Att "stjäla" en film

Joined
15 Nov 2004
Messages
3,408
Location
Maastricht
Har ni någon gång sett en film och tänkt "det här skulle bli ett perfekt scenario till X eller Y" och därefter stulit/lånat plotten i stort sett rakt av med några små (eller stora) förändringar?
Berätta gärna vilken film, och vad ni gjorde för förändringar jämfört med filmen, samt vilket spel ni körde, om något.

Jag själv har gjort detta med ett antal filmer.
Exempelvis så körde jag Cargo i stort sett som den är, det var ingen annan som sett den och jag var helt säker på detta. Det var enormt lyckat som en one shot där vi i stort sett inte använde några tärningar utan fri-formade oss rakt igenom.
Har ännu inte hört någon kommentar från någon av de jag spelade det med, så jag undrar om de faktiskt sett filmen, trots att den nu har 11 år på nacken.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Jag körde en episk 40k kampanj som bara var Baldurs Gate handlingen :p Men ja, det var ett datorspel.

Jag har kört en massa X-Files avsnitt i allt från Vampire till D&D.

Jag stal handlingen till b-filmen ”All superheros must die” till en sekulära martyrer one-shot nyligen.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,551
Location
Rissne
Den enda gäng jag gjort det med lyckat resultat (alltså inte en linjär, janky och förutsägbar röra som spelarna omedelbart kunde identifiera och rulla med ögonen mot) så var det nog när jag använda datorspelet Dreamweb som grund för Rotsystem-äventyret Drömväv.

Knepet där var att skita i att försöka reproducera spelets handling med rollpersonerna som huvudpersoner. Det tror jag har låg chans att bli bra, framför allt om man konverterar från ett linjärt medium. Istället använde jag spelets handling som "det som hänt innan RP blev inblandade", och att de skulle utreda saken. Det funkade riktigt bra.

Det är nog också så jag skulle göra, om jag skulle försöka använda mig av t.ex. en film. Återanvända miljöerna, men låta filmens handling ha hänt innan – och RP komma in som utredare i efterhand.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,408
Location
Maastricht
Jag körde en episk 40k kampanj som bara var Baldurs Gate handlingen :p Men ja, det var ett datorspel.
Haha berätta gärna mer. Låter som sagt episkt! =D

Jag har kört en massa X-Files avsnitt i allt från Vampire till D&D.
Gjort liknande saker till World of Darkness även jag.

Jag stal handlingen till b-filmen ”All superheros must die” till en sekulära martyrer one-shot nyligen.
Och det blev lyckat?
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,408
Location
Maastricht
Den enda gäng jag gjort det med lyckat resultat (alltså inte en linjär, janky och förutsägbar röra som spelarna omedelbart kunde identifiera och rulla med ögonen mot) så var det nog när jag använda datorspelet Dreamweb som grund för Rotsystem-äventyret Drömväv.

Knepet där var att skita i att försöka reproducera spelets handling med rollpersonerna som huvudpersoner. Det tror jag har låg chans att bli bra, framför allt om man konverterar från ett linjärt medium. Istället använde jag spelets handling som "det som hänt innan RP blev inblandade", och att de skulle utreda saken. Det funkade riktigt bra.

Det är nog också så jag skulle göra, om jag skulle försöka använda mig av t.ex. en film. Återanvända miljöerna, men låta filmens handling ha hänt innan – och RP komma in som utredare i efterhand.
Jag stal bara plott och premiss samt karaktärerna som jag gjorde om en smula. Annars blev det väldigt mycket sandlåda med bomber man smällde av då och då.
Har du släppt Drömväv? Gillar det jag läst av Rotsystem och har varit nära att spelleda det ett par gånger, en det har kommit andra spel i vägen som det så ofta gör.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Den enda gäng jag gjort det med lyckat resultat (alltså inte en linjär, janky och förutsägbar röra som spelarna omedelbart kunde identifiera och rulla med ögonen mot) så var det nog när jag använda datorspelet Dreamweb som grund för Rotsystem-äventyret Drömväv.
Fantastiskt bra spel förövrigt!
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
Senast var nog *Warrior and the Sorceress*. Jag bytte några namn men tror att jag var öppen med att jag snott filmen rakt av. Jag tror inte någon hade sett filmen, eller iaf hade den I färskt minne, men det hade inte gjort något om de hade det - filmen har ett perfekt upplägg. Blood & Bronze.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Haha berätta gärna mer. Låter som sagt episkt! =D



Gjort liknande saker till World of Darkness även jag.



