Nekromanti Att starta en Exalted-Kampanj

Vaun Vuriche

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
327
Location
Göteborg
Fasen asså. Jag inhandlade Exalted för ett tag sen och häpnade över hur otroligt grymt det verkade. Sedan köpte jag ST Companion och Time of Troubles nu senast och kände mig riktigt extatisk. Vill väldans gärna starta upp en kampanj nu asså. Men jag är osäker på hur jag ska börja nysta med det. Finns ju riktigt bra förslag i Regelboken men jag känner lite prestationsångest nästan när man ska detaljera rollpersonernas liv och deras exaltering sådär i en prolog.

Jag har aldrig direkt styrt en kampanj förut, brukar köra lösa äventyr mest, därför är jag nyfiken, hur har andra börjat sina Exalted kampanjer? Har ni kört hårt på att planera upp en lång kampanj, eller har ni kört äventyr utan direkt koppling? Berätta.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,902
Location
Barcelona
Tja, exaltedkampanjen som jag spelleder just nu hittar jag på eftersom. det tycker jag är roligt, och sen blir det inte lika mycket arbete. Att Exaltedkampanjen sen är "avkopplingskampanj" från mina andra, mer seriösa kampanjer har kanske med saken att göra. Exalted är rätt tacksamt när det gäller sådana kampanjer eftersom att det finns så många "coola grejer" att slänga i ansiktet på rollpersonerna att man egentligen inte behöver bekymra sig för storyn. Att världen i sig tycks vara gjord med flashighet och maximalt antal fräcka saker snarare än sammanhang i tankarna underlättar också, förstås.
 

Dr_Morbid

Swordsman
Joined
20 May 2001
Messages
520
Location
Alingsås
Först kan jag ju säga att på det viset jag har tänkt starta min exaltedkampanj är att alla börjar som ett gäng typ från samma by eller cirkus eller ngt i den stilen /images/icons/wink.gif. så att känner varandra från början, sedan hade jag tänkt att de skulle skvallra (givetvis in character) om varandras karaktärer utan att den karaktären det gäller är närvarande /images/icons/devil.gif, det skulle vara rätt kul och sedan så får man se vad de har diktat ihop och sedan ska degöra så mot varje karaktär. sedan är de inte exalted från början. faerys kommer och anfaller deras by (nästan helt från ovan, de är inte ens en gång beredda på att det ska hända därför att faerys brukar inte hålla till där, ett uppslag till en kampanj är ju att ta reda på hur och varför de bara uppenbarar sig och sedan tar en massa fångar, samt dödar litet. men mest tar fångar. ta reda på varför, de kanske bygger en stor fet sak som gör så att hela världen blir ett enda wyld/images/icons/devil.gif). De måste fly rätt snart, de börjar känna sig konstiga när de ser människor som dör runt omkring osv, de har ju int sina krafter så de kan inte göra ett skit /images/icons/grin.gif. De måste fly och en sorts inre röst manar dem norrut mot en ruin som de känner till och som det "spökar" i. Sedan kommer de till ruinen med folket och där hinner faerys ikapp dem. De blir minst sagt exalted med tanke på all magisk energi som befinner sig i/runt ruinen. Folket försvinner ur bilden för ett slag och de slaktar minst sagt de "elaka" faerys. En tuff sak som man kan göra är att ifall en karaktär har ett vapenitem som bagrund så får han den av en staty som förställer en solar. ifall det inte finns ngn som har en fet daiklaive så kan man ju alltid ge en dawncaste en liten daiklaive bara för att det ser tufft ut ifall de kan interagera så med terrängen. sedan så blir folket (som har gömt sig) rädda för de nyblivna solars (tja, minst sagt så badar de i sina auror). De är ju trots allt anathema /images/icons/wink.gif. folket blir tacksamma för att de har blivit räddade men de vill fan inte ha ngt att göra med dem efter att de har gett ett väldigt litet sammanbitet tack. därifrån kan ma ta dem var som helst. t.ex. låta dem rädda en utpost med massa imperialtrupper som inte blir tacksamma utan snarare låter dem försvinna med livhanken. fortsätt sedan med faerys eller ngt. tja det var nog rätt långt men annars så är det väl lungt.

