Nekromanti Att utföra en konstkupp.

Lord Renisis

Warrior
Joined
26 Jul 2003
Messages
376
Location
Linköping
Halloj. Jag håller just nu på att planera inför min kommande N2-kampanj, där mina spelare (förmodligen tre stycken) kommer att försöka sig på att stjäla en tavla på Stockholms Nationalmuseum. Blev inspirerad till att skapa kampanjen när jag lyssnade på p3 dokumentärs program om konststölder i Sverige. Jag har kommit så långt att en rollperson, ska arbeta på megaföretaget som har designat Nationalmuseums säkerhetssystem, och nu blir utpressad för att hjälpa de andra kuppmakarna.

Nu till själva frågeställningen:
Kan ni ge exempel på kryphål man skulle kunna utnyttja för att komma in i byggnaden och ta sig ut igen osedd?
Här är viktigt att ha med att en av kuppmakarna har god kännedom om säkerhetssystemets uppbyggnad.
Vad kan hända under själva inbrottet?
Är möte med exempelvis beväpnade väktar någonting som kan tillföra stämning?
Och tillsist, några tips på vad som kan hända under flykten?

/Hugo :kaffe:
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Kan ni ge exempel på kryphål man skulle kunna utnyttja för att komma in i byggnaden och ta sig ut igen osedd?
Ventilationen är kan jag tänka mig är ett sätt att ta sig i n i en byggnad. Att man smyger sig igenom detta & med lite tur kommer till tavlan som de ska stjäla.

Vad kan hända under själva inbrottet?
Att de blir upptäkta, att man flyttat om i konsthallen & sådana saker. Att man kanske möter folk eller vakter.

Är möte med exempelvis beväpnade väktar någonting som kan tillföra stämning?
Man kan väll nästan räkna med att möta vakter, speciellt om det är nått dyrbart som skall visas. Så vakter absolut nått att räkna med tycker jag.

Och tillsist, några tips på vad som kan hända under flykten?
Flyktiblen går sönder, vägarbete på flyjktvägen, biljakt, & sådant
 

Pirog

Veteran
Joined
3 Jun 2003
Messages
94
Location
Växjö.
Ventilationstrummor är för vanligt och trist.
Jag skulle säga att något som hade gjort det hela ballare var att göra nåt annorlunda.
Exempelvis... när är säkerhetssystemen avstängda eller iaf betydligt mindre aktiva? På dagen, när det sker besök givetvis.
Att hitta på nån smart kupp som dessutom är helt öppen hade varit betydligt mer spännande och roligare tror jag.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,009
Location
Umeå
Är tanken att man bara ska lyckas så är det lite udda att spränga halva byggnaden (eller släppa ner någon bomb eller obemannat flygplan) och sedan i kaoset sno tavlan.

Men det är ju nästan roligare om det blir mer blir upp till spelarna att försöka komma på nått sätt.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,778
Location
Göteborg
Vad är coolt med sådana här scenarion? Jag tycker att de nest spännande ögonblicken är när man nästan blir upptäckt. När man gömt sig bakom en dörr medan väktaren går förbi. När man ser hur han plockar upp något man tappar, eller hör hur en röst ropar "Hallå?" när man trodde att man var ensam. När det visar sig att ens planer inte stämmer helt -- de har visst inte bara stängt av den här delen av ventilationssystemet, utan även placerat ett galler mitt i vägen! När man upptäcker att helvete! det sitter ju en säkerhetskamera här! Larmet har inte gått, men nu måste vi få tag på bandet.

Sådana saker tycker jag är mycket mer spännande än att bli upptäckt och slåss och fly. Sån't gör man ändå så ofta i den här typen av spel. Men en riktigt sjysst heist har sin spänning i de där osäkra stunderna, när man inte riktigt vet om allting håller på att skita sig eller inte. När man sitter i ett hörn och tänker att "Tittar han häråt så är jag kokt i bajs." När ett problem uppenbarar sig som tvingar en att frångå planen, men utan att man upptäcks.

Vad gäller att ta sig in, så har jag alltid diggat varianterna när man besöker muséet på dagen och gömmer sig någonstans när ingen ser, för att smyga ut på natten och öppna för de andra. Alternativt gömmer en liten fjärrstyrd robot som kan deaktivera larmet inifrån och sedan öppna dörren. Sån't är fräckt.

//Genesis hänger sällan på Neotechforumet, men var uttråkad.
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Ventilationstrummor är för vanligt och trist.
Jag skulle säga att något som hade gjort det hela ballare var att göra nåt annorlunda.
Exempelvis... när är säkerhetssystemen avstängda eller iaf betydligt mindre aktiva? På dagen, när det sker besök givetvis.
Att hitta på nån smart kupp som dessutom är helt öppen hade varit betydligt mer spännande och roligare tror jag.
Alternative 1
Gräva sig in genom Kloaker eller bortglömd källare.

Alternative 2
Genom taket försiktigt skära up ett hål i ett fönster efter ha slagit ut säkerhets systemet.


alternative 3.
Do the switch.
Bytet mitt underdagen skapa en distration några klottrare slänger något som luktar illa gör gas skriver förolämpningar på vägar och ställer till problem.
Medans små busarna gör sitt job du har hyrt dom att göra en haker tillfäligt slår ut säkerhets systemet och du lyfter ut glittret från glasmonters ersätter diamanter med guld och plast.
Allt lyckat du vandrar ut.


Alternative 4
Operation Troya.
Museumet får en Ny staty modärn teckno staty med holografiska projector som ska användas till att visa up historiska bilder från musemuts dator.
Inuti statyn gömer sig tjuvarna.
Operationen börjar med att byga statyn och gömstället.
Sedan haka sig in i datorn få museum personalen att tro att någon högre upp än dom har bestält otyget och deras jobb är att bära in den och instalera den i museumets dator central.

Väl inne så börjar arbetet och det blir att bryta sig ut inte in.


Alternative 5
Wild wild west.
hyr ett gäng idioter med vapen.
Förbered en hemlig utgång eller gömställe inuti museumet. Säg inte något till Idiot gänget.
Samt en bodydouble = en död kropp som påminner om spelarens egen.
anfall museumet blocka åt sig massa guld och glitter.
Många oskyldiga dör pang pang osv.
Medans polisen attackerar slå ut säkerhets systemet.
greppa guldet.
Activera en eller två bomber.
Sätt Bodydouble nära bomben.
Kryp in i gömstället eller flykt vägen.
BOOM.
Bodydouble är spränged i bitar svårt och bevisa att det inte ÄR en av tjuvarna.
Resten av Idioterna blir dödade eller tillfångatagna av polisen.
De tror deras ledare är död.
Så fort det är lugnt kryper du hem tryg och säker med en förmögenhet.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Det här var ju en hel del klart kuligare förslag än vad jag komm med ! :gremlaugh:
Föresten hatten, jäklar va' kul att du är tillbaka gär på forumet ! Jag har saknat dig !
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Tack så mycket Johan. Jag har äntligen tid att surfa igen. Tyvär är jag även arbetslös :gremfrown:
Men det är roligt att vara här igen.
 
Top