Nekromanti Att välja mobilt ramverk

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Nån som har erfarenheter från olika ramverk för utveckling av mobila applikationer? Både för iOS och Android?

Sencha Touch
Ramverket jag använder för nya wrnu-kallpraten. Baserat på HTML5/javascript och ska fungera för både iOS och Android. Min erfarenhet av Sencha är rätt dålig och jag undviker helst detta, det är en bra idé men inte helt väl genomfört. Och jag undviker helst javascript.
http://www.sencha.com/products/touch/
<br style="font-weight: bold;">Xcode - iOS SDK
Det tar emot lite att behöva lära sig Objective-C, och det känns inte direkt som om det blir någon rapid development. Å andra sidan blir det helt native, fast bara till iOS. Var länge sen jag kollade på det senast, kanske är smidigare nuförtiden.
http://developer.apple.com/devcenter/ios/index.action
<br style="font-weight: bold;">Mono Touch
Praktiskt om man kan C#, eller vill lära sig. Verkar rätt bra, men jag tröttnade på att jag behövde uppdatera tutorial-koden med nya language/framework features för att få exempel-appen att ens kompilera. Tröttnade ganska snabbt efter det.
http://monotouch.net/

Rhodes
Komplett utvecklingsmiljö, utvecklat i Ruby. Erbjuder stöd för hela utvecklingsprocessen med publicering till app store/market etc. Ska ha stöd för många mobila plattformar. Har inte provat denna alls. Verkar kräva javascript för utvecklingen.
http://rhomobile.com/products/rhodes/

Titanium Appcelerator
Känns rätt gediget, erbjuder native-appar med stöd för native UI elements och api:er. Erbjuder möjlighet att även bygga desktop-appar. Tvyärr fortfarande bara javascript för mobila applikationer.
http://www.appcelerator.com/

Android SDK
Tar med denna också. Är nog bra om man vill göra Android-appar.
http://developer.android.com/sdk/index.html

Nån som vet om fler och/eller har erfarenhet av dessa?

Just nu lutar det åt Xcode för min del, vill inte koda javascript, och vill ha iOS-stöd.
 

claes

Swordsman
Joined
19 Jun 2005
Messages
432
Location
Jönköping
Jag tror på att göra två appar: en för iOS och en för Android. Det är det som funkar bäst. Hos företaget jag jobbar hos (världens största IT-konsultföretag) pågår mycket diskussioner om det här. De flesta systemutvecklare hos oss verkar förorda nativeappar. Vi kikar på flera html5-ramverk, dock kommer det som oftast kräva javascript vilket jag håller med dig om att man bör undvika.
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Att göra native-appar för flera plattformar funkar om man är världens största IT-konsultföretag. Det är ju helt klart att föredra, men alla har inte riktigt samma resurser. Sen finns det ju fler plattformar, även om dom inte är så stora.

Jag är sugen på att lära mig Android också, och föredrar helt klart Java framför Obj-C. Men jag lär inte utveckla samma produkt till två olika plattformar, så det gäller att jag hittar något som passar till Android. Eller som kan/behöver utnyttja features som bara finns på Android.

App till Uploadbin.net kanske jag skulle kunna göra till Android iofs. Eftersom den blir rätt meningslös till iPhone. Å andra sidan är det ju rätt meningslöst ändå...
 

claes

Swordsman
Joined
19 Jun 2005
Messages
432
Location
Jönköping
Jag tror inte det är jättetidskrävande att göra appar till båda plattformarna. Självklart tar det extra tid men Obj-C och Java är ju ganska likt syntaxmässigt så det borde gå att "återanvända" logiken. Jag kan dock ha fel... Som javakodare var det väldigt bökigt att sätta sig in i Xcode (dock hade jag ont om tid och ork)...

Tillägg: Nativeappar är dessutom enklare att distribuera eftersom de blir sökbara i Android Market respektive App Store. Min känsla är också att de flesta vill ha nativeappar och inte en webbsida som de måste surfa till genom mobilen.

Ett alternativ är ju också att skapa en webbsida som funkar för både iOS och Android och sedan skapa nativeappar som bara skickar en till webbsidan. Fusk men då kan du vara med i Market och App Store.

Om du vill ha hjälp med iOS-/Android-apputveckling hjälper jag gärna till.
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Många av dom mobila HTML5-ramverken har stöd för att göra appar som kan släppas via App Store och Androids Marketplace. Dom bygger då ofta in koden i appen. För Sencha Touch går det att använda PhoneGap för att bygga en release-bar binär, som även ger tillgång till native-API:er i javascripten.

Visserligen tjänar man nog en del på arkitektur-arbete. Men jag misstänker att det är för mycket som skiljer sig i ramverken för att det ska ge så väldigt mycket. Men det är ju bara gissning från min sida.

Sugen på att bidra med kod till kallpraten? Den är ju skriven i Sencha Touch, så det är inte så himla roligt att koda för egentligen.
 

claes

Swordsman
Joined
19 Jun 2005
Messages
432
Location
Jönköping
Gardener said:
Sugen på att bidra med kod till kallpraten? Den är ju skriven i Sencha Touch, så det är inte så himla roligt att koda för egentligen.
Jag tänkte på om du vill ha en native Android-app så hjälper jag gärna till. Jag behöver lära mig skriva appar till Android.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,580
Location
Rissne
Jag har funderat som fan på stt sätta mig in i det där; men jag avskyr verkligen att knyta upp mig till en plattform, ogillar dubbelarbete och eftersom jag bara har en iPod Touch just nu känns en webapp lite onödig.

De kan återkomma när man kan code once-run anywhere för Android och iOS. Säg via Python =)
 

claes

Swordsman
Joined
19 Jun 2005
Messages
432
Location
Jönköping
krank said:
De kan återkomma när man kan code once-run anywhere för Android och iOS.
Dream on :gremsmile:

Fast jag håller egentligen med dig. Det skulle vara mycket smidigt även om det ger färre jobb åt mig som konsult...
 

morkbollen_UBBT

Warrior
Joined
12 Mar 2005
Messages
263
Location
Stockholm
Re: Att välja mobilt ramverk[OT]

Hos företaget jag jobbar hos (världens största IT-konsultföretag) pågår mycket diskussioner om det här.
Lite nyfiken bara. Vilket är världens största IT-konsultföretag? :gremlaugh:
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,580
Location
Rissne
Kutulu said:
Dream on :gremsmile:

Fast jag håller egentligen med dig.
Jag vet att sannolikheten inte är sådär väldigt stor. Fram till iOS' intåg fanns det ändå vissa möjligheter via mobilversionen av Java ME. Fast Apple fuckade upp hela grejen genom att insistera på att ALLA MÅSTE ANVÄNDA XCODE, typ.

Även om jag ni ville programmera till en så stört stängd plattform som iOS så finns väl emulatorn bara till Mac, så då finge jag antingen ge massa mer pengar till farbror Jobs eller nöja mig med att koda på dator och testa på min ipod touch; känns inte så oerhört lockande faktiskt.

(EDIT: Även om interface builders till t.ex MonoTouch skulle avhjälpa det hela en del...)

Synd att Nokia backade på Maemo/MeeGo-fronten; det hade helt klart varit plattformar för mig att fokusera på...


EDIT igen: Det förstås, jag kan ha fel: kanske finns det en vettig lösning därute med en interface builder och nåt lagom lätt språk i grunden (som inte är .NET-knutet)... Jag är villig att ha fel.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Kutulu said:
Jag tror inte det är jättetidskrävande att göra appar till båda plattformarna.
Jag har ingen smartphone själv, men jag skulle ändå vilja inflika i diskussionen att man kanske inte ska snöa in sig på två plattformar och tro att man täcker sina baser.

Även om de inte är lika stora som Android och iOS så bör man nog tänka på WebOS, Windows Phone, Brew med flera. Jag har ingen aning om hur utvecklargränssnitten ser ut på någon av dem, så det är iofs möjligt att de är kompatibla till viss del.
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Aha, ja, det vore nog bra att ha. Har fått se kallpraten in action på android och det såg inte bra ut. Ska undersöka om det går att få Sencha Touch att funka lite bättre till Android. Fast det känns nästan onödigt...

Ska förbättra nuvarande appen så att den blir användbar först tänkte jag. Sen skulle vi kunna titta på att göra en Android-app. Blir förhoppningsvis lite lättare när man har en färdig idé på upplägget och fungerande backend.
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
poniz said:
Jag har ingen smartphone själv, men jag skulle ändå vilja inflika i diskussionen att man kanske inte ska snöa in sig på två plattformar och tro att man täcker sina baser.

Även om de inte är lika stora som Android och iOS så bör man nog tänka på WebOS, Windows Phone, Brew med flera. Jag har ingen aning om hur utvecklargränssnitten ser ut på någon av dem, så det är iofs möjligt att de är kompatibla till viss del.
Det är ju en av anledningarna till att köra nåt av dom mobila ramverken, som erbjuder stöd för flera plattformar. Sencha Touch har stöd för iOS och Android (knappt iofs, vad det verkar) idag, men planerar stöd för Blackberry och Meego. Flera av dom andra har stöd för fler plattformar, vet dock inte hur bra det fungerar.

HTML5-baserade mobila ramverk ger helt enkelt möjlighet till att utveckla för fler plattformar. Vilket är i princip enda fördelen, och tyvärr har det lite väl många nackdelar. Behöver man dock inte så mkt tillgång till hårdvaran, och ändå behöver nättillgång, så kan det helt klart vara ett alternativ.

Dock, utvecklar man en app för Android och en för iOS så har man täckt hälften av alla smartphones som säljs nu. Och då är inte iPad/iPod medräknat.
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Fler ramverk

Hade hoppats på att få tips på andra ramverk från andra, men jag får lägga till några egna själv istället:

jqTouch
Open source-ramverket som Sencha Touch baseras på. Vet inte så mycket om det, men det kör på jQuery i grunden.
http://jqtouch.com/
<br style="font-weight: bold;">jQuery Mobile
Ett mobil-specifikt ramverk baserat på jQuery. Har en stor mängd UI-widgets och har stöd för väldigt många olika plattformar. Om inte i native browser så via Opera Mini eller dylikt. Gillar/kan man jQuery tror jag detta är klart att föredra framför Sencha Touch. Det är dock fortfarande i alpha-version
http://jquerymobile.com/

GWT Mobile + GWT PhoneGap
Med GWT kan man koda i Java och kompilera till javascript. Dessa två tillägg erbjuder stöd för en del telefon-api:er. Känns bra mkt bättre än att koda direkt i javascript. GWT:s standardwidgets ska funka på alla webkit-telefoner iaf. Dock så får man inte så mycket tillgång till native ui elements, eller emulerade sådana. Vad jag förstått.
http://code.google.com/p/gwt-mobile-webkit/
http://code.google.com/p/gwt-phonegap/
 
Top