Nekromanti att undvika en stöld

Tearlach

Warrior
Joined
16 Jun 2000
Messages
231
Location
Västerhaninnge (stockholm)
en av mina spelare äger ett kraggsvärd smitt av en alvisk mästersmed.
(det är en lååång historia)
då svärdet har blivit stulet en gång så vill han förhindra att det blir stulet igen.

och han kom med den här iden.

han tänkte instalera en teleport effekt i svärdet med räckvidd 1km.


så hndelseförloppet är tänkt att bli såhär ungefär

så svärdet blir stulet av en elak rövare.

den skurkaktiga rövaren med tilhörande laglösa rövargäng går rått skratande därifrån.

efter ca 1km aktiverar svärdet sin telebort
men då endast levande varelser kan telebortas så kastas effekten på den tjuvaktige skurken som bär på svärdet.

den totalt överaskade tjyven, fortfarande bärandes på svärdet, finner sig helt plötsligt telehitad,
rakt ivägen för en tålmodigt väntande men mycket arg kraggnäve.

vad tycker ni om hans idé?



Tearlach- som vill ha komentarer.
 

keraii

Veteran
Joined
18 Feb 2004
Messages
64
Location
San Francisco, CA
Det hela hänger väl på hur pass väl man kan definiera vad som är en "skurk", rent magiskt/tekniskt? Jag vet inte hur exakta villkor som man kan ställa upp i en artefakt, men jag känner själv att det kanske är svårt att få magin i svärdet att fatta att det blivit stulet och inte bara utlånat.
 

Hartland

Warrior
Joined
8 May 2003
Messages
384
Location
Umeå
Om det funkar, vilket jag är skeptisk till, så är det ju så att det inte kan det. Det är bara så att personen som tar svärdet mer än ca 995m bort ifrån kraggen blir dit teleporterad.

Det enda problemet jag ser med det, utöver att det skulle vara dyt ocvh svårt att få tag i det överhuvudtaget, är det att han skulle teleporteras till just där kraggen är. Annars så tror jag att det kan fungera som aktiverings vilkor att det är ett vist avstånd till en person eller snarare hans ande.

Det skulle man förövrigt kuna göra en roligartefakt på... Att ha ett svärd med tillhörande familari på liknande vis.

Kom på i sista minuten också på frågan vad som händer om kraggen lämnar området medan svärdet ligger på marken... Ge kanske teleporterings effekten längre räckvidd än aktiverings villkoret? Men hur långt då? Det funkar som inte...

/Hartland - tror det finns bättre sätt att undvika en stöld på...
 

Sankt Creigh

Warrior
Joined
17 Feb 2004
Messages
258
Location
SthlM
Jag tycker att hela idén känns feg. Om en utav dina medspelare nu har en rollperson med ett föremål som kan vara attraktivt för tjuvar så är det väl inget med det. Ska han göra likadant på allt han gillar tillslut? - Hans häst, hans pengapung, kanske hans rustning?
För mig är hela idén helt absurd, dessutom, att han dessutom är Kragg gör det hela för mig ändå mer absurt.

Att svärdet skulle vara en artefakt, som påtalats i tidigare inlägg, är i såna fall det enda möjliga i mina ögon.
Men man ska nog inte ösa ut en massa artefakter till höger och vänster. Speciellt då inte bara för att en spelare inte vill bli bestulen på sitt svärd.

Mvh

Creigh - Som tycker att det får finnas gränser på power gameandet
 

Slarn

Excentriker
Joined
6 Dec 2002
Messages
278
Location
Lund
Det låter ganska mycket som något en kraggbarbar skulle göra, då de antagligen oftast betraktar sig som oövervinnerliga. Det kan då till exempel bli lite synd för barbaren om svärdet stjäls av en övernaturlig svärdsmästare eller liknande...
 

Eskil

Warrior
Joined
10 Oct 2001
Messages
292
Är det inte möjligt för schamaner eller liknande att binda andar till döda föremål och på så sätt ge dem en intelligens (mer eller mindre). Det skulle väl vara enklare än att börja fumla omkring med alkemi och annat jox. För att inte tala om mer stämningsfullt, eller? Allt barbaren behöver göra är att hitta någon som kan binda en välvillig ande till svärdet, denne (anden) skulle senare kunna varna om svärdet höll på att bli stulet och kanske även förstöra för tjuven.
 
Joined
29 Nov 2001
Messages
1,337
Location
Göteborg
Din plan är sund, men fungerar inte fullt ut.
Anden är nämligen fast i svärdet.

Om Kraggen däremot är kunnig i Shamanism kan han söka rätt på anden och fråga den vart svärdet är.
 

Eskil

Warrior
Joined
10 Oct 2001
Messages
292
Jag hade funderat på om anden inte skulle behöva vara någon form av förfader eller på annat sätt starkt knuten till barbaren, annars kan man undra varför den går med på att hjälpa honom. Om den är något sådant kan man med lite god vilja och några visa ord om sympatisk länkning mellan till varandra knutna själar låta anden ha någon form av kontakt med barbaren.

