Nekromanti Att välja sida i konflikten

Kronofogden

Veteran
Joined
7 Jul 2013
Messages
14
Hej! Har nu läst igenom grundboken, Väktarens vrede, och sammanfattningen av Häxhammaren som står i dess bok. Konflikten mellan Alstra, Tukta och Rasa är ju det som står som bakgrund till Symbaroums äventyrsklimat och efter att ha läst grundboken så känns det som både Järnpakten och de fraktioner som kämpar mot dom har vettiga anledningar att göra så. Men ju mer jag läser av Törnetronens krönika och tidigare utgivna äventyr så får jag bilden av att Järnpakten sakta men säkert målas upp som 'Good guys' i huvudsak och att liera sig med dom är det rätta för de som bryr sig om världen. Klart det finns anledning att liera sig med de andra fraktionerna men det som verkar locka där är mer tillfälle att samla på sig makt eller rikedom, eller rent ut sagt sin orubbliga tro på Prios eller sin plikt och lojalitet mot rike och drottning. Har jag missuppfattat något? Vilken bild har ni fått?

Den största anledningen till att jag frågar är för att jag hade hoppats på en mer nyanserad konflikt. Ett svårare val av vilka man vill liera sig mer, och göra det mer personligt än makt och rikedom versus världens fortlevnad. Med korten på bordet, finns det någon god anledning till att satsa på Ambria, Drottningen och hennes folk och samtidigt värna om världen?
 

Spelaroll

Veteran
Joined
7 Mar 2015
Messages
89
Kronofogden;n225560 said:
Med korten på bordet, finns det någon god anledning till att satsa på Ambria, Drottningen och hennes folk och samtidigt värna om världen?
Svar Nej, inte vad jag kan se. Bara att det kan vara kul att spela för uppfylla annan fraktions mål. Jag drar samma slutsats som dig Järnpakten - goda och resten - inte så goda.
 

Kronofogden

Veteran
Joined
7 Jul 2013
Messages
14
Vad synd.. Det som också oroar mig är att då törnetronens krönika liksom puttar en mot att stå på Järnpaktens sida, så gör det ju det spännande utforskandet av Davokar och dess ruiner näst intill olagligt, inte sant? Om det inte är att stoppa andra utforskare som stör lugnet i skogen.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,492
Varför skulle spelare eller karaktärer välja den goda sidan dock? :p
 

Kronofogden

Veteran
Joined
7 Jul 2013
Messages
14
Om inte för att det vill, så av ren överlevnadsinstinkt! För att det skulle suga om det nya landet blev ett nytt Alberetor. :p
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
Järnpakten är så uppenbart goda att de måste visa sig onda mot slutet.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,224
Håller med fast man kan ju hoppas att det finns någon tvist någonstans som ställer saker på ända.

Annars är ju inte Järnpakten goda i all praktik, de finns olika falanger inbördes och den genomgående tendensen tycks ju vara att man är rätt brutal mot sina fiender, d.v.s. nästan alla andra grupperingar och lätt RP:na.

Men i övrigt skulle jag säga att läget beror mer på att RP:na så som kampanjen är skriven ännu inte fått chansen att gynnas av t.ex. drottningen eller solkyrkan. I övrigt är väl inte Ambria uppenbart ont, det är kolonial makt som försöker karva ut en plats åt sitt folk efter ett förödande krig. Även om metoderna är "ondskefulla" finns det ändå goda föresatser att skydda folket bakom, åtminstone bör det framstå så för RPna. Sedan är väl min erfarenhet att många spelare är dåliga på att faktisk spela ut ideologiska skillnader som avgörande för sina RP, mycket mer så än personliga motivationer.

