Nekromanti Att teckna manga...

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,606
Location
Rissne
Efter att ha funderat ett tag insåg jag, att jag nog inte kommer att få någon annan att illustrera Evolutionens Barn. Eller ja, kanske lyckas jag pressa ur någon enstaka person någon enstaka bild, men överlag känns det ganska hopplöst.

Vad göra? Vill man få något gjort ordentligt, får man göra det själv. Det är en devis jag lever efter alldeles för mycket...

Nåja; jag tänker alltså lära mig att teckna manga, åtminstone tillräckligt bra för att kunna kombinera med lagom mängd renderade bilder (jag hör till kategoein som faktiskt gillar kombinationen tecknat+renderat, om det är snyggt gjort. Dessutom har jag ett plugin till 3D Studio MAX som kan göra om saker till svartvita teckningar...) Framförallt är det proportioner samt huvuden som behövs, resten kan jag rendera. Det ska ändå vara mycket snygga landskap och mechas och så...

Nåja; vad var det nu jag pratade om... Jo: Att lära sig rita manga.,

Jag har en plan, som ser ut ungefär som följer:

Ögon, Ansikten, Huvuden, Hår, Kroppsproportioner. Varje moment övas genom att jag helt enkelt tar med mig en hög av mina överblivna Piratpartiet-röstsedlar och en bläckpenna vart jag än går, och fyller tomma utrymmen i min dag med att öva på det aktuella momentet. När varje moment inte längre känns som en utmaning, går jag vidare till nästa moment. I dagsläget ritar jag ögon överallt, med små inslag av experiment med ansikts- och huvudformer...

Vad gäller de individuella delarna utgår jag från den här länken även om jag inte använder deras ordning.

Är det någon som har några kommentarer till projektet? Är det bra att göra allting själv, eller borde jag ge mig ut på nätet och leta billiga, kompetenta illustratörer istället? Är det töntigt med västerlänningar som försöker rita manga? Funkar min plan, tror ni? Nåt jag missat? Utgår jag från en vettig sida, eller finns det bättre skolor därute?
 

ro83rt

Swordsman
Joined
24 Sep 2001
Messages
646
Location
Vallentuna
Är det någon som har några kommentarer till projektet? Är det bra att göra allting själv, eller borde jag ge mig ut på nätet och leta billiga, kompetenta illustratörer istället? Är det töntigt med västerlänningar som försöker rita manga? Funkar min plan, tror ni? Nåt jag missat? Utgår jag från en vettig sida, eller finns det bättre skolor därute?
Nä, det är inte töntigt...eller kanske lite :gremsmile:

Hur som helst fungerar manga precis som de flesta andra stilar som inte är allt för abstrakta. Ju bättre du är på att rita överhuvudtaget, desto bättre är du på manga. Däremot går det självklart att punktträna dig på vissa saker men då är du fast där. Om du bara ritar manga så blir du självklart bättre men du fastnar i din egen stil och de motiv du behärskar.

Hur länge hade du tänkt öva? Är du beredd att lägga ett par tre år på det?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,606
Location
Rissne
Hur som helst fungerar manga precis som de flesta andra stilar som inte är allt för abstrakta. Ju bättre du är på att rita överhuvudtaget, desto bättre är du på manga. Däremot går det självklart att punktträna dig på vissa saker men då är du fast där. Om du bara ritar manga så blir du självklart bättre men du fastnar i din egen stil och de motiv du behärskar.
Hur länge hade du tänkt öva? Är du beredd att lägga ett par tre år på det?
Jag är sisådär-halvkass på att rita i allmänhet - däremot är jag en jävel på att lära mig saker hyfsat snabbt om jag är motiverad.

I ett inledande skede hade jag tänkt kunna rita acceptabla mangahuvuden i slutet av sommaren, som allra senast. Är det överhuvudtaget möjligt?