Och det blev lyckat?
De förstod att det var Buldurs Gate först på slutet! Jag hade byggt ploten runt the sensei som är odödliga barn till Kejsaren vilket alla karaktärer som spelades från början av kampanjen var kloner av. Det var ganska great. Det var stora konspirationer från the war in heaven och necrons.

Det blev ganska bra. Det vara mycket den filmen och så en del Arcade från X-men.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,408
Location
Maastricht
Senast var nog *Warrior and the Sorceress*. Jag bytte några namn men tror att jag var öppen med att jag snott filmen rakt av. Jag tror inte någon hade sett filmen, eller iaf hade den I färskt minne, men det hade inte gjort något om de hade det - filmen har ett perfekt upplägg. Blood & Bronze.
Åhå! En gammal fantasyrulle jag inte har sett. Plotten låter som gjord för bara sno till ett äventyr!
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,408
Location
Maastricht
De förstod att det var Buldurs Gate först på slutet! Jag hade byggt ploten runt the sensei som är odödliga barn till Kejsaren vilket alla karaktärer som spelades från början av kampanjen var kloner av. Det var ganska great. Det var stora konspirationer från the war in heaven och necrons.

Det blev ganska bra. Det vara mycket den filmen och så en del Arcade från X-men.
Kan inte göra sådana saker med 40k, två av mina spelare är rätt (väldigt) insatta i världen så det skulle behöva vara väldigt troget alla böcker osv....tyvärr!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Kan inte göra sådana saker med 40k, två av mina spelare är rätt (väldigt) insatta i världen så det skulle behöva vara väldigt troget alla böcker osv....tyvärr!
Ah, men det bästa med 40k är att det är megamegamega stort! Allting jag gjorde var tekniskt backat av canon :D Bara sätt din kampanj i utkanterna av galaxen och ha inga Space Marine Chapters eller Regimenten eller Inkvisitor grupper som har något etablerat fluff. Utan bara ta saker som nämts en gång 1991 och gå nuts :D
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,408
Location
Maastricht
Ah, men det bästa med 40k är att det är megamegamega stort! Allting jag gjorde var tekniskt backat av canon :D Bara sätt din kampanj i utkanterna av galaxen och ha inga Space Marine Chapters eller Regimenten eller Inkvisitor grupper som har något etablerat fluff. Utan bara ta saker som nämts en gång 1991 och gå nuts :D
En mycket god poäng!
Känner att man begränsar sig väldigt mycket när det kommer till vissa settings. 40k är en sådan setting.
Men ett mycket bra förslag!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,551
Location
Rissne
Känner att man begränsar sig väldigt mycket när det kommer till vissa settings.
Kanske ett ämne värt en egen tråd, men det här upplever jag som ett väldigt reellt problem med många etablerade världar. När det finns så mycket kanon att bara den mest dedikerade läsaren kan tänkas veta allt och ha koll på allt. Jag upplever själv lätt att jag drunknar i kanon. När jag t.ex. funderat på att spelleda Vampire så har en del av anledningen till att det inte blivit av definitivt varit att det finns årtionden av böcker och lore och kanonska händelser, personer, relationer och platser. Och jag har känt att jag liksom inte vill göra fel och råka gå ifrån det…

Min lösning har nog alltmer blivit att jag skiter i kanon, och är öppen med det mot mina spelare. Typ "nu spelar vi 40k, men det är i mitt 40k där bara sånt jag läst och gillar är kanon. Om ni undrar över ifall något specifikt gäller – fråga."
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,408
Location
Maastricht
Kanske ett ämne värt en egen tråd, men det här upplever jag som ett väldigt reellt problem med många etablerade världar. När det finns så mycket kanon att bara den mest dedikerade läsaren kan tänkas veta allt och ha koll på allt. Jag upplever själv lätt att jag drunknar i kanon. När jag t.ex. funderat på att spelleda Vampire så har en del av anledningen till att det inte blivit av definitivt varit att det finns årtionden av böcker och lore och kanonska händelser, personer, relationer och platser. Och jag har känt att jag liksom inte vill göra fel och råka gå ifrån det…