Denna behöver inte begränsas till att bara gälla stöldvarningar, en förfadersande skulle säkerligen vara intresserad av att lägga sig i sin avkommas liv och leverne. Det var bättre förr trots allt... :gremwink:
 

Silvervarg

Warrior
Joined
20 Jul 2003
Messages
346
Nej! En normal kragg gör inte så..
Han skulle bli utstött för det är fegt och han använder magi. Kraggs gud förbjuder brukandet av magi....
Blir en kraggs svärd stulet gör han allt i sin makt för att få tillbaka det och ha ihjäl den som stal det, annat skulle befläcka kraggens heder.


Silvervarg som har en kragg i en byrålåda
 

Berfa

Veteran
Joined
19 Mar 2003
Messages
151
Location
Västerås
Jag tycker att hela idén känns feg.
Skillnaden mellan feg och smart kan vara hårfin. =)

Ska han göra likadant på allt han gillar tillslut? - Hans häst, hans pengapung, kanske hans rustning?
Hans häst är en levande varelse...kan tyvärr inte bli en artefakt om den inte görs om till en vandöd.

Om hans penningpung är magisk så att det t.ex. alltid ligger 3 guldmynt däri och hans rustning är oförstörbar el. liknande så kan det väl vara befogat. Om han har resurser vill säga, om inte får han kämpa ännu mer för att lyckas = ännu fler äventyrsuppslag. =))

Men man ska nog inte ösa ut en massa artefakter till höger och vänster.
Inte om det inte är befogat. =)... annars är det väl bara att tuta och köra. =P


/Berfa, som inte tycker det är powergameande att ha befogade saker... =)
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
  • Hur vet magin var Kraggbarbaren befinner sig?
  • Hur vet magin hur stort avståndet mellan kraggbarbar och tjuv med vapen är? GPS?
  • Hur fick kraggbarbaren reda på exakt hur teleportrationseffekt och magiska artefakter fungerar? Är han så hemtam med magi?
 

Syeth-hd

Warrior
Joined
13 Mar 2004
Messages
310
Det var kanske en bra ide om meningen
var att tjuvar skulle komma tillbaka.

vad var det som var ideen egentligen?
 

Syeth-hd

Warrior
Joined
13 Mar 2004
Messages
310
dessutom så fungerar teleport magin inte riktigt så.
i magiboken står det att besvärjaren måste se
eller ha besökt platsen tidigare.
vad gäller då artefakter?

dessutom är nog ett nytt kraggsvärd billigare än att
göra den till en artefakt. om den inte innehåller en generator
förstås. med generator kostar artefakten ca 8000 silver.
 

Kenzui

Warrior
Joined
12 Jan 2004
Messages
389
Location
Stockholm, värmdö
tjena. läste nåra inlägg. det står tex hur den vet en kilometer? hur vet en zombie när han ska lysna på sin ägare?? svara på den så får du svaret. Då måste han göra artefakten så att den påverkar just han också fats det går ju! allt går med magi, frågan är bara hur! Ha det bra!
 

lijat

Swordsman
Joined
11 Jun 2003
Messages
505
Location
Umeå
dessutom så fungerar teleport magin inte riktigt så.
i magiboken står det att besvärjaren måste se
eller ha besökt platsen tidigare.
fast jag skulle nog räkna att återvända till platsen där den senast hälls av krrag barbaren som att ha besökt platsen tidigare.

Om man nu skulle använda en sådan artefakt så skulle aktiveringsvilkoret vara. om annan varelse än kraggen tar svärdet utom kraggens synhåll så teleporteras varelsen som håller i svärdet till platsen där kraggen senast höll det.

Jag får det till en aktivator av tredje magnituden men som sagt var så är det okraggiskt.
 

Sankt Creigh

Warrior
Joined
17 Feb 2004
Messages
258
Location
SthlM
Jag tycker att hela idén känns feg.
Skillnaden mellan feg och smart kan vara hårfin. =)
Jag kanske borde förtydliga mitt tidigare morgontrötta inlägg... :gremlaugh:

- Kragg tillber vad jag förstår en gud som inte gillar magi, därför så tror inte jag att en Kragg skulle vara så "girig" att han håller på och skyddar sitt svärd med magi.
Dessutom så är väl Kraggarna ett stolt folk som tror på ex. styrka. Jag tror som tidigare skribent att han skulle söka upp tjuven och slå ihjäl han med bara händerna och inte använda sig av magi. Det är trots allt en barbar vi talar om.
Detta känns i alla fall mest realistiskt tycker jag.

// Creigh
 

Bail

Veteran
Joined
28 Aug 2003
Messages
71
Location
vilhelmina
du kan göra 2 saker.

1: ha svärdet så du vet vars du har det. (släpp aldrig det ifrån dig)
2: ha ett extra vapen. ett extra kraggsvärd..... :gremwink:
 

Berfa

Veteran
Joined
19 Mar 2003
Messages
151
Location
Västerås
Ja du har nog rätt =)... jag är inte så insatt i Kraggs kultur.


Men fortfarande, en kragg som fått sitt vapen smitt av en alvsmed (var väl så det stod i första innlägget) låter inte som en vanlig kragg... kanske tillber någon annan gud vad vet jag?

Men jag håller nog med iaf...det låter mest rimligt att han letar upp tjuvarna och slår ihjäl dom med sina bara händer! =) Naturen kan vara grym ibland =)


MvH
/Berfa
 
Top