Nekromanti Att välja elbolag...

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Nu ska vi se om den gamla tesen "på forumet finns det kompetent om ALLT" stämmer även vad gäller el...

Jag betalar just nu omkring 500-600:- per månad, sammanlagt, för min el. Just nu har jag det dummaste man kan ha; dvs ett tillsvidarepris och inget riktigt avtal.

Mitt nuvarande bolags priser.

Jag har en "verklig årsförbrukning" på 2963 kWh, enligt min senaste räkning.

Såatte... Vad vore billigast för mig? Skulle jag tjäna nåt på att gå över till Fortum? Jag har typ noll koll öht och är för dålig på att göra jämförelser för jag vet inte riktigt hur jag ska titta.
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
976
Location
Södra stockholm
Kompetens vet i tusan :gremsmile: Med ditt nuvarande avtal (eller avsaknad därav) bör du nog byta, om inte annat av princip för att de inte ska få skörta upp dig. Just nu lär det vara bra läge för bundna priser, och prisläget är allmänt lägre än för något år sedan. Din låga (relativt) förbrukning talar kanske för rörligt pris (som ska vara billigast över tid, men kan bli riktigt dyrt en kall januari).

Du vet ju din årsförbrukning och din månadskostnad, så du vet nog mer än många andra...

Ett riktigt enkelt ställe att jämföra är elskling.se.

För den som inte gillar att välja själv brukar kundkraft.se få ganska bra omdöme.

Den idealistiskt sinnade kan kika efter vindkraftsavtal och liknande (även om det är omdebatterat om huruvida det har någon verklig betydelse).
 
Joined
12 Feb 2004
Messages
834
Location
Umeå
Ok nu har jag kollar runt lite krank.

Med din låga förbrukning anser jag att du ska lägga dig på ett rörligt avtal. Förutom under några få väldigt annorlunda år så har man alltid tjänat i längden på att ligga på rörligt. Med din förbrukning så gör skiftningrna i priset inga stora kostnadskurvor i alla fall.

Mitt råd är att du tar Fortum. De har dels ett för branchen lågt påslag på sitt rörliga pris (2,9 öre). Om man kollar på jämnförelse sidor så kommer de inte i toppen, men de som ligger i toppen har samtliga lyckats köpa en till ett extremt lågt inköpspris, men har betydligt högre påslag. Detta innebär att ifall de misslyckas att köpa in till bra priser så blir det snabbt högre totaltpris.

Dessutom, eftersom du har Fortum som elnätsbolag får du allt på en faktura, vilket är bekvämt.

Vidare ska du begära att de tar bort sin fasta månadskostnad i åtminstånde 1 år (försök med 2 eller 3). Går inte den du pratar med, med på det så säger du att då har du ett erbjudande från ett annat bolag om detta men att du gärna stannar hos Fortum ifall du får samma gynnest av dem.

Skulle han eller hon fortfarande inte gå med på det så tackar du för dig. Lägger på och ringer upp igen. Du kommer med 99% chans få prata med en annan på deras kundservice och så försöker du med denne (tror inte detta kommer behövas, det brukar vara enkelt att förhandla bort den fasta kostnaden i alla fall i 1 år.)

Sedan efter 1 år (eller ifall du lyckades med ditt Diplomacy Check så pass bra att du fick längre) så ringer du in och kör samma dans igen.

För en så liten förbrukning som du har så gör det massor att bli av med den fasta kostnaden.

Bonusuppdrag: Försök även få någon form av rabatt på kWh-priset. Minus 1 till 3 öre/kWh kan du sikta på.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
lasergreger said:
Dessutom, eftersom du har Fortum som elnätsbolag får du allt på en faktura, vilket är bekvämt.
Jag har väldigt bra erfarenheter från Fortum sedan tidigare, så jag väljer dem gärna igen. Att jag öht bytte från dem handlade mer om ett missförstånd än något annat.

lasergreger said:
Vidare ska du begära att de tar bort sin fasta månadskostnad i åtminstånde 1 år (försök med 2 eller 3). Går inte den du pratar med, med på det så säger du att då har du ett erbjudande från ett annat bolag om detta men att du gärna stannar hos Fortum ifall du får samma gynnest av dem.
Hm; det där låter som att jag skulle behöva prata med någon. Det undviker jag gärna; jag tycker det är ganska obehagligt att prata i telefon och ännu värre när jag ska ringa upp folk. Men det är säkerligen ett väldigt bra tips ändå =)

Vi får se. Helst skulle jag ju vilja sköta allt det här via nätet.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Så, nu har jag mailat Fortum. Nu får vi se vilken sorts svar de ger mig =)
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Det kan vara intressant för dig att byta över till CFL (compact fluorescent light) lampor om du inte redan gjort det. De tar upp 60% till 80% mindre el än normala lampor och lever betydligt längre (6 till 15 ggr längre).