Såhär fungerar jag: Jag kan inte rita alls om jag inte är inspirerad. Jag är inte den som kan sitta och "öva på att teckna" sådär i största allmänhet, jag kan inte sitta och rita av klasskamrater eller utsikter eller landskap jag ser. Det har jag försökt komma igång med i snart tio år nu. Det blir inget av. Samma sak som att jag inte kan göra små, fula, roliga kortfilmer - den första kortfilm jag någonsin gjorde var en seriös pryl som tog mig till kortfilmsfestivalen i Trollhättan, och jag har aldrig någonsin "bara fulat mig" med kameran.

Jag kan inte hjälpa det, jag är urusel på att öva på det sättet. Jag vill nå mitt mål direkt. När jag programmerar blir det aldrig några "hello world"; jag sätter mig direkt med avancerade gränssnitt och sånt.

Om du bara ritar manga så blir du självklart bättre men du fastnar i din egen stil och de motiv du behärskar.
Jag tror ju att det tvärtom ärt så att jag, genom att börja teckna manga, rör mig bort från de tekniker och motiv jag behärskar och öppnar vägen för att i längden bredda mina vyer och testa motiv, stilar och saker jag inte varit så pigg på förut...
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
Efter att ha funderat ett tag insåg jag, att jag nog inte kommer att få någon annan att illustrera Evolutionens Barn.
Jag gör det! Om du skippar manga-biten :gremtongue:.

Är det någon som har några kommentarer till projektet?
Jag tror ... att det kommer att se illa ut, om jag skall vara ärlig. Jag är principmotståndare till manga, men jag erkänner villigt att snygg manga är riktigt snyggt. Halvtaskig manga, däremot, tycker jag ser hemskt ut.

Är det töntigt med västerlänningar som försöker rita manga?
Ja :gremsmile:. Å andra sidan är det töntigt med västerlänningar som försöker hålla på med österländsk kampsport, också, och det har jag gjort i åtta år nu (även om jag numera sysslar med västerländsk, också, vilket är häftigare).

Om jag skall försöka vara hjälpsam istället för att bitcha om att manga är töntigt, så vad sägs om att jobba i vektorgrafik? Du kan få snygga linjer, bra färgövergångar, och finjustera tills det ser snyggt ut utan att teckna sönder pappret. Kolla in det här för att se ett exempel på vad man kan göra om man är duktig i Illustrator.

//Genesis har själv funderat på att lära sig Illustrator ordentligt.

EDIT: Hittade en till länk. Herregud, vad den här snubben kan göra grejer i Ilustrator!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,606
Location
Rissne
Jag gör det! Om du skippar manga-biten
Som min lillebror skulle sagt: Glöm din dröm...

Halvtaskig manga, däremot, tycker jag ser hemskt ut.
Jag också. Det är därför jag inte planerar att släppa alltihop förrns jag inte längre ritar halvtaskig manga, utan "helt ok" åtminstone.

Jag tycker ju att helt OK manga ser helt OK ut, att snygg manga är snygg, och att halvdassig manga ser halvdassig ut. Där tror jag vi är typ överens =)

Däremot måste man fråga sig vilket man helst ser: Ett Evolutionens Barn med hyfsade bilder, eller inget Evolutionens Barn alls...

så vad sägs om att jobba i vektorgrafik? Du kan få snygga linjer, bra färgövergångar, och finjustera tills det ser snyggt ut utan att teckna sönder pappret. Kolla in det här för att se ett exempel på vad man kan göra om man är duktig i Illustrator.
Målet är att göra skisser på papper med gammal hederlig blyerts, och sedan "inka" via Illustrator (eller kanske snarare Inkscape). Jag är kass på att rita direkt i dator. Funderar dock på att skaffa mig ett snorbilligt ritbord vid tillfälle.

Bilden du länkade till är riktigt snygg, men jag är relativt övertygad om att det tar längre tid att lära sig göra såpass snygga illustratorprylar än att lära sig rita svartvit tillräcklgit snygg manga.

