Att "stjäla" en film

ÅkeZorkh

Problematisk fiskhandlare från Bretagne
Joined
16 Dec 2018
Messages
485
Stal den här och förlade den i staden Ibstariac i Ibstadwen: https://www.imdb.com/title/tt7048386/
Blev bra tycker jag. Det zanguinska faktum som innebär att de människolika arterna kan vara förvillande lika till utseendet, men inte kan föröka sig sinsemellan hjälpte till. Den penvisk-syntimbriska arkitektens hustru var i själva verket i hemlighet farang, vilket gav stöd för delar av historiens tematik.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,259
/.../
Tips för att spelleda Vampire och kunna få tyst på lore nördarna:
/.../
Ett annat tips är att klämma till med en enkel, men genomgående förändring. Min standardlösning var länge att göra Lasombra till en del av Camarillan, Ventrues eviga frienemies, konkurrenter med ett leende inför allmänheten, men brutal backstabbing bakom lyckta dörrar. Funkar fint. Men det gör att allting i kanon påverkas hårt så in i Norden och man kan inte vara säker på något man läst på innan. Vid bordet spelar det däremot knappt någon roll alls. Det finns en klan till i systemet, och det är det.

Men sen kom 5E och gjorde den idén till kanon, så ska jag spelleda det får jag hitta på en ny lösning. :/

Men det här med att plocka filmer som idé - det har jag gjort några gånger. Jag har några avsnitt till TV-serien Robin of Sherwood som bas för saker jag spellett. Det finns mycket att hämta i TV-serier inom S&S-genren också, inte bara i film. Jag kan lätt tänka mig att man kan ta valfritt avsnitt till Xena eller Sinbad eller Zorro eller så, modda till fantasy / SF och köra som man vill.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,406
Location
Maastricht
Jag är ju ett absolut freak som läst alla Vampire böckerna och en hel del till de andra World of Darkness monster typerna så jag vet den viktigaste saken om Vampires lore: Den säger emot sig själv! Inte ens sent i produktlinjen eller något heller, det är skit som inte kan vara sann samtidigt i böcker släppta inom ett par månader från varandra. De börjar inte säga emot varandra i samma bok förrän Demon the Fallen, men de sätter helt olika vampyrer på olika ställen och hel metafysik är annorlunda från bok till bok inom bara Vampire. Och vissa saker blir bara mjukt retconnade genom att man inte nämner dem igen, exempelvis att vissa djur kan bli omfamnade (katter och ormar), att Vicisitude inte är en superkraft utan en ond alien från en spirituell rymd dimension, att det finns en massa sätt att bli människa på igen och så vidare. White Wolfs egen lösning var att göra att all information efter typ 1ed levererades av en opålitlig berättare. Eftersom alla vampyrer är opåltitliga lögnare som kanske är mind controlled till att ha fått sina minnen ändrade kan man alltid gå ”Den killen hade fel” Då ska vi inte gå in på att 5ed gjorde den största retconnen någonsin och gick ”Världen gick inte under! Hela storylinen som var från bok 1 till Gehenna boken? Fuck that noise!”. Vilket var fantastiskt befriande.

Tips för att spelleda Vampire och kunna få tyst på lore nördarna:

-Sätt kampanjen i nutid. Det har varit en helt ny inkvisition mellan 90-talet och nu så bara säg att de gamla vampyrerna rensades ut och nu är nytt folk på plats.

-Välj en stad det inte finns en ”By Night” bok om.

-Påstå att informationen de kommer dragandes med är från en opålitlig berättare.

-Påmin alla om att Mages metafysik gör att konsensuset kan ha ändrat inte bara verkligheten nu utan även hur saker var för i tiden.

-If all else fail: Påminn dem om att folk detonerat 3 spökkärnvapen i den här jävla settingen och att det spräckte helvetet. Skyll sedan på technokraterna eller the Kuei-Jin.

-Om du inte vet vad du ska göra alls, som när en av mina spelare gick: ”Men vampyrer kan inte skaffa tatueringar! De försvinner när de vilar under dagen!”, så bara säg ”Nej, det ÄR mystiskt. Undra vad andlednignen till det är.” hitta på en anledning till nästa gång.
Jag har inte haft lust att SLa VtM på åratal för vi spelade fullkomligt sönder spelat under sent 90 och tidigt 00-tal. Men den här posten fick mig att tänka "Varför inte testa?" :D
Grymma tips! Riktigt grymma tips.
 

Poromaa

Veteran
Joined
3 Jul 2016
Messages
90
Blaxploitationföregångaren Cotton Comes to Harlem utgör stommen i ett halvskrivet Mutantäventyr jag har liggande. Filmen är knappast någon bortglömd klassiker men dess grundton av noiranstruken actionkomedi kändes lovande, liksom den grundläggande handlingen om ett rån mot ett torgmöte samt olika intressenters jakt på bytet.

Utöver filmens själva premiss och öppningsscen finns dock inte mycket kvar i äventyret. Ett par tre spelledarpersoner har direkta förebilder i rollistan och några scener återfinns i form av mer eller mindre anpassade miljöer eller situationer. Frånsett ämnen som linjära narrativ och spelarinflytande tänker jag också att det av praktiska skäl vore oklokt att lägga sig alltför nära filmens handling då berättarperspektivet skiftar mellan olika aktörer och flera av de bästa scenerna inte ens inkluderar filmens huvudpersoner. Likväl var det roligt att fundera på äventyret med förebilden i bakhuvudet. Jag är långt ifrån säker på att min konstruktion vore sjöduglig men ingen skugga över filmen i så fall.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Har ni någon gång sett en film och tänkt "det här skulle bli ett perfekt scenario till X eller Y" och därefter stulit/lånat plotten i stort sett rakt av med några små (eller stora) förändringar?
Det händer mig hela tiden, oavsett det är en film, en tv-serie, en bok, en serietidning, men trots hundratals impulser så har det aldrig blivit av att jag gjort nåt av det. Om det ligger kvar och gnager som idé så skriver jag ner det så att det inte ska glömmas bort, så finns det om fantasin skulle tryta någon gång. Ibland pysslar jag vidare och utvecklar det men inget har satts i spel. Hittills har det inte varit hela plotten som fångat mitt intresse utan det är vanligast bara den grundläggande premissen jag fastnar för.

Jag har funderat på att göra om nåt riktigt känt, typ Lord of the Rings för att se om spelarna skulle märka att det var det jag snott, men jag tror det är omöjligt om man inte följer det väldigt nära.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,609
Location
Huddinge
Ett av mina första förplanerade äventyr var stulen väldigt rakt av ifrån Disneys Den svarta kitteln.

Det var rälsat och inte bra.
 
Last edited:
Top