Att teckna ansikten

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
Hej, det här kommer bli en lite abstrakt fråga, för jag vet inte om det jag letar efter existerar.

Jag vill bli bättre på att teckna ansikten, och framför allt vill jag bli mycket bättre på att teckna ansikten på riktiga personer; helst på ett sådant sätt att det går att se vem det ska föreställa. Jag har slöletat lite på youtube och på bibliotekets avdelning för böcker om konst, men det enda jag hittar är generella instruktioner som handlar om ansiktets proportioner och liknande, samt instruktionsfilmer för att teckna av foton. Jag vill inte teckna av ett foto -- jag vill teckna av en person.

Vad jag hoppas hitta är någon form av råd från en expert om vad man ska tänka på för att få en teckning att bli lik en verklig person. Vilka trick man kan ta till, vad man kan abstrahera bort, något konkret som "det är viktigt att näsborrarna har rätt form, för de är det mest karaktäristiska draget i ett ansikte*".

Finns det något liknande?

Det här är gårdagens övning:


*troligen inte sant
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,992
Location
Umeå
  1. Ser ju bra ut!
  2. Tyvärr kan jag inte ge tipset du frågar efter.
  3. Min rekommendation är att öva på att teckna ansikten så enkelt som möjligt, med få linjer, och testa vad som gör dem karaktäristiska. Då får man en blick för vad man kan fånga som har mest betydelse.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,359
Hittade den här tråden på reddit. Fanns iallafall några tips.
https://www.reddit.com/r/learnart/comments/4o8hq1
Själv har jag också fått tipset att teckna av foton. Tror det kan vara utvecklande om man är ihärdig. En kompis på en tecknarutbildning hade en hög med gamla porträttfoton och tecknade av ett varje kväll i en månad. Det funkade för honom. Men det hade ju säkert varit bättre att få en handfull tips och tricks innan så man vet vad man ska fokusera på.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
Från det generella om hur proportioner och sådant är, det man lär sig där är riktlinjer som man har nytta av när man börjar rita personer och flyttar runt dem i en tredimensionell rymd.
Från foton och kroki övar man sig i toner, från vitt till svart, och man får se det generella i praktik, som hur muskler ser ut på folk av olika rundhet, eller ålder osv, vart på skallen de ljusaste parterna är, vad som är bara hud över ben och hur ansiktet ändrar form beroende på ansiktsuttryck exempelvis.

Bägge ovanstående är inte nödvändiga, men praktiska i långa loppet. Just för att det kan hjälpa en arbeta utan referensmaterial för alla vinklar och grejer.
Jag tror att foton kommer du inte ifrån om du ska avbilda en riktig person, helst så pass att du har alla vinklar du vill använda, om du vill skippa de första två delarna med generella proportioner och kroki.
Jag har inga tips om specifika resurser, men conceptart.org har bra resurssamlingar och penciljack.com brukar kunna svara på den här typen av frågor. Den senare är mycket för serietecknare och det är ju en annan konst att rita ett porträtt i färg, i gråtoner, eller med bara linjer.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Nu är jag själv någon som håller på att lära mig. Men, det finns flera metoder att lära sig bryta ner ett ansikte i sina proportionella beståndsdelar.

Här är en Youtube-lista som går igenom 10 olika sådana:

Sedan behöver man lära sig hur specifika ansikten varierar från en sådan. Här är en video på tillämpningen utifrån Loomis metod:

Har man den kunskapen ovanpå kunskapen att teckna, så kan har man förmågan att teckna en person ur en annan vinkel än referensmaterialet, eller skapa sitt egna referensmaterial för en icke existerande person.

Att gå helt utan referensmaterial... Tja, det kräver bra mycket övning p.g.a. hur vårat minne fungerar. "Cykeltesten" är en bra fingervisning:
 

nyvinter

Illustrationist
Joined
20 Aug 2012
Messages
534
Location
Mörkmården (småland)
Steg ett i avbildning är att teckna efter ett foto. Steg två är att ha flera referensfoton av personen och skapa en något utifrån dem som inte är en kopia — referensfoton kommer du säkert inte ifrån i första taget. Det finns folk som har skitbra ansiktsminnen och efter att ha tecknat av samma person X antal gånger så sitter det där i muskelminnet, men det är inte normen och oftast har de tecknat i mer än ett tiotal år.