Min lösning har nog alltmer blivit att jag skiter i kanon, och är öppen med det mot mina spelare. Typ "nu spelar vi 40k, men det är i mitt 40k där bara sånt jag läst och gillar är kanon. Om ni undrar över ifall något specifikt gäller – fråga."
Ja, VtM är en annan sådan setting. Gömd metaplot lite varstans i de böcker som gavs ut.
Hmm ja, det är ju ett tillvägagångssätt men det känns fel....Man vill ju å andra sidan använda sig av smaskiga detaljer, men det har samtidigt blivit för omfattande.
VtM gick ju tillslut inte att spela med vissa individer för att de var för inlästa på allt.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,909
Mitt gamla och väldigt misslyckade äventyr Sommarstämman till Drakar och demoner Trudvang utspelar sig på en marknad för älvfolk vilken är en skamlös rip off på älvmarknaden i boken Stardust av Neil Gaiman.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,338
Location
Helsingborg
Kanske ett ämne värt en egen tråd, men det här upplever jag som ett väldigt reellt problem med många etablerade världar. När det finns så mycket kanon att bara den mest dedikerade läsaren kan tänkas veta allt och ha koll på allt. Jag upplever själv lätt att jag drunknar i kanon. När jag t.ex. funderat på att spelleda Vampire så har en del av anledningen till att det inte blivit av definitivt varit att det finns årtionden av böcker och lore och kanonska händelser, personer, relationer och platser. Och jag har känt att jag liksom inte vill göra fel och råka gå ifrån det…

Min lösning har nog alltmer blivit att jag skiter i kanon, och är öppen med det mot mina spelare. Typ "nu spelar vi 40k, men det är i mitt 40k där bara sånt jag läst och gillar är kanon. Om ni undrar över ifall något specifikt gäller – fråga."
Tycker att 40k är bekväm på det sättet att om du inte vill deala med officiell lore så placerar du din kampanj i Sektor Vad Jag Vill där det finns precis det från 40k som du vill. Skit it detaljnörderistisk kanon. Allt du behöver är so-so koll på diverse faktioner och att du prickar rätt 40k stämning och sen tutar och kör du.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Ja, VtM är en annan sådan setting. Gömd metaplot lite varstans i de böcker som gavs ut.
Hmm ja, det är ju ett tillvägagångssätt men det känns fel....Man vill ju å andra sidan använda sig av smaskiga detaljer, men det har samtidigt blivit för omfattande.
VtM gick ju tillslut inte att spela med vissa individer för att de var för inlästa på allt.
Jag är ju ett absolut freak som läst alla Vampire böckerna och en hel del till de andra World of Darkness monster typerna så jag vet den viktigaste saken om Vampires lore: Den säger emot sig själv! Inte ens sent i produktlinjen eller något heller, det är skit som inte kan vara sann samtidigt i böcker släppta inom ett par månader från varandra. De börjar inte säga emot varandra i samma bok förrän Demon the Fallen, men de sätter helt olika vampyrer på olika ställen och hel metafysik är annorlunda från bok till bok inom bara Vampire. Och vissa saker blir bara mjukt retconnade genom att man inte nämner dem igen, exempelvis att vissa djur kan bli omfamnade (katter och ormar), att Vicisitude inte är en superkraft utan en ond alien från en spirituell rymd dimension, att det finns en massa sätt att bli människa på igen och så vidare. White Wolfs egen lösning var att göra att all information efter typ 1ed levererades av en opålitlig berättare. Eftersom alla vampyrer är opåltitliga lögnare som kanske är mind controlled till att ha fått sina minnen ändrade kan man alltid gå ”Den killen hade fel” Då ska vi inte gå in på att 5ed gjorde den största retconnen någonsin och gick ”Världen gick inte under! Hela storylinen som var från bok 1 till Gehenna boken? Fuck that noise!”. Vilket var fantastiskt befriande.

Tips för att spelleda Vampire och kunna få tyst på lore nördarna:

-Sätt kampanjen i nutid. Det har varit en helt ny inkvisition mellan 90-talet och nu så bara säg att de gamla vampyrerna rensades ut och nu är nytt folk på plats.

-Välj en stad det inte finns en ”By Night” bok om.

-Påstå att informationen de kommer dragandes med är från en opålitlig berättare.

-Påmin alla om att Mages metafysik gör att konsensuset kan ha ändrat inte bara verkligheten nu utan även hur saker var för i tiden.

-If all else fail: Påminn dem om att folk detonerat 3 spökkärnvapen i den här jävla settingen och att det spräckte helvetet. Skyll sedan på technokraterna eller the Kuei-Jin.

-Om du inte vet vad du ska göra alls, som när en av mina spelare gick: ”Men vampyrer kan inte skaffa tatueringar! De försvinner när de vilar under dagen!”, så bara säg ”Nej, det ÄR mystiskt. Undra vad andlednignen till det är.” hitta på en anledning till nästa gång.
 
Top