Nekromanti Att tänka på...

MooSe

Veteran
Joined
24 May 2000
Messages
21
Location
Göteborg
Jag funderar på att börja skriva ett rollspel.
Jag har redan skrivit "Smurfarna - Rollspelet" men det var varken seriöst eller svårt att göra...

Så vad borde jag tänka på om jag skall börja skriva ett seriöst framtids rollspel?


//MooSe of RUIN
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Det första du måste bestämma är vilken kategori rollspelet skall vara i, dvs Sci-fi, fantasy, modern, skräck eller något annat.

Det bestämmer lite vad du behöver för regler... T.ex. är det dumt med regler för Laservapen på medeltiden...

Riddaren
 

MooSe

Veteran
Joined
24 May 2000
Messages
21
Location
Göteborg
Joh....jag har bestämt att det skall vara ett Sci-Fi rollspel....man skall spela mest på Tellus men många av de andra planeterna är befolkade....

Vad kommer här näst? Mer planering om världen eller regler?


//MooSe of RUIN
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,848
Location
Nordnordost
Jag tycker att du skall kika på atrikelserierna som gick i Arcane. De hade en om regelskapande och en om världsskapande, och båda var väldigt inspirerande. Tråkigt nog ligger mina Arcanetidningar mer än 100 mil bort nu så jag kan inte kolla exakt vilka nummer det var, kanske någon annan kan kolla upp det?

Awaiting MERMAID: the Dehydration
 

Örnie_UBBT

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
550
Location
London, England
Tre saker: värld, värld, värld.
En välkonstruerad, fantasieggande och (så) klichéfri (som möjligt) spelvärld är det som gör ett rollspel, tycker jag. Regler är bara att klona/anpassa från något annat system - det är oftast spelvärlden som gör spelet unikt...
När det gäller världskonstruktion tycker jag att det viktigaste är det jag brukar kalla inre logik - världen får gärna innehålla fantastiska saker, men de ska hänga ihop inbörde.
Ska det vara Sf, försök gärna göra aliens som verkligen är aliens och inte bara människor med grön hud och stora glosögon.

mvh
Örnie

Awaiting GNOME: the Gardening
 

Robban

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
946
Location
Växjö
man kan också kolla in en "artikel" som Krille skrivit... adressen är:
<A HREF="http://www.foxtail.nu/egnaspel.html">http://www.foxtail.nu/egnaspel.html</A> Robban-har haft mycket hjälp av denna "artikel"
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
En bra början är att inte krångla till reglerna för mycket. De kan man ju utveckla under tiden. Sen såkan man ju tänka på om du ska ha med andra varlser än bara människor, om hur världen ska se ut-om den är en mörk framtid eller ljus, cybernetik.
Hoppas att det går bra !
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Så vad borde jag tänka på om jag skall börja skriva ett seriöst framtids rollspel?"

Börja med att definiera din framtid. Ju fler detaljer desto bättre. Du måste definiera spelvärlden dels ur dramatisk synvinkel (dvs vad rollpersonerna ska göra) och dels ur social synvinkel (dvs hur spelvärldens samhälle ska fungera). Ta upp saker som vad folk gör, hur många de är, var de bor, vad de arbetar med et cetera.

En sak att tänka på vad gäller framtidsrollspel är inträdet av nya tekniker. Vi har väl egentligen bara sett början på datorrevolutionen, vi kan ana att en genetisk revolution är på väg och en del fantiserar om en nanorevolution strax efter den. Vi har redan märkt hur datorrevolutionen har förändrat samhället och vi kan bara gissa hur de andra två kan påverka det. Håll dig à jour med populärvetenskapen och titta gärna på vad framtidsforskare och visionärer har för idéer.

Framtidsberättelser, och science fiction i allmänhet, har i allmänhet ett mål som uppnås genom två metoder. Målet är "sense of wonder" - den där härliga känslan man får när en Star Destroyer mullrar in över huvudet på en i Star Wars IV: A New Hope, eller eftertänksamheten i "Möte med Rama". Och därmed har vi också snuddat vid hur man kan nå den där känslan av "sense of wonder". Den ena metoden, friskt använd inom space opera-delen, är specialeffekter. Den andra metoden, som IMHO passar bättre inom rollspel, är eftertänksamhet.

Låt gärna en del paranoia slippra in i ditt arbete. Förutom att det ofta ger upphov till äventyrsmöjligheter i spelet så ger det också en slags "varnande vision" över verket. Ett typexempel på det skulle kunna vara filmen GATACA, som bygger på att genforskning har gått så långt att "dåliga gener" leder till segression i samhället. Detta samhällsmässiga budskap är oerhört viktigt för science fiction-genren - utan den så hade det inte varit mycket mer än fantasy i rymden, balla stårysar med fräcka specialeffekter. Det är det som till stor del gör science fiction till science fiction.

Slutligen, sno snyggt!

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Börja med värden tänk
VAD HAR HÄNT ? på den vad är dess historia. Detta kan vara det sista du gör eller det första.
VAD HÄNDER ? hur ser styret ut bara lite löst ofta är det denna del av skapandet du börjar med..
VAD FINNS DET FÖR NÅGOT ? finns teknik ? eller magi ? eller finns båda ? och hur avancerad är tekniken? vad du än gör orsakar det här konsekvenser för spelarna.
VAR ÄR MAN PÅ FÖR STÄLLE ? hur ser värden ut är det en värd av gigantiska hav ? eller en av enorma öknar ? eller är hela värden skog ? eller åker alla omkring i rymdskepp och hur funkar dom vad är deras begränsningar ?

MEN viktigast är att det du hittar på är något som du lätt kan få vidare insperation från och kan utveckla.
 
Top