Triangeln öga-mun är en bra fokuseringspunkt att lägga ner tid på. Men det finns inga genvägar. Övning. Ihärdighet (spoeciellt eftersom den mesta av avbildningsliknelsen händer underi de fem sista minuterna oavsett hur lång tid det tagit. Men det betyder inte att den övriga 98% av tiden inte är viktig.)
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Men, om man inte vet hur man skall teckna av fotot finns risken att man spenderat år på att lära sig bli väldigt bra på att kopiera ett foto utan att ha lärt sig ett smack om det som behövs för att kunna skapa något som inte är en kopia av originalbilden. Att kunna kopiera en foto så naturtroget som möjligt, och att kunna skapa en ny bild från referensfoton har en hel del överlappning, men är två olika kunskaper.

Nackdelen med att en hel del information från de som är duktiga, är att de har glömt bort vad som är självklart eller inte. "Teckna från referensfoton" och "jobba med armbågen och axeln" kan ha en självklar betydelse för de som redan kan, men saknar en massa information för oss som försöker lära oss.

Olika personligheter verkar också dra nytta över olika sätt att lära sig. Jag är rätt mycket en "ingenjörsskalle". Så att bryta ned något i former och tänka i tredimensionellt är något som passar mig. Men det kanske inte är rätt väg för alla.

Bara för det så blir det en till Proko-video:
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,992
Location
Umeå
Håller du uppe det här (en om dan är en väldigt bra idé) kommer du att bli så jäkla vass! Hur var upplevelsen att göra snabbskissen jämfört med den övre? Den nedre är såklart mindre slipad men jag tycker du fick in mer karaktär i den, trots kortare tid.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
Håller du uppe det här (en om dan är en väldigt bra idé) kommer du att bli så jäkla vass! Hur var upplevelsen att göra snabbskissen jämfört med den övre? Den nedre är såklart mindre slipad men jag tycker du fick in mer karaktär i den, trots kortare tid.
Jag tror att snabbskissen är ett bättre sätt att fånga likheten, eftersom den gjorde att jag koncentrerade mig på helheten och inte på detaljerna. Jag ska ta med mig den lärdomen till nästa försök.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
När jag bestämmer mig för att göra något varje dag brukar det dröja ungefär en dag innan jag misslyckas. Så jag är nöjd med ett streak på två dagar. Såhär blev det idag:
 
Last edited:

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
Jag har inte gett upp, men jag ville inte spamma med nya inlägg varje dag. Här är de senaste dagarnas skörd (minus en som jag inte alls blev nöjd med). Den sista gick så snabbt att mitt te inte ens hann kallna.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,320
Location
Helsingborg
Det du behöver jobba på mest är att känna igen ansiktets komponenter och placera dem rätt.
Om man t.ex. tittar på The Rock.
1. Hans kindknotor är kantigare. Så kindknotan på vänster sida (hans höger) ser lite weird ut medans den högra inte är utskuggad (skuggorna på den sidan är för flata och ser ut att höra hemma på ett runt ansikte utan definierade kindknotor).
2. Hakan är inte definierad på våran högersida, så han får mer ett Rocky ansikte än The Rock.
3. Halsen tar inte hänsyn till hans enorma skuldermuskler. När linjerna slutar ska de expandera, inte dra ihop sig, för att antyda hur jävla stora hans traps är.

Ta t.ex. den här karikatyren.
1. Den får med hur hans huvud är vagt pyramidformat.
2. Den får med hans pansarbrytande kindknotor.
3. Den får med det där karikaristiska sättet som skuggorna ligger runt hans haka, där skuggorna på den obelysta sidan bildar ett karakteristiskt v-format mönster. ALLA bilder på The Rock har den där V-formade highlights/skuggan om han inte är mjukbelyst rakt framifrån.
4. Sen är hans hals för lång, men det är den speciella formen som just den här artistens karikatyrer tar.

DA ROCK!.jpg
 
Last edited:

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,320
Location
Helsingborg
P.S: Var mer noggrann hur du viktar dina linjer också. De där linjerna på hakan ska vara liksom bara antydningar, medans hans mungipor ska vara precis så hårddragna linjer som du har gjort.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,320
Location
Helsingborg
Tackar, jag tar emot alla tips jag kan få.
Då får du ytterligare ett. Dra en imaginär linje genom pupillerna. Kolla hur öronen placerar sig jämfört med den imaginära linjen.
På The Rock så ligger toppen av örat nästan precis i linje med ögonen. Din ligger typ en cm lägre.
Om man jämför höjden med munnen så liggern din botten på örat ligger också cirka en halv cm för lågt. Man kan tjäna på att vagt markera örats översta och lägsta punkt innan man börjar rita det.
 
Top