Nekromanti Att stilla sig själv ><

Svart_ohyra

Veteran
Joined
10 Aug 2005
Messages
36
Location
Blåbärsskogen
Jag undrar vad folk här på forumet tycker om denna fråga.

En magiker lägger olära på sig själv med ändrad varaktighet till provisorisk.

Jag tycker att om magikern förlorar förmågan att använda besvärjelse (eller dör), så slutar alla besvärjelser med varaktigheten provisorisk.
men om detta inte är fallet så borde inte magikern vara stillad för alltid. Eller tills dess han har letat upp en magiker som kan hjälpa honom.

Permanent tycker jag iaf är dum att lägga på sig själv :gremtongue:

men vad tycker ni om"problemet" ?
mest en kul grej.
 

Praetori

Warrior
Joined
6 Sep 2004
Messages
252
Location
STHLM
Bättre då att lägga "Olära" på alla Språkfäridhgeter.
Hur faen TÄNKER man? =)
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Ja, hur tänker man...? [OT]

Ja det är en otroligt intressant tanke, hur tänker man när man inte behärskar något språk alls...
*hmmh*

Det har jag funderat på lite då ock då, för tänka kan man väl... Men ändå...
 

Avslagen_Cola

Warrior
Joined
14 Oct 2005
Messages
390
Location
Skokloster
Re: Ja, hur tänker man...? [OT]

Man får nog börja om från början, instinktivt kommer man lära sig det första språk som talas i sin omgivning mycket fortare än vad det skulle gått om man redan kunde ett språk.
 

marcuslinder

Veteran
Joined
12 Apr 2003
Messages
184
Location
Göteborg
Lätt OT ;)

Det här är LITE off topic i EONforumet men jag måste bara fråga:

Citat:
Bättre då att lägga "Olära" på alla Språkfäridhgeter.
Hur faen TÄNKER man? =)


Kanske ungefär som nu fast man får ta lite omvägar för vissa sorters tankar som lämpar sig att uttryckas i språk.

Man har ju hört det där från många att man skulle TÄNKA mha språket, och det är ju förvisso SANT, men i alla fall när jag tänker så ingår det så himlans mycket annat; främst bilder, men även känslor och abstrakta förståelser för sammanhang mellan idéer. Inte förståelse uttryckt i ord (blir för många ord att hålla i huvudet) utan liksom bara komprimerade till en liten krok som är tillgänglig i mitt jag just nu. Förmodligen representerade i någon som form av intern sats- eller predikatlogik. I alla fall skillt från och betydligt mer grundläggande än min färdighet i svenska.

Eller är alla övertygade om att ni tänker mestadels mha språket. Kanske i någon form av inre dialog eller nåt liknande? Om inte med en dialog men ändå till övervägande delen mha språket: hur då?
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: Ja, hur tänker man...? [OT]

Tja, man får väl köra på en kombination av bilder, känslor och intryck. När allt kommer omkring så är ju språk bara ett bristfälligt sätt att namnge saker som redan finns (även om många saker sedermera kanske uppfunnits på grund av språken...)
 

wallahad

Swordsman
Joined
25 Jan 2006
Messages
469
Location
Norsjö
Re: Ja, hur tänker man...? [OT]

Efter som vi inte har någon magi i vår verklighet så...

Effekten provisorisk avslutas då magikern så önskar, eller rivs sönder.
Det finns en till regel om att man endast kan ha igång en provisorisk effeket åt gången. (Jag har utökat det till 1/vävande färdighet.)
Men jag skulle nog säga att effekten Provisorisk påverkar magikern. Det är något han förnimmar i bakhuvudet. Skulle gämnställa den känslan med en lättare:

Ditt medvetande värker lite lätt på ett område.
Vidare skulle jag råda: Om du med blott en tanke kan medvetet avsluta en provicorisk effekt bör det inte vara svårt.
Ergo: Klara ett PSY slag av lätt nivå så avbryts effekten.

Letar man vidare i diskusionen så märker man hål i effekten. Jag skulle aldrig tillåta en så lätt effekt att skriva om hela personens livs historia.
Personen vet fortfarande vem han är.

Se till pensionären som glömt hur man använder en dator.
Han vet vad det är, han vet att han har använt det tidigare, han vet att han ska kunna det men han minns helt enkelt inte hur man gör.

Men han kan fortfarande minnas hur datorn fungerar, elektrisitet, och där med se till att den inte står och slukar upp elräkningen.
 
Top