Att uppfinna elden

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Barcelona
(Det här är en fortsättning på min serie inlägg om att rollspela vid världens skapelse. Del 1; Del 2).

Flera deltagare. de tidigare trådarna, däribland @Sinisa_ och @guldfink , har förespråkat att man under kampanjen ska kunna göra sig till upphovsman åt olika teknologiska och sociala landvinningar: den förste att tämja vargen, den förste att inmundiga hallucinogena svampar, den förste att måla grottmålningar, och så vidare.

Det är en cool idé, men hur? Det får ju gärna vara kulmen av något slags dramatisk båge eller åtminstone en belöning för engagemang i spelet. Vissa av dessa tänkbara landvinningar är lättare att föreställa sig som sluttampen på något slags ingame-strapats än andra. För att tämja vargen måste man kanske först rädda en varg från fara, visa sig värdig vargens lydnad, eller nåt i den stilen.

I andra fall är det svårare. Vilket äventyr utmynnar i konsten att måla grottmålningar? Man kan väl, å ena sidan, ganska lätt tänka sig ett äventyr där upptäckten av konsten att måla grottmålningar är ett avgörande led i händelseutvecklingen. Typ, vår urtidsmänniska måste komma ihåg någon viktig men undflyende detalj, och i ansträngningen för att minnas börjar hon stryka sina leriga fingrar över grottväggen. Eller, hon måste kommunicera med andevärlden, och i sin trans ... osv. Men här är ju inte upptäckten ett resultat av eller belöning för problemlösningen, utan ett verktyg i den. Det är något annat än exemplet med vargen. Här blir frågan hur gruppen ska avgöra exakt när under spelprocessen som färdigheten blir tillgänglig som verktyg.

Man kan förstås tänka sig att man genomför, som Sinisa föreslår, en mytologisk quest som utmynnar i att man belönas med färdigheten av andemakterna (eller stjäl den från dem, som Prometeus). Då kommer spelet väl naturligt att komma att få mer eller mindre exklusivt fokus på erövrandet av sådana färdigheter. Det kanske är kul, jag vet inte, men det finns ju många andra saker som man kan tänkas vilja ägna sig åt i en urtidsvärld (besegra kaosmonster, grunda ättelinjer, mäkla fred mellan stridande stammar) som i sådana fall hamnar i skymundan. Dessutom är det möjligen svårt att jämka med en annan idé jag hade, nämligen att upptäckterna är individuella för rollpersonerna och tjänar som ett slags färdigheter.

En annan modell är att upptäckterna fungerar mindre som belöning för genomförda quests, och mer som vanliga färdigheter. Man ackumulerar under sina äventyr något slags abstrakta poäng, och vid ett givet tillfälle kan man lösa in si-och-så många poäng och säga: "nu upptäcker min gubbe elden!" Kanske måste man ägna en scen eller två åt att spela ut hur detta går till, men det är inte en quest som behöver ta flera spelmöten. Sedan har man tillgång till eldens gåva och kan använda den för att lösa de problem som uppstår.

Detta skulle också gå att kombinera med en annan idé Sinisa ger uttryck för: den om att mäta utvecklingen längs olika tematiska skalor. Möjligen kan poängen man tjänar vara av olika slag: teknolog kontra magi, jordbunden kontra akvatisk, som man tjänar olika många av beroende på arten av ens äventyr ... och de olika upptäckterna är prissatta i specifika kombinationer av dessa poäng, så att hjulet kostar teknologipoäng medan konsten att äta svamp kostar magipoäng, att paddla kajak är akvatiskt och att måla grottmålningar är jordbundet, och så vidare.

Hybrider av de två modellerna är också tänkbara.

Några tankar?
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,997
Location
Ett häxkräl
Jag tänker:

1) Är det en vedertagen sanning i den moderna, analytiska filosofin att ”hallucinogena svampar” ett socialt och teknologiskt framsteg?

2) Claude Levi-Strauss berömda distinktion mellan rå och tillagad - natur vs kultur - kanske kan vara en ingång här. Tänk en skala, där varje rollperson, eller stam, eller civilisation, har ett värde som går att förändra. Och att när man tar ett steg, så vinner man något (elden, eller poäng att köpa klippmålningar för, el dyl), men man tappar också något (kontakterna med andarna, sitt bärsärkarraseri, el dyl). Men jag vet inte om svamparna är råa eller tillagade här.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Barcelona
1) Är det en vedertagen sanning i den moderna, analytiska filosofin att ”hallucinogena svampar” ett socialt och teknologiskt framsteg?
Den centrala poängen är väl inte ifall de här grejerna är "framsteg" om detta antas implicera en positiv värdering. "Upptäckter" är kanske ett bättre ord. Hur som helst, saker som förändrar förutsättningarna och för med sig nya handlingsmöjligheter (materiella eller spirituella)