Färgläggning och sådant lämnar jag därhän tills vidare. Just nu är planen svartvitt.
 

ro83rt

Swordsman
Joined
24 Sep 2001
Messages
646
Location
Vallentuna
I ett inledande skede hade jag tänkt kunna rita acceptabla mangahuvuden i slutet av sommaren, som allra senast. Är det överhuvudtaget möjligt?
Det beror på vilken nivå du är på nu och vad du menar med acceptabla. Om du ligger i så bör det inte vara några problem. Det viktigaste är att du får rätt sak på rätt ställe. Om ögonen sitter ojämt så märks det väldigt tydligt. Se alltså till att du först markerar var du vill ha ögon, näsa och mun innan du börjar gå på detaljer. Till skillnad från riktiga ansikten så är ju ritade ansikten oftast symetriska. Ett tips är att vända på pappret och hålla det mot en lampa eller titta på bilden i en spegel. Då brukar felaktigheter lättare framträda.

Jag tror ju att det tvärtom ärt så att jag, genom att börja teckna manga, rör mig bort från de tekniker och motiv jag behärskar och öppnar vägen för att i längden bredda mina vyer och testa motiv, stilar och saker jag inte varit så pigg på förut...
Det är klart men jag menar att om du inte behärskar grunderna när det gäller t.ex. anatomi så kan du visserligen lära dig en pose men det är svårt att göra andra motiv.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,606
Location
Rissne
Det är klart men jag menar att om du inte behärskar grunderna när det gäller t.ex. anatomi så kan du visserligen lära dig en pose men det är svårt att göra andra motiv.
Efter ett antal år som 3d-modellerare, och tre års gymnasieutbildning med konst-och formgivning i bagaget uppfattar jag att jag har ganska bra koll på anatopi. Däremot är jag inte så jättebra på att teckna den ännu, men det är en annan sak...

Dessutom; man tränar väl för höge farao inte bara på en enda pose hela tiden? Det orkar man ju inte med.


Så det beror lite på vad man menar med "behärskar grunderna". Jag har teoretisk kunskap, men jag kan för mitt liv inte motivera mig att sätta mig ner och bara rita en massa random människor för att bli bättre på "allmänt tecknande av anatomi". Återigen detta med att jag egentligen är skitkass på att "öva mig"; jag lär mig bäst genom att göra, snarare än att göra samma övning om och om och om och om och om igen...
 

ro83rt

Swordsman
Joined
24 Sep 2001
Messages
646
Location
Vallentuna
Däremot är jag inte så jättebra på att teckna den ännu, men det är en annan sak...
Jaha, jag trodde att det var det du ville göra.

Dessutom; man tränar väl för höge farao inte bara på en enda pose hela tiden? Det orkar man ju inte med.
Det är sant och det var inte det jag menade men om du övar på att rita manga istället för att rita en bild och använda manga som stil så lägger du energin på fel ställe. Att rita manga är inte speciellt svårt, om du behärskar grunderna för att rita gubbar.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,606
Location
Rissne
Det är sant och det var inte det jag menade men om du övar på att rita manga istället för att rita en bild och använda manga som stil så lägger du energin på fel ställe. Att rita manga är inte speciellt svårt, om du behärskar grunderna för att rita gubbar.
Se det såhär då:

Vilket tror du snabbast kommer att leda till att jag har ett färdigillustrerat rollspel? Att jag lär mig rita "i allmänhet" gubbar och så, eller att jag tränar på specifikt det jag faktiskt behöver?


Jag har ingen egentlig önskan att bli någon ritarvirtuos; jag är inte intresserad av något annat än att få mitt rollspel illustrerat. Om jag trodde att jag kunde hitta någon som kunde rita manga som var villig att hjälpa till skulle vi inte ens ha den här diskussionen, för då skulle jag inte ha någon anledning att lära mig rita något överhuvudtaget.

