) har ett system där din ekonomiska situation i princip fungerar som ett färdighetsvärde. Du slår, och antalet framgångar är hur många "poäng" pryla rdu kan köpa (prylar är värda typ 1, 2 eller 3 poäng). Din värde ger dig också ett antal "fria poäng" varje äventyr som du kan spendera. Dessa återställs inför nästa äventyr.

Så i praktiken håller du aldrig reda på exakta summor och småsaker som "lunch" kostar egentligen ingenting.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
"Resources" eller "Credit Rating" hellre än att räkna mynten.

(En variant är att också ha "tillfälliga" resurser från t.ex. plundrade skatter, så att du antingen kan byta in dem engångs mot annat av värde (magiska föremål!), eller investera dem för en mindre mängd permanent rating.)
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
Tycker The One Ring hanterar det rätt bra där det finns en standard of living och så länge du inte slösar mer än din nivå tillåter så är allt lugnt. Skulle du slösa väldigt mycket sänks helt enkelt din nivå. Hittar du en stor skatt kan din nivå höjas. Mynt räknas helt enkelt inte i detta systemet.
Så funkar det även i Exalted (och vad jag minns gamla WoD).
 

Kexet

Sitter här och smular
Joined
25 Jun 2021
Messages
202
Bock och tack, många kloka förslag.

Bort med hanteringen av fickpengar (ett stop öl, ett skrovmål på Max, ett dagsbehov av juicy fruit, whathaveyou - puts väck)

Levnadsstandard, den ska underhållas så då måste man dra på stråt - incitament är bra. Och slösar man så sjunker standarden helt enkelt och då har man inte råd med taxi utan får ta bussen.

Det enklaste vore, som skrivits ovan, "fimpa pengar å kör på känsla" vilket jag är helt för - minst jobb, störst frihet. Men det finns alltid någon spelare det är viktigt för med små penningar och deras inneboende status (det finns fler von Ankor därute än vad man tror) och kan de underhålla sig med ord som "levnadsstandard" istället så har ytterligare störningsmoment kommit ur vägen.

Har kikat på den lösning @Rickard har och gillar pengar som manipulationsmedel. Men i övrigt verkar det vara The One Ringu som är modellen att kika på. Då blir det ett slag mot min levnadsstandard för att se om jag har råd med det...
 
Top