2) Claude Levi-Strauss berömda distinktion mellan rå och tillagad - natur vs kultur - kanske kan vara en ingång här. Tänk en skala, där varje rollperson, eller stam, eller civilisation, har ett värde som går att förändra. Och att när man tar ett steg, så vinner man något (elden, eller poäng att köpa klippmålningar för, el dyl), men man tappar också något (kontakterna med andarna, sitt bärsärkarraseri, el dyl). Men jag vet inte om svamparna är råa eller tillagade här.
Det är en intressant tanke. Samtidigt vill jag inte förbinda mig för starkt till en enda dualism, så att säga. Jag lockas mer av tanken på historien som ett stundtals kaotiskt sammanflöde av många olika tendenser, än som en kamp mellan två övergripande principer. If that makes sense.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,379
Den centrala poängen är väl inte ifall de här grejerna är "framsteg" om detta antas implicera en positiv värdering. "Upptäckter" är kanske ett bättre ord. Hur som helst, saker som förändrar förutsättningarna och för med sig nya handlingsmöjligheter (materiella eller spirituella)
(lite OT) På temat vill jag rekommendera den här boken som argumenterar för att alkohol (och andra berusningsmedel) är en förutsättning (eller i varje fall ett viktigt verktyg) för att utveckla "civilisation".
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,020
Location
Ereb Altor
Innan man kan "uppfinna" elden måste man se den och förstå den. Jag minns en film (?) från min barndom som handlade om hur en grupp samlare/jägare först fångade elden och sedan bar den med sig, närmast som en klenod, som de var tvungna att skydda och nära. Och i en alternativ fantasivärld är det kanske snarare blixtens hemlighet man ska stjäla, så att man kan sätta eld på det man vill eller liknande. Elden kan lika gärna vara en ande eller annat väsen.

Samma sak med grottmålningar. De är ju inte bara kludd. De är magi. Utan målningar ingen jaktlycka och utan målningar kan du inte kommunicera med Eldstammen på östra stranden, eller vad det nu kan vara.
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,039
Location
Stockholm
Jag har spelat en hel del Once Upon A Time, och där finns det ofta en tendens att vilja svänga ihop en sensmoral på slutet av sagan gruppen berättar. Det är inte så svårt som man kan tro, även när berättelsen varit helt kaotisk fram tills dess - man känner sig ändå hyggligt nöjd. Det finns gott om sagor och myter med ganska virriga plotlines även i verkligheten, trots allt.

Så ett extra alternativ kan vara att ha ”upptäckterna” som någon slags XP-fråga i slutet på spelmötet, i stil med År Noll-spelen. Hur kommer rollpersornas handlingar minnas av nästa tidsålder?
 

Sinisa_

Aeronautisk bokbindare
Joined
2 Jul 2022
Messages
740
En variant som jag halvt om halvt använder i Tistelriddare är att man skapar en lista på en massa lämpliga magiska eller särskilda förmågor; nästan i stil med Besvärjelserna i Drakar. Eld, Ljus, Drömstrid, Mörkerblixt, Spåra, Illusion, Styrka, Snabbhet, Spådom, tala med döda, etc.

Sedan kan de projekt man företar sig låta en välja mellan olika uppsättningar av dessa förmågor, och även ge dem lite flavour: om man käkar svamp kan man lära sig Spåra genom att se bytets fotspår som psykedeliska fläckar, men om man klär sig i ett magiskt vargskinn känner man bytets vittring, och har man eldens hemlighet kan man använda Ljus och Eld och Skrämma, men det kanske man också kan om man skaffar sig Blixtens hemlighet; men eldens hemlighet leder vidare till projektet ”Sagocykel”, som höjer ens visdom och intelligens och knyter stammen tätare till varandra, medan blixtens hemlighet leder till Regndans och Religion eller någon helt annanstans. Och så vidare. Då får du mer variation med lite mindre medel, så att säga; både i hur varje upptäckt ger tillgång till en viss, unik uppsättning förmågor att välja mellan, och i vilka av dessa förmågor en spelare väljer att ”låsa upp”, och i vilket fluff de får, och i hur varje upptäckt leder vidare.

Bara en tanke.
 
Last edited:

Sinisa_

Aeronautisk bokbindare
Joined
2 Jul 2022
Messages
740
En annan sak som vore cool är om man kan utvecklas rätt lång bort från traditionell mänsklighet, speciellt på höga nivåer, och nästan bli som Tuatha de Dannan, och bygga stenrösen och hitta odödligheten gåta, och bli en osynlig magisk ras, eller om man kan bli ja vad mer, nästan som troglodyterna i filmen Descent: en kannibalistisk underjordisk civilisation; eller som de där trevliga fiskhybriderna i Innsmouth. Men att en mer jordnära, ”historiskt korrekt” väg, mot ett vanligt, helt icke-magiskt bronsålderssamhälle, samtidigt är ett fullt rimligt, och kanske till och med något mäktigare alternativ.
 
Last edited:
Top