//Krank, som försökt lära sig rita förut, men det var alldeles för tråkigt att öva sig på objekt han inte brydde sig om
 

ro83rt

Swordsman
Joined
24 Sep 2001
Messages
646
Location
Vallentuna
Vilket tror du snabbast kommer att leda till att jag har ett färdigillustrerat rollspel? Att jag lär mig rita "i allmänhet" gubbar och så, eller att jag tränar på specifikt det jag faktiskt behöver?
Att du bara gör det du faktiskt behöver. Däremot är jag övertygad om att resultatet blir bättre ifall du går den andra vägen. Problemet är att du är ute efter en snabb lösning på något som tar lång tid att lära sig. Det blir en avvägning mellan snabbhet och snygghet, men du är ju en kreativ kille så det är möjligt att du kan hitta en stil som inte kräver så mycket teknisk skicklighet. Du kanske kan maskera de tekniska bristerna med grafiska element.

Däremot tycker jag att de är konstigt att du inte lyckades hitta en enda manga-ritare som ville ställa upp gratis. De verkar finnas i parti och minut.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,606
Location
Rissne
Däremot tycker jag att de är konstigt att du inte lyckades hitta en enda manga-ritare som ville ställa upp gratis. De verkar finnas i parti och minut.
Problemet är att visst finns det folk som anser sig kunna rita manga - men 90% av dem skapar teckningar jag inte tycker håller tillröäckligt hög kvalitet. Det är konstiga proportioner, det är skumma perspektiv - helt enkelt vad jag brukar kalla "estetrastbilder"; efetrsom de ser ut som något en genomsnittlig estet tecknat på en rast eller en håltimme.

Givetvis kommer mina egna alster inte att vara särdeles mycket bättre, men då har jag bara mig själv att skylla, och jag får tycka att bilderna ser keff ut. Om någon ställer upp frivilligt kan jag liksom inte ställa några kvalitetskrav, känns det som.


Fast om du har något tips på vart man skulle kunna hitta någon som skulle vara villig att snitsa ihop omkring 32-35 illustrationer av kvalitativ mangatyp, så är tips välkomna. Jag använder gärna min tid till andra saker. Som att fixa ihop regelsystemet till spelet.

Iofs är det här projektet tillräcklgit viktigt för mig för att jag ska kunna tänka mig att betala en liten (väldigt liten) symbolisk summa för arbetet också.
 

ro83rt

Swordsman
Joined
24 Sep 2001
Messages
646
Location
Vallentuna
Fast om du har något tips på vart man skulle kunna hitta någon som skulle vara villig att snitsa ihop omkring 32-35 illustrationer av kvalitativ mangatyp, så är tips välkomna
:gremshocked:

eh...köp en penna du trivs med...
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,606
Location
Rissne
eh...köp en penna du trivs med...
...ja, just det.

Evolutionens Barn ska vara rikt illustrerat. Minst en bild per sida, och jag beräknar 32 sidor.



...men vi får se. Det skulle ju kunna funka att hitta tre pers som kan skapa 10 bilder var också... =)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,606
Location
Rissne
*nyfiken* Vilken nivå tycker du är godtagbar då?
Vad jag menar med godtagbar nivå... Jag vet inte om jag har orden för att beskriva det, men jag vill att det ska hålla ungefär den kvalitet kan kan förvänta sig av t.ex en vanlig mangaserie - det finns massor av exempel i närmaste bokhandel. Det behöver inte vara jätteavancerat - drömmen för mig vore ju något som kan jämföras med Ghost in the Shell-mangan, men det inser jag själv att det aldrig kommer att hända.

Vana, professionalitet, och en säker hand var gäller proportioner.

Jag är medveten om att jag är luddig. Det är svårt för mig att bedöma om något är "godtagbart" eller inte utan att se arbetsprover. Jag avskyr ju när folk säger "jag vet inte vad konst är, men jag vet vad jag gillar", men lite så är det här. Jag vet inte hur jag ska beskriva vad som är rätt nivå, men jag känner igen det när jag ser det.
 
Top