Nekromanti Att undvika en attack [Snösaga SPOILER som vanligt

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,928
Hur brukar ni göra om en av era spelare vill undvika en attack. Slår ni mot SMI eller för parering? Som jag har skrivit förut så börjar mina spelare närma sig brotbesten i Snösaga. Hur bitig jävla riddare jag än vore så skulle jag inte vilja parera ett tramp från en sådan dråpare. Jag ser istället framför mig att rollpersonerna kommer att vilja undvika brotbestens attacker genom att kasta sig undan. Jag har inte riktigt hittat några regler som stödjer detta. Vad sägs om att man slår för SMI moddat med differensen hos anfallarens attack?
 

Aerid

Veteran
Joined
23 Dec 2000
Messages
107
Location
Henån, Sverige
Vi kör som så här: Jag tycker att pareringar innefattar både duckningar och parader med vapen eller sköld. Jag kan tänka mig att det annars skulle vara väldigt svårt att parera med tex yxor och spjut annars, inte för att jag är någon expert på området... Tror faktiskt att det stod något kort om det i grundboken också. För att alla inte ska hålla på och ducka hela tiden och därmed aldrig slita på grejerna så får man en mindre modifiering på sin följande attack, -2 eller så, man är ju faktiskt i obalans.

En till fråga om pareringar, kan man parera med en yxa eller spjut? Går det utan att vapnet går sönder?

För att fler ska ha möjligt att disskutera ämnet hade det nog underlättat om du tagit bort Snösaga-innehållet i inlägget och tagit stora varelser i allmänhet. Hade nog blivit mer folk som kunnat svara då...
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,928
Vi kör som så här: Jag tycker att pareringar innefattar både duckningar och parader med vapen eller sköld. Jag kan tänka mig att det annars skulle vara väldigt svårt att parera med tex yxor och spjut annars, inte för att jag är någon expert på området... Tror faktiskt att det stod något kort om det i grundboken också. För att alla inte ska hålla på och ducka hela tiden och därmed aldrig slita på grejerna så får man en mindre modifiering på sin följande attack, -2 eller så, man är ju faktiskt i obalans.
Bra idé. Jag tror att jag får ta och implementera den i mina husregler.

En till fråga om pareringar, kan man parera med en yxa eller spjut? Går det utan att vapnet går sönder?
Visst kan du parera med sådana vapen. En parering med ett vapen handlar ju inte om att man slår så hårt man orkar på motståndarens vapen utan snarare att man försöker leda bort motståndarens vapen så att hugget faller utanför kroppen. Pareringen innefattar ju också att man rör på sin egen kropp. Således så borde det gå alldeles utmärkt att parera med en yxa eller ett spjut. Om motståndaren däremot hugger mot ditt vapen, för att förstöra det så blir det ju en annan sak. Då kanske det är svårt att parera med ett spjut. Tvåhandssvärdet t.ex. uppfanns ju för att hugga mot fiendens pikar. Antingen för att förstöra dem eller för att (mer sannolikt) slå undan dem.

För att fler ska ha möjligt att disskutera ämnet hade det nog underlättat om du tagit bort Snösaga-innehållet i inlägget och tagit stora varelser i allmänhet. Hade nog blivit mer folk som kunnat svara då...
Det har du rätt i. Nåja, jag antar att det är mest spelledare som svarar ändå, och då spelar det ju ingen större roll.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,010
Location
Umeå
Re: Att undvika en attack [Snösaga SPOILER som van

Det står iofs i grundreglerna sid 57 "En parering är mycket mer än att bara sätta upp skölden framför motståndarens attack. Det innefattar såväl att hoppa åt sidan som att ducka eller slänga sig undan."
Men jag hade nog i det fallet du beskriver också använt mig av någon form av SMI slag. Jag hade nog dock strukigt alla andra handlingar för den rollpersonen under den rundan mot att denne dessutom får plus modifikation.
Jag föreställer mig då att personen verkligen _kastat_ sig undan, och ligger på marken några meter bort.

En sak som jag har funderat på angående pareringar är vad man ska använda sköldar till. När man lajvar så inser man ju ganska snabbt att en sköld kan vara skillnaden mellan död eller levande i en strid. I DoD reglerna finns det inte mycket som säger att man bör ha en sköld. Jag har funderat på att införa husregel om FV bonus när man använder sköld. Det hjälper dessutom till att skona nya RP trots de låga stridsvärden de har i början. Vad tror ni? Är +3 rimligt (för att inte störa balansen)?

- Zire
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,928
Re: Att undvika en attack [Snösaga SPOILER som van

En +3 modifiering låter väl bra. Annars så är ju skölden bra iom att den ger ett passivt skydd. En stor rundsköld täcker ju trots allt en stor del av kroppen så om man blir träffad där utan att ens försöka använda sig av skölden så har man ju skyddat sig.
 

Dr. Acula

Veteran
Joined
19 Mar 2002
Messages
176
Sköldregel

I vår spelgrupp så spelar vi med regeln att den minsta av sköldarna(det finns tre typer tror jag) ger +1 i parering och +1 i ini.mod. Den störst ger +3 i perering och +3 i ini.mod. Gissa vad den mittersta ger för modifikationer.
 

Aerid

Veteran
Joined
23 Dec 2000
Messages
107
Location
Henån, Sverige
Re: Att undvika en attack [Snösaga SPOILER som van

Jag har funderat på att införa husregel om FV bonus när man använder sköld. Det hjälper dessutom till att skona nya RP trots de låga stridsvärden de har i början. Vad tror ni? Är +3 rimligt (för att inte störa balansen)?
Som tidigare folk har sagt så kör även vi med modifiering för sköld, +2, +3 och +4. Detta fungerade jättebra tycker jag. Vet dock inte riktigt om jag ska ha kvar detta nu när vi spelar Expert där man löst problemet genom att låta sköld vara en egen färdighet. Tack vare detta behöver man ju inte höja själva vapenfärdigheten lika mycket som folk utan sköld för att kunna parera bra. Skölden ger även extra pareringar.
 
Top