Att utelämna spelledar-rollen, men ändå ha den

Rickard

Urverk speldesign
Jag hävdar till och med att i spelledarlösa spel är det ofta initiativtagaren som i praktiken är i stort sett detsamma som en spelledare!
Jag skulle kanske inte säga detsamma men jag håller med om att regelförklararen får en något högre roll i den sociala hierarkin i gruppen. Det här märks också tydligt bland brädspel. Rollspel gör en stor grej av spelledarrollen, i många fall helt i onödan. Det är så många spel som förklarar stelt vad en spelledare är och vad den gör men det är rätt uppenbart att den som läser boken är den som kommer vara spelledaren.

Fokusera istället på att förklarar hur spelet spelas, så att regelförklararen (den som läser boken) kan förmedla det till dom andra spelarna. Att se spelandet på detta sätt tycker jag öppnar upp för nya tankar kring rollspel.

Kagematsu har ingen spelledare men det är uppenbart att ronin som kommer till byn är spelledaren, för den spelaren har en dold mekanik som avslöjar hur slutet kommer att se ut. Det intressanta är dock att de andra spelar byborna som försöker övertyga ronin att rädda byn och det är dessa spelarna som sätter scenerna, vilket normalt är spelledarens roll.

En sak jag tenderat att göra i mina spel är att säga "du" om spelledaren och "dom" om spelarna, men jag vill inte heller skapa ett tankesätt med "du mot dom". Vi är en grupp som spelar tillsammans; som hittar på tillsammans; som interagerar tillsammans. Här är ett utdrag första sidorna i InHuman:

In InHuman, participants take on one of two roles: stalkers or the world. The stalkers are the protagonists, each defined by four attributes, one unique trait, and scars, and are tasked with hunting the stalk-touched monsters that infest this stained world. As the world, your role is to shape the structure of the game by guiding the flow of each act and presenting the players with challenges and obstacles to overcome. You provide the players with the context and instructions they need to move through the acts, while they, through their decisions and actions, propel the narrative ever forward.​

En klar spelledarroll men uttryckt mer som en facilitator - regelförklarare.

Grejen med spelledarlöst är, får jag för mig, att det är rätt ovanligt och ganska många "som spelar spelledarlöst" har bara gjort det en handfull gånger på typ konvent och ofta olika spel. Då är det klart att en blir lite "spelledd" när en är markant mindre erfaren än någon annan runt bordet.

Spelledarrollen som en stafettpinne. Att man kan växla roll under spel och räcka över beslut mitt i en händelse. Att man inte alltid äger äger sin roll eller kan ha flera eller att man hjälps åt med vissa roller. Är så jag tänker mig ett idealt ”spelledarlöst” spelande för oss som växt upp med en.

Spelledarrollen som en stafettpinne. Att man kan växla roll under spel och räcka över beslut mitt i en händelse. Att man inte alltid äger äger sin roll eller kan ha flera eller att man hjälps åt med vissa roller. Är så jag tänker mig ett idealt ”spelledarlöst” spelande för oss som växt upp med en.
Något vi brukar göra nu för tiden i gruppen är att om en spelare inte är med, så är den medspelledare. Jag förbereder på ett sätt att jag kan anpassa det lätt till spelarnas planer, så det spelar ingen roll om någon hittar på en ny plotlinje. Jag kan alltid kvantrese-skifta mina personer till att vara med i den plotlinjen också.

Back