Vad gäller onlinespelande respektive fysiskt spelande, så pstar jag in lite tankar här som jag lyfte på ett annat ställe:
Ett par tankar om spel online:
- Onlinespelande gjorde det möjligt för mig ATT spela över huvudtaget när andra möjligheter inte fanns,
- Onlinespelande har möjliggjort att kunna spela med personer där avstånden är stora (läs omöjliga för fysisk träff)
- Onlinespel har gett speltillfällen där tiden för en eller alla i gruppen är ett hinder,
- Onlinespel har gett mig möjlighet att spela på vardagskvällar, efter att familjen har ätit/utfodrats. Det har hunnits med familjeumgänge. Sonen har lagt sig. Och att då hinna spela utan restid till/från spelokal, eller att ha gäster över (vilket inte är optimalt en vardagskväll efter sonens sovtid).
Jag ser online och fysiskt som komplement till varandra. Båda har sina styrkor och svagheter. Där jag tror många hamnar fel, är att de förväntar sig att det ska vara samma sak/upplevelse att spela online som fysiskt, För spelet är detsamma (ex CoC eller DoD). Nedan hur jag upplever skillnaderna: Online upplevere jag ofta som mycket "intensivare". Spelet står i fokus mycket mer. Den intensiviteten tar också mer energi/fokus än vid ett fysiskt spelbord. Ofta är 2 -3 timmars speltid fullt tillräckligt, både i ork/fokus, men också i progress i spelet. Det går generellt snabbare framåt. Det som bromsar är om det är mycket mekanik/tärningsslag. Ex en strid i DoD kommer ta i stort sett samma tid online som fysiskt. Och har man då 2-3 timmar att spela, så kan strid ta större delen av den tiden. Fysiskt går det mer tid på det sociala. Vilket är underbart på sitt sätt. Och jag tror det är det som gör "progressen" i äventyr lite långsammare än online. Jag tror många underskattar hur mycket tid som läggs vid spelbordet som inte är "i spel". Däri består de stora skillnaderna i upplevelse tror jag.
Jag spelade med en liten grupp online en gång i veckan. vardagkvällar med jobb dagen efter. Vi körde typ 20:30 -22:30. MEN i praktiken så gick första halvtimmen till att "stämma av IRL. Få en chans att prata av sig lite om livet/jobb/hälsa/familjesituation. Sen spelade vi fokuserat i 1,5-2 timmar och på det kom vi långt i spelet varje gång, och var "färdiga" för att bryta. 2 timmar intensivt spelande kändes som 6-8 timmar. Sen finns det vissa VTTer och hjälpmedel online som verkligen inte passar mig. För mycket mekanik, musklickande, tab byten osv.... plötsligt känns det som jag sitter med excel och jobbar, och för mig är det en moodkiller, där andra älskar det. Det gäller att hitta det som passar en själv och sin grupp. Har man en krock här för sig själv, så förstår jag till fullo att man inte ser onlinespel som ett alternativ. Men det kanske inte är "online" som är problemet, utan "redskapen"? Ex har jag spelat med bara videochatt. Alla spelare har sina karaktärsblad hos sig fysiskt och slår tärningar hos sig själva. Ärosystem på prov i ärlighet. Det blir väldigt likt en fysisk träff. Sen finns det som sagt en uppsjö VTTs som beter sig väldigt olika och passar folk olika. Även samma VTT kan upplevas olika för olika spel/moduler, Jag avskydde exempelvis foundry för forbidden lands (excel känsla), men tyckte foundry var helt ok för Fallout.
Jag som föredrar theathre of mind som spellederi både fysiskt och online använde tex bara roll20 (gratisversionen) i början. För att ha karaktärer i. "Spelbordet" satte jag bara en passande bakgrundsbild för som typ fick ligga hela spelpasset, bort med alla grids och liknande,
Handouts gicvk enkelt att ladda upp och dela ut (göra visningsbara, så spelarna kunde klicka upp och titta själva). All kommunikation och video körde vi i discord, så spelarna gick i prioncip bara till roll20 för karaktärerna och tärningsslag (utan inbyggd logik/mekanik).
Men som sagt... om man litar på sina spelare, så kan alla ha sina egna tärningar och karaktärs blad fysiskt hos sig och bara köra discord/zoom/teams eller vilken videochat man föredrar.
TLDR: Jag tror förväntan på att samma spel och grupp ska vara samma sak fysiskt och online är en stor orsak till hur många upplever online som "dåligt". Justerar man föväntan och ser dem som olika saker, så blir det en annan upplevelse. Samt att "fel VTT" för dig och eller dina spelare DÖDAR mer än det tillför.