Frågan är om det underliggande problemet inte är att det finns ett grundantagande hos konstruktörerna om att alla RP är ambrier och därmed har en naturlig lojalitet till staten, när sedan spelgrupper bildas och alla RP faktiskt inte är ambier uppstår svårigheter.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Järnpakten vekar ju inte heller lyckas så bra med vad den försöker göra. Dess metoder är ju mest reaktiva. Ambrierna kanske är på rätt spår ändå? De kanske har medlen att bekämpa mörkret? Eller kan skaffa sig? Det finns ju rykten om den vita magin, skulle inte förvåna mig om det öppnas upp något sätt för ambrierna att "vinna" också. Dock verkar ju Templarerna dömda. Och Härskaredens metoder och förhållande till mörkret i Davokar är väl ännu oklara, men det bådar ju inte gott.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,149
Jag tror och hoppas att det kommer att vara många turer fram och tillbaka innan krönikan är färdig. Eftersom vi kört Törnetronen innan så ligger sympatierna just nu hos Ordo Magica, men det kan säkert ändras över tid.
 

LordXaras

Veteran
Joined
6 May 2015
Messages
148
Med tanke på metoderna som Järnpakten använder (Sirafer, obarmhärtigt slaktande utan att förklara sig) så tvekar jag att kalla dem goda. Det man borde göra om något är väl att trycka hårdare på hur Järnpakten misstros av människor och med rätta ses som rikets fiender. Om spelet framställde Järnpakten som en alvisk mördarsekt så tror jag det skulle vara lite mindre självklart att de tjänar världsaltets väl.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,149
Jag ser Järnpakten som eko-terrorister, där grundtanken är god, men där metoderna är allt annat än goda.
 

LordXaras

Veteran
Joined
6 May 2015
Messages
148
Rangertheman;n225819 said:
Jag ser Järnpakten som eko-terrorister, där grundtanken är god, men där metoderna är allt annat än goda.
Exakt! Som Greenpeace, fast istället för att ockupera kärnkraftverk så spikar de upp folk i träd för att markera tabuområden.
 

joth1006

Veteran
Joined
14 Mar 2017
Messages
20
Jag håller på att förbereda inför att spela Väktarens vrede, har läst igenom äventyret några gånger och så. Och absolut känns Järnpakten som de goda, men om jag känner min grupp rätt så kommer de inte låta sig styras av viljan att vara de oavkortade good guys. I deras rollpersoners ögon så är alverna fruktansvärda och de litar på kyrkan/kronan.
 

joth1006

Veteran
Joined
14 Mar 2017
Messages
20
LordXaras;n225821 said:
Exakt! Som Greenpeace, fast istället för att ockupera kärnkraftverk så spikar de upp folk i träd för att markera tabuområden.

Själv tycker jag att Greenpeace spikar upp alltför få människor, för att markera!
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,224
joth1006;n225822 said:
Jag håller på att förbereda inför att spela Väktarens vrede, har läst igenom äventyret några gånger och så. Och absolut känns Järnpakten som de goda, men om jag känner min grupp rätt så kommer de inte låta sig styras av viljan att vara de oavkortade good guys. I deras rollpersoners ögon så är alverna fruktansvärda och de litar på kyrkan/kronan.
Kruxet uppstår när RP:na mer eller mindre är tvungna att samarbeta med alverna för att slutföra äventyret. Föreslår att du försöker skapa någon slags hållhake på RP:na i så fall, så att de känner sig tvingade att hjälpa Järnpakten.
 

joth1006

Veteran
Joined
14 Mar 2017
Messages
20
Bifur;n225839 said:
Kruxet uppstår när RP:na mer eller mindre är tvungna att samarbeta med alverna för att slutföra äventyret. Föreslår att du försöker skapa någon slags hållhake på RP:na i så fall, så att de känner sig tvingade att hjälpa Järnpakten.

Alternativt någon fördel med att inte hjälpa dem.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,149
Mina spelare har fått en del att tänka på nu. Tidigare trodde de att det fanns en god anledning till att fader Sarvola blivit märkt som kättare av förstefadern. Men nu har de förstått att konfliklinjerna går djupare än så och att det finns en viktig politisk ambition i det hela. Precis som i verkligheten används ju guden (Prios) som ett slagträ för människors ärelystnad. Är Korinthia verkligen regent dei gratia eller kan Sarvola och hans anhängare ha en poäng i sitt påstående att Prios inte givit sin välsignelse till att exploatera Davokar? Eller är Davokar så korrupt för att de gamla folken och barbarerna inte har tagit Prios ljus till sig? Alverna är de fortfarande ganska tveksamma till, så att svälja Järnpaktens agenda med hull och hår, lär de inte göra.
 
Top