Dessutom har jag en övrig fråga nämligen varför tankarna i spelet inte är så sammanhängande ?
nåja håll till godo, gör vad ni vill med det.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,902
Location
Barcelona
Dessutom har jag en övrig fråga nämligen varför tankarna i spelet inte är så sammanhängande ?

Låt mig ta ett exempel.

I Magimodulen "Book of three circles" introduceras något som kallas "warstriders". den som setta nimeserien "Escaflowne" vet vad det rör sig om, fantasy-mechas som drivs av magi snarare än teknologi. dessa fruktansvärt effektiva krigsmaskiner tillåts dock inte på något sätt påverka rollspelsvärlden. Vilka effekter dylik teknologi har på krigsföring, infrastruktur, ekonomi och dylikt negligeras helt, och i en textruta uppmanas spelaren att utan vidare strunta i dessa manicker om hon finner dem störande. Exempelt återkommer: Exalted vimlar av "coola grejer" som man inte lagt någon vikt vid att introducera i kampanjvärlden på ett sätt som ger konsekvens och sammanhang åt skapelsen. med tanke på den fullkomlga infaltion av fräcka prylar som råder i spelet så inser jag förstås att arbetet skulle bli svårt, om inte säga omöjligt, om sådan hänsyn dessutom skall tas. Men detta får också som effekt att jag knappast betraktar Exalteds värld som annat än ett lattjo ställe där man kan röja lite och inte behöver ta allt för stor hänsyn till konsekvens och sammanhang.
 

Vaun Vuriche

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
327
Location
Göteborg
Det är så sant som det är sagt Dnalor. Fast det kan ju påpekas att den som nu önskar kan ju köra en bra mycket allvarligare och "mörkare" kampanj om man så önskar. Världen i Exalted kan liksom presenteras på helt olika vis, beroende på GM'ns önskemål. Något jag uppskattar enormt.
 

Stolpmeister

Warrior
Joined
12 Oct 2000
Messages
321
Location
Stockholm, Sverige
Wow. Det var nog första gången jag hörde någon som såg en uppsjö av material i ett supplement som en nackdel. Mycket ska man höra innan öronen trillar av.

Nu har jag inte läst Three Circles, men jag håller inte med dig om att inte exempel på hur artefakter och manicker påverkar spelvärlden förekommer. Problemet är kanske att de alla finns i Scavenger Sons (och tja, ett fåtal i grundboken, och vad jag hört i Dragon-Blooded-boken också...), men det är väl inte så konstigt egentligen - var skulle spelvärlden beskrivas annat än i världsboken?

Exempel, säger du? Tja, vad sägs om livet i ruinerna från Hollow, dvs. där Nexus ligger idag? Eller varför inte effekten av närvaron av en magisk artefakt vid den tredje invasionen av Lookshy? Närvaron av ännu en artefakt vid ruinerna nära Diamond Hearth och dess konsekvens för Haslanti-ligans framtid? För att inte tala om kejsarinnan och hennes studier av Broken Winged Crane. Det låter som rätt kraftiga influenser, tycker jag.

Jag håller med dig om det där med inflation - finns det tonvis med magiska vapen och föremål i varje gathörn så förlorar de någon av sin charm, men jag tycker inte att man kan klandra ett supplement för att det ger mycket material för pengarna. Det är nog inte tänkt att man ska låta spelarna lägga vantarna på varenda föremål i Three Circles... de finns där för att man ska ha lite att välja på.

Det är klart att man ska ha lattjo när man vandrar runt i Exalteds spelvärld - det ska man trots allt ha i alla spelvärldar - men lite konsekvens tycker jag det finns plats för.

Sen lite specifikt om warstriders. Jag har som sagt inte läst Three Circles, men så vitt jag har förstått så skapades warstriders under den första tidsålderns höjdpunkt för att bekämpa Behemoths (som bekant rätt sällsynta varelser). Lägg sedan till kriget mellan Dragon-Blooded och Solars, The Contagion och 750 år av kejsarinnans styre. Om ingen har tillverkat några warstriders under allt det tumultet så finns det antagligen inte så många kvar... då är det väl inte så konstigt att de inte påverkat spelvärlden så mycket.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,902
Location
Barcelona
Wow. Det var nog första gången jag hörde någon som såg en uppsjö av material i ett supplement som en nackdel. Mycket ska man höra innan öronen trillar av.