För mig så tog belysning upp ungefär 30% av elräkningen och om det stämmer för dig så borde det knocka mellan 90 och 120 kr per räkning, vilket är rätt nice.
 

rust

Veteran
Joined
11 Oct 2000
Messages
59
Location
Stockholm
Hej,

du ska defintivt ha rörligt. Det billigaste på marknaden är Karlstad Energi som saknar fast avgift, elpriset är något högre än t.ex. Vattenfalls men på din förbrukning blir det klart billigare alternativet. Dessutom saknas bindningstid och uppsägningstid, du kommer förstås att få två fakturor.

Fortum, E.on och de andra undviker jag av ren princip. Du har redan betalat överpriset till Fortum liksom stora delar av svenska folket genom ditt tillsvidarepris. Själv har jag GodEl, inte det billigaste på min förbrukning (lägenhet) men överskottet går till välgörenhet och de har den klart bästa kundtjänsten i branchen.
 
Joined
12 Feb 2004
Messages
834
Location
Umeå
rust said:
Dessutom saknas bindningstid och uppsägningstid
Ville bara passa på att inflika att "ingen uppsägningstid" inte finns inom elbranchen. Vid byte av elleverantör så är det alltid minst 30 dagar enligt ellagen.

Däremot kan vissa elbolag ha ännu längre uppsägningstid.
 

KamiFisk

Hero
Joined
1 Feb 2010
Messages
928
Location
Uppsala
Spotpris är definitivt det som passar dig bäst.
Snart kommer regleringar(kommer inte ihåg när) om att nätavtalet och elavtal kommer att komma på samma faktura oavsett vilka parter som är inblandade.

Viktigaste att tänka på med spotpriser är att kolla elbolagets egna påslag och att komma ihåg att det är alltid dyrare på vintern. Ring gärna upp fortum och fråga om dom har spotpris med tak, det är alltid en god idé.

Tillsvidare är som alltid helt åt skogen =)
 
Joined
12 Feb 2004
Messages
834
Location
Umeå
McFisk said:
Snart kommer regleringar(kommer inte ihåg när) om att nätavtalet och elavtal kommer att komma på samma faktura oavsett vilka parter som är inblandade.
Hittade inget med google, McFisk, vart kan man läsa om detta?
 

KamiFisk

Hero
Joined
1 Feb 2010
Messages
928
Location
Uppsala
Hörde det inofficiellt när jag jag jobbade med ett Elbolag.
Så jag kan inte direkt gå i god för informationen.
 

rust

Veteran
Joined
11 Oct 2000
Messages
59
Location
Stockholm
Hej,

det stämde förut men icke längre. Ett byte går att genomföra på 14 dagar om man avsäger sig ångerrätt. A brave new world..
 

rust

Veteran
Joined
11 Oct 2000
Messages
59
Location
Stockholm
Hej,

det går en del sådana rykten. Det vore klart fördelaktigt om elhandlare skulle kunna ta upp nätavgiften åt nätägarna. Många där ute i landet har det felaktiga tänket: två fakturor=dubbelt så dyrt
 
Joined
12 Feb 2004
Messages
834
Location
Umeå
Detta har du helt rätt i :gremsmile: Jag har jobbat med leverantörsbyten så länge och tredje direktivet är ännu inte helt inarbetat i mig :gremtongue:
 
Joined
12 Feb 2004
Messages
834
Location
Umeå
Nu går vi lite off-topic så ursäkta för det: Men jag håller inte alls med. Jag anser att det är bättre att fortsätta lära svenska folket något som varit klart sedan 1996. Jag tror det bara kommer bli ännu mer tjafs och problem, för att inte tala om risken för ökade kostnader för elkunder.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,857
Location
Off grid
Lite OT:

Jag använder samma princip som för banker/tele/bredbandsleverantörer och liknande.
Jag tar den som verkar billigast av de som lever upp till mina (moraliska) krav och sen stryker jag dem en efter en i takt med att de missköter sig. Så här är min "svarta" lista:

Sydkraft betedde sig riktigt dåligt i samband med Gudrun. Därför är E-On strukna.

Birka Energi har betett sig riktigt illa mot en nära anhörig. Därför är Fortum strukna.

Vattenfall skor sig på miljöfarliga krafterk i Tyskland. Därför är de strukna.

Storuman Energi hade jag tidigare. De strulade i ett halvår med sitt faktureringssystem och sen fick man flera gigantiska fakturor upp till ett år i efterskott. Därför är de strukna.

För tillfället har jag Mälar Energi och än så länge verkar de sköta sig...

//EvilSpook
 
Top