Det är inte mängden material som är nackdelen, nej, kära nån. Det är istället mängden skilda företeelser och bristen på sammanhang. Som en riktig nackdel ser jag det egentligen inte heller, men det försvårar sannerligen för en att få något verkligt grepp om världen.

Problemet är kanske att de alla finns i Scavenger Sons

Nja, jag äger den boken också. Tyvärr lider den av samma sjukdom: den introducerar en massa fräna saker (och då menar jag inte nödvändigtvis artefakter. Företeelser kan vara,t ja, allt från ett folkslag till ett handelshus till en djurart till en stad) och låter dem sedan bli liggande utan att egentligen bemöda sig om att passa in dem i ett större sammanhang.

Exempel, säger du?

Alltså, man måste ju säga att White wolf varit väldigt duktiga som låtit det finnas influenser mellan spelvärldens olika företeelser över huvud taget. Eloger till dem. De skulle dock ha kunnat föra det hela mycket längre.

Några exempel:

- I Haslanti League nyttjar man sig av luftskepp en hel del. Trots de enorma fördelarna av luftfart vid till exempel ett rkig så har Riket, med all dess militära och politiska makt, inte lyft ett finger för att ta reda på hur sådana byggs.

- I samma haslanti League finns det städer på 100 000 innevånare, detta trots att dessa innevånare livnär sig på att jaga mammut och äta mossa.

- Nexus saknar helt och hållet lagar. Trots detta är det en sjudande handelsmetropol. Jag tror att de flesta på det här forumet skulle hålla med mig när jag säger att tydliga lagar och ett starkt brottsbeklämpande väsen är en förutsättning för att handel skall kunna blomstra i en stad.

m.m.

Det är klart att man ska ha lattjo när man vandrar runt i Exalteds spelvärld - det ska man trots allt ha i alla spelvärldar - men lite konsekvens tycker jag det finns plats för.

Man kan ha lattjo i en konsekvent spelvärld. Det omvända gäller dock inte i lika stor utsträckning.

Om ingen har tillverkat några warstriders under allt det tumultet så finns det antagligen inte så många kvar... då är det väl inte så konstigt att de inte påverkat spelvärlden så mycket.

Lookshy har ett gäng. Riket har faktiskt rätt många. Och stenfolket vid metallens elementpol bygger regelbundet nya.Så nog finns de alltid.
 

Stolpmeister

Warrior
Joined
12 Oct 2000
Messages
321
Location
Stockholm, Sverige
"...den introducerar en massa fräna saker... och låter dem sedan bli liggande utan att egentligen bemöda sig om att passa in dem i ett större sammanhang."

Allt det här är väl en smaksak egentligen. Vill man ha ett supplement med ganska få olika idéer där det sida upp och sida ner beskrivs hur de ska användas i spelvärlden, eller vill man ha många olika idéer där bara grunddragen beskrivs och lämnar det öppet för spelledaren att applicera dem hur han vill i sin kampanj. Personligen föredrar jag det senare alternativet.

Vad som kanske också är viktigt att komma ihåg är att spelvärden i Exalted är STOR. Större än vår egen. Teknologiskt befinner den sig också ungefär på antik nivå. Då kanske det inte är så konstigt att vissa företéelser inte har den globala inverkan du söker.

Angående dina exempel...

"I Haslanti League nyttjar man sig av luftskepp en hel del. Trots de enorma fördelarna av luftfart vid till exempel ett rkig så har Riket, med all dess militära och politiska makt, inte lyft ett finger för att ta reda på hur sådana byggs."

"En hel del" skulle jag kalla för en överdrift. Såvitt jag har förstått det så är de ännu rätt sällsynta, och dessutom en ganska ny uppfinning. Se även ovan om avstånd - Haslanti League ligger som bekant långt, långt uppe i nordhelvetet.

"...tydliga lagar och ett starkt brottsbeklämpande väsen är en förutsättning för att handel skall kunna blomstra i en stad."

Entiteterna kanske skyr från att använda ordet "lagar", men de har ju faktiskt förordningar som specifikt skyddar just handeln och inhyrda legoförband som skyddar nämnda förordningar. Voila, lagar och ett brottsbekämpande väsen.

"Lookshy har ett gäng. Riket har faktiskt rätt många. Och stenfolket vid metallens elementpol bygger regelbundet nya.Så nog finns de alltid."

I stand corrected. Men du menar jordens elementpol